Smilla75 skrev 2016-02-21 22:01:11 följande:
Ni har ingen möjlighet att få ansökan prövad från Sverige, graviditeten till trots. En inresa i Sverige innebär helt säkert ett avslag, med flera års kö till en ny ansökan. Din flickvän har inte rätt till sjukvård/mödravård. En förlossning kostar minst 40 000 kr och ni kommer att få en räkning på beloppet.
Av intervjun så verkar ju inte seriositeten vara en fråga.
Skicka en komplettering av graviditeten och så hoppas jag att ni får viss prioritering. Jag tror inte du kallas till intervju men det kan i så fall ske per telefon eller utlandsambassad.
Mm, intressant. Går själv lite i de här plan B-tankarna. Barnet föds i Sverige och får automatiskt svenskt medborgarskap pga en svensk förälder, anknytningen till Sverige torde bli mycket stark för partnern då. Risken för ytterligare en tids utredning börjar kännas värt att ta, jämfört med risken för ett havererat liv. Om det nu blir två, eller till och med tre års, väntetid för nya anknytningsärenden så känner jag mig inte direkt moraliskt bunden att följa Migrationsverkets regler när de också bryter mot regler och inte följer Utlänningsförordningens tidsangivelse. Force majeure, så att säga. Jag såg den här artikeln:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6370008
Där har paret trotsat reglerna och stannat i Sverige under ansökningstiden, intervjun med dem ska hållas hos Migrationsverket i Sverige. Den väntetid som anges tycks vara samma som för alla andra. Frun saknar uppehållstillstånd och tillgång till vård och välfärd, men eftersom de är helt öppna med att hon lever här så är de ju inte rädda för avvisning. Hon åker inte hem, eftersom hon fruktar att hon då inte skulle kunna åka tillbaka till Sverige igen (förmodligen välgrundad bedömning). Det går rimligtvis inte att skilja henne från sina svenska barn och avvisa endast henne, det är väl därför som intervjun kommer att ske i Sverige.
Är din bedömning att det här paret borde få avslag på sin ansökan, med motivering att hon varit i Sverige under utredningstiden? Därefter ny ansökan med ytterligare tidspåslag? Av vad som framgår av deras historia tycks det ju inte som att Migrationsverket hotat med avslag utan kommer kalla till intervju. Visst, vi vet inte alla detaljer men vi vet att hon befinner sig här under utredningstiden och inte kommer att återvända till sitt hemland.
Borde de (och andra i denna situation) som väljer att trotsa reglerna istället avbryta anknytningsansökan till partnern, och istället söka UT pga anknytning till sina svenska barn? Då torde väl heller inte en intervju behövas. Det går väl att fundera över seriositeten i ett pars relation, men relationen till sina egna barn är en annan sak.
mvh