• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Donna90 skrev 2015-06-10 09:37:40 följande:

Jag har fått det förklarat för mig att det finns enheter som enbart handlägger pappersansökningar och de som enbart handlägger webb (trots att man sagt att det inte finns någon skillnad längre så kommer det ta tid tills de slår ihop båda på alla enheter). Mitt ärende ligger i Sundsvall som enbart sysslar med pappersansökning.

När man refererar till om man har en tidigare asylansökan bakom sig, syftar man på partnern som ska komma hit, inte oss som svenska medborgare. Har vår pojk/flickvän tidigare asylansökan kan detta medföra längre tid men jag har fått det förklarat att de inte lägger så mkt vikt på det bara om, som någon nämnde, ifall de gjort problem osv.

Sist jag talade med Sundsvall låg de på juni 2014 ärenden, men det varierar med någon månad bak beroende på vem man talar med.

Hej! Ja fick också en sådan förklaring och att Västerås var en av de. Men verkar som attt flera fått Västerås trots webbansökningar. Eller då har kanske deras ansökan blivit borttaget och arbetas som papperansökan (tips till er med webbansökan i Västerås ring och fråga om ni fortfarande är kvar i E3 systemet dvs webbansökan systemet och inte blivit bortplockade till papper). Eller så har Västerås öppnat för webb då. Vilket är bra!

Ja de klart, utredningen görs i stort sett på ansökande vid tidigare asyl - och seriositetsprövning på båda. Har dock hört annan erfarenhet även om man inte haft problem med den och avbrutit ansökan. De misstänker alla i slutändan men de med asylansökan trots avbruten sådan så kommer de ses som en varningssignal hos de iaf. De är sådär paranoida. Min kompis fall var iaf så och det var 2007 under betydligt kortare väntetid.

Jag tror att man inte får skilja på webbansökan och pappers i den betydelse att det blir för stora skillnader i väntetiderna därför sköter vissa enheter enbart pappers. Men de på Växjö sa det kommer aldrig gå att lägga ihop de för då måste de göra det manuellt och bara det tar extra tid utan pappers kommer oftast ta längre tid då allt via datorn tar "kortare" tid. Utan åtgärden är att inte försöka pappersnsökningar bli drabbade lika mycket som de blev förut med webbansökningar som verkade prioriteras. Tror Smilla75 också förklarade något ang. det. Men alla säger fan olika. Jag är bara negativt fascinerad på hur OEFFEKTIVT det arbetas med webb-pappers-sambo-gifta-asylansökan och alla olika.
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-10 16:40:11 följande:

Hej Ella:)

Jeg søkte fra webben. Jeg er norsk statsborger. Er det problem å være norsk statsborger?

Hej Ebuer! Näeh inte alls, tänkte mera på att det finns en annan person på tråden som jag också tror är norsk. :)
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-06-11 10:30:58 följande:

Jag har förstått att ni i denna tråd verkar "störa" er på oss som beviljats förtur. Eller har jag helt fel? Jag har sökt både råd och tips här men inte fått många svar. Men dock pepp av Eellaa! Tack! Då kan jag berätta lite hur det känns att vara gravid i v 35 och fortfarande inte fått ngt beslut av miv. För dom som inte varit gravid är det kanske svårt att sätta sig in i hur mkt känslor o hormoner som finns i kroppen. Även om vårat ärende behandlas snabbare äm era så går vi runt o bär på konstant sorg. Vi har inte delat den här graviditeten. Min man har aldrig känt vårt barn sparka i magen. Sist jag pratade med miv sade en " ja men du får väl medicinsk omvårdnad även om han inte är här?". Då bröt jag ihop..IGEN. Gråta i omklädningsrummet. Torka tårarna o ut till kollegorna igen. Så har mitt liv sett ut sen mars. Toppar o dippar o toppar o dippar. Jobbat 100% tills igår. En vardag med två större barn där det ingår dagis skola matlagning tvätt disk aktiviter..u name it. Idag är första dagen på min havandeskapspenning. Jag är sängliggande. Ska ringa miv idag. Men har bara magont då jag tänker på det. Lägenheten är ett kaos av disk o tvätt o stök. Så även om " vi med förtur" tar eran tid så kan jag tala om att vårt liv inte heller är så jäkla kul. Nu står min sista förhoppning till att min man kan få vara med när jag föder. Det behöver både jag o han. Men ovissheten gör att jag knappt orkar ta mig ur sängen. Trots att solen skiner därute.

Elin :( tror verkligen inte de flesta iaf stör sig. Jag tror nog de förstår men det är många som har svårt eller inte mycket intresse eller något att tillägga när det handlar om andra situationer som de inte varit med om - tex som ansöka förtur pga sjukdom eller graviditet. Jag är nästan insatt i det mesta. Min sambo säger att träden är mitt jobb :) Men visst har du fått ett bifall - du väntar nu på att beslutet ska komma hem till dig eller?

Styrkekramar till dig, jag hoppas han är här så snart som möjligt!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-10 23:52:42 följande:

Hej Ella

Å ja :)

Ligger søknaden din også i västerås?

De sa til meg de skal også invitere meg til intervjuet, men når får jeg dette mailen tror du?

Hej! Nej min ansökan ligger i Växjö (enligt de man vet ALDRIG längre). Jag skriver om Västerås enheten av intresse... :) Du personen som också är norsk, dock har hen svensk personnummer men är inte svensk medborgare, hen heter LennyPenny på denna tråd! Vad är det för skillnader om man har svenskt personnr eller är svensk medborgare? Har man försörjningskrav? Vore intressant att veta!

Lycka till!!!
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-06-11 11:56:59 följande:

Hej alla ni som har världens tålamod.

Jag vill uppmana er ni som har blivit tilldelad till Västerås enheten (direkt nr 010 485 44 83) .

Jag ringde dem igår eftersom jag fick det bekräftad via mejl och i tel att min frus ärende har hamnat i Västerås enheten.

När jag frågade personen som jag pratade om han skulle titta på dem dokument som vi har bifogat ifall det saknas något, så svarar han mig nej jag kan inte göra det eftersom ni har lämnat in pappersansökan, så svarar jag han, nej det stämmer inte vi har ansökt via mejl den 9 oktober, han blev lite förvånad och så tittade han ytterligare på min frus ärende och så sa han det stämmer men du pratar just nu med helt fel person.

Hennes ärende har hamnat nämligen i Örebro och hon har blivit tilldelad till en handläggare. Jag blev jätte glad men samtidigt så undrade jag varför har det dröjt nästan 9 månader för att jag ska få rätt information.

Tyvärr våran handläggare är borta, men när jag pratade med Örebro enheten så stämde det helt att hennes ärende ligger i Örebro samt att de handlägger just nu Juni och Julis fall.

Så att ni som har sökt via webben kontrollera en extra gång att ni är registrerade som webb och inte pappersansökan.

Tack och lycka till alla :)

DET FÖRKLARAR SAKEN! därför jag skrev igår till några stycken som har Västerås enheten och ansökt via webben och hamnat där. Det är ju då antingen fel eller så har de tagit bort de från E3 och behandlar ansökan som pappers - vilket kan vara negativt - utifrån väntetiden.

Vad bra att ni fick rätt enhet nu Forzainter! Har du ringt alla dessa gånger och de inte ens lagt märkte till att du ringde fel enhet! Om de håller på med juni och juli 2014 - hur länge är er väntetid (minns ej när ni ansökte).

Men om de håller på med juni-juli MÄRKLIGT att ni fått handläggare redan - detta kan ju bara vara positivt! Om ni har fått handläggare så kan ni tom få beslut inom en vecka så jättebra! Nu har du någon att kontakta :) när kommer handläggaren tillbaka?

Vad kul, lycka till :)
  • Ellaa
    elin79 skrev 2015-06-11 12:40:22 följande:

Vad betyder o innebär tvåmansbeslut? Pratade just med han som har hand om vårt ärende. Jag antar att det är negativt? Han sade att det är ett tvåmansbeslut.

Tvåmannabeslut betyder att det är 2 personer som tar beslut i ärendet, TROR att tex så tar handläggaren ett beslut sen får beslutsfattaren också ta ett beslut - eller teamledare. Men det är 2 st som ska ta beslut. Detta kanske görs för att säkerhetsställa att beslutet görs på rätta grunder eller undvika icke objektiva beslut, tror jag. Smilla75 får gärna rätta!
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.

Positivt beslut idag.

Ansökan 20 aug. :))

Åhh Grattis Frippis! Äntligen! :)

Hur var ert ärende, gifta, sambos eller nyetablerat? Visst sa du att du låg i Växjö först och sedan blev flyttad? Hur långt efter fick du veta att ni blivit förflyttade enhetsmässigt?

Så ni fick vänta 9 1/2 månad cirka?

10 månaders väntetid och kanske upp till 11 lär vara standard för de beslut som inte kräver ytterligare utredning eller pappersansökningar (tror jag).

TUSEN GRATTIS IGEN!
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-06-11 22:42:57 följande:

Så dumt sätt att uttrycka sig, tvåmannabeslut, det säger ju inte personen som undrar någonting.

Handläggare har delegation på att ta beslut ensam vid bifall, det är alltså en handläggare som agerar som ensam beslutsfattare.

Vid avslag ska det alltid vara tvåmannabeslut, en handläggare och en beslutsfattare.

Att ett beslut blir tvåmanna betyder inte absolut avslag. Kanske har handläggaren inte arbetat tillräckligt länge för att få delegation, då är alla hans beslut tvåmannabeslut.

Jag hade nog hört mig för innan beslutet fattas, kanske finns någon oklarhet man kan reda ut.

Hej Smilla75, förstod inte riktigt ditt svar eller om du tyckte att mitt sätt att uttrycka mig var dumt eller den personen från M-verket som talade med Elin och sa om tvåmannabeslut. Om det är mig du svarar till så sa jag aldrig att tvåmannabeslut = avslag. Aldrig hört den termen förutom någon innan här på tråden från typ februari som också nämnde det. Om inte det är så att handläggaren inte har delegation - på vilka andra förutsättningar sker ett tvåmannabelsut? Kanske bra att veta. Tack för din feedback.
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-06-11 23:07:26 följande:

Nej vi har ju inte det :/ Hjälper inte hur mycket bevis på att förhållandena är hur seriösa som helst men med en asylansökan i bakgrunden oavsett hur länge sen den gjorts väcker direkt misstankar om skenäktenskap vilket jag tycker är diskriminerande. Jag och min man har redan väntat över 10 månader o enheten vi ligger på, Västerås, handlägger ansökningar från okt/nov 2013. Detta innebär att om de fortsätter i denna långsamma takt så kommer vi få vänta 10 månader till. Helt sanslöst!

Ni har verkligen väntat så länge, så jäkla orättvist! Åtminstone om de hade sagt innan, ni med tidigare asylansökan (dvs sökande) får längre väntetider men de säger inget utan de bara gör lite som de vill. Ni utesluts ju ur väntetiderna från hemsidan - du borde JO anmäla det! Önskar er ett svar SNABBT Mimmigpigg!
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-06-11 17:11:44 följande:

Har fått beslut i dag! Vet inte hva det blir ennå

13 mnd har vi ventet!! Nervøs og redd for svaret!

grattis Lennypenny!!! Säkert positivt beslut. Välförtjänt efter sådan lång väntan!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid