• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

S.MAJ skrev 2015-06-20 15:07:53 följande:

Hej! Tack för svar.

Okej, skönt att ni ser att det händer något i er process iaf, för annars känns det ju hopplöst. Håller tummarna för er att ni får ett glatt besked snarast! :)

Min pojkvän har inte blivit kallad till intervju än. Vi gjorde en ansökan om att vi planerar att bli sambo/gifta oss, eftersom vi faktiskt inte bott ihop permanent i mer än ett år. Oroar mig dock för att vi inte bifogade något dokument som intygar att min pojkvän är ogift i ansökan. Vi visste helt enkelt inte hur och var vi kunde få tag på det. Gjorde ni detta? och hur gick ni tillväga i så fall?

Förlåt men är även lite nyfiken på hur det fungerar att bo sambos i USA, lämnar du landet var tredje månad eller hur fungerar det? Och om man vill jobba under tiden med tillstånd osv.

Tack på förhand och lycka till!

Tack så mycket :) vi väntar ivrigt!

Jaha ok, ett tips är att då ta med till intervjun (OM de inte begär komplettering innan) skattepapprena, på deras skattepapper, typ deklarationspapper ska det finnas en ruta där det står single. Vi valde att skicka in intyg men som är från the US Army då min sambo var militär och det pappret hade senaste datumet. Be han kolla igenom sina senaste skattepengar, behöver dock inte vara från 2014 men iaf efter att ni angett att ni ingick i en relation.

Vi träffades i Sverige under hans semester, hade långdistans i 1 1/2 år då var han militär på den tiden och jag student, vi beslöt att någon måste flytta för att se vart det går, när jag tog examen så sökte jag in på mastersutbildning där och blev antagen och flyttade till honom sept 2012. Så hade studentvisum och därefter sökte jag arbetstillstånd som man får efter fullföljd examen därborta. När vi hade långdistans 2010-2012 så reste vi fram och tillbaka. Utan studier och för att få bo där så är i stort sett enda valet att söka jobb och få arbetstillstånd via din arbetsgivare eller att ni gifter er i stort sett.

Hoppas mitt svar hjälpte lite!

Lycka till :)
  • Ellaa
    Citatet2 skrev 2015-06-21 13:17:48 följande:

Hej Alla,

Vill nu lägga mina siffror till statistiken. Jag har följt tråden i mer än ett år, och nu är snart vår väntan över. Min fru kommer från Ukraina. Så, här kommer datat:

2014-03-28 Ansökan registrerad.

2014-05-07 Min fru blir intervjuad på Abassaden i Kiev

Sedan följer lite epostväxling, förfrågningar i några månader tills jag inser att det inte gagnar vår sak.

2015-03-27 Migrationsverket begär kompletterande information av mig.

2015-03-30 Jag skickar - omfattande kompletterande info. Bilder, chattloggar, resehandlingar, biljetter mm.

2015-06-17 "Beslut fattat" visas på webbsidan. Försöker nå Migrationsverket för klart besked.

2015-06-18 Beslutet visar sig vara positivt efter samtal med Ambassaden i Kiev (omöjligt att nå fram till Migrationserket).

Så sammanfattningsvis; 446 dagar till beslut. 14 månader och 19 dagar. Puh!

Om tre veckor kan min fru hämta uppehållstillståndskortet på Svenska ambassaden i Kiev. Sedan börjar nästa kapitel i vårt gemensamma liv. Kommer jag att sakna dagliga timslånga samtal i Skype? -Tror inte det.

Hej! GRATTIS TILL BIFALL!

Frågar samma sak som frippis, hade ni pappersansökan?

Och vilken enhet tillhörde ni?

En jättelång väntan för er! Tur att ni snart får vara ihop :)

Skype blir ett minne blott :)
  • Ellaa
    Pinturicchio skrev 2015-06-22 23:27:43 följande:

Skrev här för en tid sedan men fick inget svar så jsg testar igen:

Jag loggade in på sidan där man ska boka intervju och längst ner på sidan står bokad tid på utlandsmyndighet i VÄXJÖ. Vad betyder det, är det någon som sett samma på sin inlogg? Står det Växjö på alla, betyder det att jag kommer bli kallad på extra intervju då det är närmaste stad, men kan de i s f veta det redan innan min partner gjort sin intervju på ambassad? Betyder det att vi bara har Växjö som enhet? Snälla om någon sett det på sin sida så hör av er om ni har mer info.

Hej! Tyvärr så bokade vi intervjun via mail, mailet vi fick uppmanade oss att ta kontakt med svensk konsulat/ambassaden närmast hemstaden. Det mailet skulle vi vidarebefordra till konsulatet i New York och de hörde av sig med första tillgängliga tid.

Vart är din partner ifrån? Förstår inte hur det ska finnss en utlandsmyndighet i Växjö! Låter ologiskt... Lite svårt att förstå, ta ett kort och lägg upp. (Täcka såklart personlig information).

Det kanske är Växjö enheten som har skickat ut mailet om att boka tid för intervju. Då betyder det att ditt ärende just nu ligger i Växjö - är Växjö din närmaste stad? Om det är så, så finner jag det konstigt att de har ditt ärende och hur de redan nu kan planera att båda ska kallas in på intervju... Men det kanske är något som de börjar göra mer om mer. Eller så kanske ni på ansökan, då man fyller i 2 ansökningar - den första som partnern gör och sen samma ansöka får man fylla i själv. Ni kanske har skrivit lite olika och därav så har de redan planerat om vidare utredning? Har din partner bott i Sverige förut eller liknande?

Tycker du ska ringa Växjö och be de förklara vad detta menas!

Lycka till!
  • Ellaa
    HEJ ALLA,

det här är första gången som jag loggar in sådär som ni har gjort, hade inte ens tänkt på det. Är det en ny sak eller?

Iaf, jag tror att det inte är något speciellt.. På mig står det Solna det är för att man nu också kan få behöva göra intervju dvs den svenska partner. Det betyder inte precis att man MÅSTE göra det men den finns där så om man är tvungen att göra intervjun också så kommer det komma upp där. Och därför står ens närmaste enhet där. Men de lär säga till innan. Det är väl något nytt bortsett från det så verkar det som att fler kommer vara tvungna att också göra intervjun i Sverige. 

På min står min sambos namn på den nedersta rutan, att boka intervju med närmaste ambassad och SOLNA. Och det tror jag är för att han måste boka tid där när han får sitt visum för att lämna fingeravtryck och göra sitt UT-kort. 

Smilla75, vet du vad detta är?
  • Ellaa
    johannaib skrev 2015-06-23 11:16:51 följande:

Hej, tänkte dela med mig av info jag fick från Örebroenheten alldeles nyss. I maj när jag ringde fick jag höra att de arbetade med augusti 2014 och att vi bara behövde vänta "lite till" samt att det brukar ta 1-2 månader att få beslut efter intervjun (som skedde 12 maj). Nu idag var det helt annat besked, de jobbar tydligen med ansökningar från mars 2014 och det kan därmed ta ytterligare 7 månader för oss att få beslut eftersom vi sökte i oktober 2014. Man har ju svårt att inte börja storböla i luren när man hör det.. Men vad kan man göra, bara att vänta och försöka hålla humöret uppe. Min partner är från USA.

Bevis på hur mycket de ljuger, jag frågar ALDRIG längre vilken månad de jobbar med för det är skitsnack... De som är på tfn är 90% av ggr bara kundtjänst medarbetare som inte alls handlägger. Tror de snarare har mer info om HUR det funkar, VAD de ska säga, HUR de ska säga saker. Men mer internet så tror jag inte alls de har den vetskapen. 

Om du har Örebroenheten - hur kan de då påstå att de i maj höll på med augusti 2014 och nu mars 2014 - men ALLLLK har fått beslut och de ansökte 24 oktober 2014. Jag är inte arg på Migrationsverkets handläggare direkt för att jag tror verkligen att de arbetar utifrån regelverk - men jag blir så jävla arg på de som LJUGER för att vilseleda oss, nästan som att de blir irriterade på att man ringer och väljer då att säga vad som för att göra oss besvikna. 

Jag lovar om du skulle ringa de imorgon och säga hur kommer det sig då att det finns ett par som ansökte i oktober 2014 men ni säger att ni arbetar med mars 2014? Dvs då gör en handläggare hos Er fel för att de inte utgår ifrån ansökningsdatum. De kommer säkert påstå att ALLLLK ljuger och att det inte ALLS kan stämma. (P.s inget illa menat mot dig ALLLLK, GRATTIS!!! Glad för eran skull!)
    Ibland önska man verkligen när sådant händer att kunna ge de dossie# så de kan ge en förklaring till deras lögner. 
    ALLLLK, du och jag har iaf två saker gemensamt: samtliga ansökte i oktober 2014 och våra partners är från USA.
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-23 16:11:01 följande:
    Hej Ellaa, jag tror inte att det behöver vara närmsta enhet för då borde det i sån fall på vår sida också stå SOLNA men där står istället NORRKÖPING. Det är ju inte alls närmast mig....jag bor i Stockholm.

Försökte ringa och fråga men kommer inte fram ;/ suck
    Det är sant, du har rätt... Nu när jag läser att vissa har annan enhet och vissa har den som ligger närmast ens adress. JamJam har ni ert ärende i Norrköping?

Jag försöker klura ut detta, så det brinner i hjärnan ;p. 

Har alla ni (som kan logga in såklart) två rutor:

De personer som omfattas av din ansökan
    (länkar visar detaljer)
    NamnFödelsedatumKontrollnrStatusHär står min Sambos namn

Ansökan inkommen
    De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i SOLNA
    NamnBokad tidHär står min sambos namn

Kan det vara så att eftersom min sambo måste göra sitt TUT kort på närmaste enhet när hans beslut har tagits så vet de redan nu att han måste boka tid där? 

Jag skulle misstänka att det var kallelse för intervju för mig också om det stod mitt namn istället för hans namn under: 

Men som sagt det är hans namn där, kanske ni vars partners REDAN har gjort fingeravtryck osv - har den enheten som skickat ut intervjumail / eller enheten där ert ärende ligger hos nu istället?

Om jag har fel så borde någon av oss - eller flera av oss ringa imorgon och be de förklara detta - vi lär ju få olika svar och då kan vi iaf försöka förstå detta.

Smilla75 - om du ser detta och vad kopplingen är mellan ärende och enheten som står under 

Får du jättegärna informera oss!
  • Ellaa
    JamJam skrev 2015-06-23 19:57:22 följande:
    Hej Ellaa, vi har vårt ärende i Örebro och senast jag kollade (i förra veckan) låg vi fortfarande kvar där. Men när jag gick in på "Min sida" igen och kollade så la jag märke till nu att det står "Bokad" bredvid min mans namn under rubriken "...utlandsmyndighet i .... så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Men min man har inte heller lämnat fingeravtryck - han ska åka och göra det nu på måndag dock.

ALLLLK, ok så ingen förtursbegäran och ändå beslut. Det bevisar ju klart och tydligt att det inte går i tur och ordning. Jag förstår verkligen inte att man får göra såhär.

Jag kan i alla fall säga såhär : OM (villet är högst osannolikt ) vi får beslut innan ngn som sökt innan oss så är jag villig att dela med mig information för att ifrågasätta MIV.
    Fan då har jag verkligen inte den blekaste aning om vad enheten har för relation till våra ansökande partners... De som själva alltid säger: "Ni har ingen specifik enhet utan vem som helst kan ta upp ert ärende" ändå så står en specifik enhet här. 

Jag gick in på min sambos sida igen, står såhär:

På min sambos står det inte bokad... Detta är så skumt. Det värsta är att jag inte ens tror att de på kundtjänsten imorgon när man ringer kommer kunna besvara på detta. 

Jag är med dig JamJam, jag är också villig att ge ut min och min sambos dossienummer/ärendenummer om vi får beslut innan ett par som ansökt innan oss - efter att vi har fått hem beslutet för då kan de inte makt missbruka ens ärende. 
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-06-23 19:59:18 följande:
    Fast vårt ärende följer inte den teorin. Min kille får kortet skickat till ambassaden och ska alltså inte ha något med solna att göra. Det är vår närmaste enhet och senaste gången jag ringde låg vi fortfarande i Umeå.

Kanske ringer solna imorgon och kollar :)

Ännu ett mysterium att lösa i den stora gåtan om Migrationsverket ????

Jag är mer nyfiken än orolig.

Vi stockholmare borde typ ha en lokal stödgrupp...
    Hmm.. Attans då, finner ingen logik i detta. Står det din sambos namn på den spalten? 

Ja ring gärna och fråga, både UMEÅ och SOLNA. Ska också ringa, så kan vi sammanfatta våra svar ihop.
  • Ellaa

Hej alla, fick detta svaret idag om min viseringsfria sambo och hans inresa:

"Hej Ella,

Tack för ditt mejl.

Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL (Utlänningslagen) är att den sökande befinner sig i hemlandet under perioden processen pågår och att en inresa kan komma att medföra komplikationer för ansökan. Handläggningen kan komma att ta längre tid om Migrationsverket inför beslutstillfället får kännedom om att personen vistas i Sverige och därför måste avvakta en utresa. Den sökande riskerar även att få avslag på sin ansökan och att bli avvisad, om han eller hon finns kvar i Sverige vid beslutstillfället.

Migrationsverket avråder därmed sökande från att resa till Sverige under väntetiden på beslut, oavsett om sökande är viseringsfri eller ej.

Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,

?[?] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.?

En visumfri person kan besöka Sverige lagligt under väntetiden. Det är den sökandes eget ansvar att vara medveten om ovanstående.

Ni har inte fått en handläggare tilldelad eran ansökan ännu. Ni kan höra av er till enheten i Växjö som har nummer 010 485 38 47.

Med vänliga hälsningar

Robin Söderström

Kundtjänsten

Migrationsverket"

Någon som vill dra en slutsats av detta?

• Ellaa
    Naabz skrev 2015-06-24 16:14:21 följande:

Ringde växjöenheten för en stund sen och fick inte ut ett skit förutom ett sämre humör.

Om ca en vecka så går vi in på månad 10 och enligt killen så som svarade så går det i strikt ordning för "normala" fall och ingen kommer före i kön. Vi alla som hängt på den här tråden ett antal månader vet ju mer och mer att så inte är fallet. Nu senast är det ju ALLLLK som vi vet här på tråden som är klar och som inte har haft nån förtur eller nåt dylikt. Leker de med oss där på migrationsverket eller har de verkligen noll koll på med vad de håller på med. Ibland så tror jag att de diskriminerar oss på nått sätt. På vilket sätt vet jag inte men på nåt sätt så gör de skillnad på folk och folk. De säger att de inte ens har öppnat mitt fall och då undrar jag verkligen hur de kan ta andras fall som sökt efter mig och ge beslut före mitt!

När det gäller så här långa väntetider så får det fan inte handla om "tur" om när man ska få besked eller inte. 

Förut så blev jag förbannad och irriterad på människor som trängde sig i kön på konsum eller på systembolaget men det va INNAN jag visste hur en KÖ på migrationsverket fungerar....dvs inte alls!!!!

Skitsnack om denna kö! Bittert. Om de som fått beslut skulle kunna dela med sig av sina ärende# (kanske mycket begärt) men skulle verkligen vara kul att och höra vad de har för ursäkt. Når vi 9 månader så kommer detta anmärkas på JO-anmälan. Ännu värre är känslan av at veta att ni snart väntat i 10 mån Naabz, vi är på samma enhet, vi går mot 9... Och ni har ännu inte hört något. Hopfullt? - Inte för fem öre!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid