• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Akisexh

#Sjömannen Grattis en gång till

Min man görde samma sak

Vårt Enher var i Örebro, när Han ringde sa dem till

Honom att nu är det inte Örebro vårt Enhet men Solna

Han har ringt dem i Solna men Ingenting, samma svar som alltid, ingen handläggare en :'(

• Anonym (Långa väntan...)
    "Vi förstår att det är frustrerade men det är omöjligt att ge exakta väntetider när det gäller handläggning. Just nu kommer det in många ansökningar och Migrationsverket måste handlägga alla ansökningar i tur och ordning efter att de registrerats. Alla ansökningar är olika och tar också därför olika lång tid. Det betyder att vi inte kan informera exakt hur länge just du kommer att få vänta på ett beslut. Om vi behöver mer information kommer Migrationsverket kontakta er."

Jag förstår verkligen inte... Vår ansökan registrerades 2014-07-25, inga intervjuer har gjorts, ingen handläggare har vi fått. Personer som ansökt efter oss har fått beviljat... Jag är gravid och väntar barn, har skickat in förtursansökan igår, fick idag veta att det inte kan beviljas p.g.a. alla köerna... Jag känner mig så ledsen just nu, det känns så omänskligt.
  • mimo1990

Vad hemskt att det ska vara såhär @anonym - lång väntan.

Varför har du fått vänta så länge? Och vilken enhet tillhör du? Vad konstigt att ni inte har varit på någon intervju ännu fast än det har gått 14 månader sedan ni ansökte. Deras väntetider skrämmer mig faktiskt. Hur ofta och hur mycket har du provat att ringa dit? Lycka till! !!! Jag har väntat sedan 2015-03-29 och min man har inte fått intervju mejlet ännu.

mimo1990 skrev 2015-09-18 12:54:49 följande:

Vad hemskt att det ska vara såhär @anonym - lång väntan.

Varför har du fått vänta så länge? Och vilken enhet tillhör du? Vad konstigt att ni inte har varit på någon intervju ännu fast än det har gått 14 månader sedan ni ansökte. Deras väntetider skrämmer mig faktiskt. Hur ofta och hur mycket har du provat att ringa dit? Lycka till! !!! Jag har väntat sedan 2015-03-29 och min man har inte fått intervju mejlet ännu.

Västerås blir jag kopplad till varje gång jag ringer, vilket är ungefär varannan vecka. Varje gång får jag veta att ingen börjar hantera ärendet ännu, och att dom i just Västerås är mycket efter...
  • Lambie
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 14:01:48 följande:
    Västerås blir jag kopplad till varje gång jag ringer, vilket är ungefär varannan vecka. Varje gång får jag veta att ingen börjar hantera ärendet ännu, och att dom i just Västerås är mycket efter...
    Västerås här med! Jag lider med dig. Segaste enheten verkar det som.
  • 99TH

Fick besked idag att vi har fått handläggare i Västerås. Vet nån hur länge det tar tills man får ett beslut??

Ansökan 2014-09-09

• AAke
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 11:33:26 följande:
    Jag förstår verkligen inte... Vår ansökan registrerades 2014-07-25, inga intervjuer har gjorts, ingen handläggare har vi fått. Personer som ansökt efter oss har fått beviljat... Jag är gravid och väntar barn, har skickat in förtursansökan igår, fick idag veta att det inte kan beviljas p.g.a. alla köerna... Jag känner mig så ledsen just nu, det känns så omänskligt.
    Menar du att din partner inte har haft någon intervju eller menar du att du själv inte har varit på någon?

Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som blivit nekad förtur pga graviditet, försök överklaga detta, prata med någon chef osv.
    visst bifogade du intyg på att du är gravid?
    99TH skrev 2015-09-18 15:55:05 följande:

Fick besked idag att vi har fått handläggare i Västerås. Vet nån hur länge det tar tills man får ett beslut??

Ansökan 2014-09-09

nej ingen kan veta, om har din handläggare många ärenden då kan det ta tid även om det är ett gott tecken att du har fått handläggare.

AAke skrev 2015-09-18 16:27:39 följande:

Menar du att din partner inte har haft någon intervju eller menar du att du själv inte har varit på någon?

Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som blivit nekad förtur pga graviditet, försök överklaga detta, prata med någon chef osv.

visst bifogade du intyg på att du är gravid?nej ingen kan veta, om har din handläggare många ärenden då kan det ta tid även om det är ett gott tecken att du har fått handläggare.

Nej, han har inte fått gå på intervju. Vi får inga besked på varför det tar sån tid... Förturen nekades eftersom dom inte har möjlighet att prioritera oss pga långa köer. Jag bifogade graviditetsintyg, ultraljudsbilder och kopior från min journal..
  • z h

Varför har han inte fått gå på intervju, det jag vet är att alla som ska flytta till någon som bor i Sverige ska intervjuas i svensk ambassad. Fick du ingen alls någon e-post om att boka intervju tid i en svensk ambassad?

Har du ringt och frågat varför din man inte fick någon intervju?

Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 16:45:42 följande:

Nej, han har inte fått gå på intervju. Vi får inga besked på varför det tar sån tid... Förturen nekades eftersom dom inte har möjlighet att prioritera oss pga långa köer. Jag bifogade graviditetsintyg, ultraljudsbilder och kopior från min journal..

• Harvey80

intervju tid för frugan och dottern 24 september i Manila filippinerna.nån som har nån bra ide vad dem frågar om på intervjun?

och har nån erfarenhet om att söka förtur för att ens barn ska börja skolan?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid