• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Brumma
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 22:00:07 följande:

I vilket inlägg skriver Ts att pappan betalar underhåll och inte får halva barnbidraget?

Att kunna göra förändringar i framtiden måste man naturligtvis vara öppen för när man har barn....

"Visa endast" är en bra knapp...

Att göra förändringar visst, men just nu är situationen som den är. TS, hennes sambo och pojkens mamma har gemensamt gjort ett upplägg av semester och sommarlov för att pojken skall få ut så mkt av det som möjligt. Både utomlandsemester och annat roligt. Med ett annat upplägg kanske det inte längre är möjligt att ge honom "allt".. VARDÖR är det nödvändigtvis en dålig sak?
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 11:07:49 följande:

Maken betalar underhåll på 1500:-, trots att han inte behöver betala ens en krona.

Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:21:29 följande:

Har det slagit dig att vi bara har RÅD med en vecka varje år?

Vi skulle säkert ha råd med ytterligare en semester varje år, om vi la undan de 1500:- som mamman får i "underhåll" varje månad, av oss. Men det skulle förmodligen resultera i att sonen inte fick sin årliga utlandssemester med sin mamma.

Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:41:03 följande:

Vi har gemensamt bestämt att ge mamman 1500:- i underhåll, samt låta henne ha hela barnbidraget. Hon har en knaper lön och vi har två halvbra. Vi har ett bra samarbete, helt enkelt.

Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 13:02:51 följande:

Vi ger mamman 1500:- i månaden samt hela barnbidraget för att hon ska kunna ha råd att ta sonen på semester till hemlandet.

HÄR HAR DU, MEJA:

• otto z
    Anonym (Johanna) skrev 2014-07-03 22:21:25 följande:
    TS är nog något av det egoistiska jag läst. Och därefter verkar du komma.
    TS och Brumma är fullt normala och empatiska människor. Du däremot är något helt annat.
  • Brumma
    otto z skrev 2014-07-03 22:13:30 följande:
    Det står klart och tydligt i ett av inläggen men tvivlar starkt på att du kan ta till dig detta. Det gör ju liksom ingen skillnad för dig eftersom du inte är normalt funtad.
    Står tillomed i flera av inläggen... Men ja, det var ju det där om att prata med väggar... De är inte direkt kända för att kunna ta emot och behandla information ;)

Dock - smäll på fingrarna - inga personliga påhopp!!
  • Brumma
    Anonym (Johanna) skrev 2014-07-03 22:21:25 följande:
    TS är nog något av det egoistiska jag läst. Och därefter verkar du komma.
    Haha. Jodå, visst...

Jag väljer dock att fortsätta leva på mitt "egoistiska" vis, tillsammans med min man, mina biologiska barn samt min bonus som jag ser som min dotter... Jätte ego...
  • Brumma
    Anonym (Usch) skrev 2014-07-03 22:27:15 följande:
    Men det är väl klart att man hittar på saker även när sonen är där, man slutar ju inte leva liksom. Men man måste kanske inte pricka in de där speciella sakerna som man bara gör max en gång om året, precis när bonusen är hos sin mamma. Alltid... Och göra det tydligt att man planerar det så.
    Det är ingen ide att förklara mer.... Det går liksom inte in ändå...
  • Brumma
    otto z skrev 2014-07-03 22:37:21 följande:
    TS och Brumma är fullt normala och empatiska människor. Du däremot är något helt annat.
    Tack :D
  • Anonym (Usch)
    Brumma skrev 2014-07-03 22:41:13 följande:

Det är ingen ide att förklara mer.... Det går liksom inte in ändå...

Eller så är det kanske dags att acceptera att alla inte tycker som du...?
  • Anonym (Mean)
    skpklm skrev 2014-07-03 22:12:04 följande:
    Ts har skrivit det;  att samarbetet flyter bra och att de valt att göra så.
    Frågan var: Var har Ts skrivit att pappan betalar underhåll och inte har halva barnbidraget?
  • Agdaa

Skulle aldrig göra skillnad på mina barn.

Självklart ska ALLA barn med på semesterresor!!!

• Anonym (hmm)
    Anonym (Usch) skrev 2014-07-03 22:49:25 följande:
    Eller så är det kanske dags att acceptera att alla inte tycker som du...?

Tyckande är fritt, betyder inte att det är en absolut sanning. Inte ens de som tycker som du.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!