Anonym (Anonym signatur) skrev 2015-02-26 05:14:16 följande:
Ansökningsdatum:19 juni
Intervjudatum: 16 November
Hej, måste säga att läsningen är intressant och är glad över att se att folk reagerar starkt på situationen att behöva genomföra denna process för samboskap med sin partner.
Jag själv befinner mig i Venezuela och väntar fortfarande på beslut tillsammans med min partner.. Vi båda älskar varandra så mycket och klarade inte av att vara ifrån varandra mer än en kort period då denna ovissa situation är alldeles för psykiskt påfrestande. Så nu lever vi i stället i ett av världens farligaste länder ( en. notis som kan vara intressant att veta är att i Syrien har det dött ca 150.000 människor på 3 år, medans här där jag befinner mig dör det ca 50.000 människor på 3 mån ) dessutom har landet den största inflationen i världen och vi lever här på minimin lön, men huvudsaken är att vi får vara tillsammans.
Däremot är väntan och ovissheten för jävligt och enligt mig har inte politikerna inte alls genomtänkt hur arbetet ska skötas (som även tidigare skribenter tagit upp) Dessutom jag håller helt med om att vi som svenska medborgare borde prioriteras, då detta också bidrar till att det får in 2 personer som kan arbeta och bidra till skatt och betala för att kunna ta emot flyktingar istället för att utfrysa oss och behandla oss som "luft". Att höra att kärlek och att man saknar varandra inte är ett giltigt själ gör mig bara ledsen och besviken på hur kall den svenska kulturen kan vara...
Hur som, skulle vilja veta om någon har fått svar som gjort sökningen runt juni eller tidigare) Samt om ni har några tips eller råd att få ut bra information om vart i listan man befinner sig om ärende befinner sig i Solna ??? ( kan meddela att ärendet först låg i Uppsala där jag fick jag ut bra information, men i Solna är det helt låst 14 mån är det ända dom säger
Jag hoppas verkligen om någon kan svara om jag är långt ifrån att få svar.. Jag längtar så mycket efter att åka tillbaka till Sverige med min sambo..!
Tack på förhand förre hjälp..!!
Hej! Lider med dig... Jag är med min sambo i Sverige nu, då vi vägrar separeras. Snart tar de där 90 viseringsfria dagar och han måste bort från Schengen området. Då kommer jag följa med han till USA, säga upp mig. Finns ingen chans att vi separeras pga byråkratin, mitt fel dock som väntade så länge med att skicka in ansökan. Men jag lider med dig, och håller med samtliga här om att väntetiden är INTE duglig! Det försämrar våra situationer som medborgare att leva såhär... Behöva säga upp sig, leva dubbelliv när man redan är sambos och ska ha delad boende osv. Jag vill bara inte beskylla flyktingar för det, det har inget med saken och göra och tycker snarare det är systemet som är fel. Oavsett om det dör fler eller mindre i Syrien eller Venezuela, dör folk som attans i afrika. Land spelar ingen roll utan faktumet kvarstår att dessa människor behöver hjälp. Det är helt andra omständigheter. Låt oss kämpa då istället för att ett nytt system ska överses därav kortare väntetid! Inte på att fokusera eller motarbeta flyktingar.
Och bara tanken av att det finns folk som sökt i Juni och Fortfarande är ovetandes!!! Det är inte OK! Jag är med på vad som helst för att få denna väntetid kortare. Och om någon ens passerar 14 mån så skulle jag fan stämma (om det ens går) staten! Asså helt sjukt.... Nu ska de anställa ganska många nya! Hoppas det går snabbare då... Effektiviteten behöver ökas! Och att inte ens kunna få information om hur det går är sanslöst... Jag önskar oss alla lycka till!