• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • trött usa pendlare

och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv?  är inne på vår 5de månad nu och de värkar inte ens ha kollat på våra papper

• Anonym (snälla)
    Min sambo är också från USA, och vårt hamnade också i Växjö. Vi fick besked på mail, till min sambos mail. I det stod det bara att beslut hade fattats, så då skrev han tillbaka och bad att få beslutet  på pdf. Sen skickades en papperskopia hem till mig. 

Telefonnumret som stod i mailet är bara ett nummer till Migartionsverket, ej till enheten i Växjö. Men du kanske kan ringa dit och be att bli kopplad?

För oss gick det fort, men det var innan väntetiden var så lång som den är nu.
    trött usa pendlare skrev 2015-01-08 14:39:57 följande:
    hur får man sitt beslut efter interjuven? via mail, rek brev eller vad?
    är inna på starten av våran 5månad nu och mig sager att de inte ens sätt på våra pappper än. Kontakade ni er enhet och inte kundtjänst och I så fall vad sa ni osv...
    jag skulle bli så tacksam för svar då ovissheten är så outhärdlig.

• trött usa pendlare
    Anonym (snälla) skrev 2015-01-08 15:13:02 följande:
    Min sambo är också från USA, och vårt hamnade också i Växjö. Vi fick besked på mail, till min sambos mail. I det stod det bara att beslut hade fattats, så då skrev han tillbaka och bad att få beslutet  på pdf. Sen skickades en papperskopia hem till mig. 

Telefonnumret som stod i mailet är bara ett nummer till Migartionsverket, ej till enheten i Växjö. Men du kanske kan ringa dit och be att bli kopplad?

För oss gick det fort, men det var innan väntetiden var så lång som den är nu.
    tack för snabbt svar!
    när ansökte ni?
    hur länge hade ni varit tillsammans? vi är på början av vårt tredje år nu
    hur långtid tog allt?
    när fick ni intervju och beslut osv?
  • Anonym (snälla)
    trött usa pendlare skrev 2015-01-08 15:36:15 följande:
    tack för snabbt svar!
    när ansökte ni?
    hur länge hade ni varit tillsammans? vi är på början av vårt tredje år nu
    hur långtid tog allt?
    när fick ni intervju och beslut osv?
    Kollade lite noggrannare nu, och när han fick mail från Migrationsverket att beslut hade tagit i ärendet så kontaktade han konsulatet som mailade över beslutet. 

Vi ansökte i dec 2012
    Vi hade varit tillsammans ett halvår cirka.
    Allt som allt tog det 6 veckor från ansökan till beslut(då var väntetiden 3 månader)
    Han fick intervjutid 5 veckor efter att ansökan skickats in och beslut kom en vecka senare. 

Har han närmre till ett konsulat än ambassaden kan han be att få göra intervjun där istället, det gjorde min sambo.
  • Lambie

Själv har man väntat i sju månader nu, och de har inte ens påbörjat själva handläggningen än verkar det som Rynkar på näsan vi ansökte i början av juni -14, min kille var på intervju i okt.

• Marielllllle

Min sambo fick permanent uppehållstillstånd förra året efter 20 mån väntan på sin ansökan om förlängning. När han ansökte i dec 2012 var handläggningstiden 2 mån, förlängdes varje gång vi kollade, 4mån, 6mån....upp till 18mån. Men det gällde för de som ansökt via blankett, de som ansökt online hade alltid 5 dagar???

Ringde flera gånger under tiden men de sa varje gång att vi borde få svar inom någon vecka och sedan förlängdes väntetiden. Det var en flyktingvåg från Syrien förra året så jag har förståelse för att vårt ärende tog tid men det kändes bokstavligen som att vårt ärende gång på gång hamnade underst i högen. Efter 18 mån+ blev vi kallade på intervju (komisk situation, som man föreställer sig på film), kompletterade med uppgifter via mail och ca 1 vecka efter det hade vi beslutet på posten.

Snart kan han ansöka om medborgarskap också.

• Anonym (va??)
    Lambie skrev 2015-01-08 21:19:54 följande:

Själv har man väntat i sju månader nu, och de har inte ens påbörjat själva handläggningen än verkar det som Rynkar på näsan vi ansökte i början av juni -14, min kille var på intervju i okt.

Uhh fy. Vilken enhet tillhör ni? Attan vad jobbigt det måste vara. Jag trodde att beslutet kom snabbt efter intervju? Hade ni några problem med ansökan eller är det ett lågprioriterat land han kommer från? Nu blir jag rädd och hysterisk!

Hoppas ni får svar snart!
  • Anonym (Samma)

Hej jag och min man är gifta och har vi barn , jag och barnen bor vi Sverige men han e brittisk zitizen i London vi tänkte bor tillsammans i här Sverige. Han ansökte permanent upphållstillstånd migrationvarket i september nu har gått 5 månad inget svar

• Cutiie

Hej! Alltså jag behöver verkligen hjälp så vore hemskt tacksam om någon vet hur man får kontakt med Migrationsverket via telefon? Jag har ringt flera gånger per dag i månader men får bara som svar att det är upptaget och försök igen senare?! Dom svarar ju aldrig så undrar hur ni fick kontakt med dom? Är ganska trött på deras service :(

• Cutiie
    trött usa pendlare skrev 2015-01-08 15:03:40 följande:

och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv?  är inne på vår 5de månad nu och de värkar inte ens ha kollat på våra papper

Hej! Jag undrar om du bor i Växjö och därför som ditt ärende har hamnat på Växjö enheten? :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid