• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Annthebro

Hej på dig

Förstår precis vad du känner och går igenom.

Har du Facebook så välkommen till gruppen "I väntan på familjen "

Vi närmar oss 700 medlemmar snart och alla kämpar, stöttar och ger varandra tips och pepp. Vi gör verkligen något och försöker påverka så mycket vi kan.

Ha det fint / Anna

Anonym 123 skrev 2015-12-14 23:11:17 följande:

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

HUR kommer detta sig kan man ju undra?!

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation

• Sivaji

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Hej,

När har ni ansökt? Har du ett namn på personen du fick svar att det skulle ta 18 månader? För jag har pratat med en handläggare samt teamleadern (båda har sagt olika svar dock hela tiden under denna långa "väntetid") så skulle det ske runt 14 månader. Dock passerar vi 14 månaders väntetid inom 3 veckor.

En helt annan fråga till er andra. När ansökan ligger i en elektronisk sysem, kan jag ringa andra enheter och fråga också eller behöver jag enbart ringa Örebro enheten som vi "tillhör"?

Min fru's liv är helt förstörd, hon mår just nu psykiskt dåligt och jag börjar strunta i vårt ärende utan mer tänker på hennes hälsa numera, men vårt ärende och hennes hälsa sitter någonstans ihop så jag är maktlös igen.

Ska man göra en ny JO-anmälan då jag har fått svar hela tiden att vi skulle få ett beslut inom 14 månader tidigare i Oktober förrän nu när man säger att det kommer förmodligen överstiga 14 månader? Jag flög ner till henne I oktober men om nu jag skulle flyga ner igen (har träffats 2 gånger på 13 månader) så kommer varken hon eller jag klara av att lämna varandra igen.

• Anonym (Anonymus)

Mycket märkligt!!

Det finns tyvärr inget att lita på, vad vi kan se i vår statistik är att medelvärdet ligger på 13-14 månaders väntan - många av sökande från oktober får beslut nu. 

Det kan gå fortare, det kan ta längre tid. Det finns ingen regelrätt kö, informationen vi får är felaktig. Det står fel på hemsidan. Lyssna inte på handläggarna, ingen vet när någon tar tag i just ditt ärende. Ingen ide att ringa dom, skicka in bevismaterial och svälj smärtan, eller försök påverka våra politiker. Det är dom som bestämmer. 
  • Smilla75
    Ortelius skrev 2015-12-14 17:26:35 följande:

Hej. Kanske kan Smilla som jobbar på Migrationsverket, eller annan som har insyn svara på det här. En migrationsjurist hos Lawline skrev som svar på en fråga i fredags att Migrationsverket har "stannat för nya ansökningar" i anknytningsärenden. Stämmer det med er uppfattning?

http://lawline.se/answers/langre-handlaggningstider

I ett svar på en fråga om lång handläggningstid för en kvinna som vill få hit sin man, så skriver juristen bland annat det här:

"Jag har förstått det som att Migrationsverket har stannat för nya ansökningar för tillfället för att möjligtvis hinna med de gamla och detta kan göra att ni som ansökt tidigare förhoppningsvis får beslut innan 21 månader, som är de tillfälliga handläggningstiderna. Detta är ingen självklarhet, men en förhoppning."

I svar på en fråga förtydligar juristen att det är så hon förstått det på "insider"-information, eftersom Migrationsverket inte längre förordnar offentliga biträden till nya ansökanden.

Det vore trist om mitt eget ärende från i augusti stoppats till dess de gamla är avklarade, vilket ju lär ta sisådär 2 år. Och därefter vänta i två år till för handläggningstiden för vårt ärende..

Det är inte så att det är stopp för nya ansökningar men prioriteringen är att beta av de äldsta ärendena. För de nya ärendena i E3 så händer därför inte så mycket mer än intervju och att sköta korrespondens, man kommer att få vänta på beslut. Exakt hur länge är så svårt att sia om, det är personal utlånad och inte helt lätt få grepp om kapaciteten över hur många som jobbar med E3.
  • fsecure22

God Jul alla som väntar  nu 8 månader och ingen intervjutid((

God god god god Jul   Men hon är här iallafall)))))

• Anonym (Vilsen)

Hejsan,

Jag har blivit satt i en svår och jobbig situation som jag inte vet hur jag ska tackla. Eftersom jag inte kan så mycket om det här ämnet så känns det som om jag är ute och spelar på en helt annan liga.

Det är nämligen som så att jag är förlovad med en Marockan, vi har sökt om att få uppehållstillstånd åt honom så han kan komma hit och vi kan starta vårt liv ihop. Men en dag beslutar han sig för att ta saken i egna händer, han tar sig över den europeiska gränsen på samma sätt som flyktingarna.

Jag fick först reda på det när han väl var i Grekland. Nu sitter han på ett flyktingläger i Tyskland och som många vet så är det svårt att ta sig över hit i dagsläget. Så han har sökt asyl där nu.

Med största sannolikhet så får han nog inte någon asyl där i och med att han inte har så mycket att fly från. Det ända är att om han skickas tillbaka till Marocko så kommer han sättas i fängelse.

Först och främst eftersom han var med om en olycka där han ska få sitta av tiden samt att marockaner som har lämnat landet olagligt får tydligen straff.

Nu vet jag varken ut eller in, vad ska jag göra??

Finns det något jag kan göra överhuvudtaget?

Om han är här olagligt innebär det ju att jag kan hamna i rättslig trubbel. Jag är så vilsen och skulle uppskatta lite vägledning.

• Anonym (Anonymus)
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-12-26 08:33:43 följande:

Hejsan,

Jag har blivit satt i en svår och jobbig situation som jag inte vet hur jag ska tackla. Eftersom jag inte kan så mycket om det här ämnet så känns det som om jag är ute och spelar på en helt annan liga.

Det är nämligen som så att jag är förlovad med en Marockan, vi har sökt om att få uppehållstillstånd åt honom så han kan komma hit och vi kan starta vårt liv ihop. Men en dag beslutar han sig för att ta saken i egna händer, han tar sig över den europeiska gränsen på samma sätt som flyktingarna.

Jag fick först reda på det när han väl var i Grekland. Nu sitter han på ett flyktingläger i Tyskland och som många vet så är det svårt att ta sig över hit i dagsläget. Så han har sökt asyl där nu.

Med största sannolikhet så får han nog inte någon asyl där i och med att han inte har så mycket att fly från. Det ända är att om han skickas tillbaka till Marocko så kommer han sättas i fängelse.

Först och främst eftersom han var med om en olycka där han ska få sitta av tiden samt att marockaner som har lämnat landet olagligt får tydligen straff.

Om han är här olagligt innebär det ju att jag kan hamna i rättslig trubbel. Jag är så vilsen och skulle uppskatta lite vägledning.

Hej, 

Jag skulle avbryta den asylsökan snabbt om jag vore honom, inte bra med dubbla ansökningar. Han får åka till Tunisien eller dyl. och bo där sålänge. Han kommer inte få någon asyl. Han kan få sitt uppehållskort i ett annat land än Marocko. 

Kan jag skicka PM till dig?
  • Anonym (Anonymus)
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-12-26 08:33:43 följande:

Hejsan,

Varför skulle du hamna i rättslig trubbel- du har inte gjort något fel.
  • Anonym (Anonymus)
    Anonym (Anonymus) skrev 2015-12-27 15:15:38 följande:
    Varför skulle du hamna i rättslig trubbel- du har inte gjort något fel.
    Jag menar- om han skulle komma hit så är det inte du som gör något olagligt. 
    Det finns många ärenden där sökande vistats i Sverige i flera år som papperslösa, 
    dom har fått uppehållstillstånd i alla fall. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid