• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Cutiie
    jessib skrev 2015-01-15 19:34:19 följande:

Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)

Hej! Okej kul att någon här är på samma enhet som oss :) När ansökte ni alltså vilket datum? Vi ansökte den 30 september 2014 och när jag ringde så sa dom att det ska ta ca 4-5 månader från datumet man sökt att få intervjumejlet. Hon räknade åt oss att vi ungefär skulle få intervjumejlet i januari-februari nån gång så hoppas att det stämmer :)
  • jessib
    Cutiie skrev 2015-01-15 22:16:38 följande:
    Hej! Okej kul att någon här är på samma enhet som oss :) När ansökte ni alltså vilket datum? Vi ansökte den 30 september 2014 och när jag ringde så sa dom att det ska ta ca 4-5 månader från datumet man sökt att få intervjumejlet. Hon räknade åt oss att vi ungefär skulle få intervjumejlet i januari-februari nån gång så hoppas att det stämmer :)
    Okej! Ja samma enhet och bara en månad skillnad, vi sökte 3 september så vi borde verkligen få mailet när som helst nu i så fall :) förhoppningsvis senast i början av februari för vår del då!
  • Cutiie
    jessib skrev 2015-01-15 23:14:38 följande:

Okej! Ja samma enhet och bara en månad skillnad, vi sökte 3 september så vi borde verkligen få mailet när som helst nu i så fall :) förhoppningsvis senast i början av februari för vår del då!

Ja precis håller tummarna att det ska bli så! Skriv gärna här när ni får mejlet så får vi se vem som kommer få det först :)
  • cecilin

Hej!

Jag ansökte 14e september men har ännu inte hört något. Har ni fått tilldelad handläggare ännu eller hur vet ni att ni är i Umeå?

Vi står i väntan till Växjö som jag fick svar via mejl. Hoppas på mejl om intervju snart! :)

jessib skrev 2015-01-15 19:34:19 följande:

Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)

• jessib
    cecilin skrev 2015-01-16 11:11:04 följande:

Hej!

Jag ansökte 14e september men har ännu inte hört något. Har ni fått tilldelad handläggare ännu eller hur vet ni att ni är i Umeå?

Vi står i väntan till Växjö som jag fick svar via mejl. Hoppas på mejl om intervju snart! :)

Jag frågade kundtjänst om var ärendet var, de sa Umeå. Vet inte om vi har handläggare men tänkte att jag ringer Umeå direkt och frågar mer... Kan säkert flyttas sen också, antar att vi är i kö nu.
  • Mrsarizona
    Cutiie skrev 2015-01-14 23:57:08 följande:
    Hej! Har ni er ansökan i tillståndsenheten i Umeå? Hur lång tid sa som till er att det skulle ta tills ni skulle få intervjumejlet skickat? Vi har också vår ansökan i tillståndsenheten i Umeå. Ringde dom idag och var väldigt hjälpsamma, svarade på alla mina frågor :)
    De sa 5 månader men vi fick vänta lite längre pga. julledighet (för datum kolla högre upp). Ni får nog mejl om intervju snart ni med :) 
  • jessib
    Mrsarizona skrev 2015-01-16 21:06:02 följande:
    De sa 5 månader men vi fick vänta lite längre pga. julledighet (för datum kolla högre upp). Ni får nog mejl om intervju snart ni med :) 
    Ja, det är bara att vänta :) Ska bli kul att se hur snabbt ni får svar efter intervjun sen, eftersom vi ligger på samma enhet och ni är ungefär en månad före.
  • Anonym (hatar.att.vänta)
    Mrsarizona skrev 2014-12-12 17:46:51 följande:
    Jag mejlade dem och de berättade vart det låg. Vi sökte också från USA i Juli (23) och har ännu inte hört något... och vi hade planerat att flytta i mitten av februari men så blir det säkert inte nu :(

Jag ringde för länge sen och dom sa att vårt ärende ligger i Umeå.

Idag fick han mail om intervju! Skrek till av lycka inne på HM, alla stirrade haha. Vi ansökte alltså den 25/7 2014. Hoppas det går fort efter intervjun alltså...! 

• Anonym (hatar.att.vänta)
    Mrsarizona skrev 2015-01-14 22:57:30 följande:
    Vi ringde till Umeå och de gav väldigt bra information som vi inte fått reda på innan. Upplysningen gav mig numret på en gång när jag frågade och Umeå kunde svara mycket bättre på en ev. tidslinje och om en komplettering till vårt ärende då vi hade fått handläggare som vi även fick nummer till.

Fick ni handledare innan han gått på intervjun? Vad för slags frågor frågade du MIG i Umeå? Skulle du föreslå att ringa dit innan en intervju om det skulle vara något som fattas till intervjun? :) Fick mail om intervju idag! Allt som händer oss verkar exakt två dagar efter er haha! :)

(Ansökan 23 respektive 25 juli och mail om intervju 14 respektive 16 januari!) Glad

• Mrsarizona
    Anonym (hatar.att.vänta) skrev 2015-01-16 21:56:36 följande:

Fick ni handledare innan han gått på intervjun? Vad för slags frågor frågade du MIG i Umeå? Skulle du föreslå att ringa dit innan en intervju om det skulle vara något som fattas till intervjun? :) Fick mail om intervju idag! Allt som händer oss verkar exakt två dagar efter er haha! :)

(Ansökan 23 respektive 25 juli och mail om intervju 14 respektive 16 januari!) Glad

Nja, de sa att de fanns en handläggare som har öppnat hans ansökan för att påbörja hans frågeformulär, detta var innan vi fick intervju. Nej, jag skulle inte ringa dit innan intervjun om du inte behöver komplettera. När har ni intervju? Min mans är på fredag! 

Jag lovar att skriva hur lång tid det tar för oss att få beslut efter vår intervju. Vi söker om permanent uppehållstillstånd (bott ihop i mer än 2 år) från USA och jag vet att en del av er är intresserade av veta ungefär hur lång tid det tar att få beslut just nu. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid