• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Anonymus)

En mycket knepig situation- det bästa vore om det gick att avbryta asylansökan i Tyskland, sen får han vistas i ett annat- typ Tunisien eller dyl? Något slags jobb brukar dyka upp längs vägen, jag har hört att Saudi arabien behöver arbeskraft generellt.  

Ge inte upp honom innan du har fakta på bordet iaf. :(  Åk och hälsa på honom i Tyskland. 

:o

• Vilsen27
    Anonym (Anonymus) skrev 2015-12-28 21:38:47 följande:

En mycket knepig situation- det bästa vore om det gick att avbryta asylansökan i Tyskland, sen får han vistas i ett annat- typ Tunisien eller dyl? Något slags jobb brukar dyka upp längs vägen, jag har hört att Saudi arabien behöver arbeskraft generellt.  

Ge inte upp honom innan du har fakta på bordet iaf. :(  Åk och hälsa på honom i Tyskland. 

:o

Ja det är sjukt jobbigt. Det enda är ju att han är papperslös vet inte om han kommer in någon annanstans. Speciellt i Tunisien eller Saudi Arabien.

Ja jag vill åka och hälsa på honom och få lite mer klarspråk i hela situationen.
  • Vilsen27
    Anonym (Jadu) skrev 2015-12-28 14:04:45 följande:

En process kan numera ta mer än ett år. Han har rätt att ansöka här i Sverige också, om asyl dvs. Hans asylskäl kommer då att redas ut först om han enligt dublinförordningen inte skickas tillbaka till Tyskland. Gör man dessutom en uppehållsansökan på anknytning till någon brukar Migrationsverket vilja att personen är utomlands vid beslutstillfället. Detta är svåra grejer som jag som vanlig person inte kan svara på. Jag föreslår att du tar kontakt med eran handläggare eller kundtjänst. Enligt min erfarenhet är det bäst att maila.

Tack för ditt tips!

Kan man avsluta en asylansökan i ett annat land för att försöka söka asyl i ett annat?

Jag får ta och höra av mig till Migrationsverket. Vill dock vara anonym.. Får se hur jag ordnar allt.

Tack så mycket alla för era tips!
  • fsecure22

Jag hatar också att ge dig råd, men jag anser att han ska börja med att avtjäna eventuellt straff först. På det viset visar han att han accepterar ett lands lagar. Det borde vara en god grund för att starta ett nytt liv i ett annat land.
    Jag förstår att det låter hjärtlöst, men min grundinställning att man ska stå för sina handlingar.

• Anonym (Anonymus)
    fsecure22 skrev 2016-01-01 16:05:12 följande:

Jag hatar också att ge dig råd, men jag anser att han ska börja med att avtjäna eventuellt straff först. På det viset visar han att han accepterar ett lands lagar. Det borde vara en god grund för att starta ett nytt liv i ett annat land.
    Jag förstår att det låter hjärtlöst, men min grundinställning att man ska stå för sina handlingar.

Men snygga till dig människa, värsta jag hört. Sätt dig själv, oskyldig i fängelse i Marocko innan du öppnar truten! Herregud. Han kanske bara hade otur, vad fn vet du.
  • fsecure22

Jag förstod att den här reaktionen skulle komma. Jag talade inte om något fängelse jag talade om att genomgå rättsprocessen som gäller i ett land. Jag får uppfattningen att du anser att rättsprocessen i Marocko inte håller tillräckligt hög kvalitet? Ungerfär som Juliane Assange inte litar på vår svenska rättsprocess.

• Anonym (Anonymus)
    fsecure22 skrev 2016-01-02 21:56:28 följande:

Jag förstod att den här reaktionen skulle komma. Jag talade inte om något fängelse jag talade om att genomgå rättsprocessen som gäller i ett land. Jag får uppfattningen att du anser att rättsprocessen i Marocko inte håller tillräckligt hög kvalitet? Ungerfär som Juliane Assange inte litar på vår svenska rättsprocess.

Jag får uppfattningen att du är dum i huvudet. Du skriver till en förtvivlad människa i nöd som söker råd och tips, och ditt puckade tips skulle naturligtvis ödelägga hela deras liv.  Rättsprocessen i Marocko är naturligtvis lika korrupt som i andra länder i Afrika, vet jag av  egen erfarenhet. Varför svarar jag dig ens, ingen mening.
  • granig

Jag måste faktiskt säga att jag håller med fsecure22, hur hjärtlöst det än låter. Har man gjort sig skyldig till ett brott får man stå för det - att skylla på ett korrupt rättsligt system håller inte, det måste han ha känt till på förhand. Har andra människor åsamkats lidande kan ju knappast detta pars välbefinnande sättas i första rummet.

Det sagt så vet vi givetvis inte alla detaljer.

• Anonym (Anonymus)
    granig skrev 2016-01-03 14:43:56 följande:

Jag måste faktiskt säga att jag håller med fsecure22, hur hjärtlöst det än låter. Har man gjort sig skyldig till ett brott får man stå för det - att skylla på ett korrupt rättsligt system håller inte, det måste han ha känt till på förhand. Har andra människor åsamkats lidande kan ju knappast detta pars välbefinnande sättas i första rummet.

Det sagt så vet vi givetvis inte alla detaljer.

Ja vad säger man.  Marockanska fängelser fungerar inte riktigt som svenska fängelser. Men du har kanske inte något emot tortyr och misshandel då antar jag. Alla har vi olika värderingar.
  • Anonym (Realist)

Inte för att vara allt för negativ, och jag förstår att du är nykär. Men det låter inte som den allt för pålitligaste killen. Är du säker på att det verkligen är en bilolycka han valt att fly landet för? Om det inte var dödsfall inblandade så låter det ju i mina öron inte något man blir torterad för. Kan ju ha varit ett annat brott som han kanske inte riktigt tror du accepterar. Jag skulle då dra öronen åt mig angående den här killens motiv.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid