• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • mimoo90
    VotEtaDa skrev 2015-11-19 13:34:10 följande:

Hej!

Uppdatera här nu vad som har hänt.

Vi finns med på listan på google document.

Skickat in: 4 Februar 2015

Intervju: 4 august 2015

Beslut: 9 september

UT-kortet tog 1 vecka att få skickat till utlandet.

Det enda jag kan säga, stå på er, Kontakta enhetschefen istället för teamleadern.

Vi fick mer hjälp på det viset. Men vi hade ganska mycket problem vilket hjälpte oss att få beslut efter ca 7 månader.

Va var det för problem ni hade? Och vad var det som gjorde att ni fick beslut inom 7 månader? Vad fick du säga till enhetschefen som skyndade på ditt ärende?
  • Annthebro

Beslut här också äntligen.

Webansökan 29jan 2015

Intervju Ankara 28 juli

Beslut bifall 16nov

Ingen förtur...inte gifta...inga barn.

Visste inte ens vi hade fått handläggare utan såg på hemsidan i måndags att beslut var taget.

På de papper som kom hem på posten idag så var det Umeå som tog beslutet.

Håller tummarna för er alla!!!!

• Schumaher1

Hej alla! Loggade in precis på vår sida där man kan se lite status om ärendet osv. Ser att man kunde se bifogade filer och dokument som finns med i ansökan. Ser att nya saker las till där i samband med efter intervjun, t.ex foton födelsebevis etc. En sak jag dock la märke till var att Anknytningsutredning stod med, vad menas med detta? Kan ni se detta ni andra som gjort intervjun? Detta får man fram genom att logga in på Migs. hemsida med sin log-in man fick när ansökan gjordes och därefter trycker man på namnet på den sökande. Ansökan gjord 8 jan 2015, enhet umeå. Hoppas på besked snart

• Schumaher1
    Annthebro skrev 2015-11-20 00:41:43 följande:

Beslut här också äntligen.

Webansökan 29jan 2015

Intervju Ankara 28 juli

Beslut bifall 16nov

Ingen förtur...inte gifta...inga barn.

Visste inte ens vi hade fått handläggare utan såg på hemsidan i måndags att beslut var taget.

På de papper som kom hem på posten idag så var det Umeå som tog beslutet.

Håller tummarna för er alla!!!!

Grattis! Ansökan 8 jan 2015, intervju Bosnien Juli. Enhet umeå, hoppas också på ett svar därifrån så fort som möjligt.
  • Annthebro
    Schumaher1 skrev 2015-11-20 03:13:08 följande:

Hej alla! Loggade in precis på vår sida där man kan se lite status om ärendet osv. Ser att man kunde se bifogade filer och dokument som finns med i ansökan. Ser att nya saker las till där i samband med efter intervjun, t.ex foton födelsebevis etc. En sak jag dock la märke till var att Anknytningsutredning stod med, vad menas med detta? Kan ni se detta ni andra som gjort intervjun? Detta får man fram genom att logga in på Migs. hemsida med sin log-in man fick när ansökan gjordes och därefter trycker man på namnet på den sökande. Ansökan gjord 8 jan 2015, enhet umeå. Hoppas på besked snart

Hej på dig

Anknytningsutredning är intervjun som gjordes. Sedan brukar man även se precis som du säger pass kopia, foto osv. Även fullmakt kan stå med om din partner skrev på ett papper så du i Sverige också får info när beslut tas

Lycka till!! / Anna
  • ArthurMouse

Äntligen!

Ansökan: 18e november 2014

Land: Kanada

Intervju: 8e maj 2015

Beslut fattat: 20e november 2015 (Bifall)

:D

• Anonym (:()
    ArthurMouse skrev 2015-11-20 20:41:41 följande:

Äntligen!

Ansökan: 18e november 2014

Land: Kanada

Intervju: 8e maj 2015

Beslut fattat: 20e november 2015 (Bifall)

:D

Vilken enhet?
  • Anonym (:()
    gran skrev 2015-11-19 16:42:10 följande:

Äntligen beslut!

Ansökte 2014-12-22
    Intervju 2015-06-16
    Beslut 2015-11-19 - bifall!

Jag har ringt och mailat med både enhetschefer och teamledare utan märkbar inverkan, men vem vet...

Lyck till, alla ni som fortfarande väntar - hoppas att ni också frigörs från detta helvete så snart som möjligt!

Grattis! Vilken enhet hade ni?
  • Halal

Hej alla!

För att komma någon vart i sitt ärende ska man då under väntetiden mejla kundtjänst eller någonsnnastans? Tips snälla någon?

• Annthebro

Hej Halal

Alla mailar lite olika ställen.

Om du har Facebook så gå gärna med i gruppen " I väntan på familjen "

Helt underbar grupp med över 400 medlemmar som peppar, ger stöd och tipsar varandra. Om du inte redan är med så kom dit

Finns länk här ovan i ett inlägg!

/ Anna

quote=76036689][quote-nick]Halal skrev 2015-11-23 13:22:45 följande:[/quote-nick]

Hej alla!

För att komma någon vart i sitt ärende ska man då under väntetiden mejla kundtjänst eller någonsnnastans? Tips snälla någon?

[/quote]

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid