• tes 75

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Cahela skrev 2013-12-20 10:22:49 följande:
    Tes 75: Läs tråden Sökes: Framgångshistorier trots lågt AMH. Den finns under rubriken svårt att få barn här på FL. Där kan du hitta mycket hjälp tror jag.
    MsLilja: Jag tror inte träning är farligt men jag resonerade som så att om jag nu fått en chans att få tillbaka ett befruktat ägg vill jag göra allt jag kan och tror på för att det ska kunna stanna, därav har jag endast tagit promenader i lagom takt under ruvningen. Ville inte göra saker som skulle ge mig griller i huvudet efteråt.
    Å andra sidan så åkte jag skidor en vecka när jag blev gravid med min dotter, då hade jag ruvat i 10 dagar innan jag började med skidåkningen så då hade det redan fäst.
    Tack för tips! Har redan hittat info om bl a melatonin, vilket jag nog kommer prova inför denna omgång. Min son har sömnstörning, så melatonin har vi hemma och dessutom för mycket av då sonen tar mindre än utskrivet. 
  • tes 75
    Longing4u skrev 2013-12-23 14:19:28 följande:

Idag hade jag testdag efter mitt första försök på CvL.. O jag fick plus!
    Vilken julklapp!

GRATTIS!!! Jag skulle också haft testdag idag. Då måste vi varit helt i fas i december ju Ägguttag 5 dec?
  • tes 75
    Sötboll skrev 2013-12-31 14:38:38 följande:

Hoppar in i tråden :)

Vi ska också göra ivf inom närmsta månaderna, troligen februari, i Uppsala. Första gången, nervöst är det!

Vi har en son sedan tidigare som kom till på naturlig väg. Jag har pco men enligt vår gynläkare så fungerar allt bra trots det. Vi har försökt själva utan behandlingar i 4 år, fick ett missfall för 2,5 år sedan.

Funderar lite på om vi ska göra ett eller tre försök, om man ska ha 3 försök för priset av 2 så måste man bestämma det på en gång?

Gott Nytt År allihop :)

Välkommen och gott nytt år! 3-pack vet jag inget om tyvärr, då det inte var aktuellt för oss pga min ålder och pga att vi måste göra ICSI.
  • tes 75
    LoC skrev 2014-01-01 22:08:57 följande:
    Hej. Har nyligen gjort mitt första IVF-försök på CvL. Tyvärr utan framgång. Ska kontakta kliniken så fort de öppnar efter helgerna i nästa vecka, så att vi får en plan för nästa försök.
    Välkommen hit, eller vad jag ska säga.. Beklagar minuset.
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-01-01 19:06:09 följande:
    Tack detsamma :)

Okej, någon annan i tråden som känner till 3-packet med provrörsbehandling?

Någon som vet när ett försök räknas som "ett försök", även om det skulle bli avbrutet under behandlingen t.ex på grund av överstimulering? Är det efter överföringen måntro?
    Texten på hemsidan under Priser tolkar jag som att ett försök är när man kommit till äggåterföring: "Summan, 56 000:-, ger rätt till totalt tre stimulerade behandlingar ledande till återföring av befruktade ägg", vilket ju är väldigt förmånligt. Vi kom inte till äggåterföring sist, och fick då endast 7000:- tillbaka (av 27000). 
  • tes 75
    Sötboll skrev 2014-01-02 21:25:15 följande:
    Okej! Tycker det är lite tokigt att behöva betala 20000kr och inte få tillbaka något ägg, men visst de har ju utfört ett arbete, men ändå. Lite jobbigt måste det ju kännas.

Pratade med min gynläkare här på hemorten som jag ska gå till före ägguttaget. Han pratade om 7 veckor före ägguttag med långa metoden, men han måste ha menat 7 veckor totalt för den långa metoden, eller hur? Han sa att korta metoden är ovanlig för att de som gör ägguttag vill veta i god tid när det ska ske. Någon som har en kommentar om det? Hade hoppats på korta metoden för den verkar mer skonsam för kroppen, eftersom jag ändå har regelbunden mens och ägglossning.
    Jo, det sved en hel del att bli av med en stor summa pengar utan att ens haft chansen att kunna bli gravid. har sett att en del kliniker i Sthlm betalar tillbaka hälften om man inte kommer till återföring, men de är dyrare än CvL så det känns som det går på ett ut. Plus att det är skönt att gå i hemstaden och så är de väldigt kunniga och proffsiga på CvL också.

7 veckor före ägguttag kan det bli med långa, beroende på när man börjar med nässprayen. Nässpray för nedreglering tar man 2-5 veckor, sedan sprutor 1-2 veckor, sedan ägglossningsspruta 2 dagar innan ägguttag. För oss tog det ganska precis 1 månad från spraystart till ägguttag sist, men då startade jag med nässpray på dag 21 efter mens. Sprayade 2 veckor, och tog sprutor 11 dagar. Denna gång ska jag starta med nässpray på mensdag 1, vilket jag inte ser fram emot alls - hade väldigt ont i huvudet sist, var superstrött och väldigt arg hela sprayperioden. Kunde knappt jobba plus blev osams med sambon hela tiden. Fast en del känner inte av nässprayen alls, så det kan vara olika.

Angående korta eller långa så har jag förstått det som att det beror på vad kliniken föredrar samt hur lätt- eller svårstimulerad man är. Men jag tror du får ett bättre svar om du ställer frågan i någon tråd där det hänger folk som gjort flera IVF'er.
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-07 10:22:10 följande:
    välkommen alla nya till tråden!

Grattis till plusset Longing4u!

Hur har det varit för er som redan hunnit börja, hur gick det till efter första besöket inför ivf? Fick ni starta direkt eller vänta ett tag? Har tid nu i slutet på januari och har väl hoppats att vi kan starta direkt men det kanske man inte kan. Har beräknad mens två dagar efter besöket och hoppas väl att man kan börja redan då. Tanken slog mig igår att det kanske inte alls är så och blev jätte deppig, lite känslig när jag har mens tydligen :)
    Känns så långt bort om man måste vänta en hel månad till innan man ens får börja, och om man då får dessutom den långa behandlingen ja då blir det inget barn för oss under 2014. Känns jätte jobbigt!

Vi fick börja direkt efter vårt andra besök (första besöket gjordes ultraljud och togs blodprov, andra besöket fick vi svar på blodprov och så gjordes en biopsi på min sambo då vi ju gör IVF med TESA/PESA och ICSI). Jag var då ca 2-3 dagar från cykeldag 21 efter min senaste mens och startade på dag 21 med Synarela. Samma nu när jag pratade med kliniken strax före jul angående att försöka igen, då sade de att jag kunde välja mellan att starta direkt på cykeldag 21 strax efter nyår eller vänta till nästa mens. jag valde att vänta till nästa mens så äggstockarna får vila lite. Mitt intryck är att de är snabba på Linné, och sätter patientens önskan i första rummet.
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-07 13:56:05 följande:

Tes, kör ni på långa protokollet?

Jepp. Började på cykeldag 21 förra gången, sprayade i 2 veckor sedan sprutor i 11 dagar. Denna gång verkar det som om jag ska börja med nässpray på cykeldag 1, och då blir det ca 4 veckors sprayande antar jag.
  • tes 75
    MsLilja skrev 2014-01-07 14:54:23 följande:
    vad skönt det är att höra lite om hur ni andra fått göra som går på samma klinik.
    vad jobbigt det låter att spraya så länge, vad är det som bestämmer lång eller kort behandling?

Jag tror det hänger på om man är lätt- eller svårstimulerad samt äggreserv. Jag har dålig äggreserv pga min ålder, och är dessutom svårstimulerad (hänger ihop antar jag) - fick bara ut 3 ägg förra gången trots långt protokoll och hög dos Menopur. Ska maxa Menopur-dosen nu och se om det ger bättre resultat. Om inte är det nog bara att inse faktumet att jag är för gammal för att få fler barn. Oerhört frustrerande eftersom jag till sist träffat den jag vill spendera resten av livet med och vi vill verkligen få ett gemensamt barn. Extra frustrerande då jag hade väldigt lätt för att bli gravid med mina två barn (vilket jag förstås är oerhört tacksam för), men nu verkar min fertilitet ha dalat rejält. Rynkar på näsan
  • tes 75
    LoC skrev 2014-01-07 14:02:15 följande:
    Själv väntar jag otåligt på att de ska öppna efter helgerna, så jag kan få veta om vi ska ändra något eller om vi ska köra på. Tungt eller ej - veta hur det blir vill man ju ändå.

Samma här. Går runt och är orolig för hur det ska bli med nässpray i troligtvis dubbelt så lång period mot sist, och vill bolla tankarna med kliniken, både vad gäller de biverkningar jag hade sist samt den ökade risken för cystor (som verkar föreligga) när man börjar på CD1-2. När vi bestämde före jul att köra igen sade läkaren inget om att jag skulle börja tidigare med nässprayen än första gången, men sedan när papperen kom hem i mellandagarna stod det spraystart på mensens första dag. Hm. 
Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014