Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej
Det är just detta de kan göra för oss att förbise denna regeln tills migrationsverket fått rätt på den belastning de har. Skulle inte vara så svårt för regeringen att göra detta för våra mänskliga rättigheters skull. Åtminstone tills väntetiden är mer acceptabel. Istället för att bryta mot paragrafer som att ett ärende får ta max. 9 månader så tycker jag de kan erbjuda att våra partners att vara här under väntetiden.Jag undrar om man skulle kunna vända sig till EU om detta att inte lagen följs?
Jag tror chansen är ytterst liten att de kommer ändra den lagen om att de ska få vistas här, speciellt under dessa omständigheter då väntetiderna håller på driver oss till vansinne så kommer de tro att folk blir mer galna. Man ser att dessa förordnngar har mycket psykologi som utgångspunkt. Dörför behandlas tidigare asylsökande som "desperata", har jag märkt. Därför behandlas de som "ett fall för sig", det känns som att de är stämplade som kapabla att ta vilka åtgärder som helst för att stanna. Det är tydligt att de tänker så. Hemskt för de som verkligen vill väl. Det verkar vara flest tidigare asylsökande som får avslag vid anknytningsärende med motivering skenäktenskap. Satt och läste propositionen av den lagen och börjar se den psykologiska aspekten av dessa lagar. Som någon skrev här tror inte det spelar roll om vad för typ av asylsökande, är det registrerat så är man sedd så. Detta läste jag mycket om när jag gjorde ett arbete om UNHCR och flyktingars mänskliga rättigheter, som helt och håller försvinner när man inte är flykting längre men ändå har den "stämpeln" över sig.
Jag skrev faktiskt till de innan (Migrationsverket) för längesen då lagen var väldigt diffus, då min sambo är viseringsfri och därav får vistas i Sverige som turist. De kunde inte säga så mycket än att bara säga, amerikanska medborgare får vara här utan visum, så det blir lite motstridigt så han får vara här lagligt och finns inget de kan göra. Men beslutsfattaren får välja om de anser att det är fel. Så handläggaren har den makten, då det endast är en rekommendation för de som är viseringsfria i Sveriga att inte vara här under tiden som de väntar på beslut. Väldigt motstridig, som jag skrev till de.
GRATTIS TILL ALLA SOM FÅTT SVAR, Starkt av er att ha väntat så länge! Äntligen! Hoppas ni får en underbar sommar med era partners!