Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

linnis83 skrev 2015-04-03 16:24:54 följande:

Är de någon som har koll på var man kan hitta vettiga amningskläder som inte är jättestretchiga och supertighta...? Tycker allt verkar vara typ jersey som kanske inte är jättesmickrande över en fluffig mammamage... = ) Skulle vilja ha nån tunika och kanske en omlottklänning som man kan känna sig lite fin i.

Jag gick upp typ 10 kg och hade idag, 9 dagar efter snittet, ca 3 kg kvar. Känner mig nöjd med det, men hade åtminstone 10 extrakilon till att börja med som jag ska försöka jobba bort nu.

Glad påsk på er!

Finns ganska många tunikor och lösare klänningar som har knappar framtill från urringningen och en bit ner. Säkerligen inte tänkta som amningskläder, men jag lyckas iaf dra ut tutten genom hålet som blir när man knäpper upp... 

Väldigt lösa tunikor och kortare klänningar går ju också att dra upp och stoppa in ungen under. 
  • Lavish

Jag hade p-stav efter första barnet. Fördelarna var ju att man inte behöver tänka på det, sitter i flera år, mindre hormoner och biverkningar än minipiller. Som jag minns det hade de minipiller som finns för ammande ganska många tunga biverkningar bland "vanliga", b.la bröstcancer. 

Nackdelen som med tiden blev störig var att mensen var helt oregelbunden. Kunde gå många månader utan mens, sen kunde jag blöda av och till i en månad, gå två veckor utan, blöda tre dagar osv osv. Jag tyckte det var lite jobbigt. Såvitt jag förstår är det samma skit (eller risk för samma skit iaf) med spiral. 

Får väl se hur jag gör efter ett snack med BM, kanske nått nytt har dykt upp, annars blir det nog p-stav igen då jag tidigare blivit deprimerad av vanliga p-piller så jag är rädd för att ta ännu starkare hormoner som minipiller. 

• Lavish
    Cymi skrev 2015-04-03 19:34:54 följande:
    Minipiller ska ju ha mindre allvarliga biverkningar än p-piller då det bara är gulkroppshormon och inge östrogen
    Jasså? Tja det var ett tag sen jag var på rådgivning senast, men det gäller nog inte den sorten man fick ta när man ammar... (lite biverkningar allså)
  • Lavish

Jag har iaf gjort så från början att min sambo har fått ge lillan ersättning ibland. Första veckan på kopp och sedan på flaska när vi fick igång amningen. Detta gör att jag dels kan ge mig iväg hemifrån på egna äventyr, iofs oftast inte ensam utan med vår äldre son som behöver lite tid själv med mamma ibland, och att han kan ta lillan en bit av natten om jag behöver sova. 

Alla får väl lyssna på sitt eget samvete men jag tycker absolut att det känns värt det, så dålig kan väl inte ersättning vara att det inte skulle vara värt det för att jag får sova ut ibland och kan ge mig iväg en vända på stan utan oro, det mår jag mycket bättre av. 

Sen går det än så länge inte att vara borta allt för länge eller sova en hel natt utan amning, för då blir tuttarna som badbollar och det gör ont. Men det tror jag blir bättre successivt och då kan man en vacker dag rentav gå ut någon gång på kvällen eller sova en hel natt. 

• Lavish

Med första barnet kändes det ju verkligen skumt att åka hem från BB. Typ "Hallå, vi går härifrån med ett BARN nu?! Ska ni verkligen låta oss göra det?!" Andra gången var betydligt mer chill, antagligen för att vi ju nu vet från erfarenhet att sonen överlevde att bli omhändertagen av oss... 

• Lavish

Dottern ligger på en fårskinnsfäll med antingen en overall och eventuellt fleecefilt över beroende på temperatur eller bara med vanliga kläder men flera filtar eller vagnstäcket. Stickad mössa och vantar om händerna sticker fram.

Jag tycker det är lättare med flera filtar/täcke för kortare utflykt att få in handen och känna hur varm hon är utan att störa, har overallen om det finns risk att jag måste ta upp henne ute för då funkar det ju inte med filtar. 

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-04-08 13:06:44 följande:

Idag har vi varit på första bvc-besöket och det har bara lett till att jag nu sitter och gråter och känner mig som jordens sämsta mamma. Är så fruktansvärt arg och besviken på mig själv och fattar inte varför min kropp aldrig någonsin kan göra det den ska:(

Tycker ju att amningen fungerat så bra. Hon äter 20-30minuter och är nöjd 2-4timmar. Sover bra på natten och är allmänt nöjd mellan målen, inte slö utan bara nöjd. Dessutom har jag ju den här gången verkligen fått uppleva att det är MYSIGT att amma, inte haft den där äckelkänslan som jag hade när jag ammade första barnet.

Hur som helst hade hon bara gått upp 30g sen vi åkte hem från BB för 12 dagar sedan och väger nu 2930g. Hur är det möjligt att hon inte gått upp mer när jag HÖR tydligt att hon äter och hon är så nöjd?

Som grädde på moset har jag (precis som jag misstänkte) åkt på en infektion i hela höger bröst. Såret varar och hela brösten ilar och gör fruktansvärt ont. Bara sedan igårkväll har det blivit mycket sämre, så pass att jag inte klarat att amma från den sidan alls och nu har jag så ont att minsta lilla jag rör mig så att vårtan rör amningsinlägget så vill jag bara skrika. Så nu får/bör jag inte amma alls därifrån och har fått med mig en hel påse grejer hem för att tvätta rent:( och eftersom höger bröst redan har mindre mjölk än vänster så måste jag försöka pumpa pumpa pumpa för att inte det ska ta slut helt.

Så med andra ord ska jag ha ett bröst mindre att amma ifrån men samtidigt känna press att jag ska få henne att gå upp i vikt! VARFÖR kan det inte bara få fungera? Fy fan så värdelös jag känner mig idag!

Men det är inte så att hon gick ner en massa efter att ni åkt hem då? Det är ju normalt att de går ner en hel del i början. Så att hon kanske gått ner och sen gått upp igen och på så vis ändå gått upp mer än 30 gram.

Om det är någon tröst har båda mina barn gått upp fruktansvärt fort, ett halvkilo i veckan, och det har inte varit för att de mått så bra och varit så nöjda utan tvärtom. De har gått upp för att de har jätteont i magen och äter som tröst och får det sen ännu jobbigare i magen med för mycket mat att hantera... 
  • Lavish
    Vikkan333 skrev 2015-04-08 14:36:46 följande:

Ni som ammar hade ni problem med såriga bröstvårtor och hur gjorde ni för att läka dem? Hur lång tid tog det?

Ja. Det var värre med första barnet, då blödde det rejält. Men har haft blåsor och lite sår den här gången med.

Smörja med purelan efter varje amning, och försöka undvika onödigt snuttande så att vårtan om möjligt får vila lite mellan amningarna. 

Den här gången var nog såren läkta efter två veckor, förra gången tog det nog över en månad, men de är fortfarande ömma och lite röda så att det känns obehagligt om än inte jätteont när hon tar bröstet, och hon är fem veckor. 
  • Lavish
    Kpax skrev 2015-04-08 15:34:56 följande:

BVC-besök idag, men vi hann inte väga och mäta eftersom vi pratade om magknipet.

Sköterskan verkade lite oroad över situatione, hur vi ska orka, och hur det går med anknytningen. Jag kände mig inte alls anklagad, och jag är glad att hon bryr sig. Men det är jobbigt att prata om, och jag satt med gråten i halsen mest hela tiden...

Jag var så glad över att det känts bättre sen jag slutade med mjölkprotein, men igår gallskrek Josefin från 21 till 2.30, och jag kände mig så ledsen och besviken. Jag orkade inte sista tiden, så sambon fick ta över trots att han skulle upp och jobba :(

Enligt BVC-sköterskan kunde det vara ett tillfälligt bakslag, men jag vet inte om hon bara försökte vara uppmuntrande. Vi kommer hur som helst fortsätta 1-2 veckor till innan vi utvärderar ordentligt.

Vi Fick en ny tid (en extra lång) för vägning och samtal på fredag.

Septemberbarn08: Jag blir så ledsen när jag läser att du känner dig värdelös. När det gäller någon annan är det så glasklart att det inte alls är så, du är den allra bästa mamman för ditt barn, och hon vill inte ha en annan mamma.

Men jag känner likadant själv, och då är det inte lika tydligt att det är fel. Fan att man är så självkritisk.

Vad skönt att din BVC sköterska är bra. Jag får alltid lite intrycket av att min tycker jag överdriver, med frågor som "men hur vet du att det är magen som gör ont?" och liknande. 

Sen tycker iaf jag att det är störande att det är just hur vår situation är, hur vi ska orka osv som är allt hon vill prata om. Jag tycker liksom inte hur jag mår eller hur jobbigt vi föräldrar har det är det som ska lösas, utan det som ska lösas är att vårt lilla barn har ont och inte mår så bra. Det stör mig att agendan är att göra läget uthärdligt för oss vuxna istället för att faktiskt lösa problemet att våra barn har ont.

Sen tyckte jag nog att det jobbigaste för mig som mamma åtminstone var just det där att analysera varje tugga man tar och sen fundera på om barnet blir bättre eller sämre, alla gånger man hade ett par bra dagar och trodde att det höll på att bli bättre för att sen falla i förtvivlan när det blev sämre igen, och all oro över att det var något fel man gjorde vid amningen som orsakade det. 

Så fast det antagligen är helt omöjligt att leva upp till så är iaf det rådet jag kan ge att inte få allt för höga förhoppningar vid varje ny "mirakelkur" du får höra talas om och varje dag det fungerar lite bättre, och att försöka att undvika att skuldbelägga dig själv och leta efter felen hos dig. Och det går över. Kanske inte så snart som man skulle önska men med väldigt, väldigt stor sannolikhet innan bebisåret är över åtminstone. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 10:49:15 följande:
    Jo innan var det varannan gång men eftersom jag redan hade nog lite mjölk på höger sida var jag redan i behov av att pumpa/amma fram mer. Funderar på att ge varannan gång från vänster och ge ersättning varannan gång så vänsterbröstet får vila. Får se dock om hon godkänner flaskan.. försökte ge henne det jag pumpat ut nyss (som inte var blodblandat) men hon vägrade:(
    Det tycker jag absolut du ska göra (ge ersättning ibland).

Jag låter ju sambon ge lite ersättning ibland om jag ska iväg eller behöver sova och så gjorde jag med mitt förra barn med, för oss har det fungerat utmärkt. 

Gör du det ofta kommer såklart produktionen inte följa behovet just nu, men det kan ni ju arbeta för att rätta till längre fram när ditt högra bröst mår bättre. Och även om det blir så att det blir delamning istället för hel så är det ju inte i hela världen. 

Tycker du ska vara snäll mot dig själv och göra vad du kan för att må bra, det låter jobbigt nog med ont i ena bröstet och att hon inte går upp så mycket utan att dessutom behöva få sår på det andra och inte få sova. Dessutom tror iaf jag mig ha märkt att det är så mycket lättare att få amningen att fungera när man mår någorlunda bra och inte har ont, så att plåga sig själv och kämpa på till varje pris för att få upp produktionen kan vara kontraproduktivt. Stressad och ledsen mamma tror jag inte är så bra för mjölkproduktionen alla gånger. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?