Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Jag har fått det förklarat för mig att det finns enheter som enbart handlägger pappersansökningar och de som enbart handlägger webb (trots att man sagt att det inte finns någon skillnad längre så kommer det ta tid tills de slår ihop båda på alla enheter). Mitt ärende ligger i Sundsvall som enbart sysslar med pappersansökning.
När man refererar till om man har en tidigare asylansökan bakom sig, syftar man på partnern som ska komma hit, inte oss som svenska medborgare. Har vår pojk/flickvän tidigare asylansökan kan detta medföra längre tid men jag har fått det förklarat att de inte lägger så mkt vikt på det bara om, som någon nämnde, ifall de gjort problem osv.
Sist jag talade med Sundsvall låg de på juni 2014 ärenden, men det varierar med någon månad bak beroende på vem man talar med.
Ja de klart, utredningen görs i stort sett på ansökande vid tidigare asyl - och seriositetsprövning på båda. Har dock hört annan erfarenhet även om man inte haft problem med den och avbrutit ansökan. De misstänker alla i slutändan men de med asylansökan trots avbruten sådan så kommer de ses som en varningssignal hos de iaf. De är sådär paranoida. Min kompis fall var iaf så och det var 2007 under betydligt kortare väntetid.
Jag tror att man inte får skilja på webbansökan och pappers i den betydelse att det blir för stora skillnader i väntetiderna därför sköter vissa enheter enbart pappers. Men de på Växjö sa det kommer aldrig gå att lägga ihop de för då måste de göra det manuellt och bara det tar extra tid utan pappers kommer oftast ta längre tid då allt via datorn tar "kortare" tid. Utan åtgärden är att inte försöka pappersnsökningar bli drabbade lika mycket som de blev förut med webbansökningar som verkade prioriteras. Tror Smilla75 också förklarade något ang. det. Men alla säger fan olika. Jag är bara negativt fascinerad på hur OEFFEKTIVT det arbetas med webb-pappers-sambo-gifta-asylansökan och alla olika.