• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • valentinaaaa
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 22:03:45 följande:

Ja precis :) när hade ni intervju och hur länge fick ni vänta på tid? Var det också i skopje :)

Nej det var i beograd men vi fick vänta ungefär 5 månader på intervju tid o min man fick den den 6 oktober och sen den 7 oktober på morgonen så fick han beviljat visum för två år. Hur länge har ni väntat på intervjun? Vet att det känns skönt bara man hör något från migrationsverket,
  • Aidaaaa
    valentinaaaa skrev 2014-12-22 22:12:48 följande:

Nej det var i beograd men vi fick vänta ungefär 5 månader på intervju tid o min man fick den den 6 oktober och sen den 7 oktober på morgonen så fick han beviljat visum för två år. Hur länge har ni väntat på intervjun? Vet att det känns skönt bara man hör något från migrationsverket,

Vi ansökte om uppehållstillstånd med anknytning/sambo den 18e juli och fick mail idag, så hoppas det går snabbt nu att få tid :) verkligen, jaga krek av lycka på jobbet haha. Men grattis till er!! Så vi får hoppas att vi kan åka tillbaka tillsammans efter jag varit där i januari :D
  • valentinaaaa

haha jag vet känslan när man får reda på något nytt, jag bokstavligt talat sprang ut i pyjamas till grannen som är min mans faster (jag var i Serbien hela väntetiden) och berättade, klockan va då halv 8 haha! Håller tummarna för er, berätta gärna hur det går sen! Ring och hör vart erat ärende ligger någonstans också, =)

• Aidaaaa
    valentinaaaa skrev 2014-12-22 22:23:53 följande:

haha jag vet känslan när man får reda på något nytt, jag bokstavligt talat sprang ut i pyjamas till grannen som är min mans faster (jag var i Serbien hela väntetiden) och berättade, klockan va då halv 8 haha! Håller tummarna för er, berätta gärna hur det går sen! Ring och hör vart erat ärende ligger någonstans också, =)

Haha!! Skulle också bli så glad, ja de var i Uppsala men antar att de flyttats nu så ska ringa imorgon o kolla :) tack så mycket!! Ja det ska jag göra :D det hjälper så mycket att läsa o skriva här man känner sig inte lika ensam
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-22 22:37:38 följande:
    Haha!! Skulle också bli så glad, ja de var i Uppsala men antar att de flyttats nu så ska ringa imorgon o kolla :) tack så mycket!! Ja det ska jag göra :D det hjälper så mycket att läsa o skriva här man känner sig inte lika ensam
    Håller med att det är skönt o få skriva av sig o läsa andras resor då de runt omkring en inte förstår hur frustrerande detta är att vara tvungen o vara ifrån den man älskar så länge. Jag tycker jag har klarat det ganska bra än så länge men den senaste veckan har det bubblat upp så mycket frustration och jag har vart deppad i omgångar. Jag hade hoppats på att vi skulle få fira jul o nyår tillsammans och när det var så lång väntetid för intervjun brast det för mig. Det positiva jag kan se med att han fick intervjun i slutet på januari är att då är iaf alla julhelger över så då kanske det kan gå rätt fort att få positivt svar efter intervjun. Kommer läsa mailen miljoner gånger om dagen efter intervjun o vänta på det efterlängtade beslutet o när det väl kommer lär jag gråta floder av lycka o boka första bästa (billiga) flyg hem för honom :D
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-12-22 23:00:59 följande:

Håller med att det är skönt o få skriva av sig o läsa andras resor då de runt omkring en inte förstår hur frustrerande detta är att vara tvungen o vara ifrån den man älskar så länge. Jag tycker jag har klarat det ganska bra än så länge men den senaste veckan har det bubblat upp så mycket frustration och jag har vart deppad i omgångar. Jag hade hoppats på att vi skulle få fira jul o nyår tillsammans och när det var så lång väntetid för intervjun brast det för mig. Det positiva jag kan se med att han fick intervjun i slutet på januari är att då är iaf alla julhelger över så då kanske det kan gå rätt fort att få positivt svar efter intervjun. Kommer läsa mailen miljoner gånger om dagen efter intervjun o vänta på det efterlängtade beslutet o när det väl kommer lär jag gråta floder av lycka o boka första bästa (billiga) flyg hem för honom :D

Exakt ingen annan förstår en, men är glad att en nära vän till mig har gått igenom samma resa :) så kan prata med henne oxå. Ja jag är glad att vi fick svar ang detta iaf innan jul och ska ringa imorgon och boka så snabbt som möjligt :D var varit många sömnlösa nätter och deras internet är inte det bästa heller.. Så man blir galen ibland hihi men snart åker jag dit o förhoppningsvis e detta över snart :)
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-12-22 23:00:59 följande:

Vad skrev ni i mailet när ni skulle boka intervju? Namn, ärendenummer och på vilket språk man vill ha det eller något mer? :) :kr
  • Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-23 00:43:37 följande:
    Vad skrev ni i mailet när ni skulle boka intervju? Namn, ärendenummer och på vilket språk man vill ha det eller något mer? :) :kr
    Ja precis o sen skrev jag att jag vi ville ha den tidigast möjliga tiden som fanns men det förstår de nog iaf :)
  • Aidaaaa

Nu har vi bokat tid, tidigast var den 4 februari :( men bättre än inget!! Synd att jag åker hem 31 januari från kosova men kanske kan stanna en vecka till. Kan inte hålla mig :D

• Mimmipigg
    Aidaaaa skrev 2014-12-23 17:40:47 följande:

Nu har vi bokat tid, tidigast var den 4 februari :( men bättre än inget!! Synd att jag åker hem 31 januari från kosova men kanske kan stanna en vecka till. Kan inte hålla mig :D

Skönt o få det färdigt :) Hade jag haft pengarna hade jag oxå åkt till skopje när min man har sin intervju o stannat där några dagar efter. Men vi ansåg det e bättre o spara pengarna till hans flygbiljett hem till Sverige så vi kan boka den så fort han får sitt positiva. Har läst i flera trådar att man kan mycket väl få beslut inom en månad. Men många har fått sitt beslut inom några dagar :D Hoppas så innerligt att beslutet kommer fort efter intervjun för oss alla. Vore underbart o få fira alla hjärtans dag tillsammans o sen hans födelsedag :D
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid