Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Ni som känner till barnaffärer i Sthlm; var kan man titta på ett stort urval barnvagnar i Sthlm city? Jag är i första hand intresserad av Joolz så den måste finnas där. Ska åka till Sthlm snart men kommer att åka tåg in till centralen så det måste ligga centralt (orkar inte ta mig ut till något köpcentrum). Tacksam för tips

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-12-30 18:43:40 följande:

Har någon av er andra kollat på någon serie/dokumentär/video eller liknande rörande förlossningen som ni kan rekommendera? Jag vill ha lite mer känsla inför vad som väntar, det börjar ju trots allt ticka nedåt :)

Jag har precis börjat kolla på "En unge i minuten" och det är rätt bra tycker jag.

Det finns en norsk serie också som heter "Jordmödrene" eller nåt liknande. Den var bra tycker jag. Ska finnas på nätet.
  • Sommarsnö

Har också börjat få sammandragningar och ganska ofta när jag är uppe och går. Ska man vila då eller spelar det ingen roll om de inte gör ont? Min bm sa att så länge de inte gör ont eller är regelbundna så är det ingen fara. Men undrar om det verkligen är lämpligt att springa på stan en hel dag t ex??

• Sommarsnö

Har ni tips på bra amningsinlägg och bh? Har förstått att man inte bör ha byglar på bh:n. Hur är det med amningsinläggen - vilket material är bra och ska man ha tvättbara osv? Kan ju totalt noll om detta.

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2015-01-01 19:42:38 följande:
    Jag funderade på det där igår, vet inte ens vad man skall välja för storlek? Jag kommer förmodligen att få köpa amnings bh i sista minuten och sen bara hoppas att den passar.. Mina bröst lever liksom sitt eget liv, just nu är de inte ens svullna och drar ändå en E-kupa, hur stora kommer dom kanske inte bli när/om mjölken börjar rinna till?

Jag skulle nog vilja ha tvättbara inlägg, känns liksom lite slösaktigt med engångs, men ja, samma där, hur mycket kommer det att läcka?
    Ja det är ju jättesvårt. Och så var det någon som sa att det är inte alla som har bröst som läcker. Så kanske man ska avvakta med att köpa inlägg tills man ser om det behövs? Fast är de inte lite bra att ha ändå för att värma brösten så man inte får mjölkstockning?
  • Sommarsnö
    Linc skrev 2015-01-01 21:02:30 följande:

En liten undran. Jag går in i v.26 imorgon. Min lilla tjej där inne har varit rejält vild med sparkar och vändningar hicka etc som jag nästan kunnat ställa klockan efter. Nu i två dagar så tycker jag att det har varit så otrolikt lugnt där inne. Jag känner hicka och ryckningar och lättare buffar men inte alls som innan. Misstänker att hon kanske sparkar mer inåt och det är därför.. är eg inte orolig men undrar om ni andra upplevt "lugnare" perioder runt denna vecka? Tillväxtfas? Vila för att det är nytt år? :)

Längtar också som en galning till april så jag får hålla lillan i famnen istället och får se på henne <3

Jag upplevde att det var några lugnare dagar när jag var i vecka 24. Blev lite orolig då men nu känns det som vanligt igen.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-01-02 15:39:47 följande:
    Jag har alltid haft amningsbh med bygel. Mina bröst har vuxit från 75 c till 80 f och när han är född kommer de att växa ytterligare. Det går inte att köra utan byglar för mig. Varför ska man inte ha byglar på bh:n?
    Tydligen är det mer risk för mjölkstockning om man har byglar. Jag tänker nog vänta med att köpa amnings-bh då jag inte har en aning om hur stora mina bröst är när det är dags att amma. Kanske gör samma med inläggen för vissa har ju inte besvär med att brösten läcker alls och då känns det lite onödigt att ha köpt på sig en massa innan. Har några engångs som jag kan använda isåfall.
  • Sommarsnö
    Malinpetronella skrev 2015-01-02 23:15:50 följande:

Måste fråga er andra en sak då jag inte hade detta under förra graviditeten.

Alltså flytningar kan ju öka, men jag kan få så mycket under ex en promenad att det går igenom trosor och tights . Till och med jeans ibland. Trodde först att det var vattnet som sipprade men det är det inte. Känns oerhört ofräscht ....=/

nån mer som kan få så?

Japp, jag har också mkt flytningar. Måste använda trosskydd för att det inte ska gå igenom trosor och ytterligare kläder ibland.
  • Sommarsnö
    mandalii skrev 2015-01-03 00:05:49 följande:

Någon som har tips på ett bra och säkert babyskydd?

Ladda ned Råd och Röns test av babyskydd. Kostar typ 40 kr men det är det värt. Då har de testat utifrån säkerhet, gifter i tyget och användarvänlighet (tror jag det var).
  • Sommarsnö
    LillaSandy skrev 2015-01-03 00:39:17 följande:

Ja har en kog som bebisen ska sova i. Denna från då jag var liten och med madrass från då. En vanlig skumgummimadrass. Läser nu att många madrasser har ventilation o andas osv. Törs jag använda den gamla madrassen? Tänker köpa en 6 mm tunn bäddmadrass att ha på och den ska andas men samtidigt skydda mot väta.

Skumgummi är ju inte så bra ut hälsosynpunkt. Om du har råd skulle jag rekommendera en madrass härifrån: www.groninterior.se
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)