Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej! Tack för svar.
Okej, skönt att ni ser att det händer något i er process iaf, för annars känns det ju hopplöst. Håller tummarna för er att ni får ett glatt besked snarast! :)
Min pojkvän har inte blivit kallad till intervju än. Vi gjorde en ansökan om att vi planerar att bli sambo/gifta oss, eftersom vi faktiskt inte bott ihop permanent i mer än ett år. Oroar mig dock för att vi inte bifogade något dokument som intygar att min pojkvän är ogift i ansökan. Vi visste helt enkelt inte hur och var vi kunde få tag på det. Gjorde ni detta? och hur gick ni tillväga i så fall?
Förlåt men är även lite nyfiken på hur det fungerar att bo sambos i USA, lämnar du landet var tredje månad eller hur fungerar det? Och om man vill jobba under tiden med tillstånd osv.
Tack på förhand och lycka till!
Jaha ok, ett tips är att då ta med till intervjun (OM de inte begär komplettering innan) skattepapprena, på deras skattepapper, typ deklarationspapper ska det finnas en ruta där det står single. Vi valde att skicka in intyg men som är från the US Army då min sambo var militär och det pappret hade senaste datumet. Be han kolla igenom sina senaste skattepengar, behöver dock inte vara från 2014 men iaf efter att ni angett att ni ingick i en relation.
Vi träffades i Sverige under hans semester, hade långdistans i 1 1/2 år då var han militär på den tiden och jag student, vi beslöt att någon måste flytta för att se vart det går, när jag tog examen så sökte jag in på mastersutbildning där och blev antagen och flyttade till honom sept 2012. Så hade studentvisum och därefter sökte jag arbetstillstånd som man får efter fullföljd examen därborta. När vi hade långdistans 2010-2012 så reste vi fram och tillbaka. Utan studier och för att få bo där så är i stort sett enda valet att söka jobb och få arbetstillstånd via din arbetsgivare eller att ni gifter er i stort sett.
Hoppas mitt svar hjälpte lite!
Lycka till :)