• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-02-06 02:57:12 följande:

Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
    Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
    Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
    Detta är inte kul kan jag med fog påstå, men det är väl bara att acceptera.
    Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
    Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?
    I övrigt kan jag bara grattulera alla er som fått beslut innom 14 månader.

Väntetiderna som anges är beräknade på ärenden som avgörs nu. Tiderna kommer att öka till följd av den stora asylinvandringen i höstas, men det blir först senare när deras ärenden har avgjorts. Det påverkar inte er som redan har en ansökan igång i så hög omfattning.
    Vissa ärenden tar sig fort igenom E3, några har väntat i 2,5 år men det är inte den generella väntetiden.
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla. Att kommunicera det i ärenden och följa upp samt beslut i de ärendena kommer att ta lång tid.
    Jag kan som sagt inte veta, budgeten är inte ens fördelad för 2016, men det bör vara rimligt att en ny ansökan kan få en väntetid på 2-3 år. Ni som redan har väntat längre, haft intervju osv kommer inte att drabbas så mycket tror jag.
  • Ortelius
    Smilla75 skrev 2016-02-10 08:33:47 följande:
    Väntetiderna som anges är beräknade på ärenden som avgörs nu. Tiderna kommer att öka till följd av den stora asylinvandringen i höstas, men det blir först senare när deras ärenden har avgjorts. Det påverkar inte er som redan har en ansökan igång i så hög omfattning.
    Vissa ärenden tar sig fort igenom E3, några har väntat i 2,5 år men det är inte den generella väntetiden.
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla. Att kommunicera det i ärenden och följa upp samt beslut i de ärendena kommer att ta lång tid.
    Jag kan som sagt inte veta, budgeten är inte ens fördelad för 2016, men det bör vara rimligt att en ny ansökan kan få en väntetid på 2-3 år. Ni som redan har väntat längre, haft intervju osv kommer inte att drabbas så mycket tror jag.

Vet du hur man resonerar kring det som står i Utlänningsförordning om denna typ av ärenden, uppehållstillstånd pga. anknytning. Som huvudregel anges att de ska avgöras inom nio månader från det att ansökan gjordes. Undantaget är om det föreligger särskilda skäl, vilket beskrivs som särskilt komplexa ärenden. Det anges inte något undantag pga att det är mycket att göra på Migrationsverket.

Om nu Migrationsverket skulle räkna med 2-3 års handläggningstid för nya ärenden, så innebär det att man helt struntar i förordningstexten.  En variant vore ju att plocka in massor av biträden att hjälpa handläggarna att ta fram underlaget, dammsuga bemanningsbranscherna om så skulle behövas.

Även i regeringens regleringsbrev till Migrationsverket för 2016 efterlyses ?resultatet av vidtagna åtgärder för att förkorta handläggningstiden? för uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Möjligen bör jag rikta den här frågan till någon verksamhetschef eller rent av Anders Danielsson.

Sedan bör Migrationsverket förtydliga att de angivna handläggningstiderna är statistik för de ärenden som beslutas nu och inte en prognos för nya ärenden, om detta stämmer, istället för den nuvarande texten som ju lyder ?Beräknad handläggningstid om du ansöker om tillstånd för första gången?.

• Smilla75
    Ortelius skrev 2016-02-11 15:37:33 följande:

Vet du hur man resonerar kring det som står i Utlänningsförordning om denna typ av ärenden, uppehållstillstånd pga. anknytning. Som huvudregel anges att de ska avgöras inom nio månader från det att ansökan gjordes. Undantaget är om det föreligger särskilda skäl, vilket beskrivs som särskilt komplexa ärenden. Det anges inte något undantag pga att det är mycket att göra på Migrationsverket.

Om nu Migrationsverket skulle räkna med 2-3 års handläggningstid för nya ärenden, så innebär det att man helt struntar i förordningstexten.  En variant vore ju att plocka in massor av biträden att hjälpa handläggarna att ta fram underlaget, dammsuga bemanningsbranscherna om så skulle behövas.

Även i regeringens regleringsbrev till Migrationsverket för 2016 efterlyses ?resultatet av vidtagna åtgärder för att förkorta handläggningstiden? för uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Möjligen bör jag rikta den här frågan till någon verksamhetschef eller rent av Anders Danielsson.

Sedan bör Migrationsverket förtydliga att de angivna handläggningstiderna är statistik för de ärenden som beslutas nu och inte en prognos för nya ärenden, om detta stämmer, istället för den nuvarande texten som ju lyder ?Beräknad handläggningstid om du ansöker om tillstånd för första gången?.

Det är ju regeringen som beviljar anslagen till Migrationsverket. Det går inte att anställa mer än man får pengar till. Bemanningsföretag får man inte ha i beslutsärenden på en myndighet heller och verket klarar inte av hur många nyanställda som helst som ska introduceras. Så man struntar inte i förordningstexten, men den är inte avpassad till en mycket hög invandring.

Det är nog regeringen du får rikta frågan till. Däremot kunde verket vara bättre på information och det pågår en del arbete där.
  • Anonym (Lisa)

Ansökningstiden kan variera beroende på vart man skrevs in bla. Är väl inte jättekonstig att migrationsverket har längre väntetider.

Och jag tror inte att det är sååå bara att anställa fler folk. Dels kostar det pengar och sen måste man ju hitta rätt personer. Är knappast ett jobb som vem som helst klarar av.

• Ortelius
    Smilla75 skrev 2016-02-12 16:42:24 följande:

Det är ju regeringen som beviljar anslagen till Migrationsverket. Det går inte att anställa mer än man får pengar till. Bemanningsföretag får man inte ha i beslutsärenden på en myndighet heller och verket klarar inte av hur många nyanställda som helst som ska introduceras. Så man struntar inte i förordningstexten, men den är inte avpassad till en mycket hög invandring.

Det är nog regeringen du får rikta frågan till. Däremot kunde verket vara bättre på information och det pågår en del arbete där.

Men MV begär ju anslag. Att man medvetet planerar bryta mot förordningar är ju ett gott skäl att begära mer resurser. Har regeringen nekat begärda anslag till MV, så är det förstås regeringen som bör ansvara för den situationen.

Att ett närmast rutinartat beslut om uppehållstillstånd för maka ska ta sådan tid förblir svårförståeligt. Där varken identitet eller skyddsbehov är oklara och behöver utredas, som i asylärendena. Enligt MV's processbild så bedömer handläggaren om intervju ska genomföras, det svåraste att förstå är ju varför det ska ta månader efter intervjun utan beslut eller begäran om kompletterande dokumentation. Just den delen av väntetiden är mycket svår att förstå och tyder snarare på en märklig administrationskultur än bristande resurser. Borde vara att godkänna om allt verkar ok, eller begära kompletterande dokumentation.
  • Doffer

Man undrar ju lite hur många handläggare som finns tillgängliga egentligen. Det känns som att man väntar i mer än ett år bara för att någon ska lägga några timmar för att sen konstatera att det inte finns något att utreda följt av ett positivt beslut.

Migrationsverket har ju all information som de begär plus de bilder och dylikt som vi har bifogat medans vi väntat. Ett år som vi kunde spenderat tillsammans borta helt i onödan. Om någon handläggare väntar på information gällande något annat ärende så skulle han eller hon bara kunna ta en titt på vårat ärende lite kort och så skulle vi ha ett ärende mindre i högen :)  (<--Egentligen är jag ganska upprörd)

Tycker nog mest synd om alla de som ansöker nu...

• lagge2

60 % är ju ekonomiska migranter enligt en EU-rapport.
    Avvisa direkt vid gränsen måste ju vara det enda rimliga !

• Anonym (Lisa)
    lagge2 skrev 2016-02-13 16:53:14 följande:

60 % är ju ekonomiska migranter enligt en EU-rapport.

Avvisa direkt vid gränsen måste ju vara det enda rimliga !

Tror du att det är så enkelt att de talar om det vid gränsen? Eller tror du att de berättar en annan story?
  • Väntatnognu

Hej alla!

I mitten på februari förra året gifte jag mig med min man och den 28 februari ansökte han om uppehållstillstånd. Den 4 februari, alltså drygt 11 månader senare fick han e-post att han nu får gå till ambassaden och göra en intervju, den blir 22 mars.Sedan får vi se hur lång tid det tar.

Vist är det skönt nu att första steget är avklarat, men det tar inte bort att vi blivit fullständigt respektlöst behandlade av av landets genom alla tider sämsta myndighet. Att man själv ska jaga all information, och dessutom få rent puckade svar, är helt oacceptabelt.

Varför får man inte ett könummer och sedan information om vilket nummer som behandlas så att man kan ha en aning? Det finns inga ord som kan beskriva den frustration vi haft och det är ett under att han vill satsa på en relation med mig och flytta till ett land som behandlar människor som skräp.

• tröttattvänta

Jag blir faktiskt tokig på hur det här hanteras. Förlåt, det fullkomligt drällde in en massa människor från Afghanistan Irak och Syrien bla där alltså 45% saknar asylskäl.

Jag blir så jäkla förbannad på "lyckosökare" som dessa som gör livet surt för verkliga krigsflyktingar från Syrien och oss som väntar på vår kärlek. Det är inte rimligt att de ska solka igen systemen så jävligt att vanliga, skattebetalande hederliga människor som haft "oturen" att bli kär i någon från ett annat land ska behöva vänta i upp till 2 år på ett beslut som BARA innebär att de får lov att arbeta och bo inom Sveriges gränser. Inte ett enda jävla bidrag till dessa människor utbetalas utan det förväntas att man ska försörja sig själv.

Det är inte rimligt att vi ska vänta så jävla länge för att Sverige prioriterar GARANTERADE bidragstagare de närmaste åren istället för att snabba på vissa ärenden då det handlar om utbildade människor som kommer kosta Sverige MYCKET mindre initialt. Dessutom kommer de att bli försörjda av sina närmste, alternativt har de själva resurser under en lång tid. Det enda som jag och min partner behöver är ett tillstånd för henne att vistas i Sverige och arbeta i Sverige... Svårare än så är det inte. Alla jävlar som vistas i Sverige har ju ändå rätt till sjukvård mm även om de är illegala, men det hade inte varit så jävla svårt för oss att betala en försäkring från hemlandet för det om så krävs...

Det måste till en separat kö, det måste vara mer lönsamt att ge förtur till ärenden där det handlar om människor som blivit kära i svenska medborgare under en vistelse i Sverige tex för studier eller liknande. Vi kan inte tillåta oss att göra det så svårt för välutbildade att bo i Sverige. Det är en jävla brain-drain. Många gånger är det människor som kommer att bidra en jävla massa till Sverige och inte kosta en krona (typ de människor som folk drar fram statistik om när de ska prata om hur positivt invandring är).

Det här är inte värdigt. Krigsflyktingar får vara glada att de får komma hit, det är min rättighet som medborgare i Sverige att få bo med personen som jag är förälskad i i Sverige... Jag ska inte behöva vänta 2 år på ett tillstånd som gör det möjligt för oss att försörja oss själva.

Jag tycker vi ska ha öppna gränser men då får det fan vara så att man ska kunna försörja sig dit man kommer. Annars är det bara till att stanna där du är. Om 45% ska bli avvisade visar det att något är jävligt fel i hur vi släpper in folk.

Så irriterad på den här skiten nu. 15 månader and still waiting... Hela livet stannar för fan upp och dessutom vet man ju inte om det ens blir ett ja. Den information som man angett är dessutom riktigt inaktuell... Hade handläggaren vetat om vad man gått igenom genom att slå en signal så hade de kunnat avgöra ärendet på 2 minuter...

2 jävla minuter för jag är en hederlig medborgare som inte har en endaste liten prick i registret, har universitetsutbildning, har arbetat för staten, har föräldrar som inte har en endaste liten betalningsanmärkning har tillräckligt med resurser, har arbetat 40 år+ i det här landet...

Förlåt, jag anser att jag definitivt har mer rättighet och bör får gräddfil i kön än en flykting från Syrien som OM hen varit ärlig och är ifrån Syrien, kan ägna sina 2 år på flyktingförläggningen att lära sig svenska för att skapa sig förutsättningar att komma i arbete när beslutet kommer. Eget fucking ansvar, har jag tagit sedan barnsben. De som gnäller på att bo i en flyktingförläggning är troligtvis nästan alltid bland de 45% som inte bör få uppehållstillstånd för att de inte flyr för sina liv...

Ledsen om jag trampar någon på tårna, men som medborgare i Sverige och ingen annanstans förväntar jag mig att få vissa fördelar. Att välja min partner är en av dem och vi begär inte alls mycket mer än ett arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Sen löser vi resten eftersom vi är drivna människor som inte suttit på våra arslen någon gång under våra liv...

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid