• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Tess)
    Brumma skrev 2014-07-02 12:47:55 följande:

Och det är ju bra - om ni klarar av det. Men då kan ni inte använda det som ursäkt för att SJÄLVA inte ha råd att åka med pojken oxå. Speciellt inte om mamman pga det har råd att åka ibland två/tre veckor?

Då kan ekonomin inte vara SÅ illa...

Hur vi valt att lägga upp ekonomin och aktiviteterna, angår varken dig eller någon annan.

Jag kan för övrigt säga att maken begav sig ut förut då jag var så upprörd över denna debatt. Han har ringt sonen och lagt fram läget. Alldeles för en stund sedan kom hem och sa att sonen INTE vill ändra sitt sommarlov pga hans lillasyster. Han vill alltså INTE följa med oss, utan istället vara med sin mamma, m&m samt f&f. Han vill att allt ska vara som det alltid har varit. Enligt maken kände han sig mer hotad av att få sitt sommarlov förstört nu, pga sin lillasyster.

Slutet gott, allting gott. (Maken har fö förbjudit mig att nånsin läsa- och absolut INTE skriva mer på faniljeliv). ;)

Nu ska jag ro om familjen!

Peace and Love!
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:21:29 följande:
    Har det slagit dig att vi bara har RÅD med en vecka varje år?

Vi skulle säkert ha råd med ytterligare en semester varje år, om vi la undan de 1500:- som mamman får i "underhåll" varje månad, av oss. Men det skulle förmodligen resultera i att sonen inte fick sin årliga utlandssemester med sin mamma.
    Jo jag förstod att ni inte har råd att resa mer.

Tycker fortfarande inte det är okej att varje år bränna hela semesterbudgeten på tre medlemmar av familjen och inte låta en vara med.
  • Anonym (Men?)
    Anonym (Men?) skrev 2014-07-02 12:53:31 följande:
    Men snälla du.

Sonen är hos sin mamma där han ska åka utomlands. Hans lillasyster får inte följa med på det. Vart någonstans ligger felet i att ts åker med SITT barn när pojkens mamma åker med SITT?

Fattar faktiskt inte vad det är som är så hemskt?

Båda barnen får en utlandsresa. Och det tycker jag att dom ska vara glada över då det finns massor av barn som aldrig får åka utomlands.

Nu har denna sonen två familjer - ts och sin mamma. Båda älskar honom och i ena familjen så åker han utomlands. I andra hittar dom på andra saker.

Jisses, det är ju ni VUXNA som skapar problemen.
    Här Anonym (Meja)
  • Anonym (hrmm...)

Det som jag tycker är värst i detta scenario är att pappan till pojken inte vill ha med honom på semestern. Hur är han funtad egentligen din make? Ok att tidigare om åren så var det en vuxensemester och inga barn var med. Men nu är det inte en "vuxensemester" längre utan en familjesemester. Varför vill han avskärma sig från sin son under denna vecka och bara ta med dig och dottern, sonen är väl lika mycket hans som dottern? Att du ser det som att pojken inte är riktigt i familjen det inser jag, han är ju inte ditt biobarn. Men pappan alltså.. Jag skulle aldrig ha hjärta att inte ta med min son på semester utan bara barnet från nya äktenskapet, fy vad hjärtskärande.

• Miss Skywalker

Som vanligt är det totalt omöjligt för alla puckon att fatta att man INTE känner samma för en "bonus" som för sitt eget barn.. Och hör och häpna: kanske vill vara ifred ngn jävla gång! Men enligt FLmobben har "den elaka styvmodern" inte ens rätt till en vecka..

• Anonym (Bea)

Det mest rättvisa är väl att pojken följer med er utomlands vartannat år eftersom han då är med på hälften av era resor vilket är rimligt då han bor hos halva tiden. Det skulle för mig kännas konstigt att aldrig ta med bonusbarnet på familjeresorna.

• Anonym (Meja)
    Brumma skrev 2014-07-02 12:33:48 följande:
    Jag har inte uppfattat att de inte gör ngt extra under de fyra veckor de har pojken.

Jag tycker det är självklart att man planerar in ngt roligt BÅDE när man har bonus och inte har bonus.

Men man ska inte behöva avstå från att göra ngt bara för att bonus inte är där de veckorna. Jag hoppas ju att de gör ngt extra kul när pojken är där också såklart.
    Men att bränna hela semesterbudgeten varje år och alltid lämna ett av dina barn (samma barn varje år) hade inte varit något problem för dig?

Skulle du kunna resonera likadant med födelsedagar? Ena barnet får presenter för hela årets budget för presenter och den andra ritar du en teckning till. Samma barn varje år?
  • NKmamma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:56:41 följande:
    Hur vi valt att lägga upp ekonomin och aktiviteterna, angår varken dig eller någon annan.

Jag kan för övrigt säga att maken begav sig ut förut då jag var så upprörd över denna debatt. Han har ringt sonen och lagt fram läget. Alldeles för en stund sedan kom hem och sa att sonen INTE vill ändra sitt sommarlov pga hans lillasyster. Han vill alltså INTE följa med oss, utan istället vara med sin mamma, m&m samt f&f. Han vill att allt ska vara som det alltid har varit. Enligt maken kände han sig mer hotad av att få sitt sommarlov förstört nu, pga sin lillasyster.

Slutet gott, allting gott. (Maken har fö förbjudit mig att nånsin läsa- och absolut INTE skriva mer på faniljeliv). ;)

Peace and Love!
    Om det är sant så bra att pojken blev tillfrågad om vad han tycker.
    Ja starta aldrig mer en tråd här om du bara är ute efter medhåll.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 12:58:11 följande:

Jo jag förstod att ni inte har råd att resa mer.

Tycker fortfarande inte det är okej att varje år bränna hela semesterbudgeten på tre medlemmar av familjen och inte låta en vara med.

Vi ger mamman 1500:- i månaden samt hela barnbidraget för att hon ska kunna ha råd att ta sonen på semester till hemlandet.

HÄR HAR DU, MEJA:
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:56:41 följande:

Peace and Love!

• Anonym (Tess)
    Anonym (Men?) skrev 2014-07-02 12:53:31 följande:

Men snälla du.

Sonen är hos sin mamma där han ska åka utomlands. Hans lillasyster får inte följa med på det. Vart någonstans ligger felet i att ts åker med SITT barn när pojkens mamma åker med SITT?

Fattar faktiskt inte vad det är som är så hemskt?

Båda barnen får en utlandsresa. Och det tycker jag att dom ska vara glada över då det finns massor av barn som aldrig får åka utomlands.

Nu har denna sonen två familjer - ts och sin mamma. Båda älskar honom och i ena familjen så åker han utomlands. I andra hittar dom på andra saker.

Jisses, det är ju ni VUXNA som skapar problemen.

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!