• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ortelius

Ok, tack för svar. Ja, det blev konstigt med länken men om man markerar den och klistrar in i webbfönstret kommer man dit.

Sannolikt kommer det bli fler sådana ärenden framöver, framförallt pga de långa handläggningstiderna. Folk som befinner sig i den här situationen och hittar sådana här forum kommer ju förstå vilken lång separation det kommer att handla om, en del kommer inte acceptera det. Sedan blir det allt fler papperslösa i landet och några av dem kommer säkert träffa partners i Sverige och skapa en familj här. Sammantaget lär bli en ny typ av papperslösa, personer utan uppehållstillstånd men som inte går att utvisa. Jag har personligen väldigt svårt att se att sambos/makar till svenskar som bor i Sverige och har gemensamma barn kommer att kunna utvisas av den här anledningen. Vi borde redan ha sett sådana fall i tidningar av typen: Mamma till Hilda 3 år ska släpas iväg, utvisas och skiljas från sin dotter som levt hela sitt liv här, pga fel vid ansökan. Jag misstänker ju att en jurist skulle få rätt lätt att förhindra utvisningen i det fallet, men det är väl inte omöjligt att det kommer att bli så hårt. Rimligtvis ska det vara längre handläggningstid för de som gör så, jämfört med dem som följer reglerna. Men som sagt, med dagens orimliga handläggningstider så blir det svårt att moralisera över ett sånt desperat val.

Ovanstående framtidsscenario är ett ganska bra skäl till att faktiskt prioritera de här ärendena, alternativt återinföra förturssystemet. Men sammanfattningsvis så är den varianten som barnfamiljen i SR-reportaget valt inte omöjligt, men leder sannolikt till ännu längre handläggningstid (dock kommer det att få vara tillsammans under den tiden).  

• tjalletvärvigg

Med stort intresse läser man det som skrivs här i denna tråd, har i egen sak en del undranden som kanske någon här kan belysa..

Har sedan ett par år partner ( ej gifta, utan barn tillsammans men var för sig -vuxna ) är själv helsvensk, damen dubbelt medborgarskap Ryskt/turkiskt, varpå jag i egen sak besökt dessa länder tills för någon månad sedan då hon ansökte om ett standard schengen Visa (3mån) och således är här för tillfället.

Detta Visa löper snart ut, och då vi länge diskuterat om att flytta ihop permanent blir det Sverige som gäller och normal ansökan om anknytning.

Då handläggningstiderna idag är horribla så undrar man naturligtvis om vad som kan göras så några frågor har uppstått som jag vore tacksam för om någon har svar på.

1)
    Man kan naturligtvis ansöka om en förlängning UT om ett antal månader som jag förstår ej kan vara längre än 12 men som kutym inte beviljas mer än 3Mån (90dgr) med föresatsen att detta utan tvivel inte är annat än besök..
    Kan man efter detta direkt åter ansöka om visum från hemlandet, då man då har 180dagar efter första besök och viseringen och UT för besök går parallella spår.
    Och isåfall hur många repetitioner av detta kan man göra?

2)
    Eftersom damen innehar dubbel nationalitet, kan man söka normalt UT från det ena landet och köra schengen VISA från det andra? eller uppdagas detta via fingeravtrycks lämnandet alt. att jag står som inbjudare på både UT och Schengen Visat?

3)
    Hur påverkas resandet om man söker uppehållstillstånd i sverige och då EJ får besöka landet under handläggningstiden och söker schengen Visa för ex. spanien, blir man då stoppad i passkontrollen om man besöker Sverige??
    Intressant vore naturligtvis en inresa till danmark samt en överfart med färja eller bron där pass kollas ja, men bara manuellt om schengenvisering...

Ideer någon?

• Anonym (B)

Någon som blivit gravid under tiden som ni väntat på att er partner ska få komma hit?

Nu är jag gravid (ej planerat) och vi lär få vänta minst 1,5-2 år innan han kan komma hit så nu blir det väl en abort..känns så jävla surt!

• Hopp finns
    Anonym (B) skrev 2016-02-24 09:56:17 följande:

Någon som blivit gravid under tiden som ni väntat på att er partner ska få komma hit?

Nu är jag gravid (ej planerat) och vi lär få vänta minst 1,5-2 år innan han kan komma hit så nu blir det väl en abort..känns så jävla surt!

Hej Anonym (B)

Var rädd om det nya livet och gör ingen abort. Se det positivt och det kan ju kanske t.o.m.öka era chanser till snabbare behandling av ert ärende - även om det officiellt heter att det inte längre ges någon förtur.
    Se till att skaffa intyg på graviditeten och gör allt ni kan för att träffas.
    Om man meddelar migrationsverket att partnern är på besök under viss tid så är det tillåtet, men beslut fattas inte i ärendet under den tiden.
    Så gjorde mina anhöriga och de fick sitt beslut efter partnern rest tillbaka till hemlandet.
    Kram och Lycka till!

• Hopp finns

Till er som fått beslut, eller är på gång att snart få det - här har jag en del goda råd. Det är nämligen lätt att det blir fel i den processen som följer.
    Min anhörigs partner är nu kommen till Sverige.
    Resan gick bra. En utskriven kopia på beslutet + pass - det funkade från ett visumfritt land i alla fall.
    Redan dagen efter ankomst besökte de migrationsverket, efter tidsbeställning.
    Där togs foto och fingeravtryck. Det hela tog ca 10 minuter.
    Adressen dit ut-kortet skulle skickas fick de fylla i. De fick uppgift om att det skulle komma ett kort inom en vecka.
    Nåväl, tiden gick och när det inte kommit något kort på en dryg vecka så tog de kontakt med migv. i sin stad. De upplyste om att kortet skickats för flera dagar sedan. De skulle undersöka om det blivit tillbakaskickat till migv. centralt p.g.a. ev. felaktig adress.
    De hade inte skrivit c/o-adress, tyvärr, och ingen hade sagt det när de var där. Det finns en skylt med namnet på dörren och det ska eg. räcka - enligt postens kundtjänst.
    Det går ju inte att bli folkbokförd på adressen förrän personen fått ett personnummer. Och för att få ett personnummer så måste man ha ett UT-kort när man infinner sig på Skatteverket personligen.
    Nu väntar de på att det ska komma ett UT-kort, på den svenska partnerns adress.

Så ett tips: Glöm inte att skriva c/o-adress. Det står långt, långt ner på migv. sida att man ska det, men det borde poängteras för att alla ska se det.

• bulaerea
    Anonym (B) skrev 2016-02-24 09:56:17 följande:

Ta det lugnt! Nu är vi i omvänd situation i kön, dock så är min erfarenhet att handläggare på migrationsverket tar hänsyn.

För oss gick det som följande, ringde i slutet av februari. Fick reda på att för min enhet, Malmö, arbetade de på fall 6 månader innan vårt ansökningsdatum. Berättade om läget med graviditet, mottagaren för samtalet skrev upp detta och skulle lämna det till ansvariga.

Dagen efter fick jag mail från migrationsverket där de bad om intyg om graviditet och ett formulär som liknade tidigare formulär som jag skulle fylla i. Lade även till rätt många bilder och uppdatering om vad som hänt sedan ansökan. Skickade således detta natten 3/4 och fick beslut kl 13 svensk tid dagen därpå.

Så oroa dig inte, handläggarna är fullt mänskliga och jag tror att de är frustrerade att det tar så lång tid själva också. Har ni mer akuta skäl så tar de detta i beaktande. Gör dem en tjänst och förse dem med uppdateringar som är övertydliga gällande seriositet så de kan ta enkla beslut!

Lycka till!

• Anonym (naiv ?)

Visst är det tokigt......det kommer hundratusentals nya emigranter (nästan alla män) och så läser man trådar om att tjejer tycker det går för långsamt att ta hit afrikanska/arabiska män.

Det allra värsta exemplet var väl någon som ljugit för migrationsverket när hon tog hit sin första afrikan och nu tyckte det var konstigt att det ställdes frågor när hon skulle ta hit nästa.

• vil
    Smilla75 skrev 2016-02-10 08:33:47 följande:
    Väntetiderna som anges är beräknade på ärenden som avgörs nu. Tiderna kommer att öka till följd av den stora asylinvandringen i höstas, men det blir först senare när deras ärenden har avgjorts. Det påverkar inte er som redan har en ansökan igång i så hög omfattning.
    Vissa ärenden tar sig fort igenom E3, några har väntat i 2,5 år men det är inte den generella väntetiden.
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla. Att kommunicera det i ärenden och följa upp samt beslut i de ärendena kommer att ta lång tid.
    Jag kan som sagt inte veta, budgeten är inte ens fördelad för 2016, men det bör vara rimligt att en ny ansökan kan få en väntetid på 2-3 år. Ni som redan har väntat längre, haft intervju osv kommer inte att drabbas så mycket tror jag.
    Smilla75,
    jag undrar om kan utveckla det du skrev tidigare:
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla.

Kommer detta försörjningskrav gälla all anhöriginvandring, eller bara för anhöriga till flyktingar som kommit till Sverige för asyl? Gäller detta krav även för infödda svenskar som avser att få sina anhöriga till Sverige?

Vad innebär försörjningskravet; att man har fast arbete i Sverige med tillräcklig lön, samt en tillräckligt stor bostad i Sverige? Det här är ju svårt krav att lösa om man arbetar och bor utomlands tillsammans med sina anhöriga, i väntan på beslutet som nu tycks dröja åtminstone 2?3 år.
  • Anonym (B)

Någon som vet vad väntetiden ligger på just nu?

Vi borde ansöka nu men vi väntar smått om 7 månader. Gissar på att det inte kommer gå så fort. Visst har man inte rätt att vistas här under tiden ärendet pågår..inte ens på förlossning?

• Catch22

Jag och min fru bor båda utomlands, och vi har innan vi flyttade hit varit sambos med varandra i Sverige då min fru fick uppehållstillstånd för att flytta in till mig.

Nu vill vi efter ett par år utomlands flytta hem till Sverige igen och fick i dagarna mail om att jag måste komplettera ansökan om uppehållstillstånd för min fru med bevis på att vi verkligen tänker flytta hem till Sverige, till exempel genom att bifoga kopior på hyreskontrakt och anställningsavtal.

Med tanke på att det tog oss 10 månader att komma till denna fasen så förstår jag inte hur detta egentligen funkar. Måste man hitta en arbetsgivare som vill skriva ett kontrakt med ett eventuellt startdatum 8-12 månader fram i tiden?

Känns som moment 22 för mig... Någon som har erfarenhet av hur vi kan klura ut detta?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid