• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej alla! Nu är min sambo tillbaka hos mig efter 5 dagars resa till New York. Han hade sin intervju i onsdags hos svenska konsulatet i New York - tog lite mer än 1 h.
    Han tyckte kvinnan som genomförde intervjun var hur trevlig som helst, hon skrattade och sa att Migrationsverkets intervjufrågor är konstiga och att de hade dålig engelska (hehe). 
    Hon frågade om min sambo hade växt upp i lgh eller hus som liten? (Konstig fråga), de frågade hela namn på vissa av mina familjemedlemmar, hur vi träffades och vart när han förklarade att vi träffades i Sthlm på en klubb Fasching, han frågade om hon visste vart den låg, hon sa: jag är nog dubbelt så gammal som dig, tro mig jag vet vart det är och skrattade. Hon frågade om min adress, hon visste tydligen vart det låg inklusive så han förklarade detaljerat hur man kommer dit. 
    Hon frågade om våra bakgrunder och utbildningar, typ jobb och så, och vad jag pluggade i USA medans vi var sambos. Och tiden innan vi blev sambos och jag flyttade till NY för att bo med han. Så hon kollade hans pass och alla hans 17 stämplar för inresa i Sverige mellan 2010-2012 innan jag flyttade till honom. Han sa, ja det har varit bekostat, hon sa men värt det. Ytterligare fick han lite frågor om hans familj. Hon tipsade dock att han skulle helst förnya sitt pass för att han har lite mer än 1 år innan de går ut - men han sa att vi redan talat med Migrationsverket och att det är OK att han får TUT tom passets slutdatum, vi kommer ju förlänga sen. Men vi vill få beslut så fort som möjligt för vi har jobb som väntar i Sverige.
    Hon frågade om våra framtidsplaner i Sverige och han sa att det finns en arbetsgivare som faktiskt väntar på han och att jag samma dag hade jobbintervju via Skype. Han var väldigt detaljerad att hon sa du behöver inte vara så detaljerad, det är lugnt, jag kan se att det är ett äkta förhållande. Dock kan jag inte säga exakt när ni får beslut det kan ta 3-7-14 dagar. Men det ska inte finnas anledning att vara orolig för att bli nekade. Han tyckte hon var jättelugn och extremt trevlig. Ringde Migrationsverket dagen efter och allt var inkommet. Nu väntar vi på beslut. Väntan del 2, antar jag.

• Ellaa
    Hej!
    Absolut - delar gärna med mig av erfarenheten, det är det minsta vi kan göra för varann i denna situation. När hade din man hans intervju i Washington?
    Vi är också sambos redan, sedan sept 2012 då jag flyttade till USA för att plugga och bo ihop med honom fast tillsammans sedan 2010. När vi ansökte var vi sambos fast i NY, USA men jag har ändå kvar min folkbokföringsadress i Sverige, som är hos min mamma. Dit ska beslutet komma till, lättare tycker jag än att den skickas till USA. (Om det ens är möjligt?)
    Om jag var du skulle jag maila Migrationsverket och fråga hur det blir med det, te x kan du fråga: När beslutet är taget, vart kommer beslutet att skickas till? Då jag och min sambo bor i USA, kommer ni skicka den via post till vår amerikanska adress? Tillägg att han inte lämnade fingeravtryck osv under sin intervjun i USA. Alltid bra att få det bekräftat från de så du har det på papper. :)
    Vad skönt, tror det är Migrationsverket som gör lite random frågor - för tyckte vissa frågor var helt off, helt utanför ämnet som tex om han växte upp i lägenhet eller hus, hehe. Vi flyttade från New York i december 14 till Sverige (vi hoppades på att sakerna skulle gå snabbare). Men det tog längre tid och då amerikaner får endast vara 90 viseringsfria dagar i Sverige så var han tvungen att lämna Sverige och eftersom vi redan är sambos så beslutade vi att inte skiljas, efter allt man har kämpat i distans och sen äntligen få bo ihop i år för att sedan vara tvungen att skiljas igen - aldrig. Sa upp mig, vi skulle resa till NY men vi ville hellre använda pengarna för att resa ihop och uppleva något nytt, och därför åkte vi till Peru för att hälsa på mina morföräldrar. Så vi är i Peru just nu och väntar ut på svar. Men han åkte förra måndagen i 5 dagar till NY från Peru för att genomföra intervjun. När de sa till er 7 månader - menade de sedan man skickade in sin ansökan eller 7 månader efter intervjun? När ansökte ni och vet du vilken enhet ert ärende ligger i?

Lycka till - och håll oss uppdaterade!
  • Ellaa
    Anonym (väntar) skrev 2015-04-26 21:49:34 följande:
    mim mans intervju var kort, bara runt 30 minuter och dom frågade inte om datum och sånt, enbart det datumet när vi gifte oss. Och inga namn och så på familjemedlemmar, mer vad vi planerar göra i framtiden i sverige. Men dom sade att beslut kan ta runt 7 månader. Som sagt, väntan del 2. Vart är ni nu förresten? är ni båda i NY?
    Hej!
    Absolut - delar gärna med mig av erfarenheten, det är det minsta vi kan göra för varann i denna situation. När hade din man hans intervju i Washington?
    Vi är också sambos redan, sedan sept 2012 då jag flyttade till USA för att plugga och bo ihop med honom fast tillsammans sedan 2010. När vi ansökte var vi sambos fast i NY, USA men jag har ändå kvar min folkbokföringsadress i Sverige, som är hos min mamma. Dit ska beslutet komma till, lättare tycker jag än att den skickas till USA. (Om det ens är möjligt?)
    Om jag var du skulle jag maila Migrationsverket och fråga hur det blir med det, te x kan du fråga: När beslutet är taget, vart kommer beslutet att skickas till? Då jag och min sambo bor i USA, kommer ni skicka den via post till vår amerikanska adress? Tillägg att han inte lämnade fingeravtryck osv under sin intervjun i USA. Alltid bra att få det bekräftat från de så du har det på papper. :)
    Vad skönt, tror det är Migrationsverket som gör lite random frågor - för tyckte vissa frågor var helt off, helt utanför ämnet som tex om han växte upp i lägenhet eller hus, hehe. Vi flyttade från New York i december 14 till Sverige (vi hoppades på att sakerna skulle gå snabbare). Men det tog längre tid och då amerikaner får endast vara 90 viseringsfria dagar i Sverige så var han tvungen att lämna Sverige och eftersom vi redan är sambos så beslutade vi att inte skiljas, efter allt man har kämpat i distans och sen äntligen få bo ihop i år för att sedan vara tvungen att skiljas igen - aldrig. Sa upp mig, vi skulle resa till NY men vi ville hellre använda pengarna för att resa ihop och uppleva något nytt, och därför åkte vi till Peru för att hälsa på mina morföräldrar. Så vi är i Peru just nu och väntar ut på svar. Men han åkte förra måndagen i 5 dagar till NY från Peru för att genomföra intervjun. När de sa till er 7 månader - menade de sedan man skickade in sin ansökan eller 7 månader efter intervjun? När ansökte ni och vet du vilken enhet ert ärende ligger i?

Lycka till - och håll oss uppdaterade!
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-04-27 01:19:16 följande:
    Tack för detaljerad beskrivning! Vad tog ni med er för dokument? Snart pojkvännens tur för intervju :) Men enbart 14 dagar för beslut?! Låter helt otroligt!
    Hej! Alltid :) 
    Vi tog med original dokumenten som de ville ha och ingenting annat faktiskt. Men ta alltid med så mycket som möjligt kan aldrig skada. Vi var nog bara lata för vi kände ändå att original dokumenten räcker, hehe. Men ta med allt! Typ skriv ut bilder, biljetter, chatthistorik osv. 

De där 7 dagar snacket tror jag inte stämmer dock :( Om hon var beslutstagare hade jag trott på det men är helt säker på att det kommer ta tid. Vet inte hur länge man orkar leva såhär!

Vart ska din pojkvän göra sin intervju? Önskar honom/Er lycka till, det kommer gå bra!!! 
  • Ellaa

Hej, kul att höra att de flest börjar få intervjumailen och att nästan alla på tråden genomfört sina intervjuer!

Men varför verkar de ha så mycket tid för det - vart är beslutsfattarna? Så vitt jag förstått är det handläggarna som sköter arbetet innan och beslutsfattarna som sköter om besluten dvs det slutgiltiga. Men samtliga ärenden kan ju inte vara så svåra att besluta, förstår att de sitter med flera beslut men något måste ju hända. Om väntetiderna är 14 månader och verkar inte vara mindre än 9 månader så kommer ju nästan 95% kräva en JO-anmälan samt att förvaltningslagen inte efterföljs. 

Tycker att vi gör namninsamlingen nu, överlag informationsdelen brister det ju också, att de inte ens själva fått vetskap om informationen som anges på hemsidan. 

• Ellaa
    AAke skrev 2015-04-29 13:59:40 följande:
    min attityd? att jag är lite mer realistisk?

om du går tillbaka ett antal sidor då är det redan någon som säger sig ha skapat en namninsamling, men den personen klarade inte ens av att direktlänka till den.

ska en namninsamling göras då måste den verka seriös samt få bra spridning.
    Väldigt många namninsamlingar får för få underskrifter, och när namn som "Kalle Anka" dessutom har skrivit på så är trovärdigheten väldigt låg.

jag tror mer på att försöka gå på någon minister eller skapa uppmärksamhet i media.

Men om någon här startar en SERIÖS namninsamling visst kan jag skriva under, men så som nivån verkade vara på den förra så tänker jag inte bemöda mig att skriva under.
    AAke - fast om du är så realistisk varför är du på denna tråd och skriver? Vad ger dig det för nytta - då du vet att vad vi än säger här eller skrivs här så kommer det ändå inte påskynda din och din partners ärende så då kan du vara realistisk och säga att du slösar din tid på denna tråd. Det finns en tydlig anledning till varför du befinner dig på denna tråd och skriver, för att du vill dela och ha information (även om du vet att det inte kommer ha någon påverkan alls på ditt ärende), men du är här iaf. 

Så varför är en namninsamling då så meningslös för dig? Den kanske har mer makt och nytta än vad som skrivs här på tråden - här kan vi inte påverka vi kan bara dela information.

Och jag tror inte att de som verkligen vill skriva på detta kommer skriva under som "Kalle Anka", om jag skulle sprida detta är jag 110% säker att sprida till folk som vill väl och förstår, ingen skulle då kalla sig Kalle Anka. Vet inte vart du har sett det. 

Och en namninsamling har ingen begränsning om Vem och Hur den kan nå, vad trodde du var målet? Målet för oss är ju såklart att den ska nå politiker! I specifikt Migrationsministern - men som JamJam säger det kommer inte ske via en torg utan via internet. Du behöver inte miljontalsnamn för att det ska påverka det är ju självklart att detta ämne Inte berör alla, det förstår väl Migrationsministern nog också. Men om det är tillräckligt många namn/underskrift i en procentuell siffra som representerar ärendena som just nu ligger hos Migrationsverket, dvs att cirka 25% av samtliga ärenden representerar en underskrift så tror jag det kan ha en påverkan. Men det är typiskt folk som är pessimistiska - om vi nu gör detta utan dig och det har en påverkan så kommer du gynnas av det lilla vi gjort, även om det är en namninsamling, du lär inte klaga då utan säkert tacka och ta emot. Och om påverkan inte är stark så skadar inte 10 min av ditt liv, nu när du och din partner ändå sitter och väntar att skriva under. Men det är upp till dig. Låt oss andra iaf göra det lilla vi kan för att få säga vårt.

Lycka till.
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-04-29 14:36:18 följande:
    hur jag vågar?
    det skrev jag väl i förra inlägget?

kolla på denna sida namninsamling.se/
    den är full av misslyckade namninsamlingar, det går även att söka efter "migrationsverket" det finns en hel del namninsamlingar på folk som vill att någon inte ska bli utvisad, någon hade 7(!) underskrifter, en annan 143 men det gör nog ingen större skillnad.
    jag tror att vi behöver över 5000 underskrifter för att det ska kunna ge någon som helst effekt.

för att kunna nå dit så krävs ett större engagemang av flera personer, att endast skriva ut länken här kommer som sagt inte att ge många underskrifter.
    Förresten så är din jämförelse icke relevant, du säger att det finns flera andra namninsamlingar men de flesta berör utvisningsärenden där det berör Ett specifikt ärende - där beslut är vad de försöker påverka. 

Vi är svenska medborgare som kräver att en myndighet fullföljer sin förvaltningslag, vi är svenska medborgare som kräver en ändring av ett brutet system. Det är en helhetsperspektiv - inte ett specifikt ärende eller ett orättvist taget beslut. 
  • Ellaa
    AAke skrev 2015-04-30 07:01:05 följande:

det är lite märkligt att det vart sådan kritik riktat emot mig och att jag ska vara pessimistisk.

jag vet att du har följt denna tråd länge, så även du vet att var och vartannat inlägg i denna tråd består bara av gnäll och pessimism.

som jag sa så om vi gör en namninsamlig så måste den vara seriöst gjord, namnet/rubriken samt beskrivningen av namninsamlingen ska ge ett seriöst intryck.

och är det få som skriver under vad har den då för effekt? du kan inte gå till Expressen och säga titta här har vi 50 namn på en lista, nu måste nu uppmärksamma oss.

Det togs jävligt bokstavligt när jag skrev "gator och torg", det jag menar är att det behövs läggas ner energi på att "jaga" underskrifter, att dela på facebook hur många underskrifter får du på det? det är nog väldigt varierande från person till person, men av mina vänner så är det nog bara dom närmsta som skulle skriva på. jämfört med att vara ute på stan och prata med folk så tror jag att spridningen blir låg. för inte särskilt "viral" och delad kommer den bli, men jag kan ha fel.

jag har sett många namninsamlingar genom åren, det behöver inte vara bara "Kalle Anka" men vissa skriver bara förnamnet "Johan" exempelvis, är det ens en riktig person eller någon som bara skrivit in? i mina ögon ger det ett sämre intryck av insamlingen och är sådant som bör modereras bort.

Det är en statlig myndighet så det måste vara seriöst.

Ni har hakat upp er på ingenting nu när ni skriver till mig.

och varför är jag i denna tråd? flera har sökt under samma månad som min fru, genom att se hur det går för er andra då kan jag planera lite mer.

Så för egen del bedömer jag att det kommer ta några månader ytterligare, så min fru ska nu gå på en yrkesutbildning i hemlandet, och jag fortsätter med mitt och förberedelser här, hur lugnt som helst, jag har följt utvecklingen över handläggningstiderna sedan 2010, jag har redan innan jag träffade min fru vetat att det skulle ta tid om jag skulle gå igenom detta.

så jag är hur avslappnad som helst,

Till skillnad från dom flesta här, som verkar förtvivlade och kastar bort massvis av sin egen och handläggarnas tid genom att ringa hela tiden. Kanske gör det mig ännu lugnare då jag ser att andra har det mycket värre än mig själv?

Åter igen, jag motsätter mig inte att ni försöker göra saker som namninsamling, JO anmälan, skriva till minister, kontakta media - men gör ni det gör det då rätt och seriöst! Det är allt jag menar, detta är mer uppmuntrande menat än bara pessimistiskt. Ska ni göra något halvdant då kan ni lika gärna låta bli.

Du skriver att det kan gynna mig, men det har jag svårt att tro, det är för sent för det, får ni igenom att dom anställer en massa mer folk till exempel, då tar fortfarande lång tid från beslut till rekrytering till att fler faktiskt är utbildare och arbetar på verket, så om ett år kanske det i så fall börjar ge effekt.

Då jag snarare är optimist så har min fru fått beslut redan för länge sedan när detta ger effekt.

Snarare så har det missgynnat mig med alla era onödiga samtal (när handläggningstiden blir inte kortare för att ni ringer och frågar hur lång handläggningstiden är) om jag har förstått det hela rätt så har handläggarna en timmes telefontid per dag, men om det inte är någon som ringer med onödiga frågor då hade denne handläggaren istället kunnat arbeta med att handlägga våra ansökningar en timme mer per dag.

Men det hela slutar inte där, för ni har väl ringt och pratat med växeln massvis med gånger, dom har alltså varit tvungna att sätta onödigt många på att bara sitta i telefon istället för att handlägga ärenden.

Skrivet som svar då du frågade. Men blir väl påhoppad för det också...

Hej igen, jag kan tyvärr inte hålla med dig om att allt eller vartannat inlägg bara varit gnäll. Det har varit mycket stöttande för många av oss - kanske inte hos dig. Förstår då fortfarande inte varför du följer den om du känner så. Jag följer den dels för att även om beslutstagandet inte ligger i mina händer så kan man ändå ställa upp och visa varandra att man hör varandra och kunna dela med sig erfarenheter och information. Jag är så emot negativitet så om tråden nästan enbart innehöll klagomål skulle jag inte ens läsa. Men det finns många man kan ställa upp för och vice versa. Kommer hit ibland och tar mig oftast tiden att svara på frågor som jag kan besvara på också. Och om du redan vet hur denna process går till och är så lugn - varför skriva här och varför klaga på vad andra gör?? Om du är lugn fortsätt så och låt andra göra namninsamlingar, ringa hur mycket de vill. Det är ju del av deras arbete som du följt sedan 2010 så du vet ju då att besvara vissa frågor är del av arbetet. Och bara för att man ringer och frågar så betyder det inte att man saknar empati för att andra har det värre. Självklart har många det värre. Men ändrar inte faktumet.

Du påstår att du känner dig påhoppad - fast det gör du ju också mot de som vill ringa "hela tiden". Det är en del av deras arbete att besvara på frågor - det finns folk som blint trott på att alla dokument är inne osv och om det inte hade varit för att de ringt skulle de inte ens veta. Så om det är del av deras arbete - varför ska du klaga på de som ringer? För det andra så är det inte handläggarna som svarar, det är kundtjänstpersonalen. Handläggarna/beslutsfattare svarar bara till de som har deras fall. Jag ringer inte för att fråga hur lång handläggningstiden är för din information, jag ringer för att veta om/när jag får en handläggare för det är ingen som informerar dig om det. Så de som besvarar mina samtal är inte handläggarna som du verkar tro. Jag ringer till kundtjänsten! Du har väl missat hur de arbetar där. Och de håller på med slutspurtet av anställningarna just nu runtom hela landet (kanske missat det också?) och det lär vara klart i maj men kommer pågå 3 månaders utbildning. Men nya arbetstiderna är helger och kvällar också. Så någon påverkan har det existerat iaf.

Jo-anmälan är bara som en anmärkning - har ingen direkt påverkan förutom att det lär uppmärksammas om många anmäler, vilket är bra. Håller med dig om det skall göras så ska det ske på rätt sätt, så effektiv och kraftfull som möjligt.

Återigen, hoppar inte på dig du har rätt till din åsikt... Men om du ändå inte ska bidra med något, är lugn för du vet att det är en lång väntan - så kanske det är bättre att inte säga något alls om du inte har något bidragande att lägga till. Och som sagt, du hoppar på och beskyller de som ringer och vill ringa när det är deras rätt. Det är inte personligt mot dig eller din frus ärende, utan det handlar om allas rätt att kunna ringa. Och återigen, ingen tar handläggarnas tid för vid växeln är det inte handläggare eller beslutsfattare som sitter utan service personalen. Handläggarna/beslutsfattare har minimal med telefontid, 1 h tror jag.

Lycka till, till dig och din fru.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 10:49:53 följande:

Hej.

Jag har fått veta av min enhet i Växjö att min ansökan faller under stapel #3 i deras uppdaterade tider på hemsidan:

"om information saknas och mer utredning behövs göras" - väntetid på längre än 9 månader.

Migv. menar att detta gäller ansökningar som behövt göra intervju. Egentligen har ingen öppnat mitt ärende för att gå igenom det efter intervjun som gjordes i januari. Ingenting har ändrat i min ansökan och vi står fortfarande i kö (snart uppe i 9 månader).

Så här ser min och min mans ärende ut för er som vill ha något att jämföra med:

Ansök. 13 Aug 2014

Intervju. 30 Jan 2015

Gifta

Australien

Det blir en JO anmälan inom kort. Jag vågar inte skriva för mycket till enheten eftersom jag är rädd att min ansökan blir drabbad och att vi blir straffade för att jag är irriterande. Mardrömmen skulle vara om man efter all denna väntan fick besked att man flyttats till annan enhet och behöver vänta ännu längre. Någon som vet mycket om JO anmälan i enlighet med 9 månader?

Maktlös.

Förtvivlad.

Twitter.

Hej! Kunde de ge dig förklaring på varför du hamnat där? För lite bevis (ni är ju fan gifta dock)? Varför ska ni utredas? Är det inte nästan 99.9% som måste genomgå intervjun? Inte båda såklart men partnern som ska flytta till Sverige måste väl alltid göra intervjun!

Förstår inte varför NI ska utredas, gav ni de mycket bevis förutom vigselbevis? Var intervjun lång eller kort? Frågar alla möjliga frågor - försöker hitta logik i varför det tar en sådan tid!!!!!! Vad arg man blir. 9 jåvla månder snart..... Ni är gifta, snacka om att de inte försöker göra deras arbete mer effektivt. Värst av allt är att inget kollat på ert fall, så vardör har ni hamnat där? Vad frågade du de när du ringde för att de skulle nämna vilken stapel ert ärende ligger i?

Googla om det, du kommer se andra som gjort det. Använd lite därifrån och förvaltningslagen och skriv din egen process tryck på att ni är gifta!!!

Kram!!
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 19:15:59 följande:
    Nej om man är gift eller inte ska inte spela någon roll men det tycks göra det ändå eftersom migv. ber om papperna som bevis. Utredning krävs kanske ändå, men det är bara ett ytterligare underlag att ta ställning till om det är äkta eller ej. På samma sätt som sambos kan skicka in att de levt på samma adress - men kanske inte alls bott ihop.
    Vad vet jag.
    Vi ska vara lika inför lagen, men jag kan inte tänka mig att det subjektiva inte spelar in när en beslutsfattare sitter med ärendet med en gift man från Australien som ansökt. Har han gift sig med en svenska flera år innan för att få ynnesten att bo i detta land i framtiden? Tror inte Migrationsverket tänker så. Dom anställda framstår ju ändå inte som överdrivet professionella i övrigt, så varför skulle dom kunna vara det i sin objektivitet? 

Jag håller med dig att det är snurrigt. Så här stod det i svaret jag fick:

"Den typen av ansökning som ni har gjort har en enligt våra nya handläggningstider en handläggningstid om minst nio månader. Detta då denna typ av ansökan aldrig är komplett från början då en intervju ska göras".

Vet inte vem som har rätt och i ärlighetens namn är detta det mest förvirrande och psykiskt utmattande jag någonsin upplevt. Hoppas du har rätt om att besluten snart kommer igång och att det går i rasande fart för oss alla som väntar!
    Precis, giftemål spelar ingen roll när det gäller beslutsfattandet dvs att det går inte snabbare för att man är gift men de vill ändå ha bevis för utredningens skull dvs att de kommer bedöma utifrån att ni är gift te x från par som träffats utomlands och haft långdistans (bara ett exempel) därav säkert också frågorna man får under intervjun.  

Hur professionella de är kan jag inte uttala mig om, jobbat på en förvaltningsmyndighet innan där de var nog mer hatade är Migrationsverket men när jag väl började jobba där inne så var det KAOS - oss handläggare var bara egentligen små marionetter. Som Smiley75 skrev, handläggarna är lika ?. Men onekligen är det kris hos de, det är helt oacceptabelt att INGET händer. 

"Den typen av ansökan som ni har gjort" är det inte vad de flesta gör för ansökan iaf? Och om det är så att det tar 9 månader hur kunde det ta 3-4 månader för vissa för ett år sedan, och jag talar om amerikanska medborgare (från andra tråden). Vad fan tror de inte att det finns sidor på nätet där folk delar med sig - hur kan det ta trippelt så mycket tid nu?!?! Och samtliga där gjorde sina intervjuer!!!! 

Skitsnack om det här med EU-medborgare ska ta mindre tid, om man är EU  medborgare så har man rätt att jobba i Sverige och vistas i Sverige enligt EU-rätt. Så vad ska de ansöka hos Migrationsverket - och sen när grundar sig snabbheten av beslutsfattande utifrån vart man är ifrån!? Det är diskriminering då! Så bara för att man är EU medborgare så kan man inte hitta på äktenskap eller? Helt sjukt. 

Det som också är märkligt är att det finns 3 staplar med väntetider - så vilka faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader. De som har gjort en halvintervju eller? Förlåt om jag är ironisk men detta är påfrestande som FAN! Nästan så att jag vill ringa och önskar att de säger samma sak till mig för att sätta de på plats, jag kan ta informationen men DÅ ska det ha relevans. Så om man har fått förklarat att första stapel 4 månader är de som slipper intervjun (hur många procent av alla ansökande slipper intervjun? Och vilka då faller under stapel 2? Dvs 4-9 månader.

Om nästan 99,9% av oss faller på stapel 3 - vart faller de som har fått nekande pga tidigare asyl - faller vi i samma kategori som de då också? 

Jag ska börja ta namn på de som jag talar med, för jävlar får man svar ska de ha en bra förklaring!!!!!!! 

Såsom de gömde sig bakom 14 månader - så gömmer de sig nu bakom 9 månader +, och när är sluttiden? Vad får vi för säkerhet att vårt ärende verkligen kollas upp. Så det kan gå 24 månader för vissa eller.... Och man får inga svar? Aldrig i hela mitt liv. Önska nästan jag var hemma. Ska kontakta Migrationsministern. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid