• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    LLskzkjzzjJjzjzj skrev 2016-02-18 02:24:10 följande:

Hej alla, vi ansökte januari 2015 och ett beslut närmar sig med tanke på ett mejl som vi fick. Bifogar det nedan. Min fråga är, vad händer om vi inte bifogar ett nytt pass med giltighetstid på över två år, blir det ett nej som besked? Eller kan man få positivt besked fast att tillståndet då helt enkelt gäller lika länge som passet? Eller blir det avslag på grund av nuvarande pass? Problemet är att vi fick mejlet idag och "deadline" är 2 mars, att ordna med nytt pass och även verifiera på en ambassad etc. tar lite längre tid än vad migrationsverket verkar tro. Passets giltighetstid var ju som verket ville vid själva sökningen, och allt har ju dragit ut på tiden, man kan ju inte plocka ut nytt pass efter nytt pass i tron om att ett beslut närmar sig, och som sagt så är det inget som blir klart på en vecka, säg att tjejen ordnar ett nytt pass imorgon men tänk om ambassaden inte har tid att ta emot och verifiera det innan den 2 mars? Undrar hur verket tänkt här. Men som sagt om vi fortsätter sökningen med nuvarande pass, kan de blis avslag p.g.a det????? OTROLIGT TACKSAM FÖR SVAR...

Viktig information angående ****** pass

I anknytningsärenden krävs det att den sökande ska styrka sin identitet.

Innehavet av ett giltigt pass är det i utlänningslagstiftningen föreskrivna

sättet för en som söker uppehållstillstånd att styrka sin identitet.

Det nuvarande passet är giltigt tom 21 juni 2017. Därmed ber vi er att förnya eller förlänga passet eftersom ett eventuellt tillstånd är giltigt i 2 år, men kan inte utfärdas längre än ett giltigt pass. Därmed uppmanar vi er till att förlänga eller förnya passet.

Migrationsverket önskar att ni inkommer med en kopia av en giltig passhandling senast den 2e mars. Originalhandlingen ska även verifieras på närmsta svenska utlandsmyndighet. Om ingen passhandling inkommer före den 2 mars, och Migrationsverket inte tar del av någon information gällande passhandlingen, kommer Migrationsverket efter detta datum fatta

beslut på befintligt underlag.

Då får du ett tillstånd som gäller lika länge som passet. Kortaste tid är 1 år dock. Eftersom du fått detta mail är ett beslut nära förestående. Om ni vill förlänga passet är det bara att meddela det till verket och säga att det tar 4 veckor, eller vad nu ambassaden anger.
  • Smilla75
    Arnela1991 skrev 2016-02-18 08:54:31 följande:

Hej Smila!

Jag vet inte längre var jag ska söka hjälp, så jag vänder mig till er. Min fråga gäller familjeanknytning.

Det är nämligen så att jag har gift mig i september 2014. Min man är från Bosnien. Vi skickade således en ansökan om familjeanknytning till Migrationsverket i november samma år.

Min man var på intervju i Sarajevo i juni 2015. Sedan inträffade krissituationen med flyktingar och vi hörde aldrig av från Migrationsverket. Först i januari 2016 hörde Migrationsverket av sig och bad oss om komplettering, 2gånger samma månad. Kompletteringarna skulle lämnas in senast den 4/2 annars riskerade min man avslag. Vi hade bara registrerat äktenskapet i Sverige och då fick vi komplettera, vilket vi skickade in då. Sedan krävde de även vigselbevis vilket jag bifogade. Och så fick jag diverse frågor som jag svarade på.

Jag var i Bosnien då, som tur är, ornade med alla papper och skickade in. Väl på plats i Sverige fick jag reda på att vi inte ens fått en handläggare än. Det planerar att kalla mig på muntlig utredning och ansökan finns på Tillståndsenheten i Göteborg.

Jag har kontaktat Migrationsverket i Göteborg, som säger att de för tillfället handlägger ansökningar från maj-juni 2014. Stockholm handlägger ansökningar från november 2014. Jag bad dem om att flytta vår ansökan till annan enhet och sa att jag inte hade problem med att åka till en annan stad för muntlig intervju.

De avböjde med förklaring att ansökningarna handläggs utifrån den folkbokförda adressen. Min vän som är från Göteborg hade handläggare i Norrköping, så hur kan det stämma?

Jag känner mig förtvivlad, ledsen och min psykiska hälsa börjar spåra ur snart. Har jag inga rättigheter i detta? Kan jag ta till juridisk hjälp? Varför kallade dr inte mig på intervju med dessa papper i hand - på en gång?

Tacksam

Förstår det är tungt. Ni har väntat ca 15 månader och nu ska du kallas till intervju också. De ärenden där referenten intervjuas tar mycket längre tid än andra ärenden. Du måste räkna med två år. Göteborg har bara en tillståndsenhet, de har långa köer och det stämmer att de är på första halvåret 2014, liksom t.ex Malmö. Alla som ska intervjuas får sin närmaste tillståndsenhet. Din vän i Göteborg med ärende i Norrköping ska förmodligen inte intervjuas, i så fall flyttas ärendet. Det finns tyvärr inte något att göra för att påskynda ärendet, mer än att du besöker din man och visar att det är seriöst menat. Det finns 150 000 öppna tillståndsärenden och kön är mycket lång.
  • AaakakalalL

Hej Smilla75, detta med att verifiera originalhandlingarna hos ambassaden. Hur brukar detta göras om du har någon koll på det? Brukar man vara tvungen att boka in ett möte hos ambassaden eller liknande, eller brukar det gå bra med ett drop-in besök under deras öppettider för allmänheten. Och hur ser en verifiering av ett pass ut, är det något själva ambassaden i sin tur skickar till Migrationsverket?

• Smilla75
    AaakakalalL skrev 2016-02-19 00:42:59 följande:

Hej Smilla75, detta med att verifiera originalhandlingarna hos ambassaden. Hur brukar detta göras om du har någon koll på det? Brukar man vara tvungen att boka in ett möte hos ambassaden eller liknande, eller brukar det gå bra med ett drop-in besök under deras öppettider för allmänheten. Och hur ser en verifiering av ett pass ut, är det något själva ambassaden i sin tur skickar till Migrationsverket?

Tyvärr vet jag inte det. De behöver ju ta en kopia av passet och verifiera äktheten, men jag vet inte något om rutiner för detta.
  • Doffer

Äntligen! Solig

Nu har vi fått vårat uppehållstillstånd. Såhär har våran resa sett ut.

2015-01-26 Vi skickar in vår ansökan

2015-04-29 Vi gifter hos i Japan

2015-06-05 Vi skickar in bevis på registrerat äktenskap i Sverige och Japan

2015-07-13 Mejl angående intervju på Japanska ambassaden

2015-08-06 Intervju i Tokyo

2015-12-07 Bifogar bilder från vårt bröllop

2016-02-15 Ringer och får prata med en handläggare

2016-02-19 Min fru får ett mejl om att beslut har fattats och jag får det bekräftat för mig att det är bifall över telefon

Vi fick höra att om man ringer tidigt på morgonen (08:00) så kan det hända att en handläggare svarar vilket också skedde i vårt fall. Huruvida det spelande in eller inte vet jag inte men uppenbarligen måste vi ha fått en handläggare i samma veva. När jag ringde så hade vi ingen tilldelad i alla fall.

Utöver det jag skrivit här så har jag ringt många gånger, gjort rättelser, bifogat nya bilder och sett till så att allt varit så komplett som möjligt. En av våra största farhågor var att vi skulle behöva komplettera något vilket skulle dra ut på det hela ytterligare.

Jag kommer att fira ikväll men man det är kanske mer korrekt att beskriva det som att pusta ut. Vi hade hoppats på att det skulle ta ungefär 7-9 månader som mest, kanske till och med fyra månader då min fru är från Japan men då den nionde månaden kom och gick så blev vi min fru (och i förlängningen jag också) förtvivlad så det är verkligen skönt att mardrömmen äntligen är över nu.

Jag önskar alla er andra lycka till! Se verkligen till att ni skickar in så många  handlingar och bevis som ni bara kan! :)

• bulaerea

Hej Smilla

Vi har preliminärt blivit placerade i Malmö. Personen jag ringde uppgav att det kan vara så att de flyttat den vidare. Vi ansökte i november-14. I mina vildaste drömmar trodde jag 14 skulle vara max, men vad du säger är sannerligen oroande...

Eftersom jag är folkbokförd nära Malmö så finns det väl viss risk att de ska kalla mig på intervju om ansökan . Eftersom jag inte befinner mig i Sverige, finns det möjlighet att få telefontid för intervjun eller måste jag infinna mig fysiskt?

Vidare är det så att min flickvän är nu gravid. Således undrar jag om det nästan inte är lättare att vara rättshaverist och plötsligt en dag infinna oss i Sverige och ansöka om avsikt att fortsätta processen från Sverige. Antar att vi inte ska behöva betala för mödrahälsovård med tanke på att det är gratis för papperslösa. Således borde en svensk pappa definitivt automatiskt innebära gratis mödrahälsovård för vår del (med tanke på att jag är 50% ansvarig för vad hon går igenom), men antar att det är något som jag får ta med försäkringskassan eller liknande.

I övrigt undrar jag om det finns någon mailadress som man kan skicka fler bilder och uppdateringar... Vår ansökan var definitivt seriös, dock hade vi inte särskilt mycket "bevis" på vår relation eftersom ingen av oss tar det där med att ta bilder särskilt seriöst och att den var ganska nyetablerad typ 4-5 månader, men med tanke på väntetiderna så ansökte vi tidigt. Men efter mer än 14 månader senare så finns det ju betydligt mer att visa upp, resor, bilder med familj osv.

Det ska sägas att intervjun som gjordes i juni på en ambassad var löjeväckande. Hon fick inte utveckla några svar och det tog ca 10 minuter att svara på alla...

Var tex frågor som "kom han och hälsade på till jul?"
    "-ja, vi reste hit och ..."
    "-Nä det räcker"
    "-Okej, sen så kom han hit till påsk också och vi ..."
    "-Mer behövs inte, nästa fråga. Som är... aha var han här till påsk som ni angav i ansökan?"

Är det ett gott tecken på att de inte tvivlar på oss eller är det ett dåligt tecken?

Om den skulle vara utförlig så var det larvigt, för oss var det en viktig aspekt att lyfta fram att vi är drivna människor och att hon har arbete och lever bra i sitt hemland. Men det fanns liksom inte utrymme för det. Vi ville liksom få fram att det är ett jäkla stort steg att flytta till Sverige när man har 7 års arbetslivserfarenhet inom chefstjänster i marknadsföringspositioner i ett land för att börja om frånbörjan i ett nytt land (var i Sverige pga en master som var helt betald av svenska instutitionen ironiskt nog och hade studentvisum)... Men det fannsinte utrymme för att utveckla det vid intervjun. Antar att det är ganska så frustrerande för en handläggare att få så knapphändig information. Förstår inte hur den intervjun skulle hjälpa ett beslut...

• Doffer

Hej,

Vår, eller rättare sagt min frus intervju var också väldigt kort. Själva frågebiten var över på fem minuter och resten var mest snack om situationen i Sverige(Väl värt hela resan till Tokyo). Vi fick ju uppehållstillstånd så det är nog knappast ett dåligt tecken att det bara tog tio minuter för din flickvän. Jag delar också din frustration över att man gärna ville bevisa att man är seriös, exempelvis hade min fru memorerat en hel del om min familj, vilket företag min bror jobbar på osv. men i vårat fall så dök inga sådana frågor upp. Nu är ju inte vårt fall så suspekt heller för den delen så jag hade nästan blivit mer förvånad om de hade många frågor att ställa.

Jag hade en kontakt på Migrationsverket som jag skickade mina bilder till. Om du ringer och frågar så kanske du kan få en liknande kontaktperson? Det känns lite som att det bästa sättet att visa att man är seriös är att bifoga extra bevis i form av bilder och dylikt. I vårat fall kan jag tänka mig att förutom det faktum att min fru är från Japan så hjälpte det nog en hel del att vi gifte oss och registrerade äktenskapet i både Japan och Sverige, kan vara ett tips ;)

Det största problemet är väl att det inte handlar så mycket OM utan NÄR så det bästa man kan göra är att se till att man har ett så komplett och enkelt ärende som möjligt.

Lycka till

• Smilla75
    bulaerea skrev 2016-02-20 23:30:41 följande:

Hej Smilla

Vi har preliminärt blivit placerade i Malmö. Personen jag ringde uppgav att det kan vara så att de flyttat den vidare. Vi ansökte i november-14. I mina vildaste drömmar trodde jag 14 skulle vara max, men vad du säger är sannerligen oroande...

Eftersom jag är folkbokförd nära Malmö så finns det väl viss risk att de ska kalla mig på intervju om ansökan . Eftersom jag inte befinner mig i Sverige, finns det möjlighet att få telefontid för intervjun eller måste jag infinna mig fysiskt?

Vidare är det så att min flickvän är nu gravid. Således undrar jag om det nästan inte är lättare att vara rättshaverist och plötsligt en dag infinna oss i Sverige och ansöka om avsikt att fortsätta processen från Sverige. Antar att vi inte ska behöva betala för mödrahälsovård med tanke på att det är gratis för papperslösa. Således borde en svensk pappa definitivt automatiskt innebära gratis mödrahälsovård för vår del (med tanke på att jag är 50% ansvarig för vad hon går igenom), men antar att det är något som jag får ta med försäkringskassan eller liknande.

I övrigt undrar jag om det finns någon mailadress som man kan skicka fler bilder och uppdateringar... Vår ansökan var definitivt seriös, dock hade vi inte särskilt mycket "bevis" på vår relation eftersom ingen av oss tar det där med att ta bilder särskilt seriöst och att den var ganska nyetablerad typ 4-5 månader, men med tanke på väntetiderna så ansökte vi tidigt. Men efter mer än 14 månader senare så finns det ju betydligt mer att visa upp, resor, bilder med familj osv.

Det ska sägas att intervjun som gjordes i juni på en ambassad var löjeväckande. Hon fick inte utveckla några svar och det tog ca 10 minuter att svara på alla...

Var tex frågor som "kom han och hälsade på till jul?"
    "-ja, vi reste hit och ..."
    "-Nä det räcker"
    "-Okej, sen så kom han hit till påsk också och vi ..."
    "-Mer behövs inte, nästa fråga. Som är... aha var han här till påsk som ni angav i ansökan?"

Är det ett gott tecken på att de inte tvivlar på oss eller är det ett dåligt tecken?

Om den skulle vara utförlig så var det larvigt, för oss var det en viktig aspekt att lyfta fram att vi är drivna människor och att hon har arbete och lever bra i sitt hemland. Men det fanns liksom inte utrymme för det. Vi ville liksom få fram att det är ett jäkla stort steg att flytta till Sverige när man har 7 års arbetslivserfarenhet inom chefstjänster i marknadsföringspositioner i ett land för att börja om frånbörjan i ett nytt land (var i Sverige pga en master som var helt betald av svenska instutitionen ironiskt nog och hade studentvisum)... Men det fannsinte utrymme för att utveckla det vid intervjun. Antar att det är ganska så frustrerande för en handläggare att få så knapphändig information. Förstår inte hur den intervjun skulle hjälpa ett beslut...

Ni har ingen möjlighet att få ansökan prövad från Sverige, graviditeten till trots. En inresa i Sverige innebär helt säkert ett avslag, med flera års kö till en ny ansökan. Din flickvän har inte rätt till sjukvård/mödravård. En förlossning kostar minst 40 000 kr och ni kommer att få en räkning på beloppet.

Av intervjun så verkar ju inte seriositeten vara en fråga.

Skicka en komplettering av graviditeten och så hoppas jag att ni får viss prioritering. Jag tror inte du kallas till intervju men det kan i så fall ske per telefon eller utlandsambassad.
  • Ortelius
    Smilla75 skrev 2016-02-21 22:01:11 följande:
    Ni har ingen möjlighet att få ansökan prövad från Sverige, graviditeten till trots. En inresa i Sverige innebär helt säkert ett avslag, med flera års kö till en ny ansökan. Din flickvän har inte rätt till sjukvård/mödravård. En förlossning kostar minst 40 000 kr och ni kommer att få en räkning på beloppet.

Av intervjun så verkar ju inte seriositeten vara en fråga.

Skicka en komplettering av graviditeten och så hoppas jag att ni får viss prioritering. Jag tror inte du kallas till intervju men det kan i så fall ske per telefon eller utlandsambassad.

Mm, intressant. Går själv lite i de här plan B-tankarna. Barnet föds i Sverige och får automatiskt svenskt medborgarskap pga en svensk förälder, anknytningen till Sverige torde bli mycket stark för partnern då. Risken för ytterligare en tids utredning börjar kännas värt att ta, jämfört med risken för ett havererat liv. Om det nu blir två, eller till och med tre års, väntetid för nya anknytningsärenden så känner jag mig inte direkt moraliskt bunden att följa Migrationsverkets regler när de också bryter mot regler och inte följer Utlänningsförordningens tidsangivelse. Force majeure, så att säga. Jag såg den här artikeln:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6370008

Där har paret trotsat reglerna och stannat i Sverige under ansökningstiden, intervjun med dem ska hållas hos Migrationsverket i Sverige. Den väntetid som anges tycks vara samma som för alla andra. Frun saknar uppehållstillstånd och tillgång till vård och välfärd, men eftersom de är helt öppna med att hon lever här så är de ju inte rädda för avvisning. Hon åker inte hem, eftersom hon fruktar att hon då inte skulle kunna åka tillbaka till Sverige igen (förmodligen välgrundad bedömning). Det går rimligtvis inte att skilja henne från sina svenska barn och avvisa endast henne, det är väl därför som intervjun kommer att ske i Sverige.

Är din bedömning att det här paret borde få avslag på sin ansökan, med motivering att hon varit i Sverige under utredningstiden? Därefter ny ansökan med ytterligare tidspåslag? Av vad som framgår av deras historia tycks det ju inte som att Migrationsverket hotat med avslag utan kommer kalla till intervju. Visst, vi vet inte alla detaljer men vi vet att hon befinner sig här under utredningstiden och inte kommer att återvända till sitt hemland.

Borde de (och andra i denna situation) som väljer att trotsa reglerna istället avbryta anknytningsansökan till partnern, och istället söka UT pga anknytning till sina svenska barn? Då torde väl heller inte en intervju behövas. Det går väl att fundera över seriositeten i ett pars relation, men relationen till sina egna barn är en annan sak.
    mvh

• Smilla75

Länken kunde jag inte öppna, men jag förstår vad det gäller.
    Ansökan prövas mot partnern som grund, inte mot barnet. Tillstånd ska vara beviljat före inresa, tillstånd får inte beviljas efter inresa. Från det finns flera undantag. När det gäller att man har ett barn bosatt i Sverige så ska det stå klart att tillstånd hade beviljats om man sökt innan inresa. Det får inte finnas vandelsanmärkningar eller illegal vistelse. Om det står klart att tillstånd skulle beviljats görs sedan en skälighetsbedömning av konsekvenserna för barnet av att skiljas från sina föräldrar. Det går inte att säga att tillstånd aldrig beviljas efter inresa eller att det alltid gör det om man har barn. Rätt till utredning i Sverige har man alltid men risken är att det blir avslag på att det är skäligt att söka hemifrån och då har man förlorat många år genom att inte följa lagstiftningen om att tillstånd ska vara klart före inresa.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid