• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Jadu)
    lolita bunny skrev 2017-03-11 09:04:49 följande:

svar till Anonym (Jadu) nej det är ingen förlängning. det är en kompletering innan beslutet ska fattas. jag väntar fortfarande på beslutet men jag känner på mig att det blir positiv

Ansökte ni inifrån Sverige?
  • Anonym (Sambo/makar?)

Hej!
    Jag träffade min (svensk) sambo in Sverige (jag hade tillfälligt arbetstillstånd). Vi har bott ihop i ett år (in en bostadsrätt som vi äger tillsammans), och har varit ett par i mer än 2 år innan dess. Jag har sökt anknytningstillstånd innan arbetstillståndet löpte ut, med andra ord jag var i Sverige. Jag fick nyss veta att min ärende har tagits ut för vidare utredning (efter att ha varit i kö i flera månader). Jag vet att MIG betraktar vårt förhållende som nyetablerad eftersom vi inte har bott tillsammans länge innan jag sökte. Som bevis på förhållandet har sambon skickad in t.ex. foton, flygbiljett, bevis på vår gemensamma konton osv. Vi har två språk gemensam och ser varannan ju varje dag. Vi har inga barn.

Ändå funderar jag: är det någon skillnad för MIG om man är gift eller ej? Gäller det som en tecken på ett mer seriöst förhållende  än att vara sambo, eller är grundregeln för att betraktas som familj att man har bott tillsammans i två år? Jag vet att i andra sammanhang t.ex. arvrätt eller adoption gifta par ses som mer 'anknytet' än sambon?

• Smilla75
    Anonym (Sambo/makar?) skrev 2017-03-13 18:08:18 följande:

Hej!
    Jag träffade min (svensk) sambo in Sverige (jag hade tillfälligt arbetstillstånd). Vi har bott ihop i ett år (in en bostadsrätt som vi äger tillsammans), och har varit ett par i mer än 2 år innan dess. Jag har sökt anknytningstillstånd innan arbetstillståndet löpte ut, med andra ord jag var i Sverige. Jag fick nyss veta att min ärende har tagits ut för vidare utredning (efter att ha varit i kö i flera månader). Jag vet att MIG betraktar vårt förhållende som nyetablerad eftersom vi inte har bott tillsammans länge innan jag sökte. Som bevis på förhållandet har sambon skickad in t.ex. foton, flygbiljett, bevis på vår gemensamma konton osv. Vi har två språk gemensam och ser varannan ju varje dag. Vi har inga barn.

Ändå funderar jag: är det någon skillnad för MIG om man är gift eller ej? Gäller det som en tecken på ett mer seriöst förhållende  än att vara sambo, eller är grundregeln för att betraktas som familj att man har bott tillsammans i två år? Jag vet att i andra sammanhang t.ex. arvrätt eller adoption gifta par ses som mer 'anknytet' än sambon?

Ert förhållande är nyetablerat, ni har ju inte sammanbott utomlands. Däremot får du ansöka inifrån Sverige. Det är en viss skillnad om man är gift, då har verket bevisbördan för att förhållandet ej är seriöst. Har man ett seriöst förhållande är det ingen skillnad.
  • Ortelius

Smilla, vet du vilka regler som gäller för utlandsvistelse vid förlängning av uppehållstillstånd? Har hört lite olika bud på detta. Finns det en viss tidsgräns för hur lång tid man får ha vistats utomlands efter att man fått temporärt uppehållstillstånd eller är det en bedömningsfråga från fall till fall?

Jag skulle kunna tänka mig att det kan finnas flera nivåer, dels en för att kunna få permanent uppehållstillstånd och dels en för att inte ens kunna få förlängt temporärt uppehållstillstånd.

De som skaffar uppehållstillstånd mest av bekvämlighetsskäl för resor till Sverige/Schengen bör förstås få svårt att få det förlängt om de knappt bott i Sverige under de två åren de haft TUT. Å andra sidan kan man tänka sig att om en person som åkt hem och tillfälligt, under några månader, vårdat en dödssjuk förälder borde få förlängt (åtminstone ett nytt TUT),

Men, finns det några typiska tidsgränser för utländsvistelser vid bedömning av förlängning av uppehållstillstånd?

• Smilla75
    Ortelius skrev 2017-03-22 10:08:45 följande:

Smilla, vet du vilka regler som gäller för utlandsvistelse vid förlängning av uppehållstillstånd? Har hört lite olika bud på detta. Finns det en viss tidsgräns för hur lång tid man får ha vistats utomlands efter att man fått temporärt uppehållstillstånd eller är det en bedömningsfråga från fall till fall?

Jag skulle kunna tänka mig att det kan finnas flera nivåer, dels en för att kunna få permanent uppehållstillstånd och dels en för att inte ens kunna få förlängt temporärt uppehållstillstånd.

De som skaffar uppehållstillstånd mest av bekvämlighetsskäl för resor till Sverige/Schengen bör förstås få svårt att få det förlängt om de knappt bott i Sverige under de två åren de haft TUT. Å andra sidan kan man tänka sig att om en person som åkt hem och tillfälligt, under några månader, vårdat en dödssjuk förälder borde få förlängt (åtminstone ett nytt TUT),

Men, finns det några typiska tidsgränser för utländsvistelser vid bedömning av förlängning av uppehållstillstånd?

Man ska ha vistats i Sverige merparten av tiden. dvs har man fått 2 år så ska man ha varit i Sverige i minst 1 år. Från det kan finnas undantag, t.ex att man rest med sin partner. Tanken är alltså att man inte ensam ska ha vistats i t.ex sitt hemland under tillståndstiden men även där kan finnas undantag, såsom en dödssjuk förälder. .
  • cpmax

Hej, 

En liten allmän fråga;

Ansökan skickades in 2017-02-20
    Intervjutid: 2017-05-16

Hur snabbt går det efter intervjun? Vad är det som ska tas med till intervjun?
    Original dokument?  När jag pratade med kundtjänsten sa dem att det går att skicka bilder, flygbiljetter osv till deras e-mail adress som kompletterande dokument. Men kommer det påverka vår väntetid? Hamnar vi bak i kön ( det gör man aldrig sa kundtjänten på migrationsverket)

Tack på förhand!

• 26anonym2326
    cpmax skrev 2017-04-07 10:54:07 följande:

Hej, 

En liten allmän fråga;

Ansökan skickades in 2017-02-20

Intervjutid: 2017-05-16

Hur snabbt går det efter intervjun? Vad är det som ska tas med till intervjun?

Original dokument?  När jag pratade med kundtjänsten sa dem att det går att skicka bilder, flygbiljetter osv till deras e-mail adress som kompletterande dokument. Men kommer det påverka vår väntetid? Hamnar vi bak i kön ( det gör man aldrig sa kundtjänten på migrationsverket)

Tack på förhand!

Hej!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men undrar angående din ansökan :) vi ansökte 19/2 och har inte hört någonting. Vartifrån söker din partner? Är ni gifta osv?

Skönt för er att ni redan fått intervjutid!

Lycka till :)
  • cpmax1

Hej! 

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men undrar angående din ansökan :) vi ansökte 19/2 och har inte hört någonting. Vartifrån söker din partner? Är ni gifta osv? 

Skönt för er att ni redan fått intervjutid! 

Lycka till :)

-------------------------------------------

Hej, 

Turkiet och ja, vi är gifta. Ni då? 

Tack och lycka till!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid