• z h

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej

Allt känns stilla nu. Är det någon som har ansökt i höstterminen 2014 och fått en handläggare eller upphållstillstånd förutom ni som har förtur? Ni som har ansökt i augusti / september 2014 har ni fått en handläggare?

För min del har jag ingen handläggare än & jag har ansökt i slutet av oktober 2014 & mannens intervju var i slutet av augusti

• z h

Hej!

Får jag veta om du har en handläggare & när fick du det, om du har. Det e skönt och få lite spår så kan man gissa vilken månad de jobbar med.

saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.

29 augusti 2014 - ansökan via webb

22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan

24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo

idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

• z h

Hej!

Får jag veta om du har en handläggare & när fick du det, om du har. Det e skönt och få lite spår så kan man gissa vilken månad de jobbar med.

saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.

29 augusti 2014 - ansökan via webb

22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan

24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo

idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

• z h

Hej.

Grattis! Kan jag veta när ni fick en handläggare och om ni behövde komplettera?

zzoiu skrev 2015-09-08 20:31:51 följande:

Äntligen beslut idag. Eftersom jag följt denna tråd en tid vill jag återge min resa.

Ansökan: 140927

Mail om intervju: 150326

Intervju: 150409

Beslut: 150907

Enhet: Örebro

Flickvännen är från Thailand, men bott "utomlands" i 15 år.

Lycka till alla!

• z h

Ja, man får reda om man ringer och frågar. Jag misstänker ibland att de kan säga att man inte har fått en handläggare än, för att vi inte ska ringa och förstöra. Har du ringt innan & frågat om du har fått en handläggare?

zzoiu skrev 2015-09-08 20:48:22 följande:

Tack! Ingen komplettering! Fick inte handläggare på det sättet. Vet inte ens om det är så det fungerar, dvs att du får reda på att du fått handläggare. Vi fick beslut!

• z h

Vilken enhet har du?

sten11 skrev 2015-09-09 03:59:33 följande:

Jag har väntat i 13 månader nu.

Ansökte 19/8-14 och fick en handläggare förra veckan. Så vi får se hur det går för oss nu.

• z h
    sten15 skrev 2015-09-09 10:27:36 följande:

Har enheten i Göteborg. Du då?

Jag har i Sundsvall.
  • z h

Hej. Du hade också din i Sundsvall eller kommer jag ihåg fel?

jessib skrev 2015-09-09 12:14:20 följande:

Hej allihopa! tyvärr inget nytt i mitt fall. Har väntat 12 månader och 1 vecka (3 september 2014). Mailade idag och kollade om vi fått handläggare, vad roligt att det iallafall verkar röra sig med handläggare för er andra!

• z h

Oroa dig inte det är inte alla folk som har råd med resa, jag har samma situation som dig kämpar mellan studier och jobb för att ordna ekonomin innan han kommer. Tro bara på dig själv och förklara din situation.

forzainter skrev 2015-09-10 21:45:44 följande:

tack Lambie, du anar inte hur orolig jag är nu när Smilla­75 sa att det är en indikation på att förhållandet inte är allvarligt menat.! ja jag har svar till allt det de ska fråga,

• z h

Ja det e sant jag förstår dig. Men intervjun kan också vara positiv då du kan prata med de ansikte mot ansikte, vilket jag anser att det underlättar för de att få tydligare syn om din situation och hur allvarligt din relation är.

forzainter skrev 2015-09-11 06:16:11 följande:

Tack z h, de de jag ska säga om de undrar varför vi inte har träffats, snälla bara hyran 5500 plus möbler som har kostat mig mer än 30 000 ! Och håller på spara nu så att kunna försörja henne när hon kommer sen,

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid