• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (väntar)

oj, det gick fort! Vet ni vart eran ansökan ligger, och vilket land gäller detta? hade ni ansökt om förtur eller något sånt?

• Smilla75
    beso skrev 2015-01-12 20:49:30 följande:

Hej alla! Vi e många som går igenom detta.. Ger både hopp o väcker än mer förtvivlan att läsa om era situationer.. Min man har också tvingats resa till sitt hemland Nigeria för att ansöka UT 1a januari 2014. Redan nu känns det som om att minst en evighet har passerat.. Han har fyllt i sin ansökan på webben 3jan och jag fyllde i min del samma dag. Inte förrens idag 12jan visade det på mig.verkets sida att vårt ärende är regestrerat. (Trots att dom per telefon sagt att d regestrerats redan förra veckan..) Han är den bästa 'styvpappan' i världen till mina yngsta som på eget initiativ kallar honom babba och frågar efter honom varje dag. Det är grymt att det kan ta upp till ett helt årr(!!?!!) innan familjen kan få fortsätta leva ett välfungerande lyckligt liv tillsammans..särskilt då detta går ut över oss alla i familjen som befinner oss i en väldigt svår situation på många andra sätt också. Ska söka förtur..men vågar knappt hoppas...är livrädd! Hoppas vi är fler som kan följas åt.. Krm..

Varför ska du söka förtur? Det förutsätter att man har särskilda skäl, normalt graviditet eller gemensamma barn. Alla omotiverade förtursbegäran stjäl en stor del av handläggarnas arbetstid som kunnat ägnas åt handlägga ärenden.
  • Cutiie

Hej! Fick reda på att vår ansökan står i kö för att tilldelas en handläggare vid tillståndsenheten i Umeå. Så jag undrar om någon har erfarenhet av tillståndsenheten Umeå? Hur kan jag få kontakt med dom? Har sökt på Google efter deras nummer men får inte fram något? :/

• Smilla75
    Cutiie skrev 2015-01-14 10:36:21 följande:

Hej! Fick reda på att vår ansökan står i kö för att tilldelas en handläggare vid tillståndsenheten i Umeå. Så jag undrar om någon har erfarenhet av tillståndsenheten Umeå? Hur kan jag få kontakt med dom? Har sökt på Google efter deras nummer men får inte fram något? :/

Det är inte meningen att du ska ringa tillståndsenheten i Umeå. Ring Upplysningen om du har frågor. Om din fråga är hur lång handläggningstiden är så ring inte, den kan inte besvaras.
  • Mrsarizona

Vi sökte 23/7 och idag (14/1) fick vi äntligen mejl om att boka intervju så nu har vi vår intervju nästa fredag (23/1). Vi hade kunnat ha en tidigare tid men vi valde en tid som passade bättre för min man och hans jobb. Nu håller vi tummarna för att det kommer att gå snabbt efteråt och att vi inte behöver vänta för länge efter intervjun. Jag hoppas att det går bra för er andra!

• Mrsarizona
    Smilla75 skrev 2015-01-14 12:39:27 följande:
    Det är inte meningen att du ska ringa tillståndsenheten i Umeå. Ring Upplysningen om du har frågor. Om din fråga är hur lång handläggningstiden är så ring inte, den kan inte besvaras.
    Vi ringde till Umeå och de gav väldigt bra information som vi inte fått reda på innan. Upplysningen gav mig numret på en gång när jag frågade och Umeå kunde svara mycket bättre på en ev. tidslinje och om en komplettering till vårt ärende då vi hade fått handläggare som vi även fick nummer till.
  • Cutiie
    Smilla75 skrev 2015-01-14 12:39:27 följande:

Jo jag fick numret till dom och ringde direkt! Dom svarade på alla mina frågor och var väldigt hjälpsamma så visst kan man ringa tillståndsenheten i Umeå ;)
  • Cutiie
    Mrsarizona skrev 2015-01-14 22:57:30 följande:

Vi ringde till Umeå och de gav väldigt bra information som vi inte fått reda på innan. Upplysningen gav mig numret på en gång när jag frågade och Umeå kunde svara mycket bättre på en ev. tidslinje och om en komplettering till vårt ärende då vi hade fått handläggare som vi även fick nummer till.

Hej! Har ni er ansökan i tillståndsenheten i Umeå? Hur lång tid sa som till er att det skulle ta tills ni skulle få intervjumejlet skickat? Vi har också vår ansökan i tillståndsenheten i Umeå. Ringde dom idag och var väldigt hjälpsamma, svarade på alla mina frågor :)
  • jessib

Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)

• meryam

ska börja ansökan på migrationsverket i slutet av jan . jag och min kille vi blev ett par under sommaren han bodde då i ett eu land han fick inte stanna kvar där och tvingades återvända till Marocko. reste ner dit i november och stannade i 2 veckor och de värsta är att två veckor är som en dag när man är med den man tycker om . när vi skulle säga hejdå på flygplatsen så kunde ja inte hålla mina tårar inne knappt. och nu läser jag här på familjeliv om andra i liknande situation har ring migrationsverket för att dubbel kolla om den sjuka väntetiden verkligen stämmer. jag känner redan ångest och vi har inte ens startat de här . min kille sa att de inte va på de här sättet alls i de andra eu landet han bodde i det tog max 4 månader på beslut från ansökan inte ett år. att separera mellan par o gifta på de hära sättet är helt sjukt och inte nog med väntan man ska gå igenom både granskning och kontroll dessutom för att bevisa sin kärlek.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid