• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

frippis skrev 2015-06-02 12:13:38 följande:

Hoppsan, detta var inga trevliga nyheter. Jag ringde växeln och där sa killen att de jobbar med ärenden inlämnade Januari och Februari 2014 :(

Dock så var de till skillnad mot växjö väldigt artiga och trevliga och jag fick telefonnummer till teamleader som dock inte var där nu. Direktnummer till Solna är iaf 010-485 7553 om någon behöver det.

Hej frippis, ligger ert ärende i Växjö eller Solna just nu? När du säger att du ringde växeln vilken växel? Arbetar de med januari och februari 2014 ärenden - vadå med tidigare asylansökan bakom sig eller? Det finns fleratals som sökte den terminen och fick beslut inom 3 månader.... Vilken jäkla lögn! De med tidigare asylansökan verkar få en väntetid på 18 månader vilket lär bli kanske 18-24 månader nu så hur kan de hålla på med jan - feb 2014 det betyder att det är 16 månaders väntan. Alla vi vet att det inte är sant - även om der kan finnas kvarliggande ärenden från den tiden. Numret till teamledaren som du fick, vilken enhet tillhör den teamledaren?
  • Ellaa
    Elinmarie skrev 2015-06-02 14:56:40 följande:

Ja man är ju alltid orolig för det men jag tänker samma som du, ska ringa imorgon igen och höra vad någon annan säger, säger de samma som denna så kommer jag vilja ha det på mail så jag kan uppvisa om det skulle vara något :) Men han sa att det lär dröja minst 3 månader till innan någon ens öppnar ärendet och vi får en handläggare och då orkar jag inte vänta.. Har ju bott i Mexiko tillsammans med min sambo men åkte hem nu i maj pga jobb .. Han menade från NU och 3 månader framåt.. Vi hade intervju i Mars men han sa att de kommer dröja.. Vi ligger i E3 och har inte behövt komplettera men han sa att kön för handläggning nu för september är ca 3 månader, då är det den personen som tar vårat ärende som blir våran handläggare..

Så måste ju betyda att dom jobbar med Juni-Juli 2014 nu då.

Han var mycket trevlig och ville verkligen hjälpa..Lät som att han kunde sin sak. Ringde inte till kundtjänst utan ringde växeln och blev kopplad till en enhet.. Och ligger man i E3 tillhör man ingen enhet förens man får en handläggare igen efter intervjun och det kan bli vart som helst i landet.

Jag hoppas han har fel och att sept 2014 månad får höra något mellan 15 juni - 15 juli! Så oktober kan få aug-sept månad! Utifrån statistiken överlag så verkar det ligga på 9 1/2 månad men ponera 1 månad extra pga semestern 10 1/2 månad. Finns ju inte ens någon på tråden från juni - juli 2014 ansökningar? (Förutom de med asylansökan bakom sig) Kan ha fel men någon från den gruppen har jag inget minne av. Ska gå tillbaka till historiken här och se de som ansökte då vad deras situation är nu - om de fick svar. Jag fick nyss samma svar, kvar i E3 systemet osv. Om våra partners kommer med lite tur så kan man ta färjan till Finland eller Tallinn och få beslutet eller hälsa på Norge och de hinner få beslut medans de är nära oss! Jag ska skicka iväg ett mail, får jag ett positivt svar så kommer jag boka våra biljetter från Spanien till Sverige då vi reser från Peru till Spanien 14 juni!

Lycka till! Låt oss hålla uppdatering om detta med Mimmipigg och samtliga som har viseringsfria partners och ska göra samma sak!
  • Ellaa

Hej Elin Marie, JamJam, Mimmipigg, vad jag menar med att "funkar endast för viseringsfria partners" är som ni säger att man inte behöver ansöka om besöksvisum utan de får resa in lagligt som turister utan att ha med sega Migrationsverket att göra. 

Jag har försökt söka så mycket info som möjligt om detta... 
    Så vitt jag har förstått det utifrån utlänningslagen så är det inte ambassaden som beslutar om besöksvisum - det är Migrationsverket Kräks ambassaden är bara till för att vara den fysiska förmedlaren mellan viseringsland och nästan samtliga länder runtom i världen. Ytterligare på det så kommer det massa krav för besöksvisum: "Genom rådets förordning (EG)nr 539/2001 har fastställts en förteckning över vilka tredje länders medborgare som ska ha visum vid passering avEU:s yttre gränser och vilka som är befriade från kravet. Regeringentillhandahåller en lättillgänglig förteckning över vilka länders medborgare somomfattas av viseringskravet här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/04/45/52a4de4c.pdf.  Vidare erbjuderMigrationsverket generell information om viseringskravet vid inresa ochvistelse i Sverige här: http://www.migrationsverket.se/info/137.html
    Dinfästman kommer att beviljas visum under uppfyllande bl.a. av krav på ett pass som är giltigt minsttre månader efter visumetsslutdatum, på pengar för uppehället och för hemresan (Sverige kräver tillgångarmotsvarande 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Atttillräckliga medel finns ska visas med hjälp av exempelvis kontoutdrag frånbank eller dokument där personen som bjudit in utlänningen till Sverigeförsäkrar att hon eller han kommer stå för alla kostnader under besöket) samtindividuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader som kan uppstå isamband med akut läkarhjälp, brådskande sjukhusvård eller transport tillhemlandet av medicinska skäl (försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000euro och gälla i alla Schengenländer)."

Jag sökte på nätet lite för att se om andra som varit i samma situation, för de som är viseringsfria hittade jag då den personen från Flashback som hade sin viseringsfria partner i Sverige och samtidigt fick sitt beslut - utan problem utan behov av att partnern lämnade Sverige. Tur(?)

Sedan hittade jag detta: travel.stackexchange.com/questions/39063/kenyan-citizen-refused-schengen-visa-from-sweden

Någon som blev nekad besöksvisum/Schengen visum för att besöka sin partner i Sverige dvs inte uppehållstillstånd. Men det kanske är skillnad då vi redan har en ansökan inne. Men kan det verkligen vara så svårt att få ett besöksvisum på senare tid?

Jag tror vi kommer resa till Spanien, även om han är viseringsfri, vi har pratat ihop oss här tillsammans och vi vågar inte riskera med att ringa de och sen behöva ringa tillbaka - vem vet internt vad det har för påverkan på ansökan när det gäller tiden för beslut. Eftersom man inte kan lita på de så vet vi inte heller VEM handläggaren är, tänk om det är en jobbig sådan... Sedan ska man behöva diskutera fram och tillbaka eftersom ALLA säger olika. 

Cecilin som hade sin sambo i Thailand som inte är viseringsfri (som nu har fått beslut) hon hade i slutet innan beslutet kom tänkt göra samma sak att ansöka om besöksvisum och då hade hennes handläggare sagt att hon aldrig har hört en handläggare som pausar ärendet - jag bara tvivlar på deras samarbetsvilja under dessa omständigheter när man inte ens kan lita på deras egna ord. Om det fanns någon lag som stödde detta dvs att man säger till de att de är i landet, handläggaren kontaktar när hen ska ta beslut - ger tid för ansökande att lämna landet - sen tar beslut så skulle man känna sig lugnare. - Allt är så diffust och en stor dilemma!

• Ellaa
    jessib skrev 2015-06-03 15:17:25 följande:

9 månader för oss idag också.
    Så de bryter mot 9 månaders regeln utan att ens öppna vårt ärende efter intervjun...
    Känns inte alls kul. Förut öppnade de ju ärendet högst 1 månad efter intervju :(

Helt jävla krasst, på ren svenska! Har du gjort JO-anmälan idag?
    Testa och ring imorgon och se vad de säger, har hopp om att du får höra något denna veckan eller nästa Jessib! Håller tummarna!

det verkligen SUGER att vakna, komma in på sidan och inte se ett enda beslut den här veckan, hittills!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-03 01:08:19 följande:

22 mars 2014 - Ansökan

4 juni 2014 intervju min sambo

10 december 2014 intervju jag(ref.pers) Växjö

19 januari 2015 avslag, enhet Växjö

10 februari 2015 överklagan Mig-domstol Malmö

2 juni 2015 avslag :(

Vi ska överklaga till kammarrätten i Stockholm nästa för at få tredje avslag!

Jag samlar på de! :p

Sedan ska vi börja om och söka på nytt dvs tillbaka till skitverket! Älskar de!

VA!? Elaaunna fick ni avslag igen från Migrationsdomstolen!?!??! På vilka grunder den här gången... Då jag antar att ni skickade in mer bevis under er överklagan?

Är enda motiveringen att han var asylsökande innan eller? Stannade han i landet olagligt efter avslag eller? Varför straffar de han SÅHÄR mycket!!!! Vad för bevis skickade du in? Det här är sanslöst. 

Hoppas ni vinner i Kammarrätten - Migrationsdomstolen stödjer väl alla beslut som Migrationsverket tar, hoppas Kammarrätten har lite mer objektiv syn på detta med tidigare asylansökan.

Jag beklagar verkligen, ni kämpar så hårt och ger inte upp! Önskar er det bästa!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-02 23:32:20 följande:
    Hej Ellaa. Jag ringde migrationsverket idag(tillhör växjö ifall nån undrar). Talade med en kille där som va rätt trevlig för en gångs skull. Frågade om det du bad mig om...om när svaren från intervjun som vi gjorde på ambassaden kom tillbaks till migrationsverket och då sa han att han kunde se att de fick tillbaka materialet dagen efter intervjun så det gick ju rätt fort tycker jag. Intervjun gjordes den 4 mars.
    Vidare så förklarade han för mig om informationen om väntetiderna som finns på migrationsverkets hemsida om de olika staplarna med de olika tiderna...ca 4 månader om allt är komplett...4-9 månader ifall någon information saknas osv....
    Han menar på att dessa tider ska man räkna på EFTER att intervjun är gjord och att det är helt omöjligt att grunda nåt belsut på nåt annars....det va det han sa till mig idag och att jag borde återkomma om en månad ifall vi inte hört nåt efter att 4 månader efter intervjun har gått.
    Hej Naabz, ok då är den informationen inkommen vid rätt tidpunkt - då kan det inte vara det. Jag ringde också igår till Växjö och talade med en kille som lät ganska ung. Han kunde såklart inte säga så mycket än att han inte kan säga väntetiderna osv och att eftersom vi är kvar i E3 systemet så är Växjö inte nödvändigtvis enheten som kommer ta beslutet. Man ba blabla cut to the chase!!!! Men fick ingen information från han... Han sa något om att väntetiderna står på hemsidan: då satte jag han på plats och sa: Jaha? De väntetiderna är inte tydliga och det vet du/ni alla som jobbar där, så du får gärna förklara för mig - om du hänvisar mig till de väntetiderna så ska de också hållas eller hur? Kan du då stå för de om jag passerar den tiden? Sen säger ni alla olika hela tiden. Han hade inget och säga tillbaka. Ingen ide att tjafsa med de ändå för de kan egentligen säga vad de vill till en, vi kan inte vända något tillbaka mot de... Så det är som att snacka med väggen!

Men så vitt jag vet så gäller dessa tider from ansökningsdatum, så tror inte han sa rätt.. Men fortsätt att ringa en gång i veckan iaf! 
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-06-03 00:19:17 följande:
    Som jag fattar det så ligger vi numera i Solna.
    Jag ringde växeln i Solna.

Vad jag förstod honom så kom jag till något som hette bbst2. Men så såg han att jag hade elektronisk ansökan och då sa han att jag låg i bbst3 (undra om bb = besök och bosättning, men bara min gissning). Jag hoppas att det han sa om jan feb var för pappersansökan. Jag frågade om de kommit längre med de elektroniska. Men det sa han att de inte hade.

Jag frågade hur många teamleaders de hade, och han svarade 3.
    Givetvis så var den som hör till mitt fall tjänstledig. Så jag fick numret till de två andra, som såklart hade hänvisning att de var borta hela dagen.
    Jag ska försöka ringa dem igen imorgon.
    Hej frippis, ringde du idag igen?
    Tänkte fråga dig, du sa att ni var i Växjö innan och nu i Solna (och förflyttningen INTE är pga ytterligare utredning) flyttade de er efter intervjun - dvs hamnade ni i Solna efter intervjun?
    Om flytten inte skedde exakt efter intervjun -varför flyttades ni? - kan det betyda att er handläggare då finns i Solna? - det finns ingen anledning att bli förflyttad OM INTE det är pga ytterligare utredning vilket leder till att man blir förflyttad till sitt närmaste M-verkets enhet eller pga ni per automatik/slump hamnade där efter er intervju dvs att er intervju hamnade där - eller för att någon har öppnat ert ärende bara att den handläggare finns i Solna och därför flyttades ni?

(Hoppas du förstår hur jag tänker - kan ha fel)

Tänkte säga att när du får prata med de och de ger dig såna där svar om att de jobbar med jan och febr - gäller det intervju eller beslut? Och om de jobbar med jan och feb så innebär det ju en väntetid på cirka 16 månader. Hur kan detta vara möjligt när de som ansökte jan-feb 2014 hade en kortare väntetid på hemsidan - hur kan det vara möjligt. Så i stort sett så får vi som ansökte hösten 2014 vänta 16 månader = vilket betyder att vi får svar år 2016 eller? Snälla när du pratar med de ge tillbaks motargument - de ska kunna svara på efterfrågorna som kommer vid deras svar. Nånstans måste saker hänga ihop!

Tack för delad information av ditt samtal, uppskattas!
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-03 16:25:16 följande:

Hej Ellaa, jag pratade med ambassaden igår och då sa dem till mig att när det gäller beslut för visum <90 så tar de själva beslutet och det tar då ca 10-15 arbetsdagar. För visum >90 så tar det dock minst 2 månader och då är migrationsverket med i spelet. Så fick jag det förklarat. Men man vet ju aldrig.....

JamJam du har förmodligen rätt.... Men som du säger med DE så vet man ALDRIG! Det är förjävligt att bli satt i den här situationen utan alternativ pga de. Snälla ett beslut måste ske den här veckan bland en av oss åtminstone!
  • Ellaa
    Elaaunna skrev 2015-06-04 01:35:43 följande:

2 avslag men stor chans till den tredje

Skitverket Växjö avslag

Migrationsdomstolen Malmö avslag pga det jag skrev ovan, fans annat skit som skitverket blev rattad av Mig-domstolen (ET ex, idioten S.Karlsson handläggare tror att min sambo bor med sin fd när han är i hemlandet) det tyckte Migrationsdomstolen att det är rena spekulationer från Migverkets sida!

Förbereder överklagan till Kammarrätten i Stockholm!

Som sagt stor chans till tredje avslag!

Vet inte vad jag ska/kan göra?

Funderar på att anlita en advokat... Känner att mitt huvud sprängs ....känner mig hopplös och nere!

fan vad ledsen jag blir för eran skulle Elaaunna!!!!! Det här är sinnessjukt... Var det ett datum som var fel eller flera? Varför tror de att han bor med sitt ex? Inget man säger kommee hjälpa men ta ett djupt andetag! Tycker du ska anlita advokat, du har kämpat så länge ge inte upp, du behöver avlasta dig och låta någon med den juridiska kunskapen fixa resten och hjälpa Er. Låt de inte ta ner Er! Jag vet inte vad jag skulle göra om samma sak hände mig har också Växjö .:( Jag skickar alla mina tankar och kramar till Er båda!!!!!! Håll oss uppdaterade kommer följa ert ärende in i det sista!!
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-06-04 07:43:23 följande:

Det där med förtur angående graviditet stämmer. Vi fick omgående förtur beviljat. Inget tjafs om den saken.

fick ni ert beslut nu Elin79? :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid