• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • don1
    Anonym55 skrev 2015-03-05 11:27:01 följande:

Min man fick precis besked. Han var på intervju i måndags och beslutet fattades igår. Ringde dem idag och det var beviljat. Vi ansökte i 20151005, ansökte om förtur 22/1 2015 pga graviditet. Jag ska få barnet i juli är det beräknat. Så för oss gick det ju väldigt fort efter att förturen beviljats. Vi fick svar om förturen redan 26/1, och han fick mail redan den veckan om att boka intervju. Nu fanns det inga tidigare tider på ambassaden i Sarajevo förrän i måndags.Skrattande

Stort grattis till er...
  • Mimmipigg

Herreguud.. Jag är helt förstörd nu.. Fick reda på idag att vårt ärende är plockad ur E3systemet och vi har blivit förflyttade till Västerås :O Med andra ord så kommer de villja göra en utredning eller vilja ha nånslags komplettering det kunde han i västerås inte svara på då det var på väg dit.. Shit jag orkar inte med längre väntetid än det vi redan har väntat :( :( :(

• Anonym (Kossu)
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 13:46:15 följande:

Herreguud.. Jag är helt förstörd nu.. Fick reda på idag att vårt ärende är plockad ur E3systemet och vi har blivit förflyttade till Västerås :O Med andra ord så kommer de villja göra en utredning eller vilja ha nånslags komplettering det kunde han i västerås inte svara på då det var på väg dit.. Shit jag orkar inte med längre väntetid än det vi redan har väntat :( :( :(

Vi hamnade direkt i Västerås och vad jag förstod så är vi kvar i E3 systemet. Menar du om man hamnar i Västerås så är man bort plockad från E3 redan?
  • Ellaa

Hej! Hur fick du reda på att ni blev bortkopplade från E3 system? (hur vet man om man ens är i E3 systemet?)

Ge inte upp, nu kanske för att de utreder så kan du få mer konkreta svar! Då kanske Västerås har hand om ert ärende snabbt. Hoppas verkligen att det inte fördröjer er ansökan!!!

När ansökte ni? Har ni gjort intervjun än? Varför lunde inte enheten ni låg hos (?) göra utredningen, varför måste de förflytta?

Håller tummarna för dig! Fortsätt ring ring ring
  • lelele

att de hålla på flytta runt så här...helt värdelös
  • Ellaa
    lelele skrev 2015-03-05 14:08:53 följande:

att de hålla på flytta runt så här...helt värdelös

Håller med, förstår inte logiken att bli runt skickad! Ta hand om ett ärende och gör det bra, effektivitet. Istället för att låta ärenda åka runt och behandlas av andra.
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-05 14:06:02 följande:
    Hej! Hur fick du reda på att ni blev bortkopplade från E3 system? (hur vet man om man ens är i E3 systemet?)

Ge inte upp, nu kanske för att de utreder så kan du få mer konkreta svar! Då kanske Västerås har hand om ert ärende snabbt. Hoppas verkligen att det inte fördröjer er ansökan!!!

När ansökte ni? Har ni gjort intervjun än? Varför lunde inte enheten ni låg hos (?) göra utredningen, varför måste de förflytta?

Håller tummarna för dig! Fortsätt ring ring ring
    Vi var i Örebro innan och man brukar gå rakt in i E3 systemet om man har sökt via webben. Jag ringde till Västerås och de sa att vi har blivit utplockade pga att de vill ha mer information från oss o eventuellt en intervju från mig. Han kunde inte säga riktigt vad det var då vår ansökan inte hade kommit till dem än o bad mig ringa nästa vecka igen. Läste i en annan tråd att en sökande hade ringt till Västerås o just nu håller dom på med ansökningar som är 11 månader o äldre. Hade denna handläggare som valde att plocka oss ur E3systemet ansett vårat ärende lätt hade vi haft vårt beslut nu... Vi gjorde vår ansökan 1 augusti 2014 och han sin intervju 26 januari.
    Hur mycket ska man egentligen behöva orka... Min man var asylsökande innan vi beslutade att göra en ansökan med anknytning till mig då jag blev gravid. Vi kontaktade då migrationsverket o sa att han skulle åka till sitt hemland Albanien o söka o vi bokade blijetter. Ca 1 vecka innan han skulle åka fick jag missfall i 13:e veckan så vår sista vecka var otroligt svår. Nu den 18 januari skulle jag ha blivit mamma till vårt barn och troligen hade min man redan varit hemma, men det blev ju inte så... Nu kommer det dröja ännu längre innan vi ens får börja leva vårt liv tillsammans igen. Tårarna bara rinner då jag hade hoppats att få hem honom nu i slutet på mars :( :(
  • Mimmipigg
    Anonym (Kossu) skrev 2015-03-05 13:57:43 följande:
    Vi hamnade direkt i Västerås och vad jag förstod så är vi kvar i E3 systemet. Menar du om man hamnar i Västerås så är man bort plockad från E3 redan?
    Nej de sa till oss att vi hade blivit urplockade från E3systemet och skickad till västerås. Ni är säkert kvar i det systemet så tror ni inte behöver oroa er.

Kan vara att de behöver en intervju med mig och västerås är vår närmaste enhet (då jag bor i sörmland) Hoppas jag får reda på mer på måndag när jag ringer dem. Annars kommer jag att kräva att få veta vem handläggaren var i Örebro som bestämde att ta oss ur E3 då jag ska få svar på vad denne tyckte var så viktigt att de måste utreda mer. Min man är redan deprimerad som det är och det e även jag. Blir att kontakta vc imorgon för o börja med antidepp medicin igen för mig :(
  • Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 15:51:34 följande:
    Nej de sa till oss att vi hade blivit urplockade från E3systemet och skickad till västerås. Ni är säkert kvar i det systemet så tror ni inte behöver oroa er.

Kan vara att de behöver en intervju med mig och västerås är vår närmaste enhet (då jag bor i sörmland) Hoppas jag får reda på mer på måndag när jag ringer dem. Annars kommer jag att kräva att få veta vem handläggaren var i Örebro som bestämde att ta oss ur E3 då jag ska få svar på vad denne tyckte var så viktigt att de måste utreda mer. Min man är redan deprimerad som det är och det e även jag. Blir att kontakta vc imorgon för o börja med antidepp medicin igen för mig :(
    Jag är så himla, himla ledsen för er skull! Vilket slag i magen efter att ha trott att väntan snart var över, gå på nålar och hoppas på ett beslut varje sekund och sen få ett sådant besked. Jag lider med dig.

• Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-03-05 15:51:34 följande:

..... och man ska komma ihåg att det kan hända oss alla.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid