• z h

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej Smilla 75

Jag har min mans ärende i Sundsvall & jag bor i Jönköpingslän. Jag har hört att man ska egentligen ha sin enhet nära sig är det sant???

• z h

Oh skönt hoppas att det är positivt svar och att helgen går fort så du slipper oroa dig. Kan jag bara veta vilken tid du fick ditt mail. Det e bra och veta till vilka tider de jobbar på lördagar.

• z h

Jag antar utifrån de senaste beskeden som några fick här att enheterna jobbar med ärenden från augusti-oktober. Så man får hopp att vi andra som ansökte hösten 2014 hör något snart.

• z h

Jag tror också det, det kommer & gå bra

Göteholm2015 skrev 2015-09-13 14:46:25 följande:

Först och främst - Tack för alla "grattis" och "lycka till"!

@z h:

Emailet kom 09:01 på lördag morgon. Helger går ju alltid snabbt och sen eftersom man inte kallat mig till intervju så känns risken för avslag minimal. Har för mig att MigV måste utreda ytterligare/kalla till intervju om man ska ge avslag. Med andra ord ganska säker på att det är glada besked:)

@Jessib

Ja, ni borde ju i rimlighetens namn fått besked redan i fredags... Hoppas verkligen att veckan som kommer blir er vecka! Kolla dock med Umeå om det inte är så att du egentligen tillhör en annan enhet. Man sa ju till mig därifrån att mitt ärende låg hos en handläggare i Örebro och att Umeå bara gör en "första screening" av fallen. Att andra enheter sen fattar besluten.

Nu ska jag snart iväg till Spanien och möta upp tjejen, en veckas gemensam semester och sen blir det för henne att boka tid för fingeravtryck med mera här i hemma. Har en känsla av att det blir ett par flaskor Cava ikväll...

• z h

Hej

Jag har ringt sundsvall enheten idag. Innan sa de att vårt ärende står i kö på Sundsvalls enheten, nu säger de att den inte gör det & att det inte alls ska ha någon enhet utan den står bara i E3- systemet och står i kö som vilken handläggare som helst kan öppna den, men det kan ta långt långt tid sa hon. Vad betyder det? Är det sant att man inte alls ska ha någon enhet efter intervjun???

• z h

Jaha, fattar inte varför andra personal sa till mig att den ligger i Sundsvall.

Jorgen skrev 2015-09-15 15:27:47 följande:

Ja det är sant.

En handläggare förbereder intervjun och sedan går det tillbaka till E3 i väntan på att en beslutande handläggare tar upp ärendet för beslut/ytterligare utredning.

• z h

Ja, det är många som är osäkra på den information de ger. Och som toufik sa är att det är jobbigt att man inte ens vet vart man står i kön. För några månader kunde man då och då få tag i trevliga personal, nu hinner jag inte ens prata färdigt, det känns att de bara vill slippa samtalet trots att jag inte är bra på att ställa många frågor.

Jorgen skrev 2015-09-15 17:22:30 följande:

Ett inte helt ovanligt fenomen. Verkar som att vi som hängt med här ett tag vet mer om systemet än en del som jobbar på kundtjänst.

• z h

Hej Sjömannen. Grattis!

Jag förstodr inte riktigt vad du menade, har du ringt handläggaren som intervjuade din partner i ambassaden? Och hur kunde du veta namn på den som intervjuade (min man fick inte namnet på den kvinnan som intervjuade honom )

• z h

Jaha så går det till, tack för informationen. Mig.v borde själva ge ärenden igen efter intervjun till samma handläggare som har förberett ärendet, då den har i alla fall en överblick av ärendet.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid