• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Elsanna skrev 2015-05-19 18:02:52 följande:

Hej alla nu har min kille varit på intervju i skopje tog endast 40 min gick hur bra som helst. Har ringt migrationsverket och dom har fått in ambassadens rapport. Dom frågade inte så mycket men konstiga frågor som tex vad min morbror heter, hur stor

min lägenhet

Vad skönt Elsanna, nu är den biten över! 
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-05-19 19:00:31 följande:
    Tycker bara det är dåligt av dem att säga 9+ vid intervju då intervju är standard.

Anmärkte bara på ordet "sökandeN" när de skrev om ert fall. Vill inte oroa dig utan mer fatta hur Migrationsverket funkar... men kul att något händer!
    Jag ska maila de och fråga, jag fick svaret igår att det är 9 månaders väntetid. Det kan ju inte vara OK att ALLA som genomgår en intervju innebär 9 månader + när intervjuer sker 98% av gångerna. Anmärkte också på det de skrev angående ordet "sökanden". 

Smilla75, du som jobbar där, tror du att du kan förklara vilka som går under 9 månader +? Utgår man ifrån de som knappt sett varandra? (Denna fråga finns på formuläret), att man aldrig bott ihop? På vilka ungefärliga bedömningar sker en muntlig intervju med andra partnern. Och NÄR slipper någon av parterna göra intervju? Aldrig hört något som sluppit göra intervjun.

Och vad innebär det egentligen? Om det är 95% av alla oss (då vi alla gjort eller ska göra intervjuer). Det betyder också att JO anmälan kommer göras av 95% av alla som söker. Lite konstigt. 

Tacksam för svar :)
  • Ellaa
    cecilin skrev 2015-05-19 19:36:39 följande:
    Ellaa, det var jag som frågade hur det funkar om skulle bli kallad på intervju och jag befinner mig i Bangkok, då sa dem att jag kan göra intervjun på svenska ambassaden i Bangkok. Så jag ska inte göra någon intervju (vad jag vet) utan mer att jag var intresserad över hur det skulle gå till. 

Jag är i Thailand med flyttar tillbaka till Sverige i helgen. 

Det kan ju inte stämma att mer utredning innebär intervju, det låter helt sanslöst. 

Från väntetidernas sida:

Handläggningstiden börjar när Migrationsverket registrerar din ansökan som mottagen.

4-9 månader

En ansökan som saknar något dokument eller behöver utredas mera tar längre tid för Migrationsverket att handlägga. Det kan till exempel vara att Migrationsverket behöver träffa den som gjort ansökan på intervju. Migrationsverket tar kontakt med den som gjort ansökan om ansökan behöver kompletteras med mer information.

Så enligt deras hemsida räknas sökande som måste gå på intervju 4-9 månader.

Jag mailade de PRECIS och frågade samma sak, skrev några tiotals rader till om hur omänskligt detta var - och att om det tar mer än 9 månader så kommer jag göra en JO anmälan (+skadestånd) för att få tillbaka ALLA våra besparingar som vi fått leva på utomlands för att Migrationsverket inte ska få separera oss. Även om jag förlorar, ska bli ett nöje att få göra det om vi tvingas vänta längre. Som jag skrev till de via mail, jag förstår att denna process tar tid... Men att behöva vänta mer än 6 månader utan vidare information är omänskligt. Även om de inte kan göra så mycket ska också maila justitiekanslern det är dit man vänder sig för att kräva skadestånd (vet att jag inte kan kräva än - men ska skriva iaf och se vad de säger så man kan börja förbereda sig). 

Men som du säger, vad jag själv har hört från Växjöenheten är att det är 9 månaders väntetid - tror också att 4-9 månader INKLUDERAR intervju med den sökande. Frågade också på mailet: eller menar ni "mer än 9 månader" de fallen där en beslutsfattare ska ta ett beslut och anser att det behövs YTTERLIGARE utredning trots att sökande redan gjort intervju - och ni då kallas den svenska medborgare (svenska partnern) på intervju också?
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-20 00:10:51 följande:

Det vi ser här är att staten genomgår ett rättshaveri där alla system blir överbelastade pga asylinvandring. Att ha med Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan för våra anhöriga är bara att glömma.

Fast nu har du väl allt fel, jobbat på Försäkringskassan - Försäkringskassan hanterar överhuvudtaget inget som har med asylinvandringen att göra! Först krävs ett svensk personnummer och ett arbete (även om det är deltid) eller student. Jag förstår att du äe förbannad likaså resten av oss men snälla sprid inte okunskap - det kommer skada VÅRA anhöriga mer än vad du tror. När du skriver sådant - inser du inte att rasister tex inte ser skillnad på anhöringsinvandring och asylinvandring? Våra partners är lika mycket invandrare för de! När du delar sådan fakta så sprider du vidare något som faktiskt kan skapa ännu mer rasism. Samt de som är på arbetsförmedlingen arbetar med människor som redan innehar uppehållstillstånd i Sverige. Det äe ENDAST Migrationsverket som arbetar direkt med asylinvandring i första hand. Sen sker ju andra instanser kommunalt osv. Fast det har lnget med hela "Systemet" som blir överbelastat, enda överbelastningen är Hos Migrationsverket.
  • Ellaa
    abbe73 skrev 2015-05-19 23:17:10 följande:

Hej,

vad är JO anmälan, och när kan man gör en JO anmälan?

Min fru har har gjort intervju den 13/8/14, så vi har väntat mer in 9 månader så vad rekommenderar ni vad ska jag gör?

Tack i förhand. 

Hej, här citerar jag exakt ur hemsidan Jo.se (gör gärna din anmälan kanske känns jobbigt och "onödigt men det skadar inte) samt använd dig av förvaltningslagen som säger att handläggningstid inte ska överskrida 9 månader (om det inte behövs) i ert fall där MER än 9 månader har gått - när ansökte ni? Så har ni rätt att anmäla!

"JO-anmälan

Anser man att man själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende kan man klaga hos JO.

Vem som helst kan göra en anmälan. Man behöver inte ha uppnått en viss ålder, vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att få klaga. Det är inte heller nödvändigt att man personligen är berörd av det man anmäler.

Vad en anmälan bör innehålla

Det enklaste sättet att skicka in en anmälan är att använda formuläret på webbplatsen, men om man väljer att skicka in anmälan på annat sätt, t.ex. med post, fax eller e-post, bör den innehålla:

Vem klagomålet riktar sig mot, dvs. vilken myndighet och/eller tjänsteman som man anser har agerat felaktigt.

En kort beskrivning av ärendet eller händelsen.

Det agerande som man anser vara felaktigt och motivering till varför man anser att myndigheten och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt.

När händelsen inträffade.

Eventuellt diarie- eller ärendenummer hos myndigheten.

Anmälarens namn, adress och eventuellt telefonnummer.

Kopior av handlingar som är av betydelse för att visa att myndigheten och/eller tjänstemannen har agerat felaktigt.

Viktigt att tänka på

Anonyma anmälningar utreds normalt inte.

JO utreder normalt inte heller klagomål som gäller förhållanden som ligger mer än två år tillbaka i tiden.

En anmälan med bilagor blir allmänna handlingar i och med att handlingarna kommer in till JO. Det innebär att vem som helst har rätt att ta del av handlingarna om uppgifterna inte ska hållas hemliga enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Om JO utreder en anmälan får den som anmälan riktar sig mot reda på namnet på den som klagar.

JO kan inte ändra en dom eller ett beslut. Är man missnöjd med en dom eller ett beslut kan man i regel överklaga till högre instans inom viss tid som anges i domen eller beslutet.

JO kan inte pröva frågor om skadestånd."

Lycka till!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-20 00:59:07 följande:

Hej Ellaa

Jag tror att Migränverket menar så att det är en led eller myndigheter som våra anhöriga (de flesta) måste gå igenom, först MIGRÄNVERKET sedan försäkringskassan och sist arbetsförmedlingen! Om man har fått ja så klart!

Hur behöver våra anhöriga gå till Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan? Jag har aldrig haft med försäkringskassan att göra eller arbetsförmedlingen - så varför skulle våra anhöriga behöva gå igenom samtliga myndigheter? Det är snarare SFI som de lär vara tvungna att bemöta inklusive skatteverket. Arbetsförmedlingen är egentligen bara för de som inte kan få jobb och vill ha ersättning efter att ha varit aktivt sökande efter 3 månader. Det räcker med att man söker jobb via deras hemsida - inte behöver man gå dit. Man kan söka etableringsersättning men endast fram tills man är 20 - förmodar att samtliga av våra partners är över 18 iaf. Med ett personnr från Skatteverket sker ju allt per automatik att man blir inskriven. Så förstår inte oron över denna led av myndigheter? förutom Arbetsförmedlingen men man kan skriva in sig via nätet samt så har våra partners OSS som kan hjälpa med påvägen till skillnad från asylsökande som oftast inte har någon och därav behöver de stöd med språk osv. Jag kan iaf prata för försäkringskassan och han skrev att de var överbelastade och det är de absolut inte.
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-05-20 02:01:35 följande:

Ellaa

Jag är inte alls orolig för försäkringskassan eller/och arbetsförmedlingen. Min sambo behöver inte de eftersom jag har fixat jobb åt honom! Han kan börja jobba från första dagen han kommer hit. Det vi behöver först är den jäkla UT, som vi har problem med!

Men jag vet också att de flesta andra måste ha någon kontakt med ovan nämnda myndigheter!

Är glad att vi kan skippa åtminstone de!

Kram

Ja precis, och såklart utan tvivel så ska de som kommer till Sverige med UT eller TUT ha rätt att vända sig till Arbetsförmedlingen vid behov av arbete och Försäkringskassan vid sjukdom osv men det jag reagerade på är att Migränverket skrev "Det vi ser här är att staten genomgår ett rättshaveri där alla system blir överbelastade pga asylinvandring. Att ha med Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan för våra anhöriga är bara att glömma.", därför reagerar jag på att han skriver något som är felaktigt, iaf Försäkringskassan har absolut ingenting med asylinvandringen att göra eller invandring överlag. Arbetsförmedlingen vill snarare att fler ska söka till de för att underlätta integrationen och sysselsättningsgraden - till skillnad från Migrationsverket som är en helt annat typ av myndighet, som definitivt är överbelastat men att dra in samtliga myndigheter och säga att de är överbelastade pga asylinvandringen är felaktigt. Man kan inte beskylla asylinvandringen på alla problem som uppstår i landet. Jag har citerat det Migränverket skrev - kunde inte förstå det på ett annat sätt. 

Vad kul Elaaunna att han har ett jobb som väntar på han här :) och att han inte ens kan få påbörja sitt jobb pga den långa väntetiden!!! Detta är så frustrerande och som Du säger: VI BEHÖVER FÖRST JÄKLA UT! 

Håller tummarna för oss alla, kram!
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-20 05:56:31 följande:

Då har jag blivit "rasist" nu och det det är politikernas fel. Jag bidrar i alla fall inte med destruktiv MENA invandring. Vi ser även att sjukvården, alarmcentralen, socialtjänsten m m blir överbelastade. Nu ordnas även "gräddfiler" för IS- terrorister. Asylbaroner gör miljardrullningar och statskassan sinar. Till råga på allt har vi ett etablissemang och en mediaapparat kontrollerad av eliten som har hjärntvättat sådana som dig. Verkliga rasister finns bara några få procent i landet. Nej hela samhället har blivit otryggt och det vi ser är bara början. Detta kommer att fortgå men vi alla kan göra våra röster hörda och sätta stopp för vansinnet.

Herregud - hade väl rätt om dig! Jag är inte hjärntvättad, tror den enda som är hjärntvättad och rädd och otrygg är Du! Du är den enda här som börjar diskutera IS-terrorism. Och om du vill beskylla din okunskap på politikerna så får du gärna göra det för min del. :) Svårt att ta ansvar för sin egen ignorans. Om allt är så överbelastat vad ger grund i att Din partner ska få komma? Din partner är ju en till person som just nu "överbelastar" Migrationsverket så. Det är skillnad på rasister och nazister - nazister kanske det finns få av. Men rasister fick det GOTT om, tyvärr. Som lever sådär rädda och kör beskyllningsmetodiken på människor som de inte ens känner eller ens kan tänka sig vad de genomgår. Jag är iaf inte otrygg, jag känner mig trygg. Och vet att landet inte kommer gå "under". Jobbigt att behöva gå runt och vara paranoid över "otrygga samhället". Till skillnad från dig - att dela fakta som inte stämmer så jobbar jag gärna voluntärt och i specifikt med människor som flyr för sina liv. Kanske tips att testa det. :)
  • Ellaa
    Ulak skrev 2015-05-20 10:58:28 följande:

Var vänliga och sluta kasta skit på varandra eller andra. Politik får ni diskutera på andra forum.

Här försöker vi stödja varandra i vår långa väntan och ge upplysningar om vad vi vet om processen och ansökningstider.

Lycka till alla

Ulak, håller med dig vi är här för att stödja varandra och därav tänker jag inte ta rasism. Alla våra partners är förmodligen "invandrare" och att denna forum är för att stötta varandra är utan tvivel där jag alltid kommer reagera på om någon försöker sprida rasism som inte hör hit och/eller på felaktiga grunder. Politik diskuterades inte utan rasism - oavsett i denna jobbiga process så finns det inga ursäkter för att passivt förbise sådana kommentarer. Det finns människor på tråden som varit tidigare asylsökande de förtjänar respekten - inte ens min egna partner som är amerikan men tycker det är lika förargelseväckande iaf.

Men mer än gärna så vill jag endast fokusera på ändamålet med denna tråd: den eviga process.
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-05-20 15:31:08 följande:

men det är väl fritt och göra en JO anmälan.....eller har jag fel?

det är lagstadgat att ansökan om UT ska max ta 9 månader, när vi har röstat, stod det någonstans om att UT kommer att ta 14 månader???

detta är ett EU lag, varken jag/du eller regeringen kan ändra på det.

och snälla, antingen man skriver något vettigt eller så låter man bli.

vi är här för och dela med oss vad som har hänt med migrationsverket så att alla är uppdaterade, inte för och tjafsa och skapa hat mellan oss, utan stötta varandra.

nu skiner solen över skärgården, njut av det och ta hand om er.

Peace.

//T

Jo det är fritt med JO-anmäman, det är din rätt. Det är lagstadgat. :)

Vad mysigt, längtar hem till sommar Sverige, hoppas vi alla får varma beslut snart, så sommaren kan bli ännu soligare!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid