• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Akisexh

Om dom har börjat med September 2014 vad händer med oss som har sökt juni, juli och augusti!?!?! Finns det någon Facebook sida likadant som det här sidan att man delar erfarenheter!? Tack till dem som svarar

• AAke
    Akisexh skrev 2015-09-19 17:07:28 följande:

Om dom har börjat med September 2014 vad händer med oss som har sökt juni, juli och augusti!?!?! Finns det någon Facebook sida likadant som det här sidan att man delar erfarenheter!? Tack till dem som svarar

tyvärr är det till stor el slump och "lotteri" samt beroende på vilken enhet man har.

Helt klart jobbigt att läsa om folk som får beslut som sökte i November eller December när vi själva sökt i oktober.

facebook sida: www.facebook.com/groups/607552706053504/
  • z h

Jag tror att de jobbar mellan slutet av augusti och början av september. Men jag kan förstå att det är helt konstigt att ni som ansökte juni-juli inte har fått något beslut än, särskilt att de långa väntetiderna började från och med höstterminen 2014.

Har du en handläggare Akisexh? Och när ansökte ni? Har ni ansökt elektronisk eller via papper?

• Akisexh

Vi gjorde den elektroniska

2 Augusti 2014

Intervjun 3 Mars 2015

Enheten Solna

Land Albanien

• Akisexh

Vi har ingen Hanläggare en och alla papper vi har skickat är Ok. Varie gång min Man ringer dem säger att dem är på brist för personal och det är många asyl ansökningar. Snart 14 månader som väntar :(

• Anonym 123

Som jag har förstått det så startas alla ärenden i turordning men iom att alla ansökningar är unika och kräver olika mycket arbete kan man inte säga att en som sökt i augusti ska få beslut före en som sökt i september eller liknande. När beslut kommer är helt beroende på hur situationen ser ut, om mer utredning behövs osv.

Jag fick reda på när jag prata med migv i Örebro att först plockas ens ärende ur en kö för att tittas på och sedan skickas till den ambassad som ska göra intervju. När detta är klart skickas ärendet tillbaka till migv i sverige där den hamnar i en "ny" kö. Där alla hamnar efter intervju. Och från denna kö hämtas ärenden också i turordning. Därför kan man inte säga vilken månad de arbetar på. Allt beror på hur stort tryck det är på den ambassad man ska intervjuas på. Har de lång väntetid gör det att hela ens ärende fördröjs iom att det tar tid innan ärendet kommer tillbaka till migv o hamnar i kön.

Förvirrande?! Ja...men verkar va så det går till.

Är fruktansvärt att de ska ta sån lång tid. Det är inte humant vilket även personen på migv höll med om.

• Kosoves 2015

Enligt vad migrationsverket sa till mig ock många andra var att "När du ansöker och det står ca 4 månader så är det detta som gäller för dig. Står det ca 9 månader när någon annan ansöker så gäller detta för dom" Detta va vad jag fick höra och många andra, kan det stämma?

• Smilla75
    Kosoves 2015 skrev 2015-09-19 20:27:54 följande:

Enligt vad migrationsverket sa till mig ock många andra var att "När du ansöker och det står ca 4 månader så är det detta som gäller för dig. Står det ca 9 månader när någon annan ansöker så gäller detta för dom" Detta va vad jag fick höra och många andra, kan det stämma?

Tiden som anges är den som gäller då ansökan lämnas in, den kan både öka och minska.
    Eftersom asylinvandringen nu är den högsta någonsin i Sverige med uppemot 1000 sökande per dag så ökar väntetiden kraftigt. Resurser omfördelas från tillstånd till asyl. De som kommer till Sverige måste registreras och de måste få ett boende, på en gång. Därför måste denna grupp prioriteras framför de som inte flytt utan bor kvar i sitt hemland. De asylsökande kommer dock också att få vänta länge på beslut, idag cirka  240 dagar och tiden ökar.
  • z h

Hej smilla menar du att till och med tillstånds enheter lägger våra ärenden för sidan och registrerar asyl ansökningar och när de är klara av det (vilket är omöjligt jämfört med det antalet som kommer in varje dag) så jobbar de igen med våra ärenden?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid