• z h

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Så skönt att det börjar rulla. Grattis för er alla som fick besked. Nu har nästan 4 av september som fått besked. Så vi kan tro att de har börjat med september 2014. Hoppas att det e snart vår tur vi som sökte i oktober.

• z h

Vad tråkigt, så dumt att de säger att de följer kö systemet. Det har jag också påpekat till någon som sade att de följer kön men tyvärr vi har ingen makt som de. Visst kan jag förstå att det är påtryck de upplever men det är inte trevligt när de ljuger för oss.

Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-17 21:43:33 följande:

Vi ansökte i juli 2014 och har inte ens fått handläggare :/

• z h

Varför har han inte fått gå på intervju, det jag vet är att alla som ska flytta till någon som bor i Sverige ska intervjuas i svensk ambassad. Fick du ingen alls någon e-post om att boka intervju tid i en svensk ambassad?

Har du ringt och frågat varför din man inte fick någon intervju?

Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 16:45:42 följande:

Nej, han har inte fått gå på intervju. Vi får inga besked på varför det tar sån tid... Förturen nekades eftersom dom inte har möjlighet att prioritera oss pga långa köer. Jag bifogade graviditetsintyg, ultraljudsbilder och kopior från min journal..

• z h

Jag tror inte att man kan söka förtur bara för att barnet ska börja skola. På intervjun frågar de samma frågor som din partner svarade på när hon ansökte och frågorna kan ställas på olika sätt. Det kan också komma andra frågor, min man blev frågad om vem som var med på vår vigsel, trots att den inte var med på ansökan.

• z h

Hej och grattis, skönt att se att mig.v äntligen började med höstterminen!

Har bara en fråga. Hade du din enhet i Solna men fick beslut av växjö istället??

saaraajkaa skrev 2015-09-19 01:24:25 följande:

Hej! Till alla er som inte är med i gruppen på fb. Vi fick beslut den 16/9.

Ansökan 29/8-14

Intervju 24/3-15

Beslut 16/-15

Enhet Solna

Beslut från Växjö

• z h

Långa väntan, jag tycker att du ska först be om att prata med en teamledare eller enhetschef. Om det inte hjälper så ring en annan enhet & berätta vad som händer för dig och fråga om du kan istället bli flyttad till en annan enhet och om att du kan få svar snarast. Om det inte hjälper får du direkt överklaga. Så länge tid ska det inte ta måste jag säga och en snäll personal sade igår till mig att de började med höstterminen 2014.

• z h

Ja för en snäll kvinna sa också samma sak till mig igår och hon sade att mig.v jobbar med september 2014, blev glad när jag hörde av dig då kan man få hopp att man inte fastnar hos någon enhet.

saaraajkaa skrev 2015-09-19 13:33:17 följande:

Japp jag antar detm kvittar vilken enhet man tillhör enligt dem vem som helst kan ta belsut eftersom det äe elektroniskt

• z h

Jag tror att de jobbar mellan slutet av augusti och början av september. Men jag kan förstå att det är helt konstigt att ni som ansökte juni-juli inte har fått något beslut än, särskilt att de långa väntetiderna började från och med höstterminen 2014.

Har du en handläggare Akisexh? Och när ansökte ni? Har ni ansökt elektronisk eller via papper?

• z h

Hej smilla menar du att till och med tillstånds enheter lägger våra ärenden för sidan och registrerar asyl ansökningar och när de är klara av det (vilket är omöjligt jämfört med det antalet som kommer in varje dag) så jobbar de igen med våra ärenden?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid