Sötboll skrev 2014-01-02 21:25:15 följande:
Okej! Tycker det är lite tokigt att behöva betala 20000kr och inte få tillbaka något ägg, men visst de har ju utfört ett arbete, men ändå. Lite jobbigt måste det ju kännas.
Pratade med min gynläkare här på hemorten som jag ska gå till före ägguttaget. Han pratade om 7 veckor före ägguttag med långa metoden, men han måste ha menat 7 veckor totalt för den långa metoden, eller hur? Han sa att korta metoden är ovanlig för att de som gör ägguttag vill veta i god tid när det ska ske. Någon som har en kommentar om det? Hade hoppats på korta metoden för den verkar mer skonsam för kroppen, eftersom jag ändå har regelbunden mens och ägglossning.
Jo, det sved en hel del att bli av med en stor summa pengar utan att ens haft chansen att kunna bli gravid. har sett att en del kliniker i Sthlm betalar tillbaka hälften om man inte kommer till återföring, men de är dyrare än CvL så det känns som det går på ett ut. Plus att det är skönt att gå i hemstaden och så är de väldigt kunniga och proffsiga på CvL också.
7 veckor före ägguttag kan det bli med långa, beroende på när man börjar med nässprayen. Nässpray för nedreglering tar man 2-5 veckor, sedan sprutor 1-2 veckor, sedan ägglossningsspruta 2 dagar innan ägguttag. För oss tog det ganska precis 1 månad från spraystart till ägguttag sist, men då startade jag med nässpray på dag 21 efter mens. Sprayade 2 veckor, och tog sprutor 11 dagar. Denna gång ska jag starta med nässpray på mensdag 1, vilket jag inte ser fram emot alls - hade väldigt ont i huvudet sist, var superstrött och väldigt arg hela sprayperioden. Kunde knappt jobba plus blev osams med sambon hela tiden. Fast en del känner inte av nässprayen alls, så det kan vara olika.
Angående korta eller långa så har jag förstått det som att det beror på vad kliniken föredrar samt hur lätt- eller svårstimulerad man är. Men jag tror du får ett bättre svar om du ställer frågan i någon tråd där det hänger folk som gjort flera IVF'er.