• Anonym (lollan)

Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

• Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!
  • Ess
    Fånga dagen skrev 2013-12-21 13:23:01 följande:
    Nej alla bonusmammor ser det inte som att man är en familj. De väljer att inte inkludera barnen, och överlåter till deras far allt som har med barnen att göra.
    Det är ju helt självklart att man inte är en sk familj, och även att han tar hand om sina barn när dom kommer. Hade han inte tagit hand om dem så hade dom inte haft här att göra.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 12:11:16 följande:
    DU kan inte ta vardagliga konflikter med någon som inte betyder något för dig. Det gäller naturligtvis inte för alla.
    Se på alla fostermammor. Jag förstår att du aldrig hade klarat av att axla den rollen men det finns många kvinnor som gör ett fantastiskt jobb med andras barn som far illa. Men enligt dig går detta alltså inte!?

Så visst går det om man har ett stort hjärta!

Dessutom bör man inte flytta ihop med någon om man har NOLL känslor för några av familjemedlemmarna. 
    Det är väl där många styvmammor gör fel!
    Det är fostermammornas jobb. Sk bonusföräldrar förväntas göra samma jobb, fast utan betalning.

Spelar ingen roll när pappan sköter dem själv. Man äter ihop och går sen åt skilda håll.
  • slutatsnusa
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 11:42:32 följande:
    Vill poängtera att jag absolut INTE hatar mitt bonusbarn och beter mig inte heller som om jag gjorde det heller. Jag ställer upp för den här flickan mer än vad man kanske kan begära av en bonusförälder. Skjutsar, hämtar, hjälper med läxan och allt annat som hör vardagen till. Hennes pappa jobbar mycket kvällar så det är jag som drar det största lasset både vad gäller henne och vårt gemensamma barn. Problemet är att jag har tröttnat på henne och detta gör att jag gnäller om ostädade rum, disk kanske mer än nödvändigt. 
    skille tippa att anledningen ligger just här
    släpp ansvaret för henne
    hennes farsa får jobba mindre de veckor hans flicka är hos er
    för hennes skull samt för er allas skull
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 12:07:34 följande:
    Fast vi kan inte veta utifrån TS att pappan har abdikerat sitt föräldraransvar.

De flyttade ihop och TS skriver själv att allt fungerade bra. De kanske gemensamt kom fram till att han kunde ta ett jobb på kvällstid.
    Efter att de fått gemensamma barn har förutsättningarna förändras och nu när TS är gravid med nummer två börjar orken tryta.

Du förutsätter att mannen är någon form av tankeläsare som borde veta att han skall sluta jobbet och vara hemma med dottern.
    Du tycker inte TS har något ansvar själv att tala om att hon vill ändra det de en gång kommit överrens om?

Nej just det....eget ansvar vet du ju inte vad det är. Det är ALLTID någon annans fel!
    Att han har dottern vv när han inte ens är hemma utan jobbar istället, jag kallar inte det för att ta föräldraansvar.........

Hur vet du att det är en ömsesidig överenskommelse?
  • Anonym (typ)
    Anonym (herregud) skrev 2013-12-21 13:04:16 följande:
    Absolut så är ju största delen av ansvaret om barnet hans, men även bonusföräldern anser jag! Man är väl en familj eller? Och då beter man sig som en familj oxå. Ni som har bonusbarn borde ju rimligtvis vetat om att er sambo har ett bonusbarn som är där och gillar man inte det så,ger man fan i att bo ihop! . Jag tycker synd om alla bonusbarn som känner att det finns någon i deras hem som inte vill ha dom där.

Fånga dagen skrev 2013-12-21 13:23:01 följande:
    Nej alla bonusmammor ser det inte som att man är en familj. De väljer att inte inkludera barnen, och överlåter till deras far allt som har med barnen att göra.

Jag vet en styvmamma som aldrig ens brett en smörgås till barnen, som hon bott under samma tak med varannan helg sen de var 4 och 6 år. De här små barnen finns inte för henne. Visst känner barnen det!  Jag förstår inte att man kan bete sig så kyligt mot barn, och jag förstår ännu mindre att man vill dela sitt liv med en sån. Obegripligt!

Alla bioföräldrar vill inte lämna över föräldraansvaret till sin nya partner. Är det också obegripligt?
  • Fånga dagen
    Anonym (typ) skrev 2013-12-21 20:05:12 följande:

Alla bioföräldrar vill inte lämna över föräldraansvaret till sin nya partner. Är det också obegripligt?
    Om en styvmamma brer en smörgås åt sin mans barn, så behöver ju inte det betyda att han inte tar sitt föräldraansvar, för det gör den här pappan. Hennes kyla mot mannens barn är det många som reagerat starkt på. Ja, för mig är det fullständigt obegripligt att man vill dela sitt liv med en sån person.
  • Anonym (Meja)
    Ess skrev 2013-12-21 17:16:55 följande:
    Att han har dottern vv när han inte ens är hemma utan jobbar istället, jag kallar inte det för att ta föräldraansvar.........

Hur vet du att det är en ömsesidig överenskommelse?

Det vet jag naturligtvis lika lite som du vet att det inte är en ömsesidig överrenskommelse och det antar ju du i alla dina inlägg. Du raljerar om hur dålig pappa han är och att flickan därför borde flytta till mamman.

Jag är faktiskt nyfiken på om du hade kunnat visa din sambo vad du skriver här om hans barn? Vet han om hur du känner inför dem? 

• Anonym (Meja)
    Anonym (typ) skrev 2013-12-21 13:00:39 följande:

Varför jämför du med fostermammor? Det är väl fullkomligt irrelevant vad och hur fostermammor gör och har det. En fostermamma tar på sig ansvaret för någon annans barn när föräldrarna inte räcker till, för det får hon någon slags ekonomisk ersättning och allt enligt något slags upprättat avtal med soc. Vad har det med bonusmammor att göra?
    Jag håller med om att det finns fantastiska fosterföräldrar, tyvärr finns det även fosterförälrar från helvetet också, men likväl, det finns ingen anledning diskutera fosterfamiljer samtidigt som styvfamiljen.

Om du inte klarar av att se kopplingen mellan att Ess skrev att man enbart kan ta vardagliga konflikter med biologiska barn och det jag skrev om fostermammor så vet jag ärligt talat inte hur jag skall kunna förklara det tydligare men jag försöker:

*En fostermamma är inte biologisk mamma åt barnet. Det betyder att hon har inte varit gravid och fött barnet.

*En fostermamma har inte samma band till barnet som till ett eget barn utan hon får jobba ganska hårt för att det skall fungera.

Du menar alltså att om styvmamman får betalt så kan hon ta hand av dottern? Skall hon få betalt när hon lagar mat åt mannen också? När de har sex? 

Det är pengarna som är skillnaden alltså. Får man betalt för tjänsterna så utför man dem. Så fungerar det inte i vår familj som tur är. Fast vi har gemensam ekonomi så det kanske skiljer sig åt då.

• nymedlem
    Fånga dagen skrev 2013-12-21 20:45:51 följande:
    Om en styvmamma brer en smörgås åt sin mans barn, så behöver ju inte det betyda att han inte tar sitt föräldraansvar, för det gör den här pappan. Hennes kyla mot mannens barn är det många som reagerat starkt på. Ja, för mig är det fullständigt obegripligt att man vill dela sitt liv med en sån person.

Som sagt. Det måste vara något fel med den mannen! Hoppas dom inte skaffat gemensamma barn?
  • nymedlem
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-21 21:01:55 följande:

Om du inte klarar av att se kopplingen mellan att Ess skrev att man enbart kan ta vardagliga konflikter med biologiska barn och det jag skrev om fostermammor så vet jag ärligt talat inte hur jag skall kunna förklara det tydligare men jag försöker:

*En fostermamma är inte biologisk mamma åt barnet. Det betyder att hon har inte varit gravid och fött barnet.

*En fostermamma har inte samma band till barnet som till ett eget barn utan hon får jobba ganska hårt för att det skall fungera.

Du menar alltså att om styvmamman får betalt så kan hon ta hand av dottern? Skall hon få betalt när hon lagar mat åt mannen också? När de har sex? 

Det är pengarna som är skillnaden alltså. Får man betalt för tjänsterna så utför man dem. Så fungerar det inte i vår familj som tur är. Fast vi har gemensam ekonomi så det kanske skiljer sig åt då.

Jag förstår precis hur du menar och tycker din jämförelse var ganska vettig faktiskt. För mig och sambon var vi EN familj trots att vi inte hade gemensamma barn utan båda hade barn sedan tidigare.

Det var "våra" barn i vår familj och där hjälptes vi åt som i vilken kärnfamilj som helst.

(tyvärr slut sen exakt 1 år tillbaka)
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!