• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Brumma
    mamaleona skrev 2014-07-03 17:42:43 följande:

Nu har inte jag läst hela tråden. Även jag har levt nyfamiljsliv med dina, mina o vårt barn (över tio ÅR). Jag förstår ts faktiskt. Vi har rest mycket - vår gemensamma dotter på tio år har rest söderut ca 11ggr redan. Ibland bara vi tre, ibland har nån av våra äldre kommit med, både hans o nån av mina, ibland min äldre dotter enbart osv osv. Ingen har någonsin ansett detta fel, ibland har man inte haft råd, någon har haft läger, sommarjobb el enbart inte velat komma med. Och??? Klart man kan resa i olika konstellationer, liver är inte rättvist o kommer aldrig o bli det. MEN en sak jag undrar över är varför ni inte åker ut o äter då mannens son är där, eller gör spontana grejor (kryssning ex) som du skrev, det lät att sådant sysslar ni inte med när han är där? DET låter lite fel i mina öron.

Det gör dom. Dom gör massor av sådant som kille älskar när han är hos dem.

Men eftersom många här i tråden anser att nu när de fått ett barn till kan de inte göra något "extra" om inte sonen råkar vara hos dem just den veckan.

Ergo - de kan inte längre göra ngt spontant när sonen är hos sin mamma, enbart när han är hos dem...

Vilket ju blir helt knas ;)
  • Brumma
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 21:04:38 följande:
    Varför drar ni upp den ekonomiska förmågan? Ts skriver inget om att pappan inte har råd att ta med grabben. Det sitter i viljan att lösa problemet så att även grabben kan få följa med utomlands något år.
    Jo. Eller rättare sagt - de har köpt denna vecka och har kontrakt på den. Den går inte att flytta. Mamman byter inte vecka eftersom det funkar bäst för henne såhär. För att ta med sonen på en resa krävs att de gör en extra resa och det har de inte råd med.

De SKULLE kunna ha råd med det om de slutar betala underhåll o kräver halva barnbidraget - fast då skulle inte mamman ha råd att åka på semester istället...
  • Anonym (Usch)
    mamaleona skrev 2014-07-03 17:42:43 följande:

Nu har inte jag läst hela tråden. Även jag har levt nyfamiljsliv med dina, mina o vårt barn (över tio ÅR). Jag förstår ts faktiskt. Vi har rest mycket - vår gemensamma dotter på tio år har rest söderut ca 11ggr redan. Ibland bara vi tre, ibland har nån av våra äldre kommit med, både hans o nån av mina, ibland min äldre dotter enbart osv osv. Ingen har någonsin ansett detta fel, ibland har man inte haft råd, någon har haft läger, sommarjobb el enbart inte velat komma med. Och??? Klart man kan resa i olika konstellationer, liver är inte rättvist o kommer aldrig o bli det. MEN en sak jag undrar över är varför ni inte åker ut o äter då mannens son är där, eller gör spontana grejor (kryssning ex) som du skrev, det lät att sådant sysslar ni inte med när han är där? DET låter lite fel i mina öron.

Visst kan man resa i olika konstellationer... Men ts vill åka med sin man och deras gemensamma barn, men aldrig med bonussonen. Det är inte direkt olika konstellationer...

Sen är det stor skillnad på att som barn inte kunna/känna för att följa med men att veta att man hade varit välkommen om situationen varit annorlunda. Att veta att man inte är önskad på den speciella familjesemestern är inte direkt roligt...

Och även om ts bonusson har sagt att han inte vill följa med, så vet han nog att de inte vill ha honom med. Han bryr sig kanske inte nu, men känslorna kan komma om några år. Och då är det försent att göra något åt det. Sånt här kan sätta djupa spår i självkänslan :(
  • Anonym (Mean)
    Brumma skrev 2014-07-03 21:53:33 följande:
    Jo. Eller rättare sagt - de har köpt denna vecka och har kontrakt på den. Den går inte att flytta. Mamman byter inte vecka eftersom det funkar bäst för henne såhär. För att ta med sonen på en resa krävs att de gör en extra resa och det har de inte råd med.

De SKULLE kunna ha råd med det om de slutar betala underhåll o kräver halva barnbidraget - fast då skulle inte mamman ha råd att åka på semester istället...
    I vilket inlägg skriver Ts att pappan betalar underhåll och inte får halva barnbidraget?

Att kunna göra förändringar i framtiden måste man naturligtvis vara öppen för när man har barn....
  • Brumma
    Tuggben skrev 2014-07-03 21:30:22 följande:

Ja herregud TS, vad elakt tänkt! Varför ska inte pojken få följa med? Ska ditt ego få förstöra hans relation till er?

J*kla styvföräldrar.

Jäkla styvföräldrar?

Än mamman o pappan då? De vill ju fortsätta med dagens upplägg. Inte bara TS och SONEN!
  • Brumma
    otto z skrev 2014-07-03 21:25:23 följande:
    (Men fatta läget!!) Det är ingen ide. Du kan lika gärna ge dig på en gråsten. Det här är en narcissistisk pajas. Alltså inget troll utan en tvättäkta idiot. 
    Som att prata med en vägg ungefär...
  • skpklm
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 22:00:07 följande:
    I vilket inlägg skriver Ts att pappan betalar underhåll och inte får halva barnbidraget?

Att kunna göra förändringar i framtiden måste man naturligtvis vara öppen för när man har barn....
    Ts har skrivit det;  att samarbetet flyter bra och att de valt att göra så.
  • otto z
    Brumma skrev 2014-07-03 22:03:18 följande:
    Som att prata med en vägg ungefär...
  • Anonym (Johanna)
    Brumma skrev 2014-07-03 22:00:09 följande:
    Jäkla styvföräldrar?

Än mamman o pappan då? De vill ju fortsätta med dagens upplägg. Inte bara TS och SONEN!
    TS är nog något av det egoistiska jag läst. Och därefter verkar du komma.
  • Anonym (Usch)
    Brumma skrev 2014-07-03 21:50:31 följande:

Det gör dom. Dom gör massor av sådant som kille älskar när han är hos dem.

Men eftersom många här i tråden anser att nu när de fått ett barn till kan de inte göra något "extra" om inte sonen råkar vara hos dem just den veckan.

Ergo - de kan inte längre göra ngt spontant när sonen är hos sin mamma, enbart när han är hos dem...

Vilket ju blir helt knas ;)

Men det är väl klart att man hittar på saker även när sonen är där, man slutar ju inte leva liksom. Men man måste kanske inte pricka in de där speciella sakerna som man bara gör max en gång om året, precis när bonusen är hos sin mamma. Alltid... Och göra det tydligt att man planerar det så.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!