• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Realist)

Hela historien låter fishy, om han inte körde enormt över hastighetsbegränsningen typ 100 inne på 30 område, hur ska de ens kunna bevisa att det var hans fortkörning som orsakade olyckan?

Visst, de kan ju såklart förfalska bevis. Men är det verkligen i trafikbrott de lägger krutet på sådana konspirationer?

• Anonym (Jadu)
    Anonym (Realist) skrev 2016-01-05 09:56:30 följande:

Hela historien låter fishy, om han inte körde enormt över hastighetsbegränsningen typ 100 inne på 30 område, hur ska de ens kunna bevisa att det var hans fortkörning som orsakade olyckan?

Visst, de kan ju såklart förfalska bevis. Men är det verkligen i trafikbrott de lägger krutet på sådana konspirationer?

Det är.möjligt att den andra parten, inte staten vill utkräva hämmd.
  • Halal

(Realist)

"Om det inte var dödsfall inblandande så låter det ju i mina öron något man inte blir torterad för."

Åh! Hur kan man ens våga tala utan att ha en susning om vad!? Varför varför är det så populärt att vara okunnig och vara fri i käften om allt? Du som många andra, passa din tunga, läs på, lär dig, använd din kunnighet och fråga! Sluta vara så fruktansvärt korkade, dömande, envisa och okunniga!

I marockanska fängelser pågår det misshandel och tortyr, nedvärdering m.m och det spelar ingen som helst roll vilket brott du har begått. Så är det i oerhört många mer länder än fingrar du har på dina händer. Tyvärr. Varför? För att människan är den vidrigaste individen vi har på denna jord, antigen är du god eller ond.

• Anonym 123

Eftersom det verkar som alla som ansöker pga anhörig verkar få tillfälliga uppehållstillstånd på 1år undrar jag; får man arbeta på ett sånt tillstånd?

En annan fråga, någon som skickat med 2 passfoton med sin ansökan. Läste nånstans att 2 ska skickas med från sökande men får inte vara scannade. Men då ansökan gjorts elektroniskt förstår jag inte hur det ska gå till...

Då ingen tittat på vår ansökan är det svårt o veta om vi missat något..

Tacksam om någon kan svara

• Vilsen27
    Anonym (Jadu) skrev 2016-01-05 12:26:01 följande:

Det är.möjligt att den andra parten, inte staten vill utkräva hämmd.

Det är precis så det ligger till. Personen som han råkade krocka i, i allt för hög hastighet, vill hämnas på honom. De drog först in hans körkort och han fick inte tillbaka den på 3 år eftersom mannen som blev påkörd ville inte att han skulle ha tillbaka den.

Hela systemet är tyvärr väldigt korrupt i Marocko.
  • Anonym (Realist)
    Anonym 123 skrev 2016-01-05 13:35:40 följande:

Eftersom det verkar som alla som ansöker pga anhörig verkar få tillfälliga uppehållstillstånd på 1år undrar jag; får man arbeta på ett sånt tillstånd?

En annan fråga, någon som skickat med 2 passfoton med sin ansökan. Läste nånstans att 2 ska skickas med från sökande men får inte vara scannade. Men då ansökan gjorts elektroniskt förstår jag inte hur det ska gå till...

Då ingen tittat på vår ansökan är det svårt o veta om vi missat något..

Tacksam om någon kan svara

Hej, man brukar få 2 års tillfälligt tillstånd. Det är samma som vanliga PUT vad jag vet, det enda är något med studiemedel som skiljer tror jag. Dvs du får jobba på det.

Vad gäller passfotona så känner jag inte igen det dära, vart har du läst det?
    Är det något som fattas vid ansökan som kommer de att meddela det innan intervjun så hon kan ta med sig de sakerna dit.
  • Anonym (Realist)

De kommer ju att ta fingeravtryck på intervjun för UT kortet, och jag har för mig att de tar bilder samtidigt om jag inte minns fel.

• Anonym (report)
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-12-26 08:33:43 följande:
    Hejsan,
    Jag har blivit satt i en svår och jobbig situation som jag inte vet hur jag ska tackla. Eftersom jag inte kan så mycket om det här ämnet så känns det som om jag är ute och spelar på en helt annan liga.

Det är nämligen som så att jag är förlovad med en Marockan, vi har sökt om att få uppehållstillstånd åt honom så han kan komma hit och vi kan starta vårt liv ihop. Men en dag beslutar han sig för att ta saken i egna händer, han tar sig över den europeiska gränsen på samma sätt som flyktingarna.
    Jag fick först reda på det när han väl var i Grekland. Nu sitter han på ett flyktingläger i Tyskland och som många vet så är det svårt att ta sig över hit i dagsläget. Så han har sökt asyl där nu.
    Med största sannolikhet så får han nog inte någon asyl där i och med att han inte har så mycket att fly från. Det ända är att om han skickas tillbaka till Marocko så kommer han sättas i fängelse.
    Först och främst eftersom han var med om en olycka där han ska få sitta av tiden samt att marockaner som har lämnat landet olagligt får tydligen straff.

Nu vet jag varken ut eller in, vad ska jag göra??
    Finns det något jag kan göra överhuvudtaget?
    Om han är här olagligt innebär det ju att jag kan hamna i rättslig trubbel. Jag är så vilsen och skulle uppskatta lite vägledning.
    På vilka grunder beviljas marockaner asyl i eu ?
    Risk för fängelse i Marocko pga olycka är inget giltigt asylskäl.

• Momomo91

Hej! Någon som fått beslut?

Lämnade in ansökan 23/12-15 och intervju 4/5-15 , inte ett ljud sedan dess. Tillhör norrköping. Hur länge ska man behöva vänta?

• Anonym (Jadu)

Du ansökte väl ändå 2014? Det tar längre tid än så i nuläget.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid