• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Jag tror inte att man kan söka förtur bara för att barnet ska börja skola. På intervjun frågar de samma frågor som din partner svarade på när hon ansökte och frågorna kan ställas på olika sätt. Det kan också komma andra frågor, min man blev frågad om vem som var med på vår vigsel, trots att den inte var med på ansökan.

• mimoo90
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 14:01:48 följande:

Västerås blir jag kopplad till varje gång jag ringer, vilket är ungefär varannan vecka. Varje gång får jag veta att ingen börjar hantera ärendet ännu, och att dom i just Västerås är mycket efter...

Men jag tycker att det är sjukt. Så din man har inte varit på någon intervju alls

Vad är det för typ av ansökan? Jag skulle överklaga om jag var du
  • Anonym (Långa väntan...)
    mimoo90 skrev 2015-09-18 22:41:54 följande:

Men jag tycker att det är sjukt. Så din man har inte varit på någon intervju alls

Vad är det för typ av ansökan? Jag skulle överklaga om jag var du

Nej, ingen intervju alls. Inhen information om något. Ringer jag till m-verket kan ingen svara på något, endast att de kommer kontakt oss. Men inget, INGET, händer.
  • Longingwife

Hej en till att lägga till i listan ansökte 22/9-2014 intervju 31/3-2014 Enhet solna land Gambia. har inte fått någon handläggare ännu. Har pratat med personen som beställt intervju tiden till min man . Men hon säger att hon inte är handläggare i ärendet och tyckte att denna väntan är bedrövlig. Bad mig att ansöka om förtur pga min sjukskrivning. Sökte blev nekad. Verkar som om september är i rullning och hoppas verkligen beslutet kommer snart. När jag fråga i juli sa hon drygt ett års väntan . Sist när jag ringde sa dom 18 månaders väntetid ???????????????? kan inte vara sant

• mimoo90
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 23:24:13 följande:

Nej, ingen intervju alls. Inhen information om något. Ringer jag till m-verket kan ingen svara på något, endast att de kommer kontakt oss. Men inget, INGET, händer.

Det låter inte klokt. Ring varje dag o uppmuntr de att du behöver få en handläggare NU! Är ni gifta? Jag är gift borgligt med min man sedan 20 mars 2015. Ansökt 29 mars 2015, elektroniskt.

Väntar på intervju mejlet.
  • saaraajkaa

Hej! Till alla er som inte är med i gruppen på fb. Vi fick beslut den 16/9.

Ansökan 29/8-14

Intervju 24/3-15

Beslut 16/-15

Enhet Solna

Beslut från Växjö

• z h

Hej och grattis, skönt att se att mig.v äntligen började med höstterminen!

Har bara en fråga. Hade du din enhet i Solna men fick beslut av växjö istället??

saaraajkaa skrev 2015-09-19 01:24:25 följande:

Hej! Till alla er som inte är med i gruppen på fb. Vi fick beslut den 16/9.

Ansökan 29/8-14

Intervju 24/3-15

Beslut 16/-15

Enhet Solna

Beslut från Växjö

• z h

Långa väntan, jag tycker att du ska först be om att prata med en teamledare eller enhetschef. Om det inte hjälper så ring en annan enhet & berätta vad som händer för dig och fråga om du kan istället bli flyttad till en annan enhet och om att du kan få svar snarast. Om det inte hjälper får du direkt överklaga. Så länge tid ska det inte ta måste jag säga och en snäll personal sade igår till mig att de började med höstterminen 2014.

• saaraajkaa
    z h skrev 2015-09-19 06:08:28 följande:

Hej och grattis, skönt att se att mig.v äntligen började med höstterminen!

Har bara en fråga. Hade du din enhet i Solna men fick beslut av växjö istället??

Japp jag antar detm kvittar vilken enhet man tillhör enligt dem vem som helst kan ta belsut eftersom det äe elektroniskt
  • z h

Ja för en snäll kvinna sa också samma sak till mig igår och hon sade att mig.v jobbar med september 2014, blev glad när jag hörde av dig då kan man få hopp att man inte fastnar hos någon enhet.

saaraajkaa skrev 2015-09-19 13:33:17 följande:

Japp jag antar detm kvittar vilken enhet man tillhör enligt dem vem som helst kan ta belsut eftersom det äe elektroniskt

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid