• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • eline08
    Mimmipigg skrev 2015-11-30 11:21:09 följande:

Vi går in i vår 16:e månad imorgon men har sen ca 2 veckor tillbaka äntligen fått handläggare. Har försökt ringa denne om det kanske behövs nån mer komplettering så att det möjligtvis kan gå smidigare för hen att ta beslut men såklart han e onåbar :/ Jag skickade för ca 1 månad sen spontant in en komplettering till migV innehållande foton, chatt samt biljetter från min mans senaste vistelse här i somras. Nu undrar jag ungefär hur länge ni har fått vänta från att ni fått handläggare tills ni fått beslut?

16?! :o

Någon speciell anledning? 

Vilken enhet?
  • Mimmipigg
    eline08 skrev 2015-11-30 11:39:33 följande:
    16?! :o

Någon speciell anledning? 

Vilken enhet?
    Vi låg i Örebro först men blev sen flyttade till Västerås i mars för vidare utredning. Troligen pga att min man vart asylsökande innan här i Sverige vilket jag tycker e lite knäppt med tanke på att migV redan har all information det går att få om asylen då vårt beteckningsnummer är densamma som hans asylansökan. Vi blev för 3 veckor sen förflyttade tillbaka till Örebro då Västerås var mer överbelastat och fick iom förflyttningen en handläggare.
  • Anonym (Denna väntan..)

ÄNTLIGEN har vi fått beslut!

Ansökte 2014-09-02

Beviljat uppehållstillstånd 2015-11-26

Nästan 15 månaders väntetid alltså, men nu äntligen är det klart! :)

• fsecure22
    Anonym (C) skrev 2015-11-29 21:51:02 följande:

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag. 

Vad är det som inte är komplett, frågeformuläret som du använder vid webansökan kräver svar på varje fråga för att komma fram till slut och där står det vilka bilagor som ska skickas med. Vad är det som saknas i migrationsverkets frågeformulär?
  • Anonym (patricia)

Hej allihopa, 

Åh, jag blir så himla ledsen när jag läser om alla som väntar och väntar och väntar. Vad är detta? 

Ljuger Migrationsverkets hemsida? Det är alltså inte 8mån (35%)  8 -14mån (30%) 14-21mån (30%) väntetid i dagsläget? 

Jag och min pojkvän sökte nu i Okt 2015. Och jag får fullständig panik. Kommer det att ta 2 år??? 

Såg att det nämndes att dom nu jobbar med dem som sökt i Okt 2014 (?) Va?? Dom ligger alltså mer än 1 år back. 

Är det någon som vet om man kan söka turistvisum under handläggingstiden?

Stor kram till er alla!

• Anonym (Långa väntan...)
    Anonym (patricia) skrev 2015-12-02 16:17:52 följande:

Hej allihopa, 

Åh, jag blir så himla ledsen när jag läser om alla som väntar och väntar och väntar. Vad är detta? 

Ljuger Migrationsverkets hemsida? Det är alltså inte 8mån (35%)  8 -14mån (30%) 14-21mån (30%) väntetid i dagsläget? 

Jag och min pojkvän sökte nu i Okt 2015. Och jag får fullständig panik. Kommer det att ta 2 år??? 

Såg att det nämndes att dom nu jobbar med dem som sökt i Okt 2014 (?) Va?? Dom ligger alltså mer än 1 år back. 

Stor kram till er alla!

Tyvärr verkar det som att de som söker nu kan nog nästan räkna med ca 2 års väntetid...

Jag och min älskade sökte i juli 2014, inget beslut än...
  • Anonym (patricia)
    Anonym (C) skrev 2015-11-29 21:51:02 följande:

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag. 

Hej Anonym, 

Vad menas egentligen med ej kompletta? Intervju? Hur kan det vara så att om det är intervju som "saknas" för att göra ansöka komplett.
    Det är ju inget vi kan påverka när vi lämnar in ansöka, så att kalla en intervju ej komplett ansöka. Känns jätte konstigt.
    Hade man fått fråga att boka in en intervju samtidigt som man ansöker, så hade jag naturligtvis bokat det direkt. Är det verkligen så att i vissa fall så behövs ingen intervju? Känns som ALLA måste gå igenom en intervju(?) 

