• MissKS

Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!

För första gången har jag embryon som långtidsodlas. Förhoppningvis blir det återföring av en fin blastocyst på måndag! Jag har inte hunnit läsa in mig på ämnet ordentligt, vågade knappt hoppas att det skulle bli verklighet. Men kliniken ringde idag (på dag 3) och bekräftade att våra embryo mår bra, vilket innebär att vi kör på till dag 5. Jag känner ingen som varit med om detta och skulle så gärna vilja att det fanns en grupp här på FL för oss som är mitt i blastocyst-projekt, men även för er som siktar på det, eller redan varit igenom det! Hoppas att fler än jag känner så. Själv har jag gått igenom fem IVFer. Den tredje resulterade i min fina son! Han blev till av ett embryo som inte fick bra poäng och återfördes tillsammans med ett annat. Övriga IVFer har jag fått toppembryo på dag 2 eller 3 som aldrig lett till något. Nu är vi alltså inne i syskoncirkusen och hoppas att det ska lösa sig till det bästa. Vi gör IVFer pga att min makes spermier är få i antalet. Vi har väldigt låga chanser till spontan graviditet... Nu går vi till Nordic IVF Malmö och vi trivs otroligt bra. Dessförinnan har vi varit på Öresundkliniken och RMC. Öresund var "sådär" och RMC var en katastrof. Ingen av klinikerna fick någon ordning på min behandling, trots att jag är ung (33 år) och frisk. Nordic satte direkt in vanlig dos av Gonal-F och det har lett till stabilare resultat med lagom antal ägg. Nu återstår bara att bli gravid också. Jag hoppas på att blastocyst är vår lösning. Häng med, dela med dig av dina erfarenheter!!

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!
  • Moolie
    Maggiloo skrev 2014-09-02 19:25:54 följande:

Det låter ju såklart ännu bättre Moolie, att det är så naturligt som möjligt:)

Har du barn sen tidigare Moolie? Det har inte jag, och tyvärr blev det bara två ägg som tog sig av tio. Så det här är det sista i frysen sen får vi börja om igen!

Detta är andra gången i mitt liv jag försöker bli gravid. Första gången var i januari men fick missfall i v10. Så jag vet inte om jag har lätt elle svårt för att bli gravid... Lite jobbigt så sätt... Min man har inga simmare alls i sin sädesvätska utan man måste ta ut det från bitestikeln (otroligt smärtsamt). Och denna lilla blastrocyst som jag har är den enda överlevande från januari... Så detta är första ostimulerade med!

Ah, låter säkert jätte konstigt att jag aldrig försökt bli gravid innan... Men eftersom vi båda vetat om min mans tillstånd så har vi inte använt preventivmedel på tre år men aldrig försökt bli gravida direkt. :)
  • Maggiloo

Det va första gången för mig med när jag blev gravid i april, men som sagt missfall även för mig i v10. Hade en knasig grav, började med små bruna flytningar och mensvärk ungefär då BIM skulle vara. Trodde ju då såklart att det va kört men sen visade testet positivt., men värken fortsatte så blev rädd att det kunde va utomkveds så blev hänvisad till gynakuten. Där kunde dom ej se någon graviditet så dom trodde det stötts ut, men fick ta hcg prov. Och ett nytt en vecka senare, då hade det ökat och det visade sig att jag va gravid. Men veckan efter v8 skulle vi köra första vul på kliniken, då visade det sig att embryot va för litet. Men hjärtat tickade, så fick komma på koll veckan efter och även efter den och då växte den å hjärtat tickade. Men givetvis när jag åkte på en resa började jag blöda. Så va en riktig bergochdalbana, hoppas den här gången att det kommer funka bättre!

Tack för tips MissKS! Har bara lite feber nu så avvaktar med tabletter men ska hålla koll om den stiger!!

• Moolie
    Maggiloo skrev 2014-09-02 21:38:30 följande:

Det va första gången för mig med när jag blev gravid i april, men som sagt missfall även för mig i v10. Hade en knasig grav, började med små bruna flytningar och mensvärk ungefär då BIM skulle vara. Trodde ju då såklart att det va kört men sen visade testet positivt., men värken fortsatte så blev rädd att det kunde va utomkveds så blev hänvisad till gynakuten. Där kunde dom ej se någon graviditet så dom trodde det stötts ut, men fick ta hcg prov. Och ett nytt en vecka senare, då hade det ökat och det visade sig att jag va gravid. Men veckan efter v8 skulle vi köra första vul på kliniken, då visade det sig att embryot va för litet. Men hjärtat tickade, så fick komma på koll veckan efter och även efter den och då växte den å hjärtat tickade. Men givetvis när jag åkte på en resa började jag blöda. Så va en riktig bergochdalbana, hoppas den här gången att det kommer funka bättre!

Tack för tips MissKS! Har bara lite feber nu så avvaktar med tabletter men ska hålla koll om den stiger!!

Vår var inte knasig alls... Fick nidblödning, blev trött och känslig för lukter. Kissade positivt fram till v13. Även efter missfallet då. Fick skrapas och fick livmoderhalsinfektion... Så en berg och dalbana på andra sätt för oss...

Men nu är det vår tur!! :))
  • Maggiloo

Ja men eller hur?!!! Nu är det vår tur!!! Min testdag är den 14/9 och din är väl 13/9 så vi ligger väldigt lika Moolie, blir spännande att se! :)

• Love is everything

Maggiloo: Välkommen hit! Och grattis till ruvarstatus!! Jag var dunderförkyld och hade tandköttsinflammation när jag blev gravid och fick min son. Ibland ser kroppen en graviditet som en infektion, något den vill stöta bort. Har du då en annan infektion koncentrerar sig kroppen på den. (Detta helt enligt min erfarenhet!)
    Ostimulerat gör man endast om man har en regelbunden menscykel och då behövs inga extra mediciner. Att få vagitorier är ett extra bra stöd för insättning vid IVF, som egentligen bara gynnar miljön till det bättre i livmodern.
    Lycka till!

Troll lycka: Nervigt!! Lycka till, håller tummarna för dig!!

Moolie: Välkommen du också och grattis till ruvarstatus!!

JenJoh5: Tycker absolut att du ska be om det nästa gång. Annars får de ha en annan plan för att förbättra chanserna!

• LisaW81

Här går det tyvärr inget vidare, rd12 och börjat få ljusrosa flytningar. Tog gravtest i em som visade nada så nu skiter jag i fragmin, Havtornskapslar och drar ner på prednisolon... Känns surt då jag tycker mig ha känt drag i livmodern men förstår att det är just så som biverkningarna av vaggisarna kan vara. Men men vi får hoppas på nästa omgång, har en till 5-dagars i frysen.

Maggiloo: välkommen!! Jag tänker precis som Love att det kanske snarare är en fördel att ha sämre immunförsvar för tillfället? Jag håller alla tummar!!

TrollLycka: vad spännande, bara 2 dagar kvar till ruvare nu!! Lycka till!!

Moolie: hoppas det är er tur nu! Även om det blev mf så tog det ju sig trots allt på 1a försöket så hoppas att du har 'lätt' för att bli gravid trots din mans tillstånd. Har du fått blodförtunning?

Jenjoh5: Så tråkigt att det inte blev något denna gång, vilket himla lotteri man medverkar i helt ofrivilligt... Blä säger jag bara...! När tar ni nya tag? Vi väntar nog en månad eller två. Har en bit att åka till vår klinik så det blir lite omständigt, sen kan det vara skönt med en månad utan att tänka IVF, det tar ju så mycket energi att bara gå å vänta på om man haft lyckad/misslyckad insättning...

• Moolie
    LisaW81 skrev 2014-09-03 23:01:05 följande:

Här går det tyvärr inget vidare, rd12 och börjat få ljusrosa flytningar. Tog gravtest i em som visade nada så nu skiter jag i fragmin, Havtornskapslar och drar ner på prednisolon... Känns surt då jag tycker mig ha känt drag i livmodern men förstår att det är just så som biverkningarna av vaggisarna kan vara. Men men vi får hoppas på nästa omgång, har en till 5-dagars i frysen.

Maggiloo: välkommen!! Jag tänker precis som Love att det kanske snarare är en fördel att ha sämre immunförsvar för tillfället? Jag håller alla tummar!!

TrollLycka: vad spännande, bara 2 dagar kvar till ruvare nu!! Lycka till!!

Moolie: hoppas det är er tur nu! Även om det blev mf så tog det ju sig trots allt på 1a försöket så hoppas att du har 'lätt' för att bli gravid trots din mans tillstånd. Har du fått blodförtunning?

Jenjoh5: Så tråkigt att det inte blev något denna gång, vilket himla lotteri man medverkar i helt ofrivilligt... Blä säger jag bara...! När tar ni nya tag? Vi väntar nog en månad eller två. Har en bit att åka till vår klinik så det blir lite omständigt, sen kan det vara skönt med en månad utan att tänka IVF, det tar ju så mycket energi att bara gå å vänta på om man haft lyckad/misslyckad insättning...

Graviditeten tog lätt sist. Och jag tror jag fick utslag på HCG-testet idag med. :) Så nu håller jag tummarna STEN hårt! ;) Maken tycker att jag är löjlig som började testa så tidigt som två dagar efter! :P Återföring i lördags och svagt svagt svagt (om det ens finns där) streck idag på RD 5.
  • JenJoh5

ja love is everything, jag ska be om det nu när jag ringer kliniken. ska försöka komma fram idag och se vad de säger. Vill ju försöka så snart som möjligt igen. Jobbigt med väntan och trist att det ska vara så svårt att få det att funka igen!

Tråkigt att du också fått ljusrosa flytningar, LisaW81. ja, det kan man lugnt säga att man gör. Det är verkligen ett lotteri och det är så påfrestande att inte veta utgången av det hela! Hoppas verkligen det blir vår tur nästa gång. Ska som sagt ringa kliniken idag men jag tror det blir insättning igen först i oktober för vår del. Håller med dig om att det tar sjukt mycket energi det här. Förstår verkligen om ni väntar en månad eller två! Nästa gång SKA det vara vår tur tycker jag!

Låter spännande Moolie! Hoppas det växer fram ett starkare streck snart! Håller tummarna!

Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!