• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • jessib
    Baban skrev 2015-03-03 19:16:26 följande:

Hej, jag ansökade tillstånd som anknytnings ansökan april 2013 och jag fick avslag Juli 2014,

Just nu jag har ansökt igen via webben och vänta på intervju nästan 2 månader,

Är finns nån här som mig har eller hade samma situation? Är man ansöka på andra gånger, beslut kommer snabbare eller inte ? På andra ansökan hur lång tid man måste vänta på intervju och beslut ?

Tack för svar

Hej, om du inte menar att du överklagat utan sökte igen, så tror jag att du har samma väntetid som oss andra och alltså inte snabbare. Alltså kommer du/ni få intervjumail runt 5-6 månader efter webbansökan, och sen kan beslutet komma efter 6-14 månader, men just nu verkar det ta runt 7-8 sammanlagt, beroende på ärende.

Nu behöver du inte svara om det är en för privat fråga, men vad angav Mig som skäl till avslag? Kan hjälpa oss som är oroliga för avslag helt enkelt. 
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-03 19:16:26 följande:

Hej, jag ansökade tillstånd som anknytnings ansökan april 2013 och jag fick avslag Juli 2014,

Just nu jag har ansökt igen via webben och vänta på intervju nästan 2 månader,

Är finns nån här som mig har eller hade samma situation? Är man ansöka på andra gånger, beslut kommer snabbare eller inte ? På andra ansökan hur lång tid man måste vänta på intervju och beslut ?

Tack för svar

Hej, tråkigt att ni fick avslag :( vad var anledningen om du vill dela med dig? Är du svensk medborgare? Har läst att vissa som är i Sverige men inte är svenska medb. också kan ansöka om anknytning osv. Men då måste man kunna försörja de. När du säger anknytning menar du som fru/man eller familj? För jag vet att med sambo så är chansen ganska små med avslag medans annan familjeanknytning är svårare.

Som någon skrev väntetiden är lika lång :(

hoppas ni har mer tur denna gång!
  • Ellaa
    Sivaji skrev 2015-03-03 15:24:07 följande:
    Hon ansöker från Sri Lanka.

All dokument som skickas in är från myndigheter.
    Har inte sett någon här eller på andra forum som fått tid för intervju som ansökte efter den förlängda väntetiden på 14 månader.

Jag återkommer med uppdateringar så fort jag vet mer. 
    Hej!

Som du säger, ingen verkar ha väntat i mer än 13 mån. Men man undrar vad tar sådan tid? Även om papprena är myndigetspapper så sker andra omständigheter med konsulat, just den diplomatiska och byråkratiska biten tyvärr med 'utvecklingsländer' (för brist på bättre ordval). Undra om det kan vara därför ni har fått en handläggare redan?

Hoppas på positiv uppdatering :)
  • Baban
    Ellaa skrev (null) följande:
    Hej!

Som du säger, ingen verkar ha väntat i mer än 13 mån. Men man undrar vad tar sådan tid? Även om papprena är myndigetspapper så sker andra omständigheter med konsulat, just den diplomatiska och byråkratiska biten tyvärr med 'utvecklingsländer' (för brist på bättre ordval). Undra om det kan vara därför ni har fått en handläggare redan?

Hoppas på positiv uppdatering :)
    Tack Ellaa

Jag kan säga att jag är i hemlandet och min sambo är svensk medborgare och har fast jobb,

Men jag fick avslag på grund av min identitet som jag bytat födelse år på den tiden som jag va asyl sökande i Sverige ,

På den här gånger jag ansökat på riktigt identitet och skickat alla styrka bevis som identifiera mig.

Min fråga är är migrationsverket ska utreda alla min ansökan från början eller bara utreda mina dokumentet som jag har lämnat in den här gånger.

Tack för informationen om ni har.
  • Baban
    Hej, tråkigt att ni fick avslag :( vad var anledningen om du vill dela med dig? Är du svensk medborgare? Har läst att vissa som är i Sverige men inte är svenska medb. också kan ansöka om anknytning osv. Men då måste man kunna försörja de. När du säger anknytning menar du som fru/man eller familj? För jag vet att med sambo så är chansen ganska små med avslag medans annan familjeanknytning är svårare.

Som någon skrev väntetiden är lika lång :(

hoppas ni har mer tur denna gång!
    Tack Ellaa

Jag kan säga att jag är i hemlandet och min sambo är svensk medborgare och har fast jobb,

Men jag fick avslag på grund av min identitet som jag bytat födelse år på den tiden som jag va asyl sökande i Sverige ,

På den här gånger jag ansökat på riktigt identitet och skickat alla styrka bevis som identifiera mig.

Min fråga är är migrationsverket ska utreda alla min ansökan från början eller bara utreda mina dokumentet som jag har lämnat in den här gånger.

• Baban
    jessib skrev (null) följande:
    Hej, om du inte menar att du överklagat utan sökte igen, så tror jag att du har samma väntetid som oss andra och alltså inte snabbare. Alltså kommer du/ni få intervjumail runt 5-6 månader efter webbansökan, och sen kan beslutet komma efter 6-14 månader, men just nu verkar det ta runt 7-8 sammanlagt, beroende på ärende.

Nu behöver du inte svara om det är en för privat fråga, men vad angav Mig som skäl till avslag? Kan hjälpa oss som är oroliga för avslag helt enkelt. 
    ja det jag säge

Avslag på grund av mitt pass som va inte riktigt utfärdat och bytt födelse år, jag gjorde det för att jag va asyl sökande i Sverige och räddsliv för utvisning.

Just nu ansökade igen med webb med riktigt pass och styrka identitet och skickade alla mina dokumentet.

Hoppas dem utreda inte ansökan från början och bara kontrollera mitt pass och alla mina dokumentet för att det blir snabbare beslut.

Eller hur?

????????????????????????
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-03 20:59:29 följande:

Tack Ellaa

Hej! Jaha ok jag förstår anledningen till avslaget. Jag vet inte hur mycket det påverkar en ny ansökan. Om jag var du skulle jag be din sambo ringa de (även om det är svårt att nå fram) och fråga de om det påverkar? Även om ett nytt beslut borde tas och inte påverkas av det som hände tidigare. Ibland kan de neka om de finner misstanke om liknande händelser men då ska de också yrka varför man får avslag. Men ring och fråga, säg till de att det finns bevis som styrker på din riktiga identitet. Om det kanske är något som du kan göra redan nu.

Jag skulle också kontakta typ lawline och få gratis rådgivning om vad som kan hända, vad du kan göra ifall du får avslag igen osv. Alltid bra med stöd från lagen vid motargumentation. Förhoppningsvis slipper ni all krångel och får börja om på nytt. :)
  • Baban
    Hej! Jaha ok jag förstår anledningen till avslaget. Jag vet inte hur mycket det påverkar en ny ansökan. Om jag var du skulle jag be din sambo ringa de (även om det är svårt att nå fram) och fråga de om det påverkar? Även om ett nytt beslut borde tas och inte påverkas av det som hände tidigare. Ibland kan de neka om de finner misstanke om liknande händelser men då ska de också yrka varför man får avslag. Men ring och fråga, säg till de att det finns bevis som styrker på din riktiga identitet. Om det kanske är något som du kan göra redan nu.

Jag skulle också kontakta typ lawline och få gratis rådgivning om vad som kan hända, vad du kan göra ifall du får avslag igen osv. Alltid bra med stöd från lagen vid motargumentation. Förhoppningsvis slipper ni all krångel och får börja om på nytt. :)
    Tack så mycket Ellaa

Min sambo besökt migrationsverket och dem vet ingenting bara sa till min sambo att vi har inte redan fått handläggare och måste vänta på mejlet att boka tid på ambassaden,

Jag har en fråga till om du har information eller fråga nån som kan svara tack

På min ansökan jag har skrivit att ska lämna intervju i tillexempel Turkiet, men just nu jag ska lämna intervju i en annan land som Italien,

Funkar det att man lämna intervju på svenska ambassaden vilket land som helst?

Tack för hjälpen
  • Ellaa
    Baban skrev 2015-03-03 23:41:33 följande:

Tack så mycket Ellaa

Min sambo besökt migrationsverket och dem vet ingenting bara sa till min sambo att vi har inte redan fått handläggare och måste vänta på mejlet att boka tid på ambassaden,

Jag har en fråga till om du har information eller fråga nån som kan svara tack

På min ansökan jag har skrivit att ska lämna intervju i tillexempel Turkiet, men just nu jag ska lämna intervju i en annan land som Italien,

Funkar det att man lämna intervju på svenska ambassaden vilket land som helst?

Tack för hjälpen

Hej, hört att vissa har gjort så att de gör intervjun någon annanstans, dock om du har valt Turkiet på ansökan så tar de för givet att de ska vara Turkiet, ring och fråga så inte de skickar samtliga papper dit och fördröjer hela processen. Jag skulle ringa och fråga redan idag, se om ändring kan ske.

Hoppas det!
  • Anonym (va??)

Har väntat mer än en månad på beslut efter intervju nu. Ingenting. Alltså detta är skit. Är snart förbi 7 månaders väntetid.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid