• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Hampet

Vi går igenom detsammma just nu och vi har barn tillsammans, med det verkar de inte bry sig om , Intervju underlaget från ambasaden kunde de inte hitta, när sedan en trevlig kille på ambasaden tala om för migrationsverket var de kunde hitta den i varat ärende folder sa händer fortfarande inget, vi ska bara vänligen förstå att migrationsverket har en väldigt lang väntetid, nedan ett mail som har flyget de sista dagarna.
    Att man inte kan fa någon som helst antydan på hur lang handläggnings tidan kommer att vara är ju helt sjukt.
    --------------------------------------------------------------------------
    Hej

Just nu har vi väldigt hög inströmning av ansökningar till Migrationsverket. De flesta sökande vill att deras ansökningar ska handläggas snabbare.

För att säkerhetsställa jämlik behandling av alla sökande har vi inte möjlighet att prioritera ansökningar om det inte finns särskilda omständigheter rörande ansökan. Dessa skäl är ;

·         Graviditet

·         17-åringar

Vi prioriterar inte ansökningar på grund av följande omständigheter:

- den sökande har ekonomiska problem i dennes hemland

- den sökande och en person som bor i Sverige saknar varandra

- den sökande behöver uppehållstillstånd för att resa tillbaka till Sverige efter en semester

- privat planering i övrigt

Ärendet kommer att handläggas i vanlig ordning

Vi arbetar så skyndsamt vi kan för att alla ska få sina beslut så snabbt så möjligt. Ert ärende har inte fallit bort utan står i kö och

Väntar på att det ska bli er tur,

För att säkerställa jämlik behandling så jobbar vi med ärenden i turordning från dess att ansökan inkom.

Vi ber om ert tålamod samt att ni inväntar ytterligare kontakt från Migrationsverket.

Med vänlig hälsning 

Lina Andersson

Assistent

Migrationsverket

Region Nord

Box 413

901 08  UMEÅ

www.migrationsverket.se 

-------------------------------------------------------

Från: Mig

Hej,
    så vad kommer att hända nu? det verkar som ingen riktigt vet var det ligger och det känns som vi har hamnat i någon slags limbo nu med alla assylsökningar som kommer in.

Jag skulle vilja be om en snabbare handläggning i vårat ärende och skulle vilja ansöka om en förtursbegäran med anledning av.

Våran son är nu 14 Månader och jag missar allt som händer i den viktiga
    åldern (när han började gå, tänderna som kommer och nu har han börjat prata lite och jag missar allt)

Vi har varit gifta i mer än 2 1/2 år
    Vi är registrerade i sverige som gifta på skatte kontoret
    Vi har bott tillsammans utomlands  i 5 år i olika länder.
    Våran son är registrerad i sverige och har svenskt pass
    Ansökan har nu nästan legat inne under utredning i 10 Månader.

min frus fulla namn är

?????????????????.

hon är född

???????

och ärendet är

????????

MVH//???.

• sjömannen

JAPP! Efter ett telefonsamtal i god anda och ton till den mycket sympatiska handläggare som berett frågorna till intervjun på ambassaden i dag klockan 10:00 så kom mailet om beslut klockan 10:58. Och detta UTAN förtur, bara en jäkla TUR!!!!

• z h

Hej Sjömannen. Grattis!

Jag förstodr inte riktigt vad du menade, har du ringt handläggaren som intervjuade din partner i ambassaden? Och hur kunde du veta namn på den som intervjuade (min man fick inte namnet på den kvinnan som intervjuade honom )

• sjömannen
    z h skrev 2015-09-17 14:18:29 följande:

Hej Sjömannen. Grattis!

Jag förstodr inte riktigt vad du menade, har du ringt handläggaren som intervjuade din partner i ambassaden? Och hur kunde du veta namn på den som intervjuade (min man fick inte namnet på den kvinnan som intervjuade honom )

Tack för gratulationen.
    Nej inte den personen som gjorde intervjun på ambassaden utan den person på migrationsverket som beordrat ambassaden att göra intervjun. Vem det är fick jag reda på av ambassaden när jag ringde och frågade (som anknytningsperson och ombud med fullmakt).
    Kanske skulle meddela att ärendet hanterades i Norrköping. Det är ju alltid trevligt om man kan se det i Deitch fantastiska kalkyl, så jag hoppas att du läser detta Deitch och lägger till den infon. Du var ju supersnabb med datumsinfon.
  • sjömannen
    z h skrev 2015-09-17 14:18:29 följande:

Hej Sjömannen. Grattis!

Tack för gratulationen.
    Nej inte den personen som gjorde intervjun på ambassaden utan den person på migrationsverket som beordrat ambassaden att göra intervjun. Vem det är fick jag reda på av ambassaden när jag ringde och frågade (som anknytningsperson och ombud med fullmakt).
    Kanske skulle meddela att ärendet hanterades i Norrköping. Det är ju alltid trevligt om man kan se det i Deitch fantastiska kalkyl, så jag hoppas att du läser detta Deitch och lägger till den infon. Du var ju supersnabb med datumsinfon.
  • Akisexh

Sjömannen Grattis!

Det känns så bra att veta att någon får beslut

Väntade ni Länge????

• z h

Jaha så går det till, tack för informationen. Mig.v borde själva ge ärenden igen efter intervjun till samma handläggare som har förberett ärendet, då den har i alla fall en överblick av ärendet.

• Anonym 123

@sjömannen

Fick ni alltså beslut samma dag som intervjun var?

När ansökte ni? Hur länge fick ni vänta innan ni fick intervju tid samt vilket land gäller det?

• Anonym 123

Och självklart STORT grattis sjömannen!

• Deitch
    sjömannen skrev 2015-09-17 15:20:08 följande:
    Tack för gratulationen.
    Jag lägger in det också =)
    Grattis till beslutet!!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid