• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

doroteis skrev 2015-05-07 20:16:24 följande:

Hej

Det är just detta de kan göra för oss att förbise denna regeln tills migrationsverket fått rätt på den belastning de har. Skulle inte vara så svårt för regeringen att göra detta för våra mänskliga rättigheters skull. Åtminstone tills väntetiden är mer acceptabel. Istället för att bryta mot paragrafer som att ett ärende får ta max. 9 månader så tycker jag de kan erbjuda att våra partners att vara här under väntetiden.Jag undrar om man skulle kunna vända sig till EU om detta att inte lagen följs?

Tyvärr så är detta inget som EU kan göra något åt, detta är inhemsk lag och faller under utlänningslagen och förvaltningslagen. Inte EU rätt, tyvärr.

Jag tror chansen är ytterst liten att de kommer ändra den lagen om att de ska få vistas här, speciellt under dessa omständigheter då väntetiderna håller på driver oss till vansinne så kommer de tro att folk blir mer galna. Man ser att dessa förordnngar har mycket psykologi som utgångspunkt. Dörför behandlas tidigare asylsökande som "desperata", har jag märkt. Därför behandlas de som "ett fall för sig", det känns som att de är stämplade som kapabla att ta vilka åtgärder som helst för att stanna. Det är tydligt att de tänker så. Hemskt för de som verkligen vill väl. Det verkar vara flest tidigare asylsökande som får avslag vid anknytningsärende med motivering skenäktenskap. Satt och läste propositionen av den lagen och börjar se den psykologiska aspekten av dessa lagar. Som någon skrev här tror inte det spelar roll om vad för typ av asylsökande, är det registrerat så är man sedd så. Detta läste jag mycket om när jag gjorde ett arbete om UNHCR och flyktingars mänskliga rättigheter, som helt och håller försvinner när man inte är flykting längre men ändå har den "stämpeln" över sig.

Jag skrev faktiskt till de innan (Migrationsverket) för längesen då lagen var väldigt diffus, då min sambo är viseringsfri och därav får vistas i Sverige som turist. De kunde inte säga så mycket än att bara säga, amerikanska medborgare får vara här utan visum, så det blir lite motstridigt så han får vara här lagligt och finns inget de kan göra. Men beslutsfattaren får välja om de anser att det är fel. Så handläggaren har den makten, då det endast är en rekommendation för de som är viseringsfria i Sveriga att inte vara här under tiden som de väntar på beslut. Väldigt motstridig, som jag skrev till de.

GRATTIS TILL ALLA SOM FÅTT SVAR, Starkt av er att ha väntat så länge! Äntligen! Hoppas ni får en underbar sommar med era partners!
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-08 14:53:36 följande:

Jag har inte skrivit något om vare sig parti eller partibyte. Vare sig det gäller hantering av migrationsfrågor nationellt, inom EU eller internationellt, så är migrationsverkets hanering av både sökande, anhöriga och inte minst personal rent horribel. Läs rätt!!!

Du skrev kanske något att tänka på vid nästa val? Vad händer vid val - Jo du röstar på ett parti. Kanske du som uttryckte dig fel då vi är minst 2 st som reagerat på din kommentar. Hur hanteringen av Migrationsfrågor hanteras är något jag har valt att lägga till utifrån din kommentar. Så det krävs inte att man är ett geni för att tolka din kommentar som en politisk kommentar. Kanske dags att dubbelkolla innan du ber oss att läsa rätt.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014

Intervju: 16 Januari 2015

Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta

Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

Åhh!!! Herregud vad glad jag blir för Eran skull!!!!!

Tänkt mycket på er, vet inte varför ert ärende fastnade i mina tankar!

Äntligen.... Ni var ju så klockrena det bara kunde gå!!!

Grattis!!!!

P.s trodde han var från Australien, kanske jag som såg fel :$

GRATTIS!!!
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-05-08 15:43:45 följande:

Inte ett dugg!!!!

Tog knappast en dag innan din kommentar bjöd in internet troll som i stort sett är emot att våra partners kommer hit. Tack för den :) Det sista som behövs.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-05-09 12:02:07 följande:
    Du minns inte fel Ellaa.

NZ och OZ kan röra sig fritt mellan länderna (The Commonwealth). Han är NZ medborgare men vi har bott i OZ och större delen av vår familj är där. Ansökan skickades mellan länderna eftersom det inte finns någon ambassad i hans hemland (NZ).

Eftersom länderna är en del av The Commonwealth har han kunnat uppehålla sig i UK under större del av processen, så vi har haft möjlighet att ha kontakt utan 12 h tidsskillnad som vi hade i början av väntetiden. Inte hållbart.

Nu har han PUT i Sverige. Vilken jäkla lyxig situation han befinner sig i. Jäkla guldgosse.

Hoppas ni får svar snart!
    Jaha ok, bra att veta faktiskt! Men han får väl vara i Europa (Schengen) under tiden, var väl bara sverige han inte får vara i?

Ni förtjänar iaf detta! Hoppas han anländer snart :)

Jag var så säker på att det de hade sagt till dig (Växjö) om att

samtliga som genomför intervju faller under stapel 3 var skitsnack!

Finns inte en chans... 99% genomför intervjun då skulle 9 mån + nästan

bara vara det som behövdes synas på hemsidan. För staplarna innan är

ju knappast någon som faller under. Jag vet att ärenden som ert med så

mycket bevis på allt (trots intervju) inkl gifta inte ska ta mer än 4 mån.

Så säker på att så kommer de nya handl. tiderna vara när samtliga 1200

är anställda. För om 9 mån + är alla som gör intervju betyder det att samtliga

har rätt att göra JO anmälan, haha.. Lite osannolikt. Då skulle de först ändra

lagen om JO-anmälan.

Tack så mycket, antar att de fått lite fart och de vill väl undvika att självklara

fall ska ta mer än 9 mån, hoppas Växjö enheten forts. så,, om vi har tur så

tar det "bara" 9 mån för oss också, 2 månader kvar.

GRATTIS IGEN!
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-05-11 13:41:52 följande:

Snackar skit... du ser ju själv :(

Tyvärr så kan jag meddela dig att det INTE är sant det du skriver. Förut verkar det ha gått fort för Amerikaner.... Vi har passerat 7 månader nästa vecka så ingen extra snabb behandling här. Men det finns de där 3 fallen senaste året som haft sån där tur.

Men jag kan meddela dig att det inte finns någon "särbehandling" just nu vi är flera med anerikanska sambon som väntar fortfarande sedan 2014.

Men överlag såsom jag har märkt innan så verkar deras ärende gå relativt snabbt, misstanke om skenförhållande är ju mindre om ansökande är från ett icke utvecklingsland. Snarare svenskar som kryllar med ansökningar för att flytta från Sverige till USA. Även om det låter hemskt men detta är synligt bara genom pass och visum tillträde till andra länder. Amerikaner, Australiensare osv är viseringsfria i Europa men många från utvecklingsländer är inte det, bara där ser man en särbehandling utifrån landtillhörighet. Inget de förmodligen kommer erkänna.
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 11:29:36 följande:

Vi har fått bifall!!!! Knappt 1,5 månaders väntetid, helt sjukt.

Ansökningsdatum: 1 april 2015

Komplettering: 8 april 2015

Intervju: 7 maj (Chicago)

Beslut: 11 maj 2015 (bifall)

Pojkvän från USA. Inga förmildrande omständigheter vad jag vet.

Hoppas ni andra också får beslut snart!!

Wow! Vad underbart! Vilken tur ni verkligen har.... Grattis!

Bor ni i USA just nu? Kul början på försommaren för Er :)

Vilken enhet tillhörde ni? Jag hoppas resten är lika snabba på

att ta beslut!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-11 16:16:10 följande:

Håller fullständigt med dig Toufik17, det är allmänt känt att personer från Israel och Amerika särbehandlas!

Märkligt att andra har inte märkt det tidigare?!!!!

Antar att du menar mig då jag är den enda som svarat till Toufik17 om hur "märkligt det är att man inte märkt det tidigare". Men tala gärna om för mig någon från Israel som har fått i uppehållstillstånd och särbehandlats? :) För då har jag verkligen missat det.

Och som tidigare skrivit, just nu tvivlar jag på att det är så överlag, endast 1 person här på tråden har fått svar så snabbt.. Har kontakt med andra via tråden men privat som har amerikanska pojkvänner och de väntar lika länge som mig och min sambo. Sen ÖVERLAG om vi bortser från denna tuffa väntetiden, så kan man ju se hur snabbt det har gått för människor från utvecklade länder som Usa osv där för många av de så har det gått snabbt. Det är ingen nyhet att de tvivlar i högre grad på folk som kommer från utvecklingsländer, varför tror ni mest avslag görs mot de som tidigare varit asylsökande och nu söker uppehållstillstånd med sambo? Ni vet ju att det finns en annan syn utifrån ansökningsland. Kolla bara på hur "mäktig" ditt passtillhörighet är! Vilket land du kommer ifrån utgör i stort sett din frihet att resa. Det är hemskt men det är så, inget någon kan neka till.

Men just nu kan jag inte säga att amerikaner (och Israeler) särbehandlas, vi är många (flesta privata människor som inte vill skriva på tråden) som väntar med amerikanska medborgare. Har fortfarande inte sett på tråden som ansökt efter augusti 2014 som är från Israel som fick beslut så snabbt.
  • Ellaa
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 17:57:05 följande:
    cecilin skrev 2015-05-11 12:17:12 följande:
    Grattis! Vilket mirakel. Snälla säg att ni hade förtur annars kommer jag bli galen. Vilken enhet tillhörde ni?
    Baban skrev 2015-05-11 14:41:28 följande:
    Grattis grattis

Jag tror du är företag ägare så därför fick snabb besked,

Min brorsan företag ägare och hans fru fick besked inom 40 dagar ( papparsansökan )

Det va förre året enhet Sundsvall .

Är du företag ägare?

Tack!! 
    Och nej, ingen förtur av något slag utan snarare endast tur skulle jag gissa. Jag vet faktiskt inte vilken enhet vi tillhörde, då allt gick så snabbt. 

Och nej, det är bara han som bor i USA. Vi har haft långdistans i snart två år, så det känns helt fantastiskt att han äntligen kan flytta hit till Sverige. Ingen av oss är heller företagsägare, utan vi ansökte  "planerar att gifta sig eller bli sambo"-uppehållstillståndet. 

Jag kan säga att även jag tycker att det här låter för bra för att vara sant (dock var kompletteringen snarare ett förtydligande av något vi hade skrivit i ansökan än en riktig komplettering, vet inte om det påverkar något)!!! Idag var även första dagen jag själv tog initiativet till att kontakta Migrationsverket, så i vårt fall hade det i alla fall ingen betydelse.

Lycka till alla ni andra som också väntar!!

Vad underbart, vet hur det är med långdistans i 2 år.... Men if its true love its so worth it! Vad underbart att ni hade sån tur och får vara tillsammans nu. :)

Tack för informationen som du delat! 
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-05-11 22:20:29 följande:
    Grattis!

Vi fick också beslut i veckan men i epostet stod det inte om det var pos/neg - inte heller stod det vilken enhet vi tillhörde. Jag hade kontakt med en handläggare och vet att det är positivt, samt PUT.

Fick ni beslutet som email eller var kan jag hitta det? Min man behöver nämligen en utskrift på beslutet när han flyger in till Danmark och det hinner inte nå honom som snigelpost.

Grattis åter igen!
    Anyonym (va??): Ja beslutet ska egentligen komma via email men hört andra som säger att de aldrig ens fick mailet, Migrationsverket hade angett fel email eller liknande. 

Men oroa dig inte...Skrattande

Vart ska hans hans PUT kort komma, till din svenska adress eller ska han hämta upp den hos ambassaden? Antar att du har fullmakt och därav kommer få den till din svenska adress (då du skrev att han är långt ifrån ambassaden).

Om den ska komma hem till dig så kan ha resa lugnt, han kan inklusive resa direkt till Sverige... De som är viseringsfria i Sverige får resa i beslutet är redan taget. Han får resa in som turist, och sen kommer ju kortet direkt till din adress och det är klart!

Ingen vid tullen på flygplatsen kommer säga något de lär nog bara stämpla han pass med inträdesstämpel men han kommer ju ha sitt kort i Sverige så det spelar ingen roll. Detta gäller dock bara om:

1)Du har fullmakt och kortet kommer till din svenska adress.
    2) För de som är viseringsfria i Sverige dvs som får resa in utan visum som turister.

Hör av dig hur det går! 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid