Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej alla! Nu är min sambo tillbaka hos mig efter 5 dagars resa till New York. Han hade sin intervju i onsdags hos svenska konsulatet i New York - tog lite mer än 1 h.
Han tyckte kvinnan som genomförde intervjun var hur trevlig som helst, hon skrattade och sa att Migrationsverkets intervjufrågor är konstiga och att de hade dålig engelska (hehe).
Hon frågade om min sambo hade växt upp i lgh eller hus som liten? (Konstig fråga), de frågade hela namn på vissa av mina familjemedlemmar, hur vi träffades och vart när han förklarade att vi träffades i Sthlm på en klubb Fasching, han frågade om hon visste vart den låg, hon sa: jag är nog dubbelt så gammal som dig, tro mig jag vet vart det är och skrattade. Hon frågade om min adress, hon visste tydligen vart det låg inklusive så han förklarade detaljerat hur man kommer dit.
Hon frågade om våra bakgrunder och utbildningar, typ jobb och så, och vad jag pluggade i USA medans vi var sambos. Och tiden innan vi blev sambos och jag flyttade till NY för att bo med han. Så hon kollade hans pass och alla hans 17 stämplar för inresa i Sverige mellan 2010-2012 innan jag flyttade till honom. Han sa, ja det har varit bekostat, hon sa men värt det. Ytterligare fick han lite frågor om hans familj. Hon tipsade dock att han skulle helst förnya sitt pass för att han har lite mer än 1 år innan de går ut - men han sa att vi redan talat med Migrationsverket och att det är OK att han får TUT tom passets slutdatum, vi kommer ju förlänga sen. Men vi vill få beslut så fort som möjligt för vi har jobb som väntar i Sverige.
Hon frågade om våra framtidsplaner i Sverige och han sa att det finns en arbetsgivare som faktiskt väntar på han och att jag samma dag hade jobbintervju via Skype. Han var väldigt detaljerad att hon sa du behöver inte vara så detaljerad, det är lugnt, jag kan se att det är ett äkta förhållande. Dock kan jag inte säga exakt när ni får beslut det kan ta 3-7-14 dagar. Men det ska inte finnas anledning att vara orolig för att bli nekade. Han tyckte hon var jättelugn och extremt trevlig. Ringde Migrationsverket dagen efter och allt var inkommet. Nu väntar vi på beslut. Väntan del 2, antar jag.