• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • agirlnamedbill
    Malinpetronella skrev 2014-10-20 21:00:42 följande:

Nån mer som känner bbebisen.....jag är i vecka 17 nu och har kkänt den i ca 5 dagar ...

Med första kände jag i vecka 17! Är nu i vecka 14 och TROR att jag känt av lite. För anteckningaf om graviditeten via FL gravid-appen och har skrivit två gånger "fosterrörelser?" för är inte alls säker. När jag kände med första så kändes det utanpå redan i vecka 17 så då var jag bombsäker att det var bebis.
  • agirlnamedbill
    Anonym (a) skrev 2014-10-20 21:09:30 följande:

Hade du oroat dig? Kan någon lugna mig?

Jag väntar mitt tredje barn och är 32 år. I vecka 11+4 gjorde jag kub och fick inte de bästa siffrorna. Jämfört med mina två andra barn på 8000 och 3000 på T21 (ds) fick jag denna gången 1:400 för T21. Risksiffran för min ålder är ca 1:600.

Nackspalten var 1,4 så det var blodprovet som drog ner siffrorna.

Det känns verkligen upp och ner nu. Risksiffran är ju inte jättehög men ändå inte så långt ifrån riskgruppen. Behöver nog dela lite tankar med andra här.

Eftersom så många berättat om KUB här i tråden blev jag lite nervös eftersom det inte erbjuds i mitt landsting. Tänkte boka in privat först men så gjorde jag så att jag läste om Downs syndrom istället och efter det så var jag inte ens sugen på KUB-test. Tänk om man får "dåliga" siffror, ska man då göra abort pga downs eller stressa upp sig i onödan? Efter att ha läst så insåg jag att det är ingen hemsk sjukdom, människor med downs är ofta riktigt lyckliga och drivande.

Sen om man tycker att det är en hemsk sjukdom så får man ju tänka på att den faktiskt är riktigt ovanlig. Hade ditt barn haft downs så känns det som proven borde visat 1:2 eller till och med 1:1. Finns ju dock folk som fått 1:20000 och fått barn med downs, eftersom det är en på 20000 med samma förutsättningar som får den sjukdomen. Förstår du hur jag tänker? Låt inte siffror styra. Om det nu känns jättehemskt så finns det ju nåt mordernare och dyrt blodprov man kan lämna för att bli helt säker.
  • Malinpetronella
    Phosie skrev 2014-10-20 21:09:36 följande:

Gud vad häftigt! Jag längtar till att man kan känna det, men då kanske jag får vänta två veckor till =) Hur känns det?

Som en liten ffisk som sprattlar typ haha. Har ett bbarn sedan innan så drf det kommer lite tidigare denna ggnsäkert.
  • Malinpetronella
    Madelen b skrev 2014-10-20 21:16:29 följande:

Ibland tror jag det, ibland tror ja D är tarmarna ;P har moderkakan fram så borde dröja(v 14)

Ja jag hade mmoderkakan fram med mitt första barn och då kände jag i v 21/22....= )
  • Malinpetronella
    agirlnamedbill skrev 2014-10-20 22:08:45 följande:

Med första kände jag i vecka 17! Är nu i vecka 14 och TROR att jag känt av lite. För anteckningaf om graviditeten via FL gravid-appen och har skrivit två gånger "fosterrörelser?" för är inte alls säker. När jag kände med första så kändes det utanpå redan i vecka 17 så då var jag bombsäker att det var bebis.

Åh vad roligt. Kände iinte förens v 221-22 med min första. Menmoderkakan låg framför.
  • Chicky79
    Anonym (a) skrev 2014-10-20 21:09:30 följande:

Hade du oroat dig? Kan någon lugna mig?

Jag väntar mitt tredje barn och är 32 år. I vecka 11+4 gjorde jag kub och fick inte de bästa siffrorna. Jämfört med mina två andra barn på 8000 och 3000 på T21 (ds) fick jag denna gången 1:400 för T21. Risksiffran för min ålder är ca 1:600.

Nackspalten var 1,4 så det var blodprovet som drog ner siffrorna.

Det känns verkligen upp och ner nu. Risksiffran är ju inte jättehög men ändå inte så långt ifrån riskgruppen. Behöver nog dela lite tankar med andra här.

Oroa dig inte för mkt!! Jag gjorde KUB, fick 1:41 och 1:11 på de andra trisomierna. Var förkrossad!! Men, jag gjorde NIPT tested i Danmark och fick tillbaka 1:495000 samt 1:9 o milj och 1: 75 miljoner.

Om du är bekymrad, gör NIPT och strunta i FVP! :)

Tror ditt barn är helt friskt!! ????
  • Chicky79

Såg att mitt ovan svar om NIPT blev lite skumt.Mitt resultat på de två andra trisomierna blev 1:9,9 miljoner och 1:75 miljoner. Enorm skillnad från 1:11! Sjukt lättad! Det är värt varenda krona det kostar! :)så jag tror att din krabat är helt frisk! :)

• mrsJammeh

Hej på er alla! Joinar er också i denna gruppen... Är i vecka 14 (13+2) idag och bf är 24 april i nuläget :) graviditeten känns väldigt surrealistisk, var gravid i våras och fick ma i v 10 och denna graviditet så törs jag inte riktigt ta in det till fullo. Och då har jag även sett lill*n på vul i v 10 och lyssnat på lilla hjärtat förra veckan :) synas har det också börjat göra, brösten ömmar och växer och växtvärken finns där också. Någon typ av foglossning har jag också, har fått justera till bäckenleden för någon vecka sedan hos sjukgymnast efter att den knakat till veckor innan och sen blev det bara värre tills jag knappt kunde gå. Kändes vid rumpan, som om någon stack en kniv där. Nu efter justeringen så är det som natt och dag, kan fortfarande däremot känna ont ifall jag trampar snett eller så... :)

• mrsJammeh
    Madelen b skrev 2014-10-18 11:46:10 följande:

Fler än jag som har problem med huvudvärk/migrän? I min förra graviditet försvann alla problem direkt! Nu är dem värre :(

Alla mina värden såg bra ut tror jag så är sjukt jobbigt:( känns inte bra att behöva knapra värktabletter hela tiden heller:(

Jo, jag brukar ha knappt kännbar huvudvärk i normala fall och nu så har jag vid 3-4 ggr haft sån hemsk huvudvärk så jag börjar tro att det är migrän... Blodtryck osv är bra. Men jobbigt är det när man inte är van :S
  • JhjärtaK

Igår var första gången som en på jobbet faktiskt pekade på min mage och typ "ja där är det väl saker på gång?" Hon visste inte om graviditeten men iom att jag hade en rätt så "gravidig" topp på mig och i vanliga fall har en platt mage så vågade hon väl.

Går in i vecka 18 imorn eller på torsdag (därom tvistar de lärda) och sen är det bara en vecka kvar till RUL! 30 oktober är inbokat .

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)