• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Tess)
    nymedlem skrev 2014-07-02 12:37:41 följande:

Ja, jag förstår att du gärna är med och betala så att du slipper ungen! Stackarn!

Så kan man ju också välja att se på saken...
    Brumma skrev 2014-07-02 12:40:24 följande:

Fast det är inte er sak att se till,,. Nu klappar du dig lite väl mkt på axeln..

Om det är vad som hindrar er att även åka på en gemensam semester så får ni ju naturligtvis prioritera er familj.

Han har det väldigt bra med sin mamma under deras semester. Vi ser gärna att han får åka med henne.

Mamman gillar fö inte Grönan, Junibacken, Skansen, Vasamuseet, Livrustkammaren (för att bara nämna en handfull aktiviteter) som vi gör med sonen. Då ser vi till att han även får lite sånt - detta på våra veckor.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:38:33 följande:
    Detta är vår enda utlandssemester, men samtliga fyra veckor som sonen är med oss, så är det fullt ös i princip varje dag, och har så alltid varit.
    Fast fullt ös är inte samma sak som utlandsemester.

Som sagt. Man pausar inte livet vv. Men man lägger upp planeringen då vv barnet iallafall ibland får vara med. Rent spontant då så borde ni ju se till att göra en resa iallafall vartannat år med honom.

Om du tar mitt första inlägg så skrev jag att det är att favorisera om man enbart planerar efter varannanvecka barnet. Det är ju lika mycket favoriserande att enbart planera efter varje vecka barnet...

Skall det inte bli favoriserande får det planeras ibland efter vv barnet o ibland efter heltidsbarnet. För båda andra alternativen är ju favoriserande åt NÅGOT håll...
  • Anonym (Men?)
    nozpa skrev 2014-07-02 12:41:41 följande:
    Varje år samma vecka. Alltid med dottern, sonen får aldrig följa med. Semestern kommer att barnanpassas i framtiden då dom nu fått ett gemensamt barn.
    Dom åker inte utomlands något mer under året.
    Men sonen åker någonstans med sin mamma förstår jag? Som inte hans syster får vara med på?

Sen är väl sonen med restrerande 4 veckor av lovet som jag förstått det?

Vad är det att tjafsa om? Livet som bonusfamilj.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:41:03 följande:
    Vi har gemensamt bestämt att ge mamman 1500:- i underhåll, samt låta henne ha hela barnbidraget. Hon har en knaper lön och vi har två halvbra. Vi har ett bra samarbete, helt enkelt.
    Och det är ju bra - om ni klarar av det. Men då kan ni inte använda det som ursäkt för att SJÄLVA inte ha råd att åka med pojken oxå. Speciellt inte om mamman pga det har råd att åka ibland två/tre veckor?

Då kan ekonomin inte vara SÅ illa...
  • Anonym (Svärmor har rätt)

Jag tycker svärmor har rätt. Sonen ingår i din mans familj och iom tillökningen bör sonen ingå i resepaketet precis som pappans andra barn.
    Ni borde ha planerat in resan under sonens tid hos pappan så han kunde följa med.

• Anonym (Kom igen)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 07:12:29 följande:

Haha, nä, jag ger upp. Ni är ju rent av oförskämda!

Snabba fakta:

Både jag och maken vill ha kvar vår vecka i vårt andelshus. Dottern följer givetvis med.

Mamman har sina veckor i början av sommaren - som hon alltid har haft och fortsättningsvis kommer att vilja ha.

Jag är INTE elak eller egoistisk - jag är realist!

Jag älskar makens son som om han vore min egna. Jag har funnits i hans liv så länge han kan minnas och jag kan idag inte tänka mig ett liv utan honom varannan vecka, vartannat lov, samt fyra av mina fem sommarveckor.

Jag lämnar tråden nu. Ni skrämmer mig. På riktigt.

Jag tycker att du verkar vara en fin bonusförälder med en sund inställning till vad din roll innebär. Jag tycker också att ni kan åka utan hans son eftersom det inte ens är er vecka med honom. Ni gör väl mycket annat kul de andra fyra veckorna, era liv fortsätter trots att han är hos mamman. Ni gör som ni gjort nu i nio år, det vore bara konstigt om ni skulle ändra på det för att ni fått ett gemensamt barn också. Men känn av om pojken tycker att detta känns jobbigt så tar ni ett snack med honom helt enkelt.

Svärmor har ingenting med detta att göra, även om tanken är god. Så länge du, din man och sonens mamma fortfarande trivs med fördelningen av veckorna ska ni givetvis fortsätta. Den veckan ni åker på semester gör han säkert något roligt med mamman. Ni kan ju inte "ta" hennes vecka bara för att ni gör något roligare(?) heller, det är inte det som avgör vem som ska spendera tid med barnet, tiden med mamman är också viktig.

Visst ammar du fortfarande och det har ju sin del i att ni måste ta med henne, men även när hon är äldre bor hon heltid hos er och ska självklart följa med. 
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Men?) skrev 2014-07-02 12:37:32 följande:
    Eh ja? Om jag hade bokat, som jag förstått Ts, en vecka för mig och min make att vila upp oss på långt in i framtiden. Självfallet
    Vi har varit till Thailand utan min son, vi har varit på andra resor utan min son. Just för att rå om OSS som par. Nu när vi fått en gemensam så har vi inte så mycket till "val" än att ta med. OM då just DENNA semester är när sonen är hos sin pappa - ja då är det så. 
    Sen om det är så VARJE år har jag väldigt svårt att svara på. Det handlade väl om detta året? 
    Det handlade om varje år.

Men okej, du har alltså inga problem att exkludera din ena son från era semesterresor varje år.

Tyvärr drar vissa barn nitlotter när det gäller föräldrar :(
  • Anonym (Men?)
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 12:48:44 följande:
    Det handlade om varje år.

Men okej, du har alltså inga problem att exkludera din ena son från era semesterresor varje år.

Tyvärr drar vissa barn nitlotter när det gäller föräldrar :(
    Men snälla du.

Sonen är hos sin mamma där han ska åka utomlands. Hans lillasyster får inte följa med på det. Vart någonstans ligger felet i att ts åker med SITT barn när pojkens mamma åker med SITT?

Fattar faktiskt inte vad det är som är så hemskt?

Båda barnen får en utlandsresa. Och det tycker jag att dom ska vara glada över då det finns massor av barn som aldrig får åka utomlands.

Nu har denna sonen två familjer - ts och sin mamma. Båda älskar honom och i ena familjen så åker han utomlands. I andra hittar dom på andra saker.

Jisses, det är ju ni VUXNA som skapar problemen.
  • Anonym (säkert)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 07:12:29 följande:
    Haha, nä, jag ger upp. Ni är ju rent av oförskämda!

Snabba fakta:

Både jag och maken vill ha kvar vår vecka i vårt andelshus. Dottern följer givetvis med.

Mamman har sina veckor i början av sommaren - som hon alltid har haft och fortsättningsvis kommer att vilja ha.

Jag är INTE elak eller egoistisk - jag är realist!
    Jag älskar makens son som om han vore min egna. Jag har funnits i hans liv så länge han kan minnas och jag kan idag inte tänka mig ett liv utan honom varannan vecka, vartannat lov, samt fyra av mina fem sommarveckor.

Jag lämnar tråden nu. Ni skrämmer mig. På riktigt.

Nej, du skrämmer oss.

Dax att ta upp något som heter empati.

Er vecka när ni inte hade barn själva, kan jag köpa att ni inte tar med sonen.

Men nu när hans syster får åka men inte han, då är det ni som istället som är elaka.

• Anonym (Meja)
    Anonym (Men?) skrev 2014-07-02 12:37:32 följande:
    Eh ja? Om jag hade bokat, som jag förstått Ts, en vecka för mig och min make att vila upp oss på långt in i framtiden. Självfallet
    Vi har varit till Thailand utan min son, vi har varit på andra resor utan min son. Just för att rå om OSS som par. Nu när vi fått en gemensam så har vi inte så mycket till "val" än att ta med. OM då just DENNA semester är när sonen är hos sin pappa - ja då är det så. 
    Sen om det är så VARJE år har jag väldigt svårt att svara på. Det handlade väl om detta året? 
    Bara för att förtydliga. Du har alltså varit i Thailand och massa andra resor med bara din man och yngsta sonen och aldrig varit utomlands med äldsta eftersom ni passar på att resa när han är hos sin pappa. Varje år?

Då gör du precis som TS.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!