• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Elaaunna skrev 2015-05-11 18:29:27 följande:
    Hej Ella

Det spelar ingen roll vem har svarat vem!

Jag följer många forum utan att skriva, därför vet jag det!

Jag menar inget illa med det utan att ni som har sin anknytning från Israel och USA behöver inte vara oroliga, och det är väl bra för att det finns folk som fått avslag faktiskt!

Du har väntat länge med tanke på att din sambo är från USA, det tycker jag!

Du har haft otur helt enkelt!

Jag hade också otur som fick SD sympatisör till handläggare!

Men sånt är livet... för somliga..:(

Du kommer att få ditt svar snart ska du se!

Lycka till alla!

Peace & Love

Jag förstår att du inte menade något illa men jag kan nog tänka mig att jag måste vara en av de mest (tyvärr) aktiva människor på tråden som sökt alla forum, tråd och lagar som går att söka på nätet om detta, och följt alla forum osv. Har över tiotals som skriver till mig privat också.. Men har inte sett ett enda fall där personen varit från Israel. Och även om det finns EN person så tycker jag att det är att ta i lite att säga att Israeler får snabbt svar för det är sällsynt. Därför frågade jag vart finns dessa "Israeler" som fått snabbt beslut... Så aktiv som jag är har jag verkligen missat det då.

Angående Amerikaner, som sagt jag håller med att ÖVERLAG så får folk från utvecklade länder såsom USA, Australien osv beslut snabbare än sökande från utvecklingsländer. Men det går inte att påstå det JUST NU såsom läget ser ut nu så verkar det vara STOPP och långa väntetider för ALLA (denna väntetid är ju unikt) men vi är en stor del (procentuellt) som väntat extremt länge... Oavsett vilka länder våra partners är ifrån. Jag vet 6 stycken med amerikaner + jag + personen som skrivit ovanför som också har amerikansk partner som väntat lika länge som de flesta. Så tyvärr, just nu har vi inget företräde - tror inte vi har haft mer otur än andra som fått lida lika länge under denna väntetid från augusti 2014 tom nu. 

Menar inget illa så, blev bara förvånad över vad du och Toufik skrev med tanke på hur många vi är med amerikanska partners som väntar med Er fortfarande.. Även om jag inte kan jämföra vårt ärende mot ditt, vet vad du och din partner går igenom (utifrån det du berättat) och stöttar er hela vägen ska du veta! Jag är med Er att överlag så är de tuffare mot medborgare från utvecklingsländer - och tycker det är orättvist att tidigare asylsökande har det ÄNNU tuffare. 

Kram

• Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-11 18:29:27 följande:
    Hej Ella

Det spelar ingen roll vem har svarat vem!

Jag följer många forum utan att skriva, därför vet jag det!

Jag menar inget illa med det utan att ni som har sin anknytning från Israel och USA behöver inte vara oroliga, och det är väl bra för att det finns folk som fått avslag faktiskt!

Du har väntat länge med tanke på att din sambo är från USA, det tycker jag!

Du har haft otur helt enkelt!

Jag hade också otur som fick SD sympatisör till handläggare!

Men sånt är livet... för somliga..:(

Du kommer att få ditt svar snart ska du se!

Lycka till alla!

Peace & Love

Elaaunna!!! Det finns tom någon här på familjeliv.se som har startat en tråd och som skrev något i stilen om att !jag är SD:are och typ rasist... (ta inte mig ordagrant men något sådant skrev personen), och skrev jag ska eller har varit på intervju hos Migrationsverket (för ett jobb) och tror jag kommer få det, borde jag ta jobbet trots mina åsikter?" 

Så jag tvivlar inte på en sekund att det TYVÄRR finns folk med fördomar, rasister och SD:are som sitter och tar sådana här beslut.... Det är hemskt. Det borde finnas något sätt man faktiskt kan se vad människor som sitter med beslutsfattande yrken faktiskt tänker och tycker politisk - även om beslut måste tas med stöd från författning så har de makten att göra det extremt svårt för vissa människor. Men ge inte upp!!! 
  • Ellaa
    Nabbe skrev 2015-05-12 11:39:27 följande:

Hej på er allihopa

Jag har läst i denna tråd den senaste tiden men aldrig skrivit, jag tänkte dela med mig av vår erfarenhet:

Jag är gift med en Amerikansk tjej sen Juli 2014. Vi ansökte om UT i september  (7-8)

Intervjumejl i slutet på februari

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Det är egentligen ett par saker som jag ville berätta för er och för andra som ansöker, vet inte om det hjälper någon, men så att informationen finns för de som undrar:

Då min fru är amerikansk medborgare så kunde hon vistas i Sverige trotts att ärendet inte var avgjort, detta gäller för alla som är viseringsfria (läste här på forumet att någon hade gjort det också). Vi var helt ärliga med migrationsverket om detta och min fru sa det på sin intervju att hon var i Sverige efter att vi har gjort vår ansökan (hon var här i 3 månader i början av 2015). Information om detta har varit svårt att hitta någonstans, så jag ville poängtera det.

Om man är viseringsfri så kan man komma till Sverige efter att beslut har tagits utan UT-kortet. Även om UT-kortet skickas till ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs som man får här. Vi var nämligen osäkra vart min frus UT- kort skulle hamna och jag frågade vår handläggare som berätta att det inte var några problem då hon är viseringsfri och kan komma utan det, har det då hamnat på ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs.

Lycka till för er allihopa!

Hej! Först och främst GRATTIS till dig och din fru! Underbart!

Tack för tipset - min sambo (Amerikan) var också i Sverige med mig efter att vi ansökte, vi ansökte 14 oktober 2014 och vi flyttade från New York 21 december 2014, vi var då i Sverige från dec-mars, 90 viseringsfria månader. Nu är vi i Peru och väntar ut beslut... De som är viseringsfria som amerikaner är får vara i Sverige SÅ LÄNGE DET ÄR INNAN INTERVJUN. Det är efter intervjun som de inte får vara i Sverige. Tur för oss men jävligt orättvist för andra.

Vad kul att hon äntligen får komma till Sverige nu!

Varför fick ni vänta så länge på att få gnomföra intervjun?

Om du ringer er handläggare eller har mailkontakt från henne så kan du få veta vilken enhet ni tillhörde - skulle vara intressant att veta vilka enheter som verkar jobba på nu med besluten. Om du gärna vill ta reda på det för oss :)

Ha det underbart nu med din fru!
  • Ellaa
    Nabbe skrev 2015-05-12 15:59:51 följande:
    Tack!!! (och tack för er andra, kom på att jag inte tacka er;))

Vi fick vänta länge för att det var 2 månaders kötid för intervjun på ambassaden, inte mycket vi kunde göra åt det, men skönt att få det avklarat.

Jag har inte någon mejl kontakt med vår handläggare, och jag ringde via växeln då jag visste handläggarens namn, men jag ska kolla när jag kommer hem ifall nåt brev har trillat in med mer info.

Nu frågade jag iofs inte handläggaren ifall hon kunde komma efter intervjun men innan beslut, men av vår konversation så verkade inte det vara några problem heller. Men som sagt, jag frågade inte direkt, antar att du har bättre koll där ;)

Du väntar på beslut, så din partner har varit på sin intervju? Har du ringt er handläggare?
    Hej igen, jaha då förstår jag.... Önska att det var sant att de fick vistas, iofs kan de inte göra så mycket åt de som är viseringsfria för ibland finns det inget sätt för de att se att de som är viseringsfria här faktiskt befinner sig här. SIS (Schengen information system) lokaliserar bara människor som är i systemet - i stort sett eftersöks. Så blir lite svårt men pga deras varning så vill man inte riskera därför avvaktar vi på beslut i Peru på "semester". 

Precis, vi ansökte 14 oktober 2014 och han gjorde intervjun på svenska konsulatet i New York 22 april... Och väntar på beslut. Varje gång jag ringer säger de: Det finns ingen handläggare, ingen får en handläggare sådär utan vem som helst kan öppna ert ärende och ta beslut - så då skickar handläggaren/beslutsfattaren beslutet och där syns namn men om ett beslut redan är taget så finns det inte mycket information man behöver från den handläggaren längre. Endast om handläggaren anser att komplettering behövs så kontaktar de dig och då kan man veta och ha kontakt med handläggaren.

Hur fick du veta vem din handläggare är? De säger lite olika ibland.

Förresten läste nu att du skrev att er enhet var Örebro :) bra att de jobbar på där!!! Tack för att du delar med dig trots att din väntan är över!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-13 00:41:49 följande:

Grattis Nabbe...trevligt namn du har förresten 

Vill verkligen poängtera att jag inte på nått sätt alls missunnar er eran lycka att ni äntligen är klara med plågsama migrationsverket men samtidigt så känns det jäkligt surt att vi som sökt en vecka före er och haft intervju redan i början av mars fortfarande inte har hör hört ett dyft från dem. När man sen läser att ni fått svar efter bara två dar efter intervjun så blir man jäkligt ledsen och väldigt fundersam hur det funkar där hos dem. Min fru kommer från ett viseringsland...kan det vara därför undrar man men när man ringer till dem så hävdar de gång på gång att de alltid går i turordnig. J-O anmäla känns så fjuttigt...skulle mer vilja polis anmäla för att de verkligen ljuger människor rakt upp i ansiktet. Har inte sett min fru sen 14 februari och det känns verkligen tungt för oss båda. Ska ringa till växjö enheten så fort jag vaknar imorgon...Men grattis ännu engång till er och jag önskar er all lycka i framtiden

Hej Nabz! Det verkar som att enheterna jobbar olika snabbt dock. Sista som vi vet om som fått beslut från Växjö enheten (har också Växjö) ansökte i augusti 2014. Ringde de idag. Så tror vi som är i Växjö får vänta ett tag till - men tror att de som ansökte augusti 2014 kommer få svar i maj (denna månad), för de som inte kräver komplettering efter intervjun. Tror september-oktober får svar juni-juli någonstans. Även om man ringer och talar om för de så säger inte kundtjänsten något, ringde idag som sagt till Växjö. De olika enheterna är på olika månader, hur mycket de än försöker neka det. Och de följer nog bara ansökningsdatum 99% av gångerna - det finns de där 1% som får svar sådär snabbt (efter typ 1-3 månader). Berätta gärna vad de på Växjö säger imorgon.

Lycka till!
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-13 07:10:34 följande:

Men är det inte så att vi alla är i en samlad kö och att första handläggare som har tid ska öppna det ärende som ligger först i kö enligt ansökningsdatum? Jag har fått detta förklarat för mig många gånger och det

Är därför vi inte har någon handläggare. Alltså borde Örebro, Norrköping och Växjö ligga ganska långt fram? Så egentligen tillhör man ingen enhet alls?

Anledningen till att jag ringer är för att de jag pratar med säger "hör av dig om en vecka så vet vi vet mer då borde ni ha fått handläggare"- nästa gång jag ringer får jag det förklarat att det är 18 månaders kö och sådär har svaren varit mixade sedan mars då vi hade intervju.

Jag tänker att migv borde iaf öppna alla fall som närmar sig 9 månader för att undvika JO-anmälan? Så jag har en (kanske dum) förhoppning om att få svar i senast juni.

Hej Cecilin, precis så förklarade hon för mig igår (kvinnan på Växjö enheten) dock så tror jag betydelsen av vart man har hamnat har en roll. De sa EXAKT samma sak innan intervjumailet dvs det behöver inte vara Växjö som skickar ut intervjumailet "du kan hamna någon annanstans därefter", öhm näeh! Vi hamnade tillbaka på Växjö enheten. Det är oftast endast vid ytterligare utredning EFTER intervjun som JAG TROR att man skickas till de där lååång väntan enheterna.

Vi är ju tillbaka i Växjö nu, även om de säger att vem som helst kan öppna våra ärende för alla jobbar utifrån samma system så tror jag ändå att med största sannolikhet så får man en handläggare/beslutsfattare från enheten ärendet ligger hos. Såsom regionschefen eller vem han är förklarat, endast vid tuff belastning ser man över och ger olika enheter varandras ärenden. Därför tror jag att de gömmer sig bakom "vem som helst kan öppna behöver inte vara Växjö", man jovisst men det lär nog vara Växjö iaf ska ni se. Gaah, så frustrerande väntan.
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-13 11:45:54 följande:
    Ja det stämmer, webbansökan. Min "handläggare" sa som sagt att det tar 18 månader innan någon öppnar vårt ärende så finns inte mycket att hämta där. Hon sa även att hon kan se att vi är redo för beslut men hon kan inte gå före i kön. Och vi har inte fått någon annan handläggare så det finns ingen annan att kontakta. Så det fungerar inte att kontakta "handläggare" eftersom ingen finns.

Vi har varit i "poolen" sedan 16e mars och ingen tittar på vårt ärende. Det verkar vara vanligt efter intervjun att bli placerad där snarare än att man får en handläggare direkt efter intervju och därefter beslut.

Borde väl snarare ha med ert ansökningsdatum att göra att ni fick beslut så snabbt.

Hur som så önskar jag att väntan snart är slut men ser inte att det finns något man kan göra .
    Cecilin, vem syftar du på när du säger "handläggare"? 18 månader - inte en chans! När du ansökte så var webbansökan 14 månader MAX, så det är de som ska gälla för dig och oss andra som ansökte innan via webben. Även om de nu samlat ihop samtliga så spelar det ingen roll - det ska vara vad som var när du ansökte iaf! Har du pratat med de på Växjö den här veckan?
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-13 16:25:18 följande:

Gamla pappersansökningar mest flyktinganhöriga prioriteras nu, vi svenskar som gjort webansökningar är förlorare. Det kommer ta minst 9 månader för oss.

Om det är pappersansökningar eller webbansökningar har ingen skillnad längre (när det gäller prioriteringar), de prioriteras lika. De har lagt ihop samtliga ansökningar - tror du snarare menar att ansökningar från flyktingar prioriteras? Oavsett om de är pappers- eller webbansökan. 

Jag blir nästan glad av att tänka 9 månader - 9 månader tycker jag MAX att det ska få ta. Talade med någon på kundtjänsten i Växjö igår och då sa jag det, då betyder det att nästan ALLA vi har rätt att göra en JO anmälan - hur är detta tänkt, om det nu tar mer än 9 månader? Men hon sa att hon inte tror det kommer ta längre än så.
  • Ellaa
    hjkhbkj skrev 2015-05-13 16:42:39 följande:

Har väntetiderna ändrats till 18 månader? de sa dom i kundtjänst till mig idag, samtidigt som det står 4-9 månader om det ej behövs kompletteras på sidan.

Jag skickade in ansökan 16 augusti och min fästman var på intervju i mars, det har alltså gått 9 månader och de säger till oss att vara beredda på att det kan ta upp till 18 månader. sjukt. Någon mer från Makedonien som ansökte i augusti och fått svar?

Gjorde ni webbansökan eller pappersansökan? När du talar med de igen, ifrågasätt gärna 18 månader, säg, det stod 14 för webbansökan (om ni nu gjorde webbansökan), få se vad de säger! Frågade du vad de nya väntetiderna på hemsidan betyder då? Tycker det är roligt hur de NU vill hänvisa till 18 månader (iaf för oss som gjorde webbansökan, när det stod 14 månader.

Har din partner tidigare asylansökan bakom sig? Vilken enhet har ni ert ärende hos just nu? Och har ni gjort en JO-anmälan?

Lycka till!!!

• Ellaa
    doroteis skrev 2015-05-14 01:52:14 följande:

Hej alla !

Läste nyss något intressant på lawline och fick bekräftat något som jag redan misstänkt och vi alla nog är överens om som är i denna situation. Bifogar länk men vill speciellt utmärka här en viss del som jag anser viktig.

Du är inne på att Migrationsverkets långa handläggningstider strider mot internationell rätt och det är mycket riktigt. Oskälig handläggningstid kan strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13).

Alltså borde dessa handläggningstider strida mot våra mänskliga rättigheter och våra grundläggande friheter. Frågan är hur man går vidare med detta?

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

Hej doroteis, tack för att du delar med dig av länken. Jag tycker vi följer rådgivningen som juristen tipsar om dvs kontaktar justitiekanslern? Skriv gärna till mig på privat meddelande här så kan vi ha kontakt via mailen mer specifikt. Det tar inte så mycket tid att bara skicka iväg ett mail till justitiekanslern - tror dock vi har en talan efter månad 9. När når ni månad 9? Idag gick vi in på månad 7 så vi har 2 månader kvar ändå... Hoppfull fortfarande om att inte behöva vänta 9 månader, utan tror att vi lär få svar samma vecka som vi går in på månad 9 dvs typ 10-14 juli. Men det är alltid bra att kanske ha något typ av kontakt, information och inslag av vad vi har för rättigheter och vad som gäller för oss. Skriv till mig :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid