• Anonym (lollan)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

• Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-21 16:51:34 följande:
    Det är fostermammornas jobb. Sk bonusföräldrar förväntas göra samma jobb, fast utan betalning.

Spelar ingen roll när pappan sköter dem själv. Man äter ihop och går sen åt skilda håll.

Så om din man betalt dig hade du kunnat fixa en macka åt barnen? Ja....vad skall man säga. Det låter inte som ni har ett sånt sunt förhållande. 

• Habitus

Någon som ser sin partners barn i ett förhållande man är del utav såsom TS gör ovan är inte sund nånstans. Stackars 12 åriga tjej.. det TS inte förstår det är att även om hon inte tror, eller vill kännas vid, är hon med och fostrar flickan på ett inte speciellt kärleksfullt och moget sätt. Hon är med och skapar en vuxen som kommer att växa upp med det exemplets som TS visar mot henne. Inte bra nånstans utan TS borde låta de vara ifred och dra.... Fast... de har ju barn ihop... ve och fasa för att träffa någon som du TS som skulle se mina barn på det sättet!!

• Anonym (typ)
    Fånga dagen skrev 2013-12-21 20:45:51 följande:
    Om en styvmamma brer en smörgås åt sin mans barn, så behöver ju inte det betyda att han inte tar sitt föräldraansvar, för det gör den här pappan. Hennes kyla mot mannens barn är det många som reagerat starkt på. Ja, för mig är det fullständigt obegripligt att man vill dela sitt liv med en sån person.

Det finns bioföräldrar som inte borde skaffat barn heller. Och folk som har valt yrken dom inte är lämpade för. Om vi nu ska tala om sånt vi inte förstår.
  • Anonym (typ)
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 21:01:55 följande:
    Om du inte klarar av att se kopplingen mellan att Ess skrev att man enbart kan ta vardagliga konflikter med biologiska barn och det jag skrev om fostermammor så vet jag ärligt talat inte hur jag skall kunna förklara det tydligare men jag försöker:

*En fostermamma är inte biologisk mamma åt barnet. Det betyder att hon har inte varit gravid och fött barnet.*En fostermamma har inte samma band till barnet som till ett eget barn utan hon får jobba ganska hårt för att det skall fungera.

Du menar alltså att om styvmamman får betalt så kan hon ta hand av dottern? Skall hon få betalt när hon lagar mat åt mannen också? När de har sex? Det är pengarna som är skillnaden alltså. Får man betalt för tjänsterna så utför man dem. Så fungerar det inte i vår familj som tur är. Fast vi har gemensam ekonomi så det kanske skiljer sig åt då.

Det verkar snarare vara du som blandar ihop äpplen och päron. Kom tillbaka när du har lite erfarenhet och vet vad du talar om istället.
  • Ess
    Anonym (typ) skrev 2013-12-21 20:05:12 följande:

Alla bioföräldrar vill inte lämna över föräldraansvaret till sin nya partner. Är det också obegripligt?
    Tydligen!
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 20:52:14 följande:

Det vet jag naturligtvis lika lite som du vet att det inte är en ömsesidig överrenskommelse och det antar ju du i alla dina inlägg. Du raljerar om hur dålig pappa han är och att flickan därför borde flytta till mamman.

Jag är faktiskt nyfiken på om du hade kunnat visa din sambo vad du skriver här om hans barn? Vet han om hur du känner inför dem? 

Klart han vet. Jag har aldrig stuckit under stol med varken att jag har noll intresse av dem, eller att jag inte är direkt överimponerad av dem. Men han är själv väl medveten om deras mindre bra sidor.
    Jag hade aldrig accepterat att dom skulle flyttat hit, men förövrigt får han umgås med dem så mycket han vill. Dom är alltid välkomna hit för att hälsa på.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 21:10:15 följande:

Så om din man betalt dig hade du kunnat fixa en macka åt barnen? Ja....vad skall man säga. Det låter inte som ni har ett sånt sunt förhållande. 

Nej det hade jag faktiskt inte gjort. Dom kunde gott släpa sina rumpor ner för trappan och fixa den själva, eller bli utan.
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-21 21:55:20 följande:
    Klart han vet. Jag har aldrig stuckit under stol med varken att jag har noll intresse av dem, eller att jag inte är direkt överimponerad av dem. Men han är själv väl medveten om deras mindre bra sidor.
    Jag hade aldrig accepterat att dom skulle flyttat hit, men förövrigt får han umgås med dem så mycket han vill. Dom är alltid välkomna hit för att hälsa på.
    Ett barn förtjänar sina föräldrars ovillkorliga kärlek och det lyckas inte din man med. Hur kan du ens med att sitta och klaga på hur andra sköter sitt föräldrarskap där du själv lever med en som inte ens når upp till det mest grundläggande!? 

Hoppas för era gemensamma barn skull att de inte har några "mindre bra sidor" för där finns ju tyvärr ingen annan mamma att skicka dem till.... 

Stackars barn...
  • Anonym (typ)
    Anonym (typ) skrev 2013-12-21 21:23:56 följande:
    Det verkar snarare vara du som blandar ihop äpplen och päron. Kom tillbaka när du har lite erfarenhet och vet vad du talar om istället.

Äsch, nu föll jag för att vara nedlåtande, ber om ursäkt

Äpplen och päron, ja, hur ska jag förklara för dig så att du förstår... lika tröttsam diskussion som när nån då och då får för sig jämföra med adoptivföräldrar.

Om jag blev fostermamma så skulle jag se mig själv som ytterst ansvarig för fosterbarnet eftersom hens riktiga föräldrar av någon anledning inte klarar det. Som s k styvmamma behövs inte det då styvbarnet redan har fungerande föräldrar. Betalningen tror jag inte är så stor att sukta efter men den som vet kan ju berätta.

Du gör bättre att jämföra en fostermamma med en förskolepedagog eller barnskötare då det lutar mer åt en yrkesroll, du tar dig an att sköta barn först och främst, medan styvmamman tar sig an kärleken till en partner först och främst, styvmamma blir man på köpet.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 22:21:52 följande:
    Ett barn förtjänar sina föräldrars ovillkorliga kärlek och det lyckas inte din man med. Hur kan du ens med att sitta och klaga på hur andra sköter sitt föräldrarskap där du själv lever med en som inte ens når upp till det mest grundläggande!? 

Hoppas för era gemensamma barn skull att de inte har några "mindre bra sidor" för där finns ju tyvärr ingen annan mamma att skicka dem till.... 

Stackars barn...
    Alternativet att han var fullt kapabel att själv ta hand om sina barn finns tydligen inte på världskartan. 

HaHa, som sagt så går det inte ens att jämföra egna och andras ungar.
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!