Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Julibebis 2014

lillagreizn skrev 2014-01-11 10:14:10 följande:
    Dom hittade aldrig orsaken. Har aldrig hörts talas om trombyl vid graviditet, så om det skulle hjälpa mig vet jag inte. Led av högt blodtryck under sista delen av min graviditet, men om det berodde på havandeskapsförgiftning eller stress vet jag inte, men låg inlagd flera gånger å de plus tillväxthämningen resulterade i förtidig födsel. Från v.32 var det planerat att han kunde komma vilken dag som helst, allt beroende på hur han mådde och växte där inne.  Har dock väldigt lågt blodtryck och har en lättblödande livmodertapp så vet inte om trombyl är så bra då. Måste iaf ta upp frågan med min bm, läste på lite i ämnet efter din fråga. 

Sa läkaren nått om det under UL? jag hade tagit upp frågan och oron med en läkare, jag är helt okunnig i frågan. 
    En nära vän förlorade sitt barn sent i graviditeten pga något med moderkakan, andra graviditeten tog hon trombyl och allt gick bra. En annan bekant kunde bara föda de barn hon tagit trombyl på, de andra graviditeterna slutade i missfall. Som jag har förstått det är det vanligt att ta trombyl vid upprepade missfall eller då man misstänker något fel med moderkakan.

God blodgenomströmning underlättar också implantationen och då  moderkakan ska ta över funktionen i vecka 10-12.

Jag har också lågt blodtryck så det tror jag inte spelar nån roll. Men om du är lättblödande kan det kanske vara ett observandum, samtidigt så är dosen acitylsalicylsyra i trombyl otroligt mycket lägre än i tex albyl så det är inte säkert att det är någon fara.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-11 21:59:17 följande:
    Min man har inte heller berättat men hans mamma gråter och tar det personligt när hennes barn skaffar barn. Hon känner sig nog kränkt. Just nu bryr jag mig inte. Det är hans grej att berätta för dom, inte jag.

Vår yngsta har pratat om bebis i magen sedan han var 1,1/2 år men jag ser likadan ut nu om magen som jag gjorde då. Han är 3 år och 8 månader nu
    Vi hälsade på svärföräldrarna igår och berättade vid maten och visade ultraljudsbilden. Det var inte vad vi väntat oss, de var mest tysta och sa inte ens grattis! Mycket märkligt. Undrar just vad de tänkte.
  • Fiamedbarn
    Frida Andersson skrev 2014-01-12 15:53:11 följande:
    Jag blir extra sugen nör jag är gravid så här snålas det inte!
    Jag var helt sjukt sugen hela förra graviditeten! Men denna är helt annorlunda - både vad gäller den biten och på många andra sätt. Och nu vill jag inte ta några som helst risker pga min ålder och två missfall så vi ligger lågt istället. Speciellt är jag orolig över att "färdknäppen" ska sätta igång ett missfall men det är säkert otroligt osannolikt.
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-12 18:29:55 följande:
    Fy vad trist! Det blir ett sådant antiklimax. Man är ju så glad själv och vill ju att alla andra oxå ska bli glada.

Det händer titt som tätt att jag retar ihjäl mig på mina svärföräldrar men de har i alla fall blivit glad de gånger vi har berättat. De är inte helt galet översvallade i sina känsloyttringar men de är inte sådan som personer. Min mamma där emot grinar alltid av lycka. Når jag ringde och berättade om KUB-resultatet var hon på jobbet och började storlipa. Hon jobbar i kundtjänst i en butik så kunderna måste trott att hon var tokig.
    Det låter som du har bra föräldrar!!

Ja det blev verkligen ett antiklimax. Visste liksom inte hur man skulle gå vidare...de sa "jaha så du har en bulle i ugnen" och det var väl allt! Nu börjar jag fundera på om de tycker att vi har det för stökigt hemma, att jag är för gammal eller om det är "dumt" med tanke på att vår 4-åriga son har ett funktionshinder...

Tråkigt i alla fall att man inte ens kan bjuda på ett litet grattis oavsett vad man själv anser!
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-12 18:48:58 följande:
    Ja ett grattis är inte för mycket begärt tycker jag.

Sen måste jag säga att huruvida ni har det rörigt hemma, eller din ålder eller i fall ert första barn har ett funktionshinder inte har något alls att göra med om ni är bra föräldrar. Jag är helt övertygade om att ditt barn är efterlängtat av er och att ni kommer att älska ert barn och bara det är fantastiska förutsättningar för att ni ska kunna bli bra föräldrar.

Försöka att inte fundera allt för mycket på deras reaktion och fokusera på er istället. Vet att det är lättare sagt än gjort...
    Tack Jo det var inte så jobbigt för mig, bara lite underligt och trist. Kanske bättre att de inte sa nåt ändå, om de hade massa kritiska tankar menar jag!
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-12 23:30:23 följande:
    I dag är vi i v. 12+3.
    Men vi menar du du och jag?
  • Fiamedbarn

Jag känner mig inte ensam i alla fall efter alla märkliga reaktioner hos öräldrar och svärföräldrar

• Fiamedbarn
    L1ber skrev 2014-01-13 19:21:51 följande:
    Jo men hon fick tyvärr inget bättre svar då. Dom funderade fram och tillbaks men bestämde sig för att behålla oavsett. Och hon var såklart orolig och nervös hela tiden. Dom ställde ju in sig på att få ett barn med Downs syndrom och om dom hade fått det hade ju deras liv förändrats enligt det, vilket inte hade varit konstigt i så fall. Så hon var inställd på det. Men ändå fanns det ju en oro och nervositet hela tiden.
    Men fostervattensprov ger ju (till 99%) ett säkert besked. Hade barnet ds menar du?
  • Fiamedbarn
    L1ber skrev 2014-01-13 21:04:02 följande:
    Nej, hon fick beskedet att barnet högst troligen har DS men det hade inte det. Detta var iaf vad hon sa till mig. Tror inte jag missuppfattat henne..

Visste inte att det var så säkert som 99%. Låter ju onekligen konstigt att hon då skulle fått svar att det förmodligen är DS men att det inte var det. Tror verkligen inte hon ljög för mig dock. Skulle vara väldigt skumt och onödigt i så fall...
    Okej, det måste vara jobbigt att inte ens få visshet från ett fostervattensprov! Men tur att allt gick väl.

Jag ska göra ett moderkaksprov nästa vecka och är rädd både för missfallsrisken och vad det ska visa. Men har inte gjort KUB innan så jag vet inte hur orolig jag borde vara Det är kanske bra ändå!
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-14 19:33:59 följande:
    Känns som det är hundra år tills vi ska göra något som har med bäbis att göra. Nästa besök blir i samband med RUL och det har vi inte ens fått kallelse till än. Men det blir någon gång i slutet av februari, början på mars.

Men jag är glad ändå. I veckan ska vi byta bil! Ska bli jätte kul. Den här gången har jag fått bestämma färg så jag är mer än nöjd.
    Vi ligger ju lika och jag har nästa besök i slutet av mars. Vad märkligt!
Svar på tråden Julibebis 2014