• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Akisexh det är väldigt jobbigt hoppas att ni får besked så fort som möjligt, denna väntan är som mardröm för mig och min man och för oss alla.

• Smilla75
    z h skrev 2015-09-19 22:06:05 följande:

Hej smilla menar du att till och med tillstånds enheter lägger våra ärenden för sidan och registrerar asyl ansökningar och när de är klara av det (vilket är omöjligt jämfört med det antalet som kommer in varje dag) så jobbar de igen med våra ärenden?

Ja, alla enheter måste förstärka. Precis som du skriver så är det omöjligt att rekrytera personal för att mäta behov, vi kommer att släpa efter.
  • Akisexh

Jag och min Man träffade varandra 2005 i Sverige, då hade jag uppehållstillstånd för två År. Då var vi bara vänner. Jag besökte Sverige juni 2013 då vi träffades och blev ihop. Vi lärde känna varandra på ett annat sätt, som ett par. Ett År senare i Augusti då gjorde vi ansökan. Intervjun jag hade i Macedonian var 2 1/2 time lång. Han som gjorde intervjun skrev 8 sidor för att förklara vårt Historia. Jag kan tänka mig att dem är för lata för att läsa 8 sidor :p

Egentligen, detta är den värsta vi har varit genom

I Ett År vi har trefades 5 gånger, varje gång för Två veckor. Det kostar Flyg biljetter, hotell och arbets lediga dagar. I Macedonia var min Man också med mig och dem sa att han ska inte komma in. Jag fik frågor om allt möjligt, vad han äter, hans favorit färger, hans föräldrars namn och vad vi har gemensamt. Alla sorters av frågor, det är enkelt förstårt vem är en riktigt Par eller inte.

Om någon har frågor vi är Välkommen, detta är inte ett bra situation för nån, tycker att det är elakt att separera två personer som Älskar varandra

• Akisexh

Jag ber om ursäkt för min Svenska, nästan 8 År som inte skriver eller praktisera språket. Hoppas ni förstår min fatig Svenska :D

• z h

Jag håller med dig, jag har själv för klarat sityationen till migrationsverket att jag har tagit studieuppehåll för att jobba och ordna bostad och om p.g.a. långa väntetider så kommer jag att fortsätta jobba och förlora mina studier, min dröm yrke och hon sade tyvärrrr vi tar inte hänsyn till ekonomiska situationer!!!!!! Hon fattade inte betydelsen av ett dröm yrke som man har kämpat och slitit för att bli antagen och sen bara hoppa av! Jag har inte sett min man heller i ett år då jag inte har råd för resa och jag är ny anställd. Men det bryr sig inte migrationsverket för.

• z h

Det är lugnt jag gör också fel särskilt med mobilens lilla keyboard

• z h

Jag har en fråga till om det är okej. Vissa har ansökt i samma tid som min, men deras intervju var t.ex 4 månader före min man. Så kommer jag att ligga efter de i kö som någon här förklarade enligt migrationsverket eller hanteras alla oktober ansökningar samtidigt så länge man har gjort intervjun.

Smilla75 skrev 2015-09-19 23:00:29 följande:

Ja, alla enheter måste förstärka. Precis som du skriver så är det omöjligt att rekrytera personal för att mäta behov, vi kommer att släpa efter.

• Akisexh

#ZH Vad ledsen jag blir, jag och min Man träffades sist i Augusti och det känns som evighet.

Hoppas du får svar så snabbt som möjligt.

Vilket Land Kommer din Man från?

• z h

Tack, ja vi båda är inte så friska av det allt känns bara som mardröm. Min man är från Irak

Akisexh skrev 2015-09-19 23:40:34 följande:

#ZH Vad ledsen jag blir, jag och min Man träffades sist i Augusti och det känns som evighet.

Hoppas du får svar så snabbt som möjligt.

Vilket Land Kommer din Man från?

• Akisexh

Har det nån betydelse från vilket Land man kommer ifrån? Eller finns det nån Land som har det letar?

Det finns så många som vill "utnyttja" systemet och på grund av Dem, är vi som betalar den högsta priset. Jag hörde från en vän att det har blivit så svårt att få flytta till en person i Sverige. För några År sen var det let och väntetiden var 8 månader.

Jag ber till Gud för Tålamod för att efter 13 månader jag har börja o blir helt galen från att inte få någon svar :'(

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid