• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    Anonym (Aus) skrev 2017-05-19 03:28:58 följande:
    Hej Smilla, undrar om du kan hjälpa mig, vi fick avslag på PUT (min partner är från Australien) därför att jag inte uppfyllde försörjning och bostads krav (eftersom vi båda bott i Australien) nu har jag ordnat med arbete i Sverige och åker till Sverige och börjat jobba den 1 juni, vi har även kontrakt att hyra min pappas hus, vi skickade styrkande dokument vid överklagan och har nu fått papper att förvaltningsrätten i Malmö fått vår överklagan, har vi någon chans tror du?
    Domstolen prövar ärendet utifrån de omständigheter som föreligger vid deras prövning. Uppfyller ni då villkoren kan ni få bifall. Om tillståndet ska vara permanent eller tidsbegränsat kan dock inte domstolen besluta om utan det är upp till Migrationsverket.
  • Anonym (durichen)

Migrationsverket bara ljuger lägg ner skiten i stället dom har inga utbildningar för och intervjua anknytning såren de dom är hemska och vidriga

• Anonym (Jadu)
    Anonym (Aus) skrev 2017-05-19 09:15:33 följande:

Tack så mycket för svar!

Jadet är ett 2 plans hus med 3 sovrum, pappa kommer hyra ut till oss iochmed att han vill flytta till något mindre- planen är väl att vi köper huset senare när vi har råd, så vi har skrivit kontrakt och överenskommelse etc. Och skickat in?

Vet du hur lång tid det tar för förvaltningsdomstolen att ta beslut?

Och din lön?

Om du har arbetsrelaterad inko
    Anonym (Aus) skrev 2017-05-19 09:15:33 följande:

Tack så mycket för svar!

Jadet är ett 2 plans hus med 3 sovrum, pappa kommer hyra ut till oss iochmed att han vill flytta till något mindre- planen är väl att vi köper huset senare när vi har råd, så vi har skrivit kontrakt och överenskommelse etc. Och skickat in?

Vet du hur lång tid det tar för förvaltningsdomstolen att ta beslut?

Ingen aning, men därefter.ska utredning på ambassad ske och sedan seriositetsprövnimg.
  • Anonym (chiimuu)

Hej Smilla75

Jag har nu väntat i 22 månader för en så kallade utredning, först låg vi i solna enhet 2 för att sedan efter 9 månader flyttas till solna enhet 3 där vi nu legat sedan i Jan där teamledaren alltid är borta eller på semester nu senaste veckorna har hen varit aktiv i sin post. Pratades vid med hen för 3 veckor sen som att vårt ÄRENDE skulle utdelas till en handläggare den veckan OBSERVERA fick inte den informatinoen från någon annan enhet eller från kundtjänst utan från självaste teamledaren som står på mitt ärende när jag ringer för en vecka sedan till kundtjänst i hopp om att veta vem min beslutsfattare är för att skicka in självmant kompletering visar det sig att hen temaledaren står fortfarande kvar när jag sedan mejlar henne och får tag på henne till slut säger hon sig inte veta när ärendet skall tilldelas och vill inte alls föra en dialog där jag tydligt förklarar att de folks liv vi diskuterar och inte någon jävla plagg som inte passar, återigen säger hen då att tiden inte kan uppskattas och att JAG måste ha förståelse för handläggare som blir sjuka och att det går framåt men jag sa till hen då att jag skiter fullständigt i om folk som söker 2018 kommer få svar på 4-6 månader lycko dom, jag är den som sitter i skiten nu och plågas för varje dag som går.  Hur ser migrationsverket på sånt utlova lögner på lögner. 

Snart är det sommar och semestrar och vi är inne på 22 månader som sagt och väntetiden är 24 uppemåt och hemsidan beräknar enligt mitt land och typen av ansökan 18-20 vilket 6 månader i gissning är också katastrof. 

Sedan skall de plussas på 2-3 veckor för kortet att skickas till ambassaden ja då är vi uppe i 25-26 månader och detta är inte en innefrån ansölkan för då hade jag verkligen inte brytt mig det är distansen som skär isär på förhållandet och vänta 25 månader för att få en kort på 2 år....??!!! 

• Anonym (Vadfria)

Hur kan ni låta Migrationsverket styra era relationer så här ? Visa att kärleken är det starkaste som finns och strunta i byråkraterna i Sverige och flytta till eran stora kärleks land istället, slipper ni lägga era liv i händerna på andra, var starka och fria och flytta till er älskade direkt
    /Ta hand om er !

• Cl4udio

instämmer!
    ni borde migrera bort till det landet er män kommer ifrån, oavsett om det är syria lr afrika lr annat. Kärleken övervinner allt!! (förutom som sagt Migrationsverket)

• Ortelius
    Anonym (Vadfria) skrev 2017-06-30 00:31:14 följande:

Hur kan ni låta Migrationsverket styra era relationer så här ? Visa att kärleken är det starkaste som finns och strunta i byråkraterna i Sverige och flytta till eran stora kärleks land istället, slipper ni lägga era liv i händerna på andra, var starka och fria och flytta till er älskade direkt
    /Ta hand om er !

Många gör just så men ibland funkar det inte. Nu sätter lagstiftningen käppar i hjulen också för de som emigrerar för att flytta till Sverige med kärleken senare, för att få hit en anhörig så ska man kunna visa att man i Sverige har tillräcklig arbetsrelaterad inkomst för försörjning av den anhörige samt en bostad av tillräcklig storlek. Det är i och för sig fullt rimliga krav men emigrerar man så har man inte längre en inkomst i Sverige utan behöver väl då ett underskrivet anställningsavtal med ett startdatum som kan framflyttas tills Migrationsverket beslut kommer (upp till två år senare) samt en bostad man förfogar över i Sverige medan man väntar i utlandet.

Migrationsverkets oförutsägbara handläggningstider är förstås ett stort hinder för förberedelser för ett liv i Sverige för hemflyttare med bostad och jobb (till oss sa de "det tar 8 till 24 månader, kanske mer").

Är man ett barnlöst ungt par med stor frihet att flytta när det passar så skulle jag nog råda att vänta med ansökan i ett eller två år tills handläggningstiderna minskat betydligt och också blivit förutsägbara.
  • dannec

Hej, är det några som på senaste tiden ansökt om bosättningstillstånd och där både den som är svensk och den andra partnern flyttar samtidigt?
    Hur i hela friden ordnade ni bostadsbiten som dyker upp i frågeformuläret? Jag menar hur fixade ni det ett år eller mer innan ni faktiskt hade tänkt att åka?

Vi vill att vår son som är svensk ska få gå ett läsår i svensk skola (han är 10) så vi tänkte åka i juni 2018 och stanna ett år. Frågade migrationsverket och det var bara uppehållstillstånd för anhörig som gällde för min fru, sedan sa de att det tar sådär 14-18 månader att få beslut - jag tänkte att vi borde vara ett ganska enkelt fall men efter att ha läst runt lite här så verkar det ju kunna gå lite hur som helst...

Jag kan ordna ett hyreskontrakt med en släkting som har några fina stugor och så men det verkar lite mysko att behöva göra det, kommer ju att ha fixat något vi vill bo i innan vi åker, men inte så här långt i förväg. Hur har ni andra gjort?

• Nyiforumet

Hej alla.

Om en person fått tillfälligt uppehållstillstånd på två år p.g.a man har ett förhållande och blivit sambon i Sverige, har denna person då rätt att arbeta som en med permanent uppehållstillstånd, d.v.s ta ett jobb som varar en viss period endast osv osv eller måste man hålla koll på något särskilt? Tillfälliga uppehållstillståndet är p.g.a man har blivit sambon och har ett förhållande och då får man väl också plugga och jobba om man så önskar trots att TU är endast på två år för tillfället samt att den är beviljad p.g.a relation?

Mvh/ En ny i forumet

• vettefaen
    Nyiforumet skrev 2017-08-03 20:55:05 följande:

Hej alla.

Om en person fått tillfälligt uppehållstillstånd på två år p.g.a man har ett förhållande och blivit sambon i Sverige, har denna person då rätt att arbeta som en med permanent uppehållstillstånd, d.v.s ta ett jobb som varar en viss period endast osv osv eller måste man hålla koll på något särskilt? Tillfälliga uppehållstillståndet är p.g.a man har blivit sambon och har ett förhållande och då får man väl också plugga och jobba om man så önskar trots att TU är endast på två år för tillfället samt att den är beviljad p.g.a relation?

Mvh/ En ny i forumet

Man får jobba. Är man 16 och över det får man alltid arbetstillstånd per automatik om man beviljas bosättning i Sverige.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid