• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Mars12

Sommarsnö: Förstår hur du tänker. Samtidigt är den den smärtan vi fortast glömmer enl statistik :)

• BigMami
    Sommarsnö skrev 2014-10-21 09:46:19 följande:

Jag sitter här och eldar upp mig över förlossningen och tycker att det är konstigt att vi kvinnor ska behöva ha så ont när vi föder. Visst finns det smärtlindring men det är så många faktorer som spelar in så man kan i värsta fall bli utan helt. Undrar hur mycket det forskats på att få bättre smärtlindring under förlossningar, någon som vet? Man borde kunna få fram säkrare och bättre smärtlindring (för både mor och barn). I studier har man sett att när kvinnor rankar smärtan så är den enda smärta som är värre att amputera ett finger utan bedövning. Vem tycker att vi ska göra det i sjukvården i Sverige? Usch, jag blir arg! Det spelar ingen roll om det är naturligt och något vi gjort i alla tider. Skulle man tänka så skulle vi inte ha någon utveckling alls i världen.

Jag tycker att det är helt fantastiskt vad vi kvinnor och våra kroppar klarar av med allt vad en förlossning innebär Den smärta man upplever under en förlossning, får man inte uppleva genom något annat. Så underbart vackert när man får sin lilla bebis på bröstet som man har kämpat för och längtat efter. Den smärta man precis har upplevt är som bortblåst. JAG tror personligen att ju mindre smärtlindring man behöver, desto bättre är det för både mor och barn. Jag tror också att man återhämtar sig snabbare. Men självklart ska man ta smärtlindring om man känner att man behöver det. Det är ju verkligen individuellt och upp till var och en Visst vore det super om de kom på någon "supersmärtlindring" som var helt naturlig och trollade bort smärtan med ett trollspö

Kroppen har en fantastisk förmåga att "sköta smärtan själv", fast man kanske inte tror det just då. Avslappning är jätteviktigt tillsammans med "andas in genom näsan och ut genom munnen" Men som sagt, det kanske inte funkar för alla. Ingen förlossning är den andra lik
  • Sommarsnö
    BigMami skrev 2014-10-21 10:28:29 följande:
    Jag tycker att det är helt fantastiskt vad vi kvinnor och våra kroppar klarar av med allt vad en förlossning innebär Den smärta man upplever under en förlossning, får man inte uppleva genom något annat. Så underbart vackert när man får sin lilla bebis på bröstet som man har kämpat för och längtat efter. Den smärta man precis har upplevt är som bortblåst. JAG tror personligen att ju mindre smärtlindring man behöver, desto bättre är det för både mor och barn. Jag tror också att man återhämtar sig snabbare. Men självklart ska man ta smärtlindring om man känner att man behöver det. Det är ju verkligen individuellt och upp till var och en Visst vore det super om de kom på någon "supersmärtlindring" som var helt naturlig och trollade bort smärtan med ett trollspö

Kroppen har en fantastisk förmåga att "sköta smärtan själv", fast man kanske inte tror det just då. Avslappning är jätteviktigt tillsammans med "andas in genom näsan och ut genom munnen" Men som sagt, det kanske inte funkar för alla. Ingen förlossning är den andra lik
    Kanske tänker jag annorlunda när jag väl har fött. Men jag tycker det känns som ett hån att man ska tänka på andning och använda akupunktur och sådana saker när smärtan är olidlig. Vem skulle säga att man ska klara sig genom en operation genom att andas?
  • Emmadee

Förlossningssmärta ja, det har ju gått 7 år sen senast och så här i efterhand var det väl inte så farligt. Vet att jag var otroligt smärtpåverkad då men det är fort glömt. Antar att jag kommer komma på det igen när jag är mitt uppe i det igen. :)

Kruxet med smärtlindringen är väl att den inte får påverka oss. Det är ju vi som ska göra jobbet. Om du ska amputera ett finger är det ju inte du själv som behöver hugga av det utan kan vara precis så borta som det krävs för att inte känna smärtan. Sen läser man ju om äventyrare som råkat illa ut och fastnat eller dyl och hugger av en kroppsdel för att rädda sitt liv.. Så det går ju också ;)

Just nu är jag superlugn, har ju klarat av det en gång så nog ska det gå igen...

• BigMami
    Sommarsnö skrev 2014-10-21 10:40:52 följande:

Kanske tänker jag annorlunda när jag väl har fött. Men jag tycker det känns som ett hån att man ska tänka på andning och använda akupunktur och sådana saker när smärtan är olidlig. Vem skulle säga att man ska klara sig genom en operation

genom att andas?

Ett hån? Självklart så väljer man ju själv hur man vill gör med smärtlindring. .

Och jag tycker verkligen INTE att man kan jämföra en förlossning med en operation. Det tycker jag är två helt olika saker.

Visst kan man operera med lokalbedövning och föda barn lika så..
  • Sommarsnö
    BigMami skrev 2014-10-21 10:47:20 följande:
    Ett hån? Självklart så väljer man ju själv hur man vill gör med smärtlindring. .

Och jag tycker verkligen INTE att man kan jämföra en förlossning med en operation. Det tycker jag är två helt olika saker.

Visst kan man operera med lokalbedövning och föda barn lika så..
    I de bästa fall kan man ju välja smärtlindring men man är också beroende av en massa saker som gör att man kanske inte kan få den. T ex har man inte inom vården prioriterat att ha en läkare på plats på förlossningen som kan ge epidural direkt utan man måste vänta på att narkosläkaren (som även har en massa andra patienter) ska komma - vilket gör att man kanske inte hinner och blir utan.
  • mandalii
    Emmadee skrev 2014-10-20 13:57:03 följande:

Vad kul att vi har BF samma dag :)

Jag mår riktigt bra, förutom att jag är väldigt trött. Eftermiddagarna på jobbet är en riktig pina. Hur mår du?

Jag har tid för RUL 20 november. När har du?

t

Ja verkligen roligt! : )

Jag mår bara fint, har inte mått illa en enda gång under hela graviditeten så det är härligt. Har varit extremt trött men börjar bli piggare nu. Kissar fortarande ca 4 gånger per natt, sjukt jobbigt. Brösten har växt och ömmar, men gör mindre ont nu än tidigare, skönt! Har köpt en ny skön BH på Twilfit, den är helt fantastisk.

Har fått en liten kula på magen nu och kan inte längre ha mina vanliga byxor, de gör så ont runt midjan. Har köpt ett par mammaleggings, treggings och är på jakt efter ett par snygga mammajeans, men det verkar omöjligt.

Har du börjat köpa mammakläder?

Jag har tid för rul 24 november, känns som en evighet! Kommer ni att ta reda på könet?
  • emmasdag
    Mars12 skrev 2014-10-21 07:43:12 följande:

Var det ingen här som gjort 3D UL?

Jag har gjort 3d ultraljud :) vad va de du undrade?
  • agirlnamedbill

Det här med förlossningssmärta.. Visst gör det ont men jag trodde det skulle vara värre än det var! Nu känner jag ingen som helst rädsla för att få den smärtan igen, var mer nojjig första barnet

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)