Om man nu gjort en online ansöka, går det inte att ändra till en pappersansökan? Varför visste man inte att det skulle gå MYCKET snabbare med en pappersansökan? 

Jag har ansökt nu i okt 2015. Är det så att jag behöver inte ens tänka tanken att någon ens kommer titta på min ansökan under hela 2016? :(

Kram/P
  • Anonym (patricia)
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-12-02 16:20:31 följande:
    Tyvärr verkar det som att de som söker nu kan nog nästan räkna med ca 2 års väntetid...

Jag och min älskade sökte i juli 2014, inget beslut än...
    men fy :( åh.

Har ni en handläggare då? Har ni fått gå på intervju, har ni hört något överhuvudtaget sedan ni ansökte?
    Hade ni varit tillsammans länge innan ni ansökte? Har har varit och hälsat på dig under tiden?

Förlåt för alla frågor, du behöver inte svara om du inte vill, är bara så himla nyfiken på hur migrationsverket prioriterar. Om dom ens gör det.
  • eline08
    Anonym (patricia) skrev 2015-12-02 16:17:52 följande:

Hej allihopa, 

Stor kram till er alla!

Hej,

Migrationsverkets hemsida talar inte sanning nej.

Det är möjligt att det kommer ta 2 år, men ingen kan säga det säkert eftersom det kan hända saker med administrationsprocessen och lagar, i dagsläget om det fortsätter utan förändring säger handläggarna i denna tråd att det kan komma att ta 2 år ja. 

Det s.k kösystemet är inte rättvist, det kan bli till er fördel eller nackdel. 
    Snabbast ska det visst gå om man söker från svensk ambassad. I dagsläget, men det kan ju också ändras. 

En del på MIG säger att det är förbjudet att vistas i Sverige under handläggningstiden, men det är det inte alls.

Förutsatt han man får visum, om man nu behöver ett. Och det kan vara svårt. Däremot bör man inte vara här när ett beslut ska tas. Men det är ju en ganska sällsynt händelse ;) 

Men gör det- sök turistvisum.

Om jag vore dig skulle jag även försöka få en tid för intervju på en ambassad omedelbart, med hänvisning åter igen, till den absurda kötiden. 

Jag lyckades få en tid, utan att MIG var inblandande. Det var bara att informera MIG om vilken ambassad som gällde sedan. 
  • Anonym 123
    eline08 skrev 2015-12-03 08:04:12 följande:

Hej,

Migrationsverkets hemsida talar inte sanning nej.

Det är möjligt att det kommer ta 2 år, men ingen kan säga det säkert eftersom det kan hända saker med administrationsprocessen och lagar, i dagsläget om det fortsätter utan förändring säger handläggarna i denna tråd att det kan komma att ta 2 år ja. 

Det s.k kösystemet är inte rättvist, det kan bli till er fördel eller nackdel. 

Snabbast ska det visst gå om man söker från svensk ambassad. I dagsläget, men det kan ju också ändras. 

En del på MIG säger att det är förbjudet att vistas i Sverige under handläggningstiden, men det är det inte alls.

Förutsatt han man får visum, om man nu behöver ett. Och det kan vara svårt. Däremot bör man inte vara här när ett beslut ska tas. Men det är ju en ganska sällsynt händelse ;) 

Men gör det- sök turistvisum.

Om jag vore dig skulle jag även försöka få en tid för intervju på en ambassad omedelbart, med hänvisning åter igen, till den absurda kötiden. 

Jag lyckades få en tid, utan att MIG var inblandande. Det var bara att informera MIG om vilken ambassad som gällde sedan. 

Hej, migrationsverket menar att de inte kan informera en ambassad om intervju innan dess att en handläggare tittat på ärendet. Det för att olika frågor ska ställas beroende på vad som behövs för ens ansökan. Det svaret har jag fått när ja frågat. Om du lyckades ordna intervju själv....skickade Migv din ansökan dit efter att du meddelat att ni fått tid? Eller kan du berätta lite mer om hur du gick tillväga?

Har ni fått beslut i ert ärende?

Vore intressant att få veta lite mer om hur det gått för er, när ni sökte, tid för intervju, land. mm mm.. Om du vill svara förstås.

Lycka till med ert ärende!!

Är en fruktansvärd väntan. De pratas om hur viktigt det är att låta familjer återföras men tydligen inte för alla
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid