• z h

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lambie skrev 2015-04-08 19:16:05 följande:

Hej! :)

Drar vår story kort så får du svar på din fråga: vi ansökte precis i början av juni -14, fick intervju i slutet av okt/början av november ungefär, minns inte exakt. Men de hade slarvat så hans handlingar från intervjun låg kvar på ambassaden fram till mars. De sa t o m själva när jag ringde häromdagen att hade det inte varit för mina telefonsamtal så kanske de inte ens hade upptäckt det nu. Så nästan fem månader senare fick Migrationsverket de uppgifter som behövdes, och tydligen ska detta inte behöva förlänga vår väntetid, men jag vet inte om jag kan tro på det.

Och nu väntar vi på beslut då. Tydligen har vi ingen handläggare än heller... Det här är den mest frustrerande processen jag har varit med om.

Usch vad tråkigt, hoppas att ni får beslutet snarast. Men jag menade från den tiden ni bad ambassaden om intervju tid, dröjde det också långt tid tills din partner fick interview, t.ex efter 1 eller 2 månader?
  • z h

Okej det är det jag tänkte på, det är bra med 3 veckor. Tack för svar

• z h

Hej!

Oh vad glad jag blev, har ringt Sundsvall enheten och de sade att de har börjat med oktober ansökningar denna vecka. Så snart kommer er tur, sade hon! Jag frågade henne också varför det står på migV. Hemsida att de inte kan ge uppgifter om väntetider och hon sade att de håller på att uppdatera nya tider.

Vi får hoppas att de minskar väntetiderna.

• z h

Hej allihopa!

Grattis för oss alla. Äntligen har jag fått mejlet idag!

Jag ansökte den 27 oktober (ca 5,5 månader). Min mans ärende ligger i Sundsvall.

Vet ni om han behöver ta med sig pappert om att han har gjort fullmakt till mig? Eller endast vigseln, personbevis, pass m.m.?

• z h

Hej.

Jag har också hört från en vän, hennes släkt har också fått i teheran och de fick den 25/8. Alltså det e helt sjukt. Så det betyder att jag får också stå länge. Det jag vet är att i Tehran är det inte lika press som i Turkiet och Jordanien, då folk från syrien reser inte det. Så jag fattar inte varför det så

• z h
    Baban skrev 2015-04-15 19:34:53 följande:

HEJ hej Z H

Stor grattis till dig och alla andra som fick intervjumail , va glad jag blir.

Ja han måste ta alla original dokument som ni har befogat och skickade med ansökan.

Får jag veta vilken ambassad din man ska boka tid?

Hoppas det går bra snabb beslut.

Hej, tack.

Det är i Iran, har hört att det e snabbare än Turkiet och Jordanien, men tyvärr har jag en väns släkting som fick 25/8. Jag har mailat de idag, så de svarar på söndag.
  • z h

Hej. 

Min mans interviewtid blev den 23/08 2015, Rynkar på näsandet kommer och vara i Tehran. Ni som har fått interviewtider i Tehran, har ni frågat om varför det är så långa väntetider? 

Tehran har inte påtryck som Jordanien, Egypten eller Turkiet, då folk från Syrien inte ansöker ditt. Har märkt också att de inte följer någon kö, utan bara plockar. Jag har börjat misstänka att de gör så för att det ska inte överstiga det antal nyanlända för 2015, som mig.V bestämmer. 

• z h
    Cutiie skrev 2015-04-20 16:38:08 följande:

Har ambassaden sagt att det ska vara stämplat och med namnteckning till er? För vi fick ett papper där det står att man ska ta med sig personbevis fast står inget om stämpel eller namnteckning. Någon annan som vet?

Hej.

Den ska bara vara stämplat.
  • z h
    Cutiie skrev 2015-04-20 17:32:01 följande:

Nu har vi fått intervjutid den 22 juni 2015 så om cirka 2 månader eftersom dom inte har tid tidigare på ambassaden men känns helt okej med tanke på att vissa får vänta 5 månader eller mer :)

Oh vad roligt, grattis!
  • z h
    Elaaunna skrev 2015-04-21 03:11:30 följande:

Hej eelinn

Det är precis det som hände mig!

De ville inte ha mer än några foton ...och vi fick en fett avslag... I vilket står att vi bifogade BARA några foto på oss två!!!!

Mitt råd är ta med er allting och lämna så mycket bevis som möjligt!

Vi har överklagat så klart, väntar på svar!

Lycka till alla!

Oh vad tråkigt, jag är också lite rädd då våran kamera har gått sönder innan vi tog bilder tillsammans så vi lånade en kamera och tåg bara några bilder tillsammans. Är du gift eller sambo om jag får fråga. För vi har stämplat vigsel från utlandet så det borde räcka. Hoppas att det ska gå bra för er.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid