• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Meja)
    Brumma skrev 2014-07-02 12:45:25 följande:
    Fast fullt ös är inte samma sak som utlandsemester.

Som sagt. Man pausar inte livet vv. Men man lägger upp planeringen då vv barnet iallafall ibland får vara med. Rent spontant då så borde ni ju se till att göra en resa iallafall vartannat år med honom.

Om du tar mitt första inlägg så skrev jag att det är att favorisera om man enbart planerar efter varannanvecka barnet. Det är ju lika mycket favoriserande att enbart planera efter varje vecka barnet...

Skall det inte bli favoriserande får det planeras ibland efter vv barnet o ibland efter heltidsbarnet. För båda andra alternativen är ju favoriserande åt NÅGOT håll...
    Nu börjar jag känna igen dig och håller helt med!

Du kanske hade missat att han aldrig fått åka med?
  • Brumma
    Anonym (Kom igen) skrev 2014-07-02 12:48:14 följande:
    Jag tycker att du verkar vara en fin bonusförälder med en sund inställning till vad din roll innebär. Jag tycker också att ni kan åka utan hans son eftersom det inte ens är er vecka med honom. Ni gör väl mycket annat kul de andra fyra veckorna, era liv fortsätter trots att han är hos mamman. Ni gör som ni gjort nu i nio år, det vore bara konstigt om ni skulle ändra på det för att ni fått ett gemensamt barn också. Men känn av om pojken tycker att detta känns jobbigt så tar ni ett snack med honom helt enkelt.

Svärmor har ingenting med detta att göra, även om tanken är god. Så länge du, din man och sonens mamma fortfarande trivs med fördelningen av veckorna ska ni givetvis fortsätta. Den veckan ni åker på semester gör han säkert något roligt med mamman. Ni kan ju inte "ta" hennes vecka bara för att ni gör något roligare(?) heller, det är inte det som avgör vem som ska spendera tid med barnet, tiden med mamman är också viktig.

Visst ammar du fortfarande och det har ju sin del i att ni måste ta med henne, men även när hon är äldre bor hon heltid hos er och ska självklart följa med. 
    Jag håller med.

Det viktigaste är att känna in vad pojken själv känner. Inte ta för givet efter hur vi vuxna resonerar. Och inte besluta just nu för hur all framtida semester skall se ut.

Pojken kanske tycker uppdelningen är superbra. Han får en ordentlig semesterresa med sin mamma. Hos er får han allt annat kul som gröna Lund och liknande. Om ni väljer att ändra nuvarande upplägg så kanske han inte får ngn semesterresa med mamma och grönalundsbesöken (o allt annat sommarlovskul som kostar) försvinner oxå. Istället får han EN utomlandsemester,.. Det är ju MYCKET möjligt att en elvaåring faktiskt föredrar att dela upp det och på det sättet få "mer" :)

I år är det självklart att er dotter följer med. Hon är fortfarande väldigt liten och det kommer inte vara en speciellt barnanpassad resa (iallafall inte barnanpassad efter en elvaåring). Även nästa år känns det självklart att hon följer med.

Sedan är det väl inte svårare än att känna av, prata med killen och hans mamma. Har ni bra samarbete så kan man ju med fördel diskutera hur ni gemensamt - ni, pojken o mamman vill att det skall se ut framöver.

Märker mamman att han tar illa upp tex? Då utvärderar ni o ändrar. Är han nöjd - kör på.

Nästa år är han dessutom tolv och förstår vad han vinner respektive förlorar om ni lägger om planen om ni pratar med honom om det.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:56:41 följande:
    Hur vi valt att lägga upp ekonomin och aktiviteterna, angår varken dig eller någon annan.

Jag kan för övrigt säga att maken begav sig ut förut då jag var så upprörd över denna debatt. Han har ringt sonen och lagt fram läget. Alldeles för en stund sedan kom hem och sa att sonen INTE vill ändra sitt sommarlov pga hans lillasyster. Han vill alltså INTE följa med oss, utan istället vara med sin mamma, m&m samt f&f. Han vill att allt ska vara som det alltid har varit. Enligt maken kände han sig mer hotad av att få sitt sommarlov förstört nu, pga sin lillasyster.

Slutet gott, allting gott. (Maken har fö förbjudit mig att nånsin läsa- och absolut INTE skriva mer på faniljeliv). ;)

Nu ska jag ro om familjen!

Peace and Love!
    Vad bra. Precis vad jag föreslog i nästa inlägg ;)
  • Anonym (Tess)
    Brumma skrev 2014-07-02 13:04:35 följande:

Jag håller med.

Det viktigaste är att känna in vad pojken själv känner. Inte ta för givet efter hur vi vuxna resonerar. Och inte besluta just nu för hur all framtida semester skall se ut.

Pojken kanske tycker uppdelningen är superbra. Han får en ordentlig semesterresa med sin mamma. Hos er får han allt annat kul som gröna Lund och liknande. Om ni väljer att ändra nuvarande upplägg så kanske han inte får ngn semesterresa med mamma och grönalundsbesöken (o allt annat sommarlovskul som kostar) försvinner oxå. Istället får han EN utomlandsemester,.. Det är ju MYCKET möjligt att en elvaåring faktiskt föredrar att dela upp det och på det sättet få "mer" :)

I år är det självklart att er dotter följer med. Hon är fortfarande väldigt liten och det kommer inte vara en speciellt barnanpassad resa (iallafall inte barnanpassad efter en elvaåring). Även nästa år känns det självklart att hon följer med.

Sedan är det väl inte svårare än att känna av, prata med killen och hans mamma. Har ni bra samarbete så kan man ju med fördel diskutera hur ni gemensamt - ni, pojken o mamman vill att det skall se ut framöver.

Märker mamman att han tar illa upp tex? Då utvärderar ni o ändrar. Är han nöjd - kör på.

Nästa år är han dessutom tolv och förstår vad han vinner respektive förlorar om ni lägger om planen om ni pratar med honom om det.

Maken har pratat med honom och han menade på att sonen missuppfattat till en början och först trott att hans sommarlov skulle bli förstört nu pga lillasyster.

Sonen vill ha sina sommarlov som de alltid har vart. Och jag förstår honom - han har det superlyxigt (MYCKET bättre än vårt gemensamma barn NÅNSIN kommer att få, kan tilläggas).
  • Anonym (biggalow)

Hujedamig så många präktiga moraltanter det kan samlas på ett och samma ställe för att trycka ner någon som inte tycker som dem.

Nu har det löst sig och vet ni vad, moraltanterna?
    Ni hade fel.

*skrattar högt för mig själv*

TS, ha en supersemester!

• Palestrina
    Miss Skywalker skrev 2014-07-02 13:00:18 följande:

Som vanligt är det totalt omöjligt för alla puckon att fatta att man INTE känner samma för en "bonus" som för sitt eget barn.. Och hör och häpna: kanske vill vara ifred ngn jävla gång! Men enligt FLmobben har "den elaka styvmodern" inte ens rätt till en vecka..

Det är klart att man fattar, men de har ju varannan vecka ifred? Måste just utlandsveckan varje år vara ifred? Dessutom är ju ts bonus fortfarande pappans eget barn.
  • Hockeyfrissa
    Miss Skywalker skrev 2014-07-02 13:00:18 följande:
    Som vanligt är det totalt omöjligt för alla puckon att fatta att man INTE känner samma för en "bonus" som för sitt eget barn.. Och hör och häpna: kanske vill vara ifred ngn jävla gång! Men enligt FLmobben har "den elaka styvmodern" inte ens rätt till en vecka..
    Ts påstår sig göra det. 
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 13:01:26 följande:
    Men att bränna hela semesterbudgeten varje år och alltid lämna ett av dina barn (samma barn varje år) hade inte varit något problem för dig?

Skulle du kunna resonera likadant med födelsedagar? Ena barnet får presenter för hela årets budget för presenter och den andra ritar du en teckning till. Samma barn varje år?
    Nu läste du inte riktigt vad jag skrev va? För jag skrev precis tvärtom det du svarade på...
  • Anonym (Bea)

Eftersom ni alltid reser samma vecka så är det väl bara att byta en vecka med mamman. Du skriver ju att pojken brukar vara en vecka hos vardera morföräldrar och farföräldrar också på sommaren.

Så även om inte mamman kan byta en vecka med er så kan nog farföräldrarna göra det eftersom det är de som anser att pojken bör få följa med er. Det skulle ju ända innebära att ni fick en bonusfri vecka på sommaren då ni kan göra saker i lilla familjen.

Jag kan faktiskt inte förstå varför det skulle vara ett problem att låta pojken få vara med varannan semesterresa.

• Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 13:07:25 följande:
    Maken har pratat med honom och han menade på att sonen missuppfattat till en början och först trott att hans sommarlov skulle bli förstört nu pga lillasyster.

Sonen vill ha sina sommarlov som de alltid har vart. Och jag förstår honom - han har det superlyxigt (MYCKET bättre än vårt gemensamma barn NÅNSIN kommer att få, kan tilläggas).
    Bra. Jag anser det viktigt att inte planera efter ett barn. Utan att båda tas med - MEN att det även är möjligt att fortsätta leva och planera även när en del av familjen inte är med. Och att man planerar utefter vad som är bäst för familjen.

Mår pojken bäst av att få följa med? Då fixar man det på ngt sätt - att det hände ibland. Mår pojken bäst av att fortsätta som han är van vid - då försöker man fixa det.

Att utgå från att man VET att pojken blir lidande tycker jag är fel - bättre att utgå från vad pojken faktiskt VILL ;)
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!