• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • linaaaa

Hej! Min fästman som är amerikan och jag kommer ansöka om uppehållstillstånd och försöker få ihop alla dokument. Ingen verkar kunna svara på vad dom menar med bevis att han får lov att bo utomlands? det står som ett krav tillsammans med all pass information, och jag undrar om detta är nått ni andra har skickat in och vart hittade ni det??

• Glad

Hej!min partner skickade in sin webbansökan den 23/12-2014. Direkt efter att han skickat in sin och betalningen på 1500kr gjorts så fick jag ett mail om att fylla i ett likadant formulär. Det han fick bifoga var personbevis/familjebevis, kopia av pass samt. Det gick även att bifoga ett fullmaktsintyg om vi ville där han ger mig en fullmakt att sköta ärendet och så svaret. Annars skickas allt normalt till den som söker. När jag därefter fyllde i formuläret så fick jag bifoga ett personbevis, kopia av mitt pass samt graviditetsintyg.

6 dagar senare (29/12-2013) fick han ett mail från Migrationsverket där det står att han nu måste kontakta den svenska ambassaden i hemlandet för att boka tid för en intervju.

Blev chockad att mailet kom så fort med tanke på att jag läst så mycket om folk som gått månader utan att höra något alls. Pga detta så hade vi inte sett det mailet förän idag!! Är så glad och han ska ringa så fort han kan, återkommer med hur det går och hur mycket vi får vänta för en intervju tid.

• Aidaaaa
    linaaaa skrev 2014-12-29 08:36:02 följande:

Hej! Min fästman som är amerikan och jag kommer ansöka om uppehållstillstånd och försöker få ihop alla dokument. Ingen verkar kunna svara på vad dom menar med bevis att han får lov att bo utomlands? det står som ett krav tillsammans med all pass information, och jag undrar om detta är nått ni andra har skickat in och vart hittade ni det??

Hej! Menar de inte något slags visum då? Kan tyvärr inte svara då jag ej fick något sånt fråga. :( ring och kolla med de hoppas de löser sif
  • Aidaaaa

Hej! Nu fick vi ett mail angående intervjutiden och den har blivit flyttad till den 30/1 istället :D super glad, 6 dagar tidigare än första tiden vi fick plus så är jag ju där nere i Kosovo då :D någon annan som har tid den 30? På samma ambassad (skopje) så ses vi där kanske ;) hihi. Kram på er alla o lycka till!

• valentinaaaa
    Aidaaaa skrev 2015-01-02 18:14:19 följande:

Hej! Nu fick vi ett mail angående intervjutiden och den har blivit flyttad till den 30/1 istället :D super glad, 6 dagar tidigare än första tiden vi fick plus så är jag ju där nere i Kosovo då :D någon annan som har tid den 30? På samma ambassad (skopje) så ses vi där kanske ;) hihi. Kram på er alla o lycka till!

Håller tummarna!! Berätta hur det gick sen, jätte nyfiken!!=)
  • MrsPollyn

Hej!

jag sitter i samma båt som er. Min man kom till Sverige för att studera när hans tillstånd gick ut åkte han tillbaka till Nigeria. Efter två veckor blev han kallad på intervju vi hade en del problem med Ambassaden i Nigeria så det tog ytterligare två veckor innan intervjun var gjord. Jag har varit nere hos honom i två veckor vilket jag kände att vårt äktenskap behövde. Men nu är saknaden extrem o jag vill bara ha hem honom. Han har fått veta att jag ska snart bli kallad på intervju så jag ber till Gud att min man snart är hemma igen. Men jag förstår er frustration att ngn annan ska bestämma om vi ska få leva tillsammans o att det ska ta så lång tid. Att det kan ta mellan 16-18 månader innan han kommer hem igen.

• Emmiiee

Hej!

Min kille ska ansöka om uppehållstillstånd för att få bo med mig i Sverige så fort han kommer tillbaka hem till sitt land. Han kommer hit på besök nu i två veckor. Vi har funderat på om väntetiden kan gå fortare om man är gift när han ansöker?
    Är det någon som vet om det gör skillnad på väntetiden om man planerar att bli sambos och gifta sig eller om man redan är gift?!?!

• Anonym (snälla)
    Emmiiee skrev 2015-01-08 11:25:26 följande:

Hej!

Min kille ska ansöka om uppehållstillstånd för att få bo med mig i Sverige så fort han kommer tillbaka hem till sitt land. Han kommer hit på besök nu i två veckor. Vi har funderat på om väntetiden kan gå fortare om man är gift när han ansöker?
    Är det någon som vet om det gör skillnad på väntetiden om man planerar att bli sambos och gifta sig eller om man redan är gift?!?!

Nej, det är ingen skillnad. Den enda skillnaden på om man är gift eller planerar att bli sambo är vem som har bevisbördan, ni eller Migrationsverket, så som jag förstått det. Lycka till!
  • trött usa pendlare
    Mimmipigg skrev 2014-12-19 16:46:17 följande:
    Man svarar på andras inlägg genom att trycka "citera" i vänstra hörnet alla inlägg har :)
    Vi har olika enheter så de är kanske på olika datum när det gäller o gå igenom nyansökningarna o skicka ut intervjumailen. Våran ansökan ligger i Örebro. Min man behöver inget visum för att komma hit så när han väl får beslutet kan han sätta sig på första bästa flyg hem, så länge han har själva beslutet med sig, och sen boka tid på närmaste migrationsverk för tillverkning av utkortet :) Jag tror ni kommer få mailet nu i december eftersom de redan håller på o skickar ut dessa får juli på eran enhet :)
    hur får man sitt beslut efter interjuven? via mail, rek brev eller vad?
    är inna på starten av våran 5månad nu och mig sager att de inte ens sätt på våra pappper än. Kontakade ni er enhet och inte kundtjänst och I så fall vad sa ni osv...
    jag skulle bli så tacksam för svar då ovissheten är så outhärdlig.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid