• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • laajnaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-04 20:38:35 följande:
    Min man kommer från Australien och vi ansökte i mitten av Aug. Ambassaden "glömde" skicka in våra svar efter intervjun så vi blev registrerade sent efter intervjun.

Jag har aldrig haft eller fått prata med en handläggare på migv så då är dom nog i full gång att handlägga ditt ärende. Snart får du besked kanske!

så han har varit på intervju ??

ring imorgon till migrationsverket å fråga om du kan få nummret till eran handläggare.

Ni borde ju ha fått en eftersom att han har varit på intervju tycker man !

• Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-03-04 20:41:47 följande:

så han har varit på intervju ??

ring imorgon till migrationsverket å fråga om du kan få nummret till eran handläggare.

Ni borde ju ha fått en eftersom att han har varit på intervju tycker man !

Han var på intervju för mer än en månad sen. Men nej, dom lämnar inte ut något om teamleader, chef eller handläggare. Ringde senast idag och vi har inte någon handläggare än. Jag tror det går snabbt när man får en.... han vet säkert när du kommer få besked men ville inte säga något.
  • laajnaa
    Anonym (va??) skrev 2015-03-04 21:04:58 följande:
    Han var på intervju för mer än en månad sen. Men nej, dom lämnar inte ut något om teamleader, chef eller handläggare. Ringde senast idag och vi har inte någon handläggare än. Jag tror det går snabbt när man får en.... han vet säkert när du kommer få besked men ville inte säga något.
    jahaa okej va segt, hoppas verkligen att ni får en handläggare snart !
  • Naabz

Jag och min fru ansökte i slutet av augusti och den 17 februari så kom mejlet alla här väntat och väntar på...att boka en tid för intervju. Bokade....och idag så gjorde hon intervjun i marocko. Intervjun tog nästan 2 timmar. Frågade henne om precis allt. Konstigt nog så känns det jobbigare nu...att vänta på svaret än att vänta på mejlet för att få en boka tid för intervjun....hur lång tid till kan det ta???Rynkar på näsan
    Ärendet ligger hos Växjö

• Smilla75
    Anonym (M) skrev 2015-03-04 20:31:19 följande:

Jag tycker det är konstigt att det tar såååå lång tid nu jämfört med för tre år sedan. Då, i januari 12, fick vi svar på en månad, bokstavligen. Vi skickade in papper 22:a januari, min man blev kallad på intervju nästan på direkten, var upp till Madrid på intervju, och så fick vi positivt besked 21:a februari. 

Då sa de 3-6 månaders väntetid om man sökte elektroniskt så vi var förvånade över hur snabbt det gick. Visst att hela eländet i Syrien brakat loss sen dess men hur kan det gå från 1 månad till 14 månader eller längre på tre år? Migrationsverket har ju fått extra resurser. 

De extra resurserna går främst till asyl pga den kraftigt ökade inströmningen och att asyl är prioriterat. Vidare så har Migrationsverket kritiserats av JO nyligen för att elektroniska ansökningar prioriteras framför "pappersansökningar", vilket iof alla myndigheter gör vad jag vet. Så nu pågår en process för att handläggningstiderna ska harmoniseras gällande hur man ansöker. Cirka 20 månader kommer genomsnittstiden att vara,, dock ökande då tillstånd inte får mer resurser och har 250 000 ärende i balans.
    Viktigt är att man träffas under tiden, annars blir det avslag då förhållandet inte ses som seriöst.
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:44:44 följande:

Australien

Ansökan 13 Aug

Mail om intervju i mitten av Dec

Intervju 16 Jan

Växjö

Har inte hört något efter intervjun. Bara väntar på beslut. Vi är gifta och har varit reg hos svenska skatteverket i 3 år. Hans intervju tog 10 minuter. Tycks alltså vara ett enkelt beslut att fatta men ingenting händer. Jag vill bara poängtera att det finns ingen logik i MIGs arbete och det är fullständigt hopplöst att försöka planera. Vad som helst kan hända med ansökan, flyktingströmmar, personal på semester, nya rutiner osv. Mitt råd till dig är att inte göra stora personliga beslut medan ni väntar. Hoppas det hjälper dig.

Hej! Hur går det för Er? Har också Växjö enheten dock sökte vi 13 okt (2 mån efter er) men inte hört något än, inte ens för att boka intervju.

Har ni hört nåt efter intervjun?

P.s du kansle redan har uppdaterat och jag har missat det.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-05 01:40:17 följande:
    Hej! Hur går det för Er? Har också Växjö enheten dock sökte vi 13 okt (2 mån efter er) men inte hört något än, inte ens för att boka intervju.

Har ni hört nåt efter intervjun?

P.s du kansle redan har uppdaterat och jag har missat det.
    Nej jag har inte hört något. Ringer flera gånger i veckan men får alltid samma svar om 14 mån. Ställer kluriga frågor men ingen respons. Enheten framstår som VÄLDIGT stängd när det gäller info.

Och det är inte ofta jag ser beslut fattade av Växjö, jag börjar mistänka att det är mest andra enheter som plockar upp våra ansökningar och fattar beslut. Men när jag sökte var det mest jag som låg i växjö, nu ser det ut som om det är många. En hel kull fick växjö som enhet. Jag vet ingen med datumet innan mig som har V, ändå händer ingenting.

Jag inte vi kan förvänta oss ett svar innan påsk. Och hela processen börjar närma sig 8 månader för en hel del. Allt står still.

Mycket frustrerande.
  • Anonym55

Min man fick precis besked. Han var på intervju i måndags och beslutet fattades igår. Ringde dem idag och det var beviljat. Vi ansökte i 20151005, ansökte om förtur 22/1 2015 pga graviditet. Jag ska få barnet i juli är det beräknat. Så för oss gick det ju väldigt fort efter att förturen beviljats. Vi fick svar om förturen redan 26/1, och han fick mail redan den veckan om att boka intervju. Nu fanns det inga tidigare tider på ambassaden i Sarajevo förrän i måndags.Skrattande

• Sivaji

Är det någon som vet vilka typ av frågor som kommer på intervjun? Kan tänka mig en del är baserad på själva ansökan men om det är annat man behöver tänka på? Frågor dem oerhört privata frågor?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid