• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (i samma sitts)

hur går det för er ala nu??

• Barwaary

det går inte bra, har ring handläggaren idag igen men fått bara svar att det tar 18 mån!!

• Anonym (Anonyma)
    trött usa pendlare skrev 2015-02-19 20:23:08 följande:

Tack så mycket!

Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...

Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!

Vi ansökte sista Aug och ligger på Växjö enheten

Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK!

Tack så mycket!

Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...

Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!

Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK!

Hej! Har din partner gjort intervjun än? :) Hur går det? Hoppas allt går bra för er!
  • Elsanna
    Ellaa skrev 2015-03-02 10:22:24 följande:
    Håller med, därför ska jag ringa en ggn till innan vi reser tillbaka till New York och väntar på svar där, lämna jobbet och allt... Ingen av oss vill åka dit på obestämd tid för att vänta ut svar. Vi hade hoppats på att iaf få mail om att boka intervjun innan 15 mars. Vi sökte 14 oktober, så vi är några veckor efter Er. Längtar tills ni får höra nåt för det kommer ge mig hopp! Ska ringa i veckan, skriver till dig då. Håller tummarna!
    Heej ringde idag och inget bra svar nu heller :/ . Den jag pratade kunde fan ingenting hade fan lust och bara fråga vad hon gör där när hon inte äns kan svara på mina frågor det enda hon sa var jag vet inte avvakta på varje jävla fråga ohhh gud blir fan knäpp. Det här är fan inte ok dom kan inte hålla på så här vilka idioter är så jävla trött på allt nu och jobbigt för både mig men även min kille som väntar där nere
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-02 14:07:10 följande:

Heej ringde idag och inget bra svar nu heller :/ . Den jag pratade kunde fan ingenting hade fan lust och bara fråga vad hon gör där när hon inte äns kan svara på mina frågor det enda hon sa var jag vet inte avvakta på varje jävla fråga ohhh gud blir fan knäpp. Det här är fan inte ok dom kan inte hålla på så här vilka idioter är så jävla trött på allt nu och jobbigt för både mig men även min kille som väntar där nere

Hej, åh :( fan då... Därför jag inte ens får lust att ringa längre. Känns som samtliga fått ut emails som säger: säg inget till någon som ringer hänvisa till 14-18 mån väntetid! Allvarligt jag får ångest av att leva såhär, jag har inte ens sagt upp mig än för jag vill inte sluta jobbet och vill inte åka tillbaka. Det är sanslöst att behöva vänta såhär länge - man mår dåligt nu, psykiskt påfrestande. Kollar mailen 24/7! Jag förstår att det är tufft för er, när ni inte ens kan se varandra för en kram! Har typ lust att samla ihop en namninsamling för att kräva att våra ärende tas mer på allvar och minskad väntetid!!!!! Du ska veta iaf att det är skönt att dela denna diskussion med Dig och alla andra som förstår!
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-03-02 16:34:48 följande:
    Hej, åh :( fan då... Därför jag inte ens får lust att ringa längre. Känns som samtliga fått ut emails som säger: säg inget till någon som ringer hänvisa till 14-18 mån väntetid! Allvarligt jag får ångest av att leva såhär, jag har inte ens sagt upp mig än för jag vill inte sluta jobbet och vill inte åka tillbaka. Det är sanslöst att behöva vänta såhär länge - man mår dåligt nu, psykiskt påfrestande. Kollar mailen 24/7! Jag förstår att det är tufft för er, när ni inte ens kan se varandra för en kram! Har typ lust att samla ihop en namninsamling för att kräva att våra ärende tas mer på allvar och minskad väntetid!!!!! Du ska veta iaf att det är skönt att dela denna diskussion med Dig och alla andra som förstår!

Hej Ella!

Vi sökte (som jag sagt) 3 september och fick mailet efter 5,5 månad. Var superfrustrerande att vänta på det där sabla mailet, jag loggade in massa gånger varje dag (mailet kommer bara till killen om du inte behöver komplettera btw). Dagen innan mailet kom gav Mig samma standardsvar som alltid. Jag försökte ringa så lite som möjligt eftersom jag bara blev ledsen, man frågar en totalt annan fråga och de svarar "14 månader är väntetiden". Senaste personen jag pratade med visste inte ens vad E3-systemet var...

• Mimmipigg

Idag har vi väntat 7 månader o 1 dag :/ Hade jag inte planerat o vart o hälsat på honom 2 gånger under den här tiden hade jag aldrig klarat av det. Sist jag var där var i början på december o efter det tills nu är den längsta tiden vi vart ifrån varandra sen vi blev tillsammans. Är så frustrerad på denna väntan och min man har har blivit deprimerad pga av denna situation. Inte nog med det så stängde de av hans familjs el i fredags pga att staten helt plötsligt hittat en obetald räkning från 2007 som de vill få in. Lite sent o komma med den nu liksom. Den e så hög nu pga alla räntor att de inte vet hur de ska få ihop pengarna till den. De är ju redan nu fattiga :(
    Vår kontakt är limiterad till endast facebookchatten via mobil o nu skriver han endast när han får chansen att ladda mobilen. Det är hemskt o veta att ens älskade lider så mycket o man kan inte hjälpa honom.
    I fredags fick jag ju reda på att det är ca 75 ansökningar före oss som ska öppnas på vår enhet. Handläggaren jag har kontakt med tyckte vi skulle hålla ut ett tag till o vänta med att boka en tredje resa då det snart var vår tur och är vår ansökan komplett o "enkel" så kommer beslutet efter det öppnats. Flera handläggare på migr har sagt att har man sett till o träffats under ansökningstiden så ses det som ett stort plus. Om det nu är så borde mina två resor till min man sen i augusti väga tungt får man hoppas.

• Ellaa
    jessib skrev 2015-03-02 17:50:54 följande:

Hej Ella!

Vi sökte (som jag sagt) 3 september och fick mailet efter 5,5 månad. Var superfrustrerande att vänta på det där sabla mailet, jag loggade in massa gånger varje dag (mailet kommer bara till killen om du inte behöver komplettera btw). Dagen innan mailet kom gav Mig samma standardsvar som alltid. Jag försökte ringa så lite som möjligt eftersom jag bara blev ledsen, man frågar en totalt annan fråga och de svarar "14 månader är väntetiden". Senaste personen jag pratade med visste inte ens vad E3-systemet var...

Hej Jessib, kul att höra från dig :) jag har hört flera som får intervjumailet efter 5 månader och nånting, man hoppas på liknande väntetid, dock kommer väntetiden för svar också! Ugh... Vi går in i 5e mån den 14 mars, vet att jag inte borde men räknar med något runt 1 april veckan typ. Jaha, ja när jag har ringt har samtliga sagt att komplettering inte behövs. Aha då kanske mailet bara kommer till min kille... Jag skulle gärna också vilja få den för att bli glad hehe. När är er intervju? Dvs vilket datum? Eller hur! Därför ska jag inte ringa mer, för de hänvisar till 14 månader bara... Hehe ja där ser man de vet inte ens deras egna system. Berätta gärna här eller på privat brev om intervjun (om din partner nu har gjort den). All lycka till!!! Tack för att du delar med dig, uppskattas!
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-03-02 18:36:14 följande:
    Hej Jessib, kul att höra från dig :) jag har hört flera som får intervjumailet efter 5 månader och nånting, man hoppas på liknande väntetid, dock kommer väntetiden för svar också! Ugh... Vi går in i 5e mån den 14 mars, vet att jag inte borde men räknar med något runt 1 april veckan typ. Jaha, ja när jag har ringt har samtliga sagt att komplettering inte behövs. Aha då kanske mailet bara kommer till min kille... Jag skulle gärna också vilja få den för att bli glad hehe. När är er intervju? Dvs vilket datum? Eller hur! Därför ska jag inte ringa mer, för de hänvisar till 14 månader bara... Hehe ja där ser man de vet inte ens deras egna system. Berätta gärna här eller på privat brev om intervjun (om din partner nu har gjort den). All lycka till!!! Tack för att du delar med dig, uppskattas!
    Vi fick intervjutid den 24e, alltså om 3 veckor nudå. Jag berättar hur det gick då :) Han får vidarebefodra mailet isåfall, hehe :) Tydligen ska han ha med sig dokumenten han bifogade i ansökan plus en utskrift av ansökan. Så nu är det 3 veckor då jag inte kan göra något förutom kolla så killen är redo för intervjun... När jag ringde till Umeå enhet (där vi låg innan intervjun) så förklarade en tjej för mig hur E3systemet fungerar, så jag tror det är kundtjänst som har lite begränsad kunskap/info.

Sen har man otur och kommer till personer som är stressade. Hon sa att ärendet plockas upp av vilken enhet som helst, och så när jag frågade "och väntetiden är 14 mån eller?" så sa hon lite mer "Det kan gå snabbare, det beror på ärendet" typ. En tjej på ambassaden i killens land skrev också "den längsta väntetiden är innan mailet kommer". Så jag hoppas hoppas hoppas mitt ärende är "enkelt" för det är iafl komplett vad jag vet hittills. Då får vi svar i april typ. Jag hoppas dock dåraktigt på svar den 24e mars såklart :)
  • trött usa pendlare
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-02 14:03:32 följande:

Tack så mycket!

Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK!

Hej! Har din partner gjort intervjun än? :) Hur går det? Hoppas allt går bra för er!
    Hej! :)
    Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.
    När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.
    Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.
    Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!
    Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!
    Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.
    Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt
    Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